Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een: AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
I.1. Naam en adressen
Officiële benaming: Stad Mechelen
Postadres: Grote Markt 21,BE-2800 Mechelen
Contactpersoon: Mevrouw Heidi Gotemans
Tel: +32 15453352
E-mail: heidi.gotemans@mechelen.be
Internetadres(sen): www.mechelen.be
I.3. Communicatie
Officiële benaming: Monumentenzorg
Postadres: Grote Markt 21,BE-2800 Mechelen
Contactpersoon: Mevrouw Sofie Stevens
Tel: +32 15297927
E-mail: sofie.stevens@mechelen.be
Internetadres(sen): www.mechelen.be
AFDELING II. VOORWERP
II.1. Omvang van de aanbesteding
II.1.1. Benaming
Uitnodiging tot indienen offerte - Restauratie van altaren en interieurelementen van de Sint-Jan-Baptist-en-Sint-Jan-Evangelistkerk - Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking Referentienummer: 2021-OO-MZ-805
II.1.2. Voornaamste CPV-code: 45454100
II.1.3. Type opdracht: werken
II.1.4. Korte beschrijving
zie II.2.4
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen: NEE
II.2. Beschrijving
II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE212
Voornaamste plaats van uitvoering: Sint Janskerkhof, 2800 Mechelen
II.2.4. Beschrijving
Voorwerp van deze werken: Restauratie van altaren dwarsbeuken en epitaaf van de Sint-Jan-Baptist-en-Sint-Jan-Evangelistkerk. Plaats van uitvoering: Sint Janskerkhof, 2800 Mechelen Eigenaar: - Kerkfabriek Catharina - Kan.De Deckerstraat 48 - 2800 Mechelen Opdrachtgever / aanbesteder: - Stad Mechelen
II.2.7. Looptijd
190 dag(en)
Verlenging mogelijk: NEE
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIELE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
III.1. Voorwaarden voor deelneming
III.1.1 Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen, waaronder de vereisten in verband met de inschrijving in het beroeps- of handelsregister
Lijst en beknopte beschrijving van de voorwaarden:
* Door in te schrijven op deze opdracht verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in artikels 67 tot en met 69 van de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten.* Overeenkomstig de Belgische overheidsopdrachtenreglementering heeft de aanbestedende overheid, in elke fase van de gunningsprocedure, de mogelijkheid om de kandidaat/inschrijver uit te sluiten die, bij wijze van een in kracht van gewijsde gegane strafrechtelijke uitspraak veroordeeld werd voor een misdrijf dat zijn professionele integriteit aantast.De niet-naleving van strafrechtelijk sanctioneerbare milieu- en sociale wetgeving kan worden geacht een misdrijf te zijn dat de professionele integriteit aantast. Van zodra deze wordt vastgelegd in een in kracht van gewijsde gegaