Directie Vervoerinfrastructuur

1.26.1.45. Uitbreiding van het hoogperformant openbaar vervoersnetwerk naar het Noorden van Brussel : Bouw van een nieuwe stelplaats voor de metro in Haren - Opdracht - Onderhandelingsprocedure met voorafgaande oproep tot mededinging



Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een:   AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT - NUTSSECTOREN  
Uittreksel uit de officiële tekst.

AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST

I.1. Naam en adressen

Officiële benaming :  Directie Vervoerinfrastructuur
Postadres :  Vooruitgangstraat 56, BE- 1210  Brussel
Tel:   +32 22774665
E-mail:   aanbestedingen.beliris@mobilit.fgov.be
Internetadres(sen):   http://www.beliris.be  
Adres van het kopersprofiel:   https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=453022


AFDELING II. VOORWERP

II.1. Omvang van de aanbesteding

II.1.1. Benaming
1.26.1.45. Uitbreiding van het hoogperformant openbaar vervoersnetwerk naar het Noorden van Brussel : Bouw van een nieuwe stelplaats voor de metro in Haren - Opdracht - Onderhandelingsprocedure met voorafgaande oproep tot mededinging  
Referentienummer:   Beliris-1.26.1.45.-F05_0
II.1.2. Voornaamste CPV-code :  45213221
II.1.3. Type opdracht :  werken
II.1.4. Korte beschrijving
Naast de bouw van een structuur van 170 m onder het spoorwegnet van het Noordstation, waarvoor
een afzonderlijk contract is gesloten, omvat de uitvoering van het programma Metro Noord ook de bouw van een 4,5 km lange
tunnel, 7 nieuwe stations uitgevoerd in open opgravingen en een nieuw stelplaats op de site van Haren.
De stelplaats in Haren is één van de twee nieuwe metrostelplaatsen die gebouwd worden ter aanvulling van het bestaande
netwerk.
Het betreft de bouw van een sleutel-op-de-deur stelplaats, het is te zeggen een volledig afgewerkte eenheid (civiel-technisch,
ruwbouw, speciale technieken, afwerking, buiteninrichting). Bij de voorlopige oplevering moet de stelplaats klaar zijn voor
exploitatie.
Meer bepaald betreft het een opslagplaats en onderhoudswerkplaats voor automatische metro's, bestaande uit de volgende
elementen om aan de behoeften van de MIVB's Business Unit Metro (BUM) te beantwoorden:
- een administratief gebouw: atrium en lokalen/kantoren voor het personeel, technische lokalen, circulatieruimtes en levering
van materialen;
- een werkplaats: laad- en losruimte, containerruimte en opslag voor clarcks, sporen met werkputten, ontvettings – en
ontstoffingsspoor met toegang tot het dak van de metro’s, hefstand, opstal- en oplsagsporen en een automatische metrowasstraat;
- een infrastructuur-werkplaats: opslag- en laadruimte voor werktreinen;
- een infrastructuurkantoor: werkplaats en personeelsruimten.
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen:   NEE


