Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een: AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT - NUTSSECTOREN
Uittreksel uit de officiële tekst.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
I.1. Naam en adressen
Officiële benaming : Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel - Procurement & Logistics Department
Postadres : Koningsstraat 76, BE- 1000 Brussel
Contactpersoon: Johan De Witte
Tel: +32 25638256
E-mail: johan.dewitte@mivb.brussels
Internetadres(sen): www.stib.be
Adres van het kopersprofiel: https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=447758
AFDELING II. VOORWERP
II.1. Omvang van de aanbesteding
II.1.1. Benaming
Aankoop van een tandem ondervloerdraaibank en een nieuwe elektrische tractor voor metrostellen en speciale spoorvoertuigen Referentienummer: MIVB - STIB Procurement & Logistics-AL_5024/TM/JDW-F05_0
II.1.2. Voornaamste CPV-code : 42620000
II.1.3. Type opdracht : leveringen
II.1.4. Korte beschrijving
Deze opdracht betreft een raamovereenkomst in 2 percelen voor :
Perceel 1: De aankoop, plaatsing en indienstname van een nieuwe tandem ondervloer wieldraaibank en
toebehoren voor spoorvoertuigen van het type metrostellen en speciale spoorvoertuigen; het bestellen van
wisselstukken en preventief & correctief onderhoud van deze installatie .
Door middel van deze raamovereenkomst zal de MIVB o.a. kunnen overgaan tot het bestellen van het volgende:
- - de eventuele noodzakelijke bouwkundige spoorwerken boven- en ondergronds (bijv.: stabiliteitsonderzoeken,
peilingen, metingen, bouw- / stabiliseer- / versterkingswerken aan de bestaande structuren, .);
- onderzoek, fabricage, levering, plaatsing, certificering en indienststelling van een nieuwe tandem
ondervloerdraaibank voor spoorvoertuigen van het type metrotrein, bestemd voor het herprofileren van de wielen en
de remschijven van de voertuigen van reeksen M1 tot M7 en compatibel met de speciale voertuigen die gebruikt
worden op het metronet;
- Eventuele specifieke gereedschappen voor gebruik en/of onderhoud moeten inbegrepen zijn in de scope of
supply.
De betrokken installatie is volkomen in overeenstemming met de normen en reglementeringen die van kracht zijn
op het moment van haar levering en eerste indienststelling.
- de diensten voor opleiding (gebruik & onderhoud), onderhoud, levering van wisselstukken
Perceel 2: De aankoop en indienstname van een nieuwe elektrische tractor voor metrostellen en speciale
spoorvoertuigen ; het bestellen van wisselstukken en preventief & correctief onderhoud van dit voertuig
Door middel van deze raamovereenkomst zal de MIVB o.a. kunnen overgaan tot het bestellen van het volgende:
- Eventuele specifieke gereedschappen voor gebruik en/of onderhoud moeten inbegrepen zijn in de scope of
supply.
De betrokken installatie is volkomen in overeenstemming met de normen en reglementeringen die van kracht zijn
op het moment van haar levering en eerste indienststelling.
- de diensten voor opleiding (gebruik & onderhoud), onderhoud, levering van wisselstukken
De MIVB zal een raamovereenkomst afsluiten met één aanbieder per perceel.
