Maatschappij Voor Het Intercommunaal Vervoer Te Brussel - Procurement & Logistics Department

Raamovereenkomst voor het uitvoeren van milieuhygiëne¬onderzoeken bij grondwerken in het kader van het plaatsen van tram-, metro- en premetrosporen



Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een:   AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT - NUTSSECTOREN  
Uittreksel uit de officiële tekst.

AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST

I.1. Naam en adressen

Officiële benaming :  Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel - Procurement & Logistics Department
Postadres :  Koningsstraat 76, BE- 1000  Brussel
Contactpersoon:  Procurement, Logistics & Facilities Department – Mohammed EL HANI
Tel:   +32 25638658
E-mail:   mohammed.elhani@stib.brussels
Internetadres(sen):   www.stib.be  
Adres van het kopersprofiel:   https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=447603


AFDELING II. VOORWERP

II.1. Omvang van de aanbesteding

II.1.1. Benaming
Raamovereenkomst voor het uitvoeren van milieuhygiëne onderzoeken bij grondwerken in het kader van het plaatsen van tram-, metro- en premetrosporen  
Referentienummer:   MIVB - STIB Procurement & Logistics-AL_5080/GC/MEH-F05_0
II.1.2. Voornaamste CPV-code :  71351000
II.1.3. Type opdracht :  diensten
II.1.4. Korte beschrijving
Vanwege werken aan de tram-, metro- en premetrosporen wordt gevraagd om de af te graven aarde te onderzoeken in het kader van het hergebruik ervan.
Het onderzoek van de bodem heeft tot doel om te bepalen of er ernstige aanduidingen van aanwezigheid van bodemvervuiling in de af te graven grond zijn.
Er dient geanalyseerd te worden hoe de afgegraven aarde kan worden gebruikt, tijdelijk opgeslagen, behandeld en definitief afgevoerd naar een aangepaste bestemming, in overeenstemming met de geldende wetgeving in het betrokken gewest.
Het aantal boringen, hun diepte en de plaats ervan moeten bij elke bestelling bepaald worden.
De dienstverlener treft alle maatregelen die nodig zijn om zekerheid te bieden over de bescherming, het behoud en de integriteit van de bestaande situatie; daarnaast moet hij alle voorzorgsmaatregelen nemen om schade te vermijden
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen:   NEE


II.2. Beschrijving

II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s):   BE10
Voornaamste plaats van uitvoering:   Brussels Hoofdstedelijk Gewest
II.2.4. Beschrijving
Vanwege werken aan de tram-, metro- en premetrosporen wordt gevraagd om de af te graven aarde te onderzoeken in het kader van het hergebruik ervan.   Het onderzoek van de bodem heeft tot doel om te bepalen of er ernstige aanduidingen van aanwezigheid van bodemvervuiling in de af te graven grond zijn.   Er dient geanalyseerd te worden hoe de afgegraven aarde kan worden gebruikt, tijdelijk opgeslagen, behandeld en definitief afgevoerd naar een aangepaste bestemming, in overeenstemming met de geldende wetgeving in het betrokken gewest.   Het aantal boringen, hun diepte en de plaats ervan moeten bij elke bestelling bepaald worden.   De dienstverlener treft alle maatregelen die nodig zijn om zekerheid te bieden over de bescherming, het behoud en de integriteit van de bestaande situatie; daarnaast moet hij alle voorzorgsmaatregelen nemen om schade te vermijden.  
II.2.7. Looptijd
60   maand(en)
Verlenging mogelijk:   NEE


AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIELE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

