Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een: AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT - NUTSSECTOREN
Uittreksel uit de officiële tekst.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
I.1. Naam en adressen
Officiële benaming : Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel - Procurement & Logistics Department
Postadres : Koningsstraat 76, BE- 1000 Brussel
Tel: +32 25155867
E-mail: anthony.atwood@stib.brussels
Internetadres(sen): www.stib.be
Adres van het kopersprofiel: https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=464241
AFDELING II. VOORWERP
II.1. Omvang van de aanbesteding
II.1.1. Benaming
Verhuis van het opleidingscentrum (CEFOR) naar Haren Referentienummer: MIVB - STIB Procurement & Logistics-AL_4822/SL/AA-F05_0
II.1.2. Voornaamste CPV-code : 45210000
II.1.3. Type opdracht : werken
II.1.4. Korte beschrijving
Een nieuw gebouw van ± 1.900 m² (bruto) optrekken, met een kelderverdieping, een gelijkvloerse verdieping + 2 verdiepingen en een houtstructuur van het type CLT of gelijkwaardig
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen: NEE
II.2. Beschrijving
II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE10
Voornaamste plaats van uitvoering: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
II.2.4. Beschrijving
Het volledig bouwen van een nieuw gebouw van ± 1.900 m² (bruto) met ondergrondse verdieping, gelijkvloerse verdieping +2 verdiepingen. In het gebouw komen er zalen voor (theoretische en praktische) rijopleiding, kantoren, groepslokalen enz. De werken omvatten (niet-exhaustieve lijst): Grond-, funderings- en rioleringswerken Ruwbouw (ondergrondse verdieping van beton, bovengronds in houtstructuur van type CLT of gelijkwaardig) Gevels, buitenschrijnwerk, groendak Eindafwerkingen (tussenwanden, voorzetwanden, binnenbekledingen voor muren/vloeren, plafonds en valse plafonds, binnenschrijnwerk, ruiten, trappen, ijzerwerk) Vast meubilair, signalisatie Omgeving inrichten (+ aanplantingen en fietsenstalling) Speciale technieken (elektriciteit, HVAC, sanitaire installaties, brandbestrijding) Diverse speciale technieken (lift, hoogspanningscabine, buitenverlichting)
II.2.7. Looptijd
15 maand(en)
Verlenging mogelijk: NEE
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIELE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
III.1. Voorwaarden voor deelneming
III.1.1 Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen, waaronder de vereisten in verband met de inschrijving in het beroeps- of handelsregister
Lijst en beknopte beschrijving van de voorwaarden:
De kandidaat mag zich niet bevinden in een van de toestanden zoals beschreven in artikels 67 tot 69 van de wet van 17 juni 2016.Zie Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) dat verplicht geïmporteerd en ingevuld dient te worden op de website https://ec.europa.eu/tools/espdDe MIVB heeft het recht om op elk moment van de plaatsingsprocedure van de opdracht de gegevens in het UEA (verklaringen op eer) te controleren.Om het UEA in te vullen :1. Nadat u onderhavige aankondiging van een opdracht hebt gedownload van de website e-Notification (https://enot.publicprocurement.be), vergewist u zich ervan of u ook de bijgevoegde bestanden (bijlagen) gedownload hebt.2. Nu moet u het bestand « espd-request.zip » openen en enerzijds het .PDF-document en anderzijds het .XML-bestand opslaan (= eruit halen).3. Surf naar de website: https://ec.europa.eu/tools/espd4. Kies uw taal5. Selecteer « Ik ben een ondernemer »6. Selecteer « Een UEA importeren »7. Klik op “Choose file” (bestand kiezen) en selecteer het bestand “espc-request.xml” dat u onder punt 2 uit de .ZIP hebt gehaald8. Klik op “Volgende”9. Vul de vereiste velden in met behulp van de tekst van de publicatie om de kwaliteit van en de hoeveelheid gevraagde informatie te bepalen10. Klik op "Overzicht"11. Downloaden in “beide formaten”12. Dit bestand “espc-request.zip” met daarin uw UEA opslaan13. Voeg dit UEA-bestand, “espc-request.zip” genaamd, bij uw kandidaatstellingsdossier bij de verzending ervan. - Opgelet: de MIVB moet het .ZIP-bestand ontvangen dat zowel de .PDF als de .XML bevat.In principe volstaat één ingevuld UEA, tenzij u uw kandidatuur voor deze opdracht