II.2. Beschrijving

II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s):   BE1
Voornaamste plaats van uitvoering:   Haren
II.2.4. Beschrijving
Deze opdracht betreft de bouw van een nieuwe metrostelplaats op de site van Haren. Het betreft de bouw van een sleutel-opde-   deur stelplaats, het is te zeggen een volledig afgewerkte eenheid (civiel-technisch, ruwbouw, speciale technieken, afwerking,   buiteninrichting). Bij de voorlopige oplevering moet de stelplaats klaar zijn voor exploitatie.   Meer bepaald betreft het de constructie van alle infrastructuur, gebouwen en vaste uitrusting die nodig zijn voor de exploitatie   van het automatische metrostelplaats.   Deze opdracht omvat de volgende elementen:   - grondwerken en eventuele saneringswerken;   - de bouw van een wachterspost bij de ingang;   - de bouw van een opstal- en onderhoudshal en een elektrisch onderstation;   - de bouw van een administratief en sociaal gebouw;   - de bouw van een infrastructuurwerkplaats voor werktreinen;   - de aanleg van een buitenparkeerplaats;   - de levering en installatie van onderhoudsuitrusting voor rollend materieel (speciale metrotechnieken): een wieldraaibank voor   het herprofileren van metrowielen, een machine voor het wassen van de buitenkant van metro's, een ruimte uitgerust met   hefkolommen voor het lichten van wagenbakken en het vervangen van draaistellen, uitrustingen voor het schoonmaken van   de binnenkant van de metro’s, een gecentraliseerd afzuigsysteem, installaties voor de verdeling van ruitensproeierproducten,   automatisch verticale liftsystemen voor het magazijn, werkkuilen voor de toegang tot de onderkant van de wagenbak   en beveiligde loopbruggen (met onderbreking van de hoogspanning en werkplaatsstopcontacten) voor de toegang tot de   uitrustingen op het dak van de metro’s, een persluchtverdeelnet, rolbruggen;   - de levering en de plaatsing van uitrustingen van het elektrisch onderstation;   - de levering en de plaatsing van een speciale bouwtechnische uitrusting;   - de (gefaseerde) aanleg van de omgeving;   - de verbinding met het bestaande testspoor;   - het leggen van de sporen en plaatsen van de wissels op de site (levering van de uitrustingen en het materieel door een andere   opdracht); de aanleg van de funderingen voor de sporen in kwestie zijn voorzien door de aannemer in het kader van de huidige   opdracht;   - de coördinatie van andere opdrachten en werflogistiek van het geheel (zie beschrijving van de andere opdrachten hierna).   De aannemer van huidige opdracht zal onder de vorm van een algemene onderneming werken voor de site van Haren.   Deze opdracht maakt deel uit van een systeemomgeving gedefinieerd door de bouwheer die tot doel heeft een goede integratie   van het project Metro Noord in het MIVB-net tot stand te brengen. De systeemomgeving bepaalt de behoeften en eisen   waaraan de hoofdaannemer moet voldoen. Deze laatste moet zorgen voor de integratie van zijn opdracht in de gedefinieerde   systeemomgeving en deze integratie correct uitvoeren met de verschillende raakvlakken met de andere systemen in de   omgeving zoals beschreven in het bestek en plannen die door de bouwheer zijn gedefinieerd en in overleg met deze laatste.   De aannemer zal eveneens de andere hierna beschreven opdrachten coördineren, samen met deze van zijn aanneming, in   functie van de gunning ervan door de bouwheer, met name:   Opdracht 3 - Civieltechnische werken voor tunnels en stations   Opdracht(en) 4 – Voltooiing en uitrustingen Tunnel / stations   Opdracht(en) 6 – Sporen voor Tunnel/stations/ stelplaats   Opdracht(en) 7 - 11kV-hoogspanning & 900 V-tractievoeding tunnel/stations   Opdracht(en) 8 - TELECOM-netwerk tunnel / stations / stelplaats   Opdracht(en) 9 - Stationssystemen   Opdracht(en) 10 - SCADA-energie   Opdracht(en) 12 - Toegangscontrole voor tunnels / stations / stelplaats   Opdracht(en) 13 - VMS   Opdracht(en) 14 - Call Manager   Opdracht(en) 15 - SIG   Opdracht(en) 16 - SCADA stations   Opdracht(en) 20 - SPIDER  
II.2.7. Looptijd
96   maand(en)
Verlenging mogelijk:   NEE


AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIELE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

III.1. Voorwaarden voor deelneming

III.1.1 Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen, waaronder de vereisten in verband met de inschrijving in het beroeps- of handelsregister
Lijst en beknopte beschrijving van de voorwaarden:  
I. Toegangsrecht(artikelen 67 - 73 van het KB Plaatsing)De kandidaat kan zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met dieentiteiten (derden).Wanneer hij een beroep doet op de draagkracht van derden, moet de kandidaat (of een lid van de combinatie) deaanbestedende overheid het bewijs leveren dat hij voor de uitvoering van de opdracht daadwerkelijk zal beschikken over demiddelen en de ervaring die ter beschikking worden gesteld door dergelijke entiteiten.Voor de aanvraag tot deelneming en de offertes die worden ingediend door combinaties van ondernemers zijn de bepalingenvan dit deel "toegangsrecht" op elk lid afzonderlijk van toepassing, evenals op derden op wiens draagkracht men in het kadervan de kwalitatieve selectie een beroep doet.II. Uitsluitingsgronden(artikelen 67 - 69 en 151 wet + 67 - 69 van het KB Plaatsing)a. Verplichte uitsluitingsgronden:De verplichte uitsluitingsgronden zoals vermeld in artikel 67 van de Wet zijn integraal van toepassing op deze opdracht.De controle van de verplichte uitsluitingsgronden zal gebeuren aan de hand van de uittreksels uit het strafregister.DOCUMENT TOE TE VOEGEN aan de aanvraag tot deelneming:Voor Belgische ondernemingen:- een uittreksel uit het strafregister van de kandidaat (elk lid van de combinatie) en in voorkomend geval van de derde waaruitblijkt dat er geen rechterlijke beslissingen met kracht van gewijsde zijn voor een van de misdrijven bedoeld in artikel 67 van dewet van 17.06.2016- een uittreksel uit het strafregister van elke natuurlijke of rechtspersoon die zetelt in de bestuurs-, leidinggevende oftoezichthoudende organen van de kandidaat (of het lid van de combinatie) en in voorkomend geval van de derde waaruitblijkt dat er geen rechterlijke beslissingen met kracht van gewijsde zijn voor een misdrijf bedoeld in artikel 67 van de wet van17.06.2016- de lijst van de natuurlijke of rechtspersonen die zetelen in de bestuurs-, leidinggevende of toezichthoudende organen van dekandidaat (elk lid van de combinatie) en in voorkomend geval van de derden.Voor buitenlandse ondernemingen:- een uittreksel uit het strafregister (of een gelijkwaardig document afgeleverd door een gerechtelijke of overheidsinstantievan het land van oorsprong of herkomst) van de kandidaat (elk lid van de combinatie) en in voorkomend geval van de derdenwaaruit blijkt dat er geen rechterlijke beslissingen met kracht van gewijsde zijn voor een misdrijf bedoeld in artikel 67 van dewet van 17.06.2016;- een uittreksel uit het strafregister (of een gelijkwaardig document afgeleverd door een gerechtelijke of overheidsinstantievan het land van oorsprong of herkomst) van elke natuurlijke of rechtspersoon die zetelt in de bestuurs-, leidinggevendeof toezichthoudende organen van de kandidaat (elk lid van de combinatie) en in voorkomend geval van de derden waaruitblijkt dat er geen rechterlijke beslissingen met kracht van gewijsde zijn voor een misdrijf bedoeld in artikel 67 van de wet van17.06.2016;- de lijst van de natuurlijke of rechtspersonen die zetelen in de bestuurs-, leidinggevende of toezichthoudende organen van dekandidaat (elk lid van de combinatie) en in voorkomend geval van de derden.b. Uitsluitingsgronden in verband met fiscale en sociale schuldenDe uitsluitingsgronden in verband met fiscale en sociale schulden zoals vermeld in artikel 68 van de Wet zijn integraal vantoepassing op deze opdracht.De controle van de uitsluitingsgronden in verband met fiscale en sociale schulden zal voor de Belgische ondernemingengebeuren via de Telemarc-applicatie.DOCUMENTEN TOE TE VOEGEN aan de aanvraag tot deelneming:Voor buitenlandse ondernemingen:De attesten van de bevoegde overheden waaruit blijkt dat de kandidaat (elk lid van de combinatie) en in voorkomend geval dederden voldoen aan de hierboven vermelde verplichtingen, worden bijgevoegd.c. Facultatieve uitsluitingsgronden:De controle op de afwezigheid van de in artikel 69 van de wet van 17.06.2016 opgesomde uitsluitingsgronden gebeurt voorde Belgische vennootschappen via Telemarc (afwezigheid van faillissement, vereffening of procedure van gerechtelijkereorganisatie).DOCUMENTEN TOE TE VOEGEN aan de aanvraag tot deelnemingVoor de buitenlandse vennootschappen:De attesten van de bevoegde overheden inzake de afwezigheid van faillissement of van een situatie die vergelijkbaar is met eenprocedure van gerechtelijke reorganisatie met betrekking tot de kandidaat (elk lid van de combinatie) en in voorkomend gevalde derden moeten worden toegevoegd.III. Selectiecriteria: erkenningsbewijs(artikel 71 van het KB Plaatsing)In toepassing van de Wet van 20.03.1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, dient de kandidaaterkend te zijn voor de uitvoering van werken uit categorie D en klasse die overeenstemt met het bedrag van de offerte (klasse 8geraamd door de aanbesteder).De kandidaat vermeldt in het UEA (deel II):1. Of hij beschikt over de vereiste erkenning;2. Ingeschreven is op een officiële lijst van erkende aannemers in een andere lidstaat van de Europese Unie.In dat geval kan de kandidaat bij zijn aanvraag tot deelneming het door de bevoegde certificeringsinstelling afgeleverdecertificaat of het door de bevoegde instantie van de lidstaat bevestigde bewijs van inschrijving voegen, alsook elk documentdat de gelijkwaardigheid tussen deze certificering of inschrijving en de vereiste erkenning als bedoeld in het eerste lid kanaantonen.3. Of hij artikel 3, §1, 2° van de wet van 20.03.1991 inroept.