III.1. Voorwaarden voor deelneming

III.1.1 Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen, waaronder de vereisten in verband met de inschrijving in het beroeps- of handelsregister
Lijst en beknopte beschrijving van de voorwaarden:  
Zie Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) dat verplicht geïmporteerd en ingevuld dient te worden via website https://ec.europa.eu/tools/espd- Om het UEA (Uniform Europees Aanbestedingsdocument) in te vullen :1. Nadat u onderhavige aankondiging van een opdracht hebt gedownload van de website e-Notification (https://enot.publicprocurement.be), vergewist u zich ervan of u ook de bijgevoegde bestanden (bijlagen) gedownload hebt.2. Nu moet u het bestand « espd-request.zip » openen en enerzijds het .PDF-document en anderzijds het .XML-bestand opslaan (= eruit halen).3. Surf naar de website: https://ec.europa.eu/tools/espd4. Kies uw taal5. Selecteer « Ik ben een ondernemer »6. Selecteer « Een UEA importeren »7. Klik op “Choose file” (bestand kiezen) en selecteer het bestand “espc-request.xml” dat u onder punt 2 uit de .ZIP hebt gehaald8. Klik op “Volgende”9. Vul de vereiste velden in met behulp van de tekst van de publicatie om de kwaliteit van en de hoeveelheid gevraagde informatie te bepalen10. Klik op "Overzicht"11. Downloaden in “beide formaten”12. Dit bestand “espc-request.zip” met daarin uw UEA opslaan13. Voeg dit UEA-bestand, “espc-request.zip” genaamd, bij uw kandidaatstellingsdossier bij de verzending ervan. - Opgelet: de MIVB moet het .ZIP-bestand ontvangen dat zowel de .PDF als de .XML bevat.In principe volstaat één enkel ingevuld UEA, behalve indien u zich voor deze opdracht kandidaat wilt stellen samen met één (of meerdere) andere onderneming(en) in het kader van een combinatie van ondernemers, en/of bij het inroepen van de draagkracht van andere entiteiten en/of in geval van reeds bekende onderaannemers. In dat geval:Indien u antwoordt als combinatie van ondernemers: In Deel II antwoordt u JA op de vraag « Neemt de ondernemer samen met anderen deel aan de aanbestedingsprocedure? » Voor elk van de leden van de combinatie moet u een door de betrokken entiteit naar behoren ingevuld UEA indienen.Indien u zich beroept op de draagkracht van derden: U antwoordt JA op punt C. Deel II : « Doet de ondernemer een beroep op de draagkracht van andere entiteiten om te voldoen aan de selectiecriteria van deel IV en de (eventuele) criteria en regels van onderstaande afdeling V?»Voor iedere derde moet u een afzonderlijk, door de betrokken entiteit naar behoren ingevuld UEA indienen met de informatie die gevraagd wordt in afdelingen A en B van Deel II en Deel III. Voor zover het relevant is voor de specifieke draagkracht waarop u een beroep doet, wordt u verzocht om voor iedere betrokken entiteit de in Deel IV en V gevraagde informatie op te nemen.Indien u van plan bent een deel van de opdracht uit te besteden:U antwoordt JA op punt D. Deel II : « Is de ondernemer van plan een gedeelte van de opdracht in onderaanneming aan derden te geven?»Aarzel niet om contact op te nemen met de onder punt I.1) vermelde persoon als u problemen ondervindt bij het openen van de bijlagen bij deze aankondiging of als u vragen hebt over de inhoud van de documenten.

III.1.2 Economische en financiële draagkracht
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
De economische en financiële draagkracht van de kandidaten zal gecontroleerd worden op basis van financiële gegevens (omzet, balansen en winst- en verliesrekeningen).De kandidaat moet aan de MIVB zijn balans en winst- en verliesrekening overmaken die hij voor de laatste 3 boekjaren ingediend heeft (modellen neergelegd bij de NBB) of de link opgeven naar de website waarop deze documenten gratis kunnen worden gedownload. Voor Belgische bedrijven is dit niet verplicht, aangezien de MIVB de jaarrekeningen kan opvragen afkomstig van de balanscentrale van de Nationale Bank van België, voor zover deze gepubliceerd werden.De specifieke jaaromzet: de jaaromzet die gerealiseerd werd op het gedeelte waar de aankondiging van opdracht betrekking op heeft. De kandidaat moet zijn omzet voor de gevraagde prestaties doorsturen, en dit voor de laatste 3 beschikbare boekjaren (in te vullen in het UEA Deel IV: Selectiecriteria punt B).OPGELET: de kandidaat moet de bewijsstukken bij de aanvraag voor deelneming voegen.
Eventuele minimumeisen:
- De gemiddelde jaaromzet voor de gevraagde diensten, berekend voor de 3 meest recente beschikbare boekjaren, moet meer dan 500.000 EUR bedragen.
- De MIVB zal de kandidaten verwijderen van wie de financiële gegevens (balansen en resultatenrekeningen) niet aantonen dat zij over de draagkracht beschikken om de opdracht, zoals beschreven onder II.1.4, tot een goed einde te brengen. Zij zal alle kandidaten uitsluiten van wie het eigen vermogen negatief is.
De bewijsstukken i.v.m. de economische en financiële capaciteit moeten bij uw kandidaatstelling en het UEA gevoegd worden.