samen met een (of meerdere) andere onderneming(en) wilt indienen in het kader van een combinatie van ondernemingen en/of als u een beroep doet op de draagkracht van andere entiteiten en/of in het geval van aangeduide onderaannemers. In dat geval:Als u met een combinatie van ondernemers reageert:Antwoord in Deel II JA op de vraag “Neemt de ondernemer samen met anderen deel aan de procedure voor plaatsing van de opdracht?”Voor elk van de combinatieleden moet u een UEA afleveren dat naar behoren door de betrokken entiteiten ingevuld is.Als u op de draagkracht van derden een beroep doet:Antwoord JA op punt C. Deel II: “Doet de ondernemer een beroep op de draagkracht van andere entiteiten om te voldoen aan de selectiecriteria in deel IV en aan de criteria en regels die (in voorkomend geval) opgegeven staan in deel V hieronder?”Voor elke derde moet u een apart UEA indienen dat de gegevens bevat die gevraagd worden in delen A en B van deel II en in deel III, naar behoren ingevuld door de betrokken entiteiten. In de mate dat dit relevant is voor de specifieke capaciteit(en) waarop u een beroep doet, wordt u verzocht om voor elke van de betrokken entiteiten de gegevens te verstrekken die gevraagd worden in delen IV en V.Als u van plan bent een deel van het contract uit te besteden:Antwoord JA op punt D. deel II: “Is de ondernemer van plan om een deel van het contract aan derden uit te besteden?”Aarzel niet om contact op te nemen met de persoon die onder I.1) opgegeven staat als u problemen ondervindt met het openen van de bijlagen bij deze aankondiging van opdracht of als u vragen hebt over de inhoud van de documenten.
III.1.2 Economische en financiële draagkracht
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
De economische en financiële draagkracht van de kandidaten zal gecontroleerd worden op basis van de financiële gegevens (omzet, balansen en resultatenrekeningen). Opgelet: de stavende documenten m.b.t. de economische en financiële draagkracht moeten bij uw aanvraag voor deelneming gevoegd worden (de verklaring op eer in het UEA volstaat niet).De kandidaat moet aan de MIVB zijn neergelegde balansen en resultatenrekeningen voor de laatste 3 boekjaren (modellen neergelegd bij de NBB) overmaken of de link meedelen naar de website waarop deze documenten gratis kunnen worden gedownload. Voor Belgische bedrijven is dat niet verplicht, aangezien de MIVB de jaarrekeningen kan opvragen die afkomstig zijn van de balanscentrale van de Nationale Bank van België, voor zover ze gepubliceerd werden.
Eventuele minimumeisen:
De MIVB zal de kandidaten uitsluiten waarvan de financiële gegevens (balansen en resultatenrekeningen) niet aantonen dat zij over de draagkracht beschikken om een opdracht, zoals beschreven onder II.1.4, tot een goed einde te brengen. Zij zal elke kandidaat uitsluiten waarvan het eigen vermogen negatief is.
III.1.3 Technische en beroepsbekwaamheid
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
OPGELET: de kandidaat moet de bewijsstukken bij de aanvraag voor deelneming voegen (de verklaring op eer in het UEA volstaat niet).
Eventuele minimumeisen:
• In toepassing van de wet van 20.03.1991 die de erkenning van de aannemers voor werken organiseert, moet de kandidaat erkend zijn voor het uitvoeren van werken van categorie D en van de klasse die overeenkomt met het bedrag van de offerte (de aanbesteder schat klasse 8).
Voor dit criterium vult de kandidaat deel II van het UEA in (voor meer info hierover: zie het punt “UEA” hierna) > Informatie over de ondernemer > Staat de ondernemer ingeschreven op een officiële lijst van erkende ondernemers?
De kandidaat geeft aan in het UEA (deel II):
1. of hij over de vereiste erkenning beschikt;
2. of hij ingeschreven staat op een officiële lijst van erkende aannemers in een andere lidstaat van de Europese Unie.
In dat geval mag de kandidaat bij zijn aanvraag voor deelneming het certificaat voegen dat afgeleverd is door het bevoegde certificatieorganisme van de Lidstaat, alsook elk document dat van aard is dat het bevestigt dat deze certificatie of inschrijving gelijkwaardig is aan de vereiste erkenning die in alinea 1 bedoeld wordt.
3. of hij artikel 3, §1, 2° van de wet van 20.03.1991 inroept.