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen: JA
II.2. Beschrijving
Lot 1II.2.1. Benaming
Aankoop van een nieuwe tandem ondervloer wieldraaibank II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE10
Voornaamste plaats van uitvoering: Regio Brussel-Hoofdstad
II.2.4. Beschrijving
Deze opdracht betreft een raamovereenkomst die bestemd is voor de aankoop, plaatsing en indienstname van een nieuwe tandem ondervloer wieldraaibank en toebehoren voor spoorvoertuigen van het type metrostellen en speciale spoorvoertuigen; het bestellen van wisselstukken en preventief & correctief onderhoud van deze installatie . Door middel van deze raamovereenkomst zal de MIVB o.a. kunnen overgaan tot het bestellen van het volgende: - - de eventuele noodzakelijke bouwkundige spoorwerken boven- en ondergronds (bijv.: stabiliteitsonderzoeken, peilingen, metingen, bouw- / stabiliseer- / versterkingswerken aan de bestaande structuren, .); - onderzoek, fabricage, levering, plaatsing, certificering en indienststelling van een nieuwe tandem ondervloerdraaibank voor spoorvoertuigen van het type metrotrein, bestemd voor het herprofileren van de wielen en de remschijven van de voertuigen van reeksen M1 tot M7 en compatibel met de speciale voertuigen die gebruikt worden op het metronet; - Eventuele specifieke gereedschappen voor gebruik en/of onderhoud moeten inbegrepen zijn in de scope of supply. De betrokken installatie is volkomen in overeenstemming met de normen en reglementeringen die van kracht zijn op het moment van haar levering en eerste indienststelling. - de diensten voor opleiding (gebruik & onderhoud), onderhoud, levering van wisselstukken
II.2.7. Looptijd
96 maand(en)
Verlenging mogelijk: NEE
Lot 2II.2.1. Benaming
Aankoop van een nieuwe elektrische tractor voor metrostellen en speciale spoorvoertuigen II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE10
Voornaamste plaats van uitvoering: Regio Brussel-Hoofdstad
II.2.4. Beschrijving
De bouw, levering en onderhoud van een elektrische tractor met afstandsbediening om sleepmaneuvers uit te voeren met metrostellen en speciale spoorvoertuigen van de MIVB in het nieuwe depot Erasmus. - Eventuele specifieke gereedschappen voor gebruik en/of onderhoud moeten inbegrepen zijn in de scope of supply. De betrokken installatie is volkomen in overeenstemming met de normen en reglementeringen die van kracht zijn op het moment van haar levering en eerste indienststelling. - de diensten voor opleiding (gebruik & onderhoud), onderhoud, levering van wisselstukken
II.2.7. Looptijd
96 maand(en)
Verlenging mogelijk: NEE
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIELE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
III.1. Voorwaarden voor deelneming
III.1.1 Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen, waaronder de vereisten in verband met de inschrijving in het beroeps- of handelsregister
Lijst en beknopte beschrijving van de voorwaarden:
De kandidaat mag zich niet bevinden in één van de situaties van artikelen 67 tot 69 van de wet van 17 juni 2016:Zie Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) als bijlage bij de aankondiging van de opdracht: verplicht teimporteren en in te vullen op de website https://ec.europa.eu/tools/espdDe MIVB heeft het recht om, op elk ogenblik in de procedure voor de gunning van de opdracht, de informatie in deUEA te controleren (verklaringen op erewoord).Om het UEA in te vullen:1. Nadat u onderhavige aankondiging van een opdracht hebt gedownload van de website e-Notification(https://enot.publicprocurement.be), vergewist u zich ervan of u ook de bijgevoegde bestanden (bijlagen) gedownloadhebt.2. Nu moet u het bestand « espd-request.zip » openen en enerzijds het PDF-document en anderzijds het XMbestandopslaan (= eruit halen).3. Surf naar de website: https://ec.europa.eu/tools/espd4. Kies uw taal5. Selecteer « Ik ben een ondernemer »6. Selecteer « Een UEA importeren »7. Klik op “Choose file” (bestand kiezen) en selecteer het bestand “espc-request.xml” dat u onder punt 2 uit de ZIPhebt gehaald8. Klik op “Volgende”9. Vul de vereiste velden in met behulp van de tekst van de