III.1.3 Technische en beroepsbekwaamheid
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
OPGELET: De stavende documenten moeten bij de aanvraag voor deelneming gevoegd worden (de verklaring op eer in het UEA volstaat niet).De ervaring van de onderneming moet op overtuigende wijze aangetoond worden door het aanbrengen van referenties (zie minimumeisen 2);De expertise en competenties van de onderneming moeten op overtuigende wijze aangetoond worden door beroepsattesten (zie minimumeisen 3).Minimumeisen: De volgende documenten moeten verplicht het kandidaatstellingsdossier vergezellen:1. Gewoon door een offerte in te dienen, verbindt de inschrijver zich ertoe dat hij met de MIVB in het Nederlands en/of het Frans kan communiceren.2. De inschrijver moet minstens 10 opdrachten hebben uitgevoerd voor een minimumbedrag van 5.000,00 € en die betrekking hadden op [de volgende diensten – uitvoering van milieuhygiëneonderzoeken in het kader van grondwerken] in de loop van de laatste 5 jaar (om een voldoende hoog mededingingsniveau te waarborgen). De lijst met de referenties moet ondersteund worden door attesten van goede uitvoering. Die attesten moeten vermelden: het bedrag, de periode, de plaats van prestatie. Ze moeten ook de verantwoordelijke contactpersonen vermelden, voor wiens rekening de prestaties geleverd werden, alsook hun adres en telefoonnummer. Deze attesten moeten door die verantwoordelijke perso(o)n(en) ondertekend zijn.3. De inschrijver moet het bewijs leveren dat hij erkend is als:- expert in bodemsanering in het Brussels en Waalse Gewest;- expert in bodemsanering type II (OVAM) in het Vlaamse Gewest;- laboratorium in de 3 gewesten.

Eventuele minimumeisen:
Klasse: N/A, Categorie: N/A

III.2 Voorwaarden met betrekking tot de opdracht

III.2.1 Inlichtingen over een bepaalde beroepsgroep:
Het verrichten van de dienst is voorbehouden aan een bepaalde beroepsgroep: JA
Verwijzing naar de toepasselijke wettelijke of bestuursrechtelijke bepaling:




AFDELING IV. PROCEDURE

IV.1.3 Inlichtingen over een raamovereenkomst of dynamisch aankoopsysteem
De aanbesteding betreft het sluiten van een raamovereenkomst: JA
Raamovereenkomst met één onderneming

IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA:   JA

IV.2 ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN:
IV.2.2 Termijn voor de ontvangst van blijken van belangstelling   2022-06-30  11:00
IV.2.4 Talen die mogen worden gebruikt bij het indienen van inschrijvingen of aanvragen tot deelneming :   FR, NL
IV.2.6 Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen
Looptijd in maanden:   6   (vanaf de datum van ontvangst van de inschrijving)


AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN


VI.3. Nadere inlichtingen
1. Wijze van indienen – e-procurementHet indienen en ontvangen van offertes en/of aanvragen voor deelneming verloopt volledig en uitsluitend via elektronische weg en via https://eten.publicprocurement.be/etendering/. Met elektronische indiening wordt indiening via de e-tendering-applicatie en niet per e-mail bedoeld! De offertes en/of aanvragen voor deelneming dienen digitaal ondertekend te zijn volgens het e-tenderingsysteem.Buitenlandse kandidaten moeten rekening houden met de voorwaarden en termijnen die gelden voor het verkrijgen van een certificaat voor het elektronisch ondertekenen van hun dossier. Het is ook mogelijk om een andere persoon te machtigen om elektronisch te ondertekenen. In dat geval moet het bewijs van de volmacht in uw offerte en/of aanvraag voor deelneming worden toegevoegd. Voor meer informatie: surf naar http://www.publicprocurement.be. Als u dit dossier aan uw favorieten toevoegt, zult u per e-mail op de hoogte gehouden worden van alle veranderingen.2. Door hun kandidatuur in te dienen, aanvaarden de kandidaten zonder voorbehoud de inhoud van de aankondiging van opdracht en de begeleidende documenten, en aanvaarden ze door de bepalingen in die documenten gebonden te zijn. In het geval dat de kandidaat op dat vlak een bezwaar zou hebben, moet hij dat schriftelijk en met een beschrijving van de reden aan de aanbesteder melden (via de contactpersoon die in artikel I.1 van deze aankondiging van opdracht vermeld staat), en dit uiterlijk 10 kalenderdagen voor de ultieme datum voor ontvangst van de aanvragen voor deelneming.3. De gevraagde gegevens dienen in het UEA ingevuld te worden. Enkel bewijsstukken waar in het UEA of de aankondiging om is verzocht, mogen en moeten als bijlage bij de aanvraag voor deelneming worden gevoegd. Ongevraagd verstrekte informatie zal niet worden beoordeeld.4. Voor de criteria inzake economische en financiële draagkracht en technische en beroepsbekwaamheid, mag een kandidaat desgevallend, onder de voorwaarden vastgelegd in artikel 72 van het koninklijk besluit van 18 juni 2017 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten in de nutssectoren, een beroep doen op de capaciteit van andere entiteiten, ongeacht wat de juridische aard is van zijn banden met die entiteiten. In dat geval moet hij bewijzen dat hij over de nodige middelen voor de uitvoering van de opdracht zal beschikken, en dit door voorlegging van de verbintenis van die entiteiten om hem voor deze specifieke opdracht die middelen ter beschikking te stellen. Onder diezelfde voorwaarden kan een combinatie van ondernemers een beroep doen op de draagkracht van de deelnemers aan de combinatie of op die van andere entiteiten. Onverminderd de toepasbare wettelijke bepalingen die desgevallend een hoofdelijke aansprakelijkheid voorzien, zijn deze entiteiten, als een kandidaat zich beroept op de draagkracht van andere entiteiten met betrekking tot de criteria inzake economische en financiële draagkracht, hoofdelijk aansprakelijk voor de uitvoering van de opdracht. Die hoofdelijke aansprakelijkheid moet schriftelijk worden aanvaard door de entiteit waarvan de draagkracht wordt ingeroepen. En deze schriftelijke aanvaarding moet worden meegeleverd bij de aanvraag voor deelneming van de kandidaat.

VI.4 Beroepsprocedures

VI.4.1 Beroepsinstantie
Raad van State
Wetenschapsstraat, 33,  BE  Brussel

VI.4.3 Beroepsprocedure
Precieze aanduiding van de termijn(en) voor beroepsprocedures
In overeenstemming met artikel 23 van de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, informatie en rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten worden de verhaalprocedures, op straffe van niet-ontvankelijkheid, ingesteld binnen de in §2 tot §4 bedoelde termijnen vanaf de bekendmaking, de kennisgeving of de kennisneming van de rechtshandeling, naargelang het geval.De in artikel 14 bedoelde vordering tot vernietiging wordt ingesteld binnen een termijn van zestig dagen.De in artikel 15 bedoelde vordering tot schorsing wordt ingesteld binnen een termijn van vijftien dagen. Ingeval toepassing van artikel 18 wordt gemaakt, bedraagt de termijn tien dagen.De in artikel 16 bedoelde vordering tot schadevergoeding wordt ingesteld binnen een termijn van vijf jaar.

VI.4.4 Dienst waar inlichtingen over de beroepsprocedures kunnen worden verkregen
Raad van State
Wetenschapsstraat, 33,  BE  Brussel

VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2022-06-01

Vergelijkbare advertenties van BDA