• De kandidaat legt 3 referenties voor (voor elke referentie: een fiche met een beschrijving van de opdracht doorsturen, vergezeld van een attest van goede uitvoering dat is opgemaakt door de betrokken klant) van werken die uitgevoerd werden in de laatste 6 jaar vóór de datum van publicatie van deze aankondiging van een opdracht. Voor elke referentie moet het bedrag van de werken gelijk zijn aan of hoger zijn dan 3.000.000 EUR. Minstens 2 van de 3 referenties moeten betrekking hebben op bouwwerken in verband met een gebouw in hoofdzakelijk houtstructuur van het type CLT/BLC. De 3de referentie moet betrekking hebben op bouwwerken aan gebouwen die gelijkstaan aan andere bouwoplossingen, maar die representatief zijn voor de MIVB-gebouwen (kantoren, groepslokalen, opleidingszalen, onderhoudswerkplaatsen, opslagruimte, garage, …).
Elke referentie die vermeld wordt als bewijs van de technische bekwaamheid, moet betrekking hebben op werken die uitgevoerd werden door de kandidaat zelf, d.w.z. door de kandidaat-onderneming en haar personeel, met uitsluiting van onderaannemers of een andere mede-aannemer (al dan niet in het kader van een tijdelijke vennootschap).
Als een referentiewerk uitgevoerd werd door een onderaannemer, mag de kandidaat diens technische bekwaamheid inroepen, voor zover hij een verbintenisverklaring aflevert. In die hypothese is het de onderaannemer die het deel van de opdracht zal moeten uitvoeren dat met de gevraagde referentie overeenstemt.
Als een referentiewerk uitgevoerd werd in het kader van een tijdelijke vennootschap, mag de kandidaat die referentie enkel inroepen als het zijn teams zijn die de werken hebben uitgevoerd waar de referentie betrekking op heeft.
In die hypothese geldt dat, als de werken waar de referentie op slaat door verschillende firma’s uitgevoerd werden, de kandidaat die referentie enkel zal mogen inroepen in verhouding tot het deel van de werken die hij zelf uitgevoerd heeft.
Als het voor de kandidaat niet mogelijk is om het bewijs af te leveren van de werken die hij zelf uitgevoerd heeft, is de beste oplossing het opnemen van het andere lid (of de andere leden) van de tijdelijke vennootschap in de kandidaatstelling, hetzij als medekandidaten, hetzij als geïdentificeerde onderaannemers. De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op de noodzaak om de referentiefiches correct in te vullen.
Bij twijfel behoudt de aanbesteder zich het recht voor om de kandidaten te ondervragen, alsook om de echtheid van de verklaringen via elke beschikbare weg te controleren.
• De kandidaat moet een bedrijfspolitiek inzake milieubeheer doorgevoerd hebben die ten minste gelijkwaardig is aan een ISO 14000- of EMAS-certificaat. De kandidaat duidt aan waar de aanbesteder gratis over de stavende documenten kan beschikken. Kan dat niet, dan levert de kandidaat die documenten mee af in zijn aanvraag voor deelneming.
• De kandidaat moet een kwaliteitszorgbeleid doorgevoerd hebben dat ten minste gelijkwaardig is aan een ISO 9000-certificaat. De kandidaat duidt aan waar de aanbesteder gratis over de stavende documenten kan beschikken. Kan dat niet, dan levert de kandidaat die documenten mee af in zijn aanvraag voor deelneming.
III.2 Voorwaarden met betrekking tot de opdracht
III.2.2 Voorwaarden inzake de uitvoering van de opdracht:
Zullen gespecificeerd worden in het bestek
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA: JA
IV.2 ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN:
IV.2.2 Termijn voor de ontvangst van blijken van belangstelling 2022-12-15 13:00
IV.2.4 Talen die mogen worden gebruikt bij het indienen van inschrijvingen of aanvragen tot deelneming : FR, NL
AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. Nadere inlichtingen
1. Wijze van indienen – e-procurementHet indienen en ontvangen van offertes en/of aanvragen voor deelneming verloopt volledig en uitsluitend op elektronische wijze en via https://eten.publicprocurement.be/etendering/.Met elektronische indiening wordt indiening bedoeld via de e-tenderingapplicatie en niet per e-mail!De offertes en/of aanvragen voor deelneming dienen digitaal ondertekend te zijn, conform met het e-tenderingsysteem.Gelieve voor buitenlandse kandidaten rekening te houden met de procedures en termijnen die nodig zijn voor het verkrijgen van een certificaat met het oog op elektronische ondertekening van het dossier. Het is ook mogelijk om een andere persoon te machtigen om elektronisch te ondertekenen. In dat geval moet het bewijs van de volmacht aan de offerte en/of aanvraag voor deelneming worden toegevoegd.Voor meer informatie wordt verwezen naar: http://www.publicprocurement.be.Als u dit dossier aan uw favorieten toevoegt, zult u per e-mail van elke wijziging op de hoogte gebracht worden.2. Door hun kandidatuur in te dienen aanvaarden de kandidaten zonder voorbehoud de inhoud van de aankondiging van opdracht en de begeleidende documenten en aanvaarden zij zelf door de bepalingen ervan gebonden te zijn. Als een kandidaat in dat verband een bezwaar heeft, dient hij dat schriftelijk en met een beschrijving van de reden, ten laatste 10 kalenderdagen voor de limietdatum voor ontvangst van de aanvragen voor deelneming, kenbaar te maken aan de aanbesteder (via de contactpersoon die opgegeven staat in artikel I.1 van deze aankondiging van opdracht).3. De gevraagde gegevens dienen in het UEA ingevuld te worden. Enkel bewijsstukken waar in het UEA of de aankondiging om is verzocht, mogen en moeten als bijlage bij de aanvraag voor deelneming worden gevoegd. Ongevraagd verstrekte informatie zal niet worden beoordeeld.4. Voor de criteria inzake economische en financiële draagkracht en technische en beroepsbekwaamheid mag een kandidaat desgevallend, onder de voorwaarden van artikel 72 van het koninklijk besluit van 18 juni 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de nutssectoren, de draagkracht inroepen van andere entiteiten, ongeacht wat de juridische aard is van zijn banden met die entiteiten. In dat geval moet hij aantonen dat hij over de nodige middelen zal beschikken voor de uitvoering van de opdracht, en dit door voorlegging van de verbintenis van die entiteiten om voor deze specifieke opdracht die middelen aan hem ter beschikking te stellen. Onder diezelfde voorwaarden kan een combinatie van ondernemers de draagkracht inroepen van de deelnemers aan de combinatie of van andere entiteiten. Onverminderd de wettelijk toepasbare bepalingen die desgevallend een hoofdelijke aansprakelijkheid voorzien als een kandidaat zijn toevlucht neemt tot de capaciteiten van andere entiteiten met betrekking tot de criteria inzake economische en financiële draagkracht, zullen die entiteiten hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de uitvoering van de opdracht. Die hoofdelijke aansprakelijkheid moet schriftelijk aanvaard worden door de entiteit waarvan de draagkracht wordt ingeroepen. En die schriftelijke aanvaarding moet worden meegeleverd in de aanvraag voor deelneming van de kandidaat.
VI.4 Beroepsprocedures
VI.4.1 Beroepsinstantie
Raad van State
Wetenschapsstraat, 33, BE- 1040 Brussel
Tel: +32 22349611
E-mail: info@raadvst-consetat.be
Internetadres(sen): http://www.raadvst-consetat.be
VI.4.2 Orgaan verantwoordelijk voor de bemiddelingsprocedures
Raad van State
Wetenschapsstraat, 33, BE- 1040 Brussel
Tel: +32 22349611
E-mail: info@raadvst-consetat.be
Internetadres(sen): http://www.raadvst-consetat.be
VI.4.3 Beroepsprocedure
Precieze aanduiding van de termijn(en) voor beroepsprocedures
Conform artikel 23 van de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten worden de verhaalprocedures, op straffe van niet-ontvankelijkheid, ingesteld binnen de in §2 tot §4 bedoelde termijnen, te rekenen vanaf de bekendmaking, de kennisgeving of de kennisneming van de rechtshandeling, naargelang het geval.De in artikel 14 bedoelde vordering tot vernietiging wordt ingesteld binnen een termijn van 60 dagen.De in artikel 15 bedoelde vordering tot schorsing wordt ingesteld binnen een termijn van 14 dagen. Ingeval toepassing van artikel 18 wordt gemaakt, bedraagt de termijn 10 dagen.De in artikel 16 bedoelde vordering tot schadevergoeding wordt ingesteld binnen een termijn van 5 jaar.
VI.4.4 Dienst waar inlichtingen over de beroepsprocedures kunnen worden verkregen
Raad van State
Wetenschapsstraat, 33, BE- 1040 Brussel
Tel: +32 22349611
E-mail: info@raadvst-consetat.be
Internetadres(sen): http://www.raadvst-consetat.be
VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2022-11-10