AFDELING IV. PROCEDURE

IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA:   JA

IV.2 ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN:
IV.2.1 Eerdere bekendmaking betreffende deze procedure
Nummer van de aankondiging in het PB S   2022/S 100-278070IV.2.2 Termijn voor de ontvangst van blijken van belangstelling   2022-10-18  11:00
IV.2.4 Talen die mogen worden gebruikt bij het indienen van inschrijvingen of aanvragen tot deelneming :   FR, NL
IV.2.6 Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen
Looptijd in maanden:   12   (vanaf de datum van ontvangst van de inschrijving)


AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN


VI.3. Nadere inlichtingen
1. Het bijzonder bestek zal enkel na de selectieprocedure aan de geselecteerde kandidaten worden overgemaakt.2. De ondernemers moeten kennis nemen van de documenten die bij deze aankondiging van een opdracht zijn toegevoegd:- het selectieformulier en de bijlagen ervan;- het UEA in PDF-formaat en XML-formaat;- de beschrijvende nota van de opdracht;- de fotoreportage ;- de ondertekende plannenlijst;- de gewijzigde syntheseplannen vergunning (https://metro3.be/sites/default/files/2022-02/PA_15PFD1696165_Plan_synthese_Haren_E.pdf) en hoofdstuk 2.11 van de basisnota project Metro 3 (https://metro3.be/sites/default/files/2022-03/15PFD1696165_Note_explicative_0.pdf). Gelieve de links in uw browser te kopiëren.3. De kandidaten moeten het naar behoren ingevulde selectieformulier en de bijlagen ervan aan hun aanvraag tot deelnemingtoevoegen.4. De aanvragen tot deelneming en de offertes moeten via de elektronische applicatie e-Tendering worden ingediend. Deaanvragen tot deelneming worden ten laatste op 18.10.2022 om 11u00 ingediend. UEA’s en de bijlagen ervan die nadien wordenontvangen, worden niet in overweging genomen. Het versturen van een aanvraag tot deelneming per e-mail is niet toegestaan.Het indieningsrapport moet ondertekend worden met de geavanceerde gekwalificeerde elektronische handtekening vande wettige vertegenwoordiger (of van de mandataris) van de kandidaat. Een gescande, geschreven handtekening is geenontvankelijke elektronische handtekening.Bijkomende inlichtingen kunnen verkregen worden via de site http://www.publicprocurement.be, via de helpdesk e-Procurement op het nummer +32 (0)2 740 80 00 of per e-mail e.proc@publicprocurement.be. Voor de gedetailleerdehandleiding, zie: https://www.publicprocurement.be/sites/default/files/documents/man_eten_supplier_nl_20180423_100.ppdf.5. Door het indienen van een aanvraag tot deelneming verklaart de kandidaat niet te hebben gehandeld in strijd met artikels 5en 6 van de wet inzake overheidsopdrachten.6. De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming het naar behoren op basis van de volgende richtlijnen ingevuld UniformEuropees Aanbestedingsdocument (UEA) met in geval van toepassing de gevraagde bijlagen.Het betreft een verklaring op eer van de kandidaat die geldt als voorlopig bewijs ter vervanging van de certificaten en attesten,waarmee de kanidaat verklaart:- dat hij zich niet in een van de situaties bevindt die kan of moet leiden tot uitsluiting van een ondernemer, met vermelding vande eventuele corrigerende maatregelen;- en dat hij beantwoordt aan de van toepassing zijnde selectiecriteria.Een apart verklaring moet ingevuld worden door de inschrijver voor elke eventuele vennoot (in geval van indiening