publicatie om de kwaliteit van en de hoeveelheidgevraagde informatie te bepalen10. Klik op "Overzicht"11. Downloaden in “ beide formaten”12. Dit bestand “espc-request.zip” met daarin uw UEA opslaan13. Voeg dit UEA-bestand, “espc-request.zip” genaamd, bij uw kandidaatstellingsdossier bij de verzending ervan.Opgelet: de MIVB moet het ZIP-bestand ontvangen dat zowel de PDF als de .XML bevat.In principe volstaat één enkel ingevuld UEA, behalve indien u zich voor deze opdracht kandidaat wilt stellen samenmet één (of meerdere) andere onderneming(en) in het kader van een combinatie van ondernemers, en/of bij hetinroepen van de draagkracht van andere entiteiten en/of in geval van reeds bekende onderaannemers. In dat geval:Indien u antwoord als combinatie van ondernemers:In Deel II, antwoordt u JA op de vraag « Neemt de ondernemer samen met anderen deel aan deaanbestedingsprocedure? »Voor ieder van de leden van de combinatie moet u een door de desbetreffende entiteit naar behoren ingevuld UEAindienen.Indien u zich beroept op de draagkracht van derden:U antwoordt JA op punt C. Deel II : « Doet de ondernemer een beroep op de draagkracht van andere entiteiten omte voldoen aan de selectiecriteria van deel IV en de (eventuele) criteria en regels van onderstaande afdeling V?»Voor iedere derde moet u een afzonderlijk, door de desbetreffende entiteit naar behoren ingevuld UEA indienen metde informatie gevraagd in de secties A en B van Deel II en Deel III. Voor zover het relevant is voor de specifiekedraagkracht waarop u beroep doet, gelieve voor iedere desbetreffende entiteit de in Deel IV en V gevraagdeinformatie op te nemen.Indien u van plan bent een deel van de opdracht in onderaanneming te geven:U antwoordt JA op punt D. Deel II : « Is de ondernemer van plan een gedeelte van de opdracht in onderaannemingaan derden te geven?»Aarzel niet om contact op te nemen met de onder punt I.1) vermelde persoon als u problemen ondervindt bij hetopenen van de bijlagen bij deze aankondiging of als u vragen heeft over de inhoud van de documenten.Naast het UEA, moeten de documenten die bewijzen dat de kandidaat zich niet in een toestand van uitsluiting bevindt,door deze laatste voorgesteld worden in de aanvraag tot deelneming. Dit is het geval voor: Een recent uittreksel uit het strafregister van de kandidaat (of van het lid van de desbetreffende combinatie).“Recent” in de zin van deze clausule betekent: gedateerd op maximaal 6 maanden voor de limiet datum voorde indiening van de aanvraag tot deelneming.INDIEN DE KANDIDAAT VEROORDEELD WERD VOOR EEN STRAFBAAR FEIT ZOALS BEOOGD IN HETBOVENVERMELDE ARTIKEL "UITSLUITINGSGRONDEN" OF INDIEN HIJ EEN FOUT BEGAAN HEEFT IN DE ZINVAN DE ARTIKELEN 151 en 67 tot 69 VAN DE WET VAN 17 JUNI 2016: een document met een beschrijving van decorrigerende maatregelen genomen door de kandidaat (of door het desbetreffende lid van de combinatie),overeenkomstig artikel 151 en 70 van de wet van 17 juni 2016
III.1.2 Economische en financiële draagkracht
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
- De economische en financiele draagkracht van de kandidaten zal gecontroleerd worden op basis vanfinanciele gegevens (de omzet, balansen en resultatenrekeningen). De bewijsstukken i.v.m. de economischeen financiele capaciteit moeten bij uw kandidatuurstelling en UEA gevoegd worden (de verklaring operewoord van het UEA volstaat niet).- De kandidaat zal aan de MIVB de laatste 3 neergelegde balansen en resultatenrekeningen van deonderneming (modellen neergelegd bij de NBB) overmaken of de link naar de website waarop dezedocumenten gratis kunnen worden gedownload communiceren.Voor Belgische bedrijven is dit niet verplicht, aangezien de MIVB de jaarrekeningen kan opvragen afkomstigvan de balanscentrale van de Nationale Bank van Belgie, voor zover deze gepubliceerd werden.De kandidaat zal een verklaring overmaken betreffende zijn omzetcijfer voor de gevraagde leveringen, en ditvoor de 3 meest recente beschikbare boekjaren. (In te vullen in het UEA Deel IV: Selectiecriteria IV punt B).OPGELET: de bewijsstukken moeten door de aanvrager bij het aanvraagformulier worden gevoegd.
Eventuele minimumeisen:
- De MIVB zal de kandidaten uitsluiten, waarvan de financiele gegevens (balansen en resultatenrekeningen) niet
bewijzen dat zij over de capaciteit beschikken om de opdracht zoals beschreven in de rubrieken II.1.4 tot een goed
einde te brengen. Zij zal al de kandidaten uitsluiten waarvan het eigen vermogen negatief is.
Voor Perceel 1
- De gemiddelde jaaromzet moet voor de gevraagde leveringen, berekend voor de 3 meest recente
beschikbare boekjaren, meer dan 9.500.000 EUR bedragen.
Een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) - Exploitatie die dekking biedt voor de professionele risico’s
(minimum 5.000.000 € aan verzekerde bedragen). De kandidaat geeft aan waar de aanbesteder gratis de
elektronische documenten kan verkrijgen die de draagwijdte en het bedrag van die verzekering rechtvaardigen. Doet
hij dat niet, dan moet de kandidaat deze documenten meeleveren in zijn aanvraag voor deelneming (via het etenderingplatform).
Als de kandidaat deze verzekering niet heeft, moet hij een verbintenis voorleggen die bevestigt
dat hij een dergelijke verzekering zal afsluiten
Voor Perceel 2
- De gemiddelde jaaromzet moet voor de gevraagde leveringen, berekend voor de 3 meest recente
beschikbare boekjaren, meer dan 400.000 EUR bedragen.
Een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) - Exploitatie die dekking biedt voor de professionele
risico’s (minimum 1.000.000 € aan verzekerde bedragen). De kandidaat geeft aan waar de aanbesteder
gratis de elektronische documenten kan verkrijgen die de draagwijdte en het bedrag van die verzekering
rechtvaardigen. Doet hij dat niet, dan moet de kandidaat deze documenten meeleveren in zijn aanvraag
voor deelneming (via het e-tenderingplatform). Als de kandidaat deze verzekering niet heeft, moet hij een
verbintenis voorleggen die bevestigt dat hij een dergelijke verzekering zal afsluiten.
III.1.3 Technische en beroepsbekwaamheid
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
OPGEPAST: de kandidaat dient de bewijsstukken bij hetverzoek tot deelneming te voegen (de verklaring op erewoord van het UEA volstaat niet).
Eventuele minimumeisen:
De technische en professionele selectiecriteria zijn de volgende:
- De kandidatuur bevat een attest op erewoord dat stelt dat de kandidaat in staat is om tussen te komen
binnen de 36 u, 7 dagen op 7 op de installaties of goederen die hij van plan is in het kader van onderhavige
opdracht aan te bieden. Het betreffende attest zal vergezeld zijn van een beschrijving van de beschikbare
(menselijke en materiele) middelen en een beschrijving van de organisatorische aanpak die de kandidaatonderneming
van plan is aan te wenden om het nakomen van die verbintenis te verzekeren/waarborgen.
- De kandidaat moet een milieubeheerbeleid geinstalleerd hebben dat minstens gelijkwaardig is met een ISO 14000- of EMAS-certificaat. De kandidaat geeft aan waar de aanbesteder de rechtvaardigingsdocumenten
gratis kan verkrijgen. Doet hij dat niet, dan moet de kandidaat deze documenten meeleveren in zijn
aanvraag voor deelneming (via het e-tenderingplatform).
- De kandidaat moet een kwaliteitsbeheerbeleid geinstalleerd hebben dat minstens gelijkwaardig is met een ISO 9000-certificaat. De kandidaat geeft aan waar de aanbesteder de rechtvaardigingsdocumenten gratis
kan verkrijgen. Doet hij dat niet, dan moet de kandidaat deze documenten meeleveren in zijn aanvraag voor
deelneming (via het e-tenderingplatform).
Voor Perceel 1:
- De kandidaat moet de afgelopen 5 jaar minimaal 3 opdrachten hebben uitgevoerd voor de plaatsing van
enkele of tandem-ondervloerdraaibanken voor een bedrag van minstens € 3.000.000 per referentie,-,
waaronder één opdracht voor een Tandem-uitvoering. De kandidaat voegt bewijsstukken toe, in het
bijzonder certificaten van goed functioneren, ondertekend door hun opdrachtgever. Zij vermelden het
bedrag, de datum en de plaats van levering en specificeren of de installaties volgens de regels van het vak zijn uitgevoerd. Ze omvatten ook de verantwoordelijken voor wie de diensten zijn uitgevoerd, met vermelding van hun adres en telefoonnummer.
- de kandidaat moet de afgelopen 5 jaar minimaal 3 soortgelijke preventieve en curatieve
onderhoudscontracten voor ondervloerdraaibanken hebben uitgevoerd voor een totaalbedrag van €
120.000 per referentie. Deze lijst wordt ondersteund door onderhoudscertificaten. Zij vermelden het bedrag,
de datum en de plaats van betekening en specificeren of de verhoren volgens de regels van de kunst zijn
verlopen. Ze omvatten ook de verantwoordelijken voor wie de diensten zijn uitgevoerd, met vermelding van
hun adres en telefoonnummer.
Voor Perceel 2 :
De kandidaat moet de afgelopen 5 jaar minimaal 3 opdrachten hebben uitgevoerd voor de levering van een
elektrische spoortractor voor een bedrag van € 150.000 per referentie. De kandidaat voegt bewijsstukken
toe, in het bijzonder certificaten van goed functioneren, ondertekend door hun opdrachtgever. Zij vermelden
het bedrag, de datum en de plaats van levering en specificeren of de installaties volgens de regels van het
vak zijn uitgevoerd. Ze omvatten ook de verantwoordelijken voor wie de diensten zijn uitgevoerd, met vermelding van hun adres en telefoonnummer.
III.2 Voorwaarden met betrekking tot de opdracht
III.2.2 Voorwaarden inzake de uitvoering van de opdracht:
Zullen gespecificeerd worden in het bestek
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1.3 Inlichtingen over een raamovereenkomst of dynamisch aankoopsysteem
De aanbesteding betreft het sluiten van een raamovereenkomst: JA
Raamovereenkomst met meerdere ondernemingen
Beoogd maximum aantal deelnemers aan de raamovereenkomst:
IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA: JA
IV.2 ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN:
IV.2.2 Termijn voor de ontvangst van blijken van belangstelling 2022-07-08 12:00
IV.2.4 Talen die mogen worden gebruikt bij het indienen van inschrijvingen of aanvragen tot deelneming : FR, NL
AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. Nadere inlichtingen
1. Wijze van indienen – e-procurementHet indienen en ontvangen van offertes en/of aanvragen tot deelneming verloopt volledig en uitsluitend opelektronische wijze en gebeurt via https://eten.publicprocurement.be/etendering/. Met elektronische indieningwordt indiening bedoeld via de e-tendering applicatie en niet per e-mail!De offertes en/of aanvragen tot deelneming dienen digitaal ondertekend te zijn volgens het e-tenderingsysteem.Gelieve voor buitenlandse kandidaten rekening te houden met de procedures en termijnen die nodig zijnvoor het verkrijgen van een certificaat voor de elektronische handtekening van uw dossier. Het iseveneens mogelijk om een andere persoon te machtigen om elektronisch te ondertekenen. In dit gevalmoet het bewijs van de volmacht aan de offerte en/of aanvraag tot deelneming worden toegevoegd.Voor meer informatie, gelieve te raadplegen: http://www.publicprocurement.be.Indien u dit dossier toevoegt aan uw favorieten, wordt u via mail op de hoogte gesteld van alle wijzigingen.2. Door het indienen van een kandidatuur aanvaarden de kandidaten onvoorwaardelijk de inhoud van deaankondiging