door eencombinatie zonder rechtspersoonlijkheid) en elke eenheid (bv onderaannemers) op wiens draagkracht hij een beroep doet voorde selectie.De aanbesteder kan op elk moment van de procedure aan een kandidaat/inschrijver vragen om alle of een deel van de vereistecertificaten en bewijsstukken te bezorgen.De aandacht van de kandidaten/inschrijvers wordt gevestigd op het feit dat deze controle een snelle overhandiging van deattesten en certificaten die in de volgende paragrafen gedetailleerd worden zal vereisen.Het formulier is als bijlage bij huidige aankondiging van een opdracht gevoegd zowel in XML-formaat als in PDF-formaat(telkens in beide landstalen Fr en Nl).De kandidaat moet het XML-bestand opladen, invullen via https://ec.europa.eu/tools/espd, downloaden, afprinten en bijvoegenvia scan bij de elektronische aanvraag tot deelneming.I. Downloaden de UEA-vragenlijst van de aanbesteder van het e-Notification plateform (in XML-formaat) en sla deze op.II. Gaan het UEA dienstwesite https://dume.publicprocurement.be/ en kies uw taal.III. Geef aan dat u een ondernemer bent.IV. Kies vervolgens de optie "Importeer een UEA verzoek/antwoord".V. Kies de in XML gedownloade UEA (stap I.) die u op lokaal schijf hebt opgeslagen.VI. Vul de UEA-vragenlijst in.VII. Als uw UEA klaar is, kunt u het onderaan de pagina downloaden. Om dit te doen, klik op "download" en kies het gewensteformaat (XML, PDF of beide). Elke download bestaat uit een ZIP-bestand met de UEA in de gevraagde formaat.6. Gelet op de complexiteit van de opdracht, heeft de aanbesteder beslist een bezoekdag met een informatiesessie teorganiseren voor de potentiële kandidaten op 6 september 2022. Deze bezoekdag zal een dag duren en bestaat uit het bezoekvan de stelplaats van Erasmus, het bezoek van de site van de toekomstige stelplaats van Haren en een voorstelling met eenvraag&antwoordsessie.Teneinde de informatiesessie ordentelijk te laten verlopen, dienen de potentiële kandidaten die wensen aanwezig te zijn, zichin te schrijven via e-mail naar aanbestedingen.beliris@mobilit.fgov.be. De potentiële kandidaten vermelden het email adres vande single person of contact (SPOC) van de combinatie van ondernemers. Enkel twee vertegenwoordigers per ondernemer zullenop het bezoek worden toegelaten.Vóór de infosessie worden de potentiële kandidaten verzocht om hun vragen aan de aanbesteder te bezorgen via hetbovenvermeld email adres. De aanbesteder garandeert niet dat de vragen die minder dan twee werkdagen voor deinformatiesessie bij hem zijn toegekomen, tijdens deze informatiesessie zullen worden behandeld.

VI.4 Beroepsprocedures

VI.4.1 Beroepsinstantie
Raad van State
Wetenschapsstraat 33,  BE- 1040  Brussel
E-mail:   info@raadvanstate.be
Internetadres(sen):   http://www.raadvst-consetat.be

VI.4.3 Beroepsprocedure
Precieze aanduiding van de termijn(en) voor beroepsprocedures
Indiening van een beroep tot nietigverklaring, eventueelvoorafgegaan of vergezeld van een vordering tot schorsing ingediend volgens de procedure van uiterst dringendenoodzakelijkheid, bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (Wetenschapsstraat, 33 te 1040 Brussel) doormiddel van een aangetekend schrijven te versturen binnen een termijn van zestig dagen die ingaat de dag waarop de beslissingwerd betekend.

VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2022-07-18

Vergelijkbare advertenties van BDA