van opdracht, van de bijhorende documenten en aanvaarden zij door de bepalingen ervangebonden te zijn. Indien een kandidaat in dat verband een bezwaar heeft, dient hij dat schriftelijk en peraangetekende post ten laatste 15 kalenderdagen voor de uiterste termijn voor ontvangst van dedeelnemingsaanvragen, bekend te maken aan de aanbesteder (via de contactpersoon die vermeld is in artikel I.1van deze aankondiging van opdracht) met omschrijving van de reden.3. De gevraagde gegevens dienen in de UEA ingevuld te worden. Enkel bewijsstukken waar in de UEA of deaankondiging om is verzocht mogen en moeten als bijlage bij de aanvraag tot deelneming worden toegevoegd.Ongevraagd verstrekte informatie zal niet worden beoordeeld.4. Voor de criteria inzake economische en financiele draagkracht, technische en beroepsbekwaamheid, mag eenkandidaat desgevallend, onder de voorwaarden van artikel 72 van het koninklijk besluit van 18 juni 2017betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten in speciale sectoren, een beroep doen op de capaciteit vanandere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn banden met die entiteiten. In dat geval moet hij bewijzendat hij over de nodige middelen zal beschikken voor de uitvoering van de opdracht, en dit door voorlegging vande verbintenis van die entiteiten om voor deze specifieke opdracht deze middelen aan hem ter beschikking testellen. Onder diezelfde voorwaarden kan een combinatie van ondernemers een beroep doen op de capaciteitvan de deelnemers aan de combinatie of op die van andere entiteiten. Onverminderd de wettelijke bepalingeninzake hoofdelijke aansprakelijkheid zijn, indien een kandidaat zich beroept op de draagkracht van andereentiteiten met betrekking tot de criteria inzake economische en financiele draagkracht, deze entiteiten invoorkomend geval hoofdelijk aansprakelijk voor de uitvoering van de opdracht. Deze hoofdelijkeaansprakelijkheid moet schriftelijk worden aanvaard door de entiteit waarvan de hoedanigheid wordt ingeroepen.En deze schriftelijke aanvaarding moet worden verstrekt bij de aanvraag tot deelname van de kandidaat.
VI.4 Beroepsprocedures
VI.4.1 Beroepsinstantie
Raad van State
Wetenschapsstraat, 33, BE- 1040 Brussel
Tel: +32 22349611
E-mail: info@raadvst-consetat.be
Internetadres(sen): http://www.raadvst-consetat.be
VI.4.2 Orgaan verantwoordelijk voor de bemiddelingsprocedures
Raad van State
Wetenschapsstraat, 33, BE- 1040 Brussel
Tel: +32 22349611
E-mail: info@raadvst-consetat.be
Internetadres(sen): http://www.raadvst-consetat.be
VI.4.3 Beroepsprocedure
Precieze aanduiding van de termijn(en) voor beroepsprocedures
In overeenstemming met artikel 23 van de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, informatie enrechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten wordende verhaalprocedures, ingesteld binnen de in §2 tot §4 bedoelde termijnen vanaf de bekendmaking, de kennisgevingof de kennisneming van de rechtshandeling, naargelang het geval, zo niet kunnen ze niet-ontvankelijk verklaardworden.De in artikel 14 bedoelde vordering tot vernietiging wordt ingesteld binnen een termijn van zestig dagen.De in artikel 15 bedoelde vordering tot schorsing wordt ingesteld binnen een termijn van vijftien dagen. Ingevaltoepassing van artikel 18 wordt gemaakt, bedraagt de termijn tien dagen.De in artikel 16 bedoelde vordering tot schadevergoeding wordt ingesteld binnen een termijn van vijf jaar.
VI.4.4 Dienst waar inlichtingen over de beroepsprocedures kunnen worden verkregen
Raad van State
Wetenschapsstraat, 33, BE- 1040 Brussel
Tel: +32 22349611
E-mail: info@raadvst-consetat.be
Internetadres(sen): http://www.raadvst-consetat.be
VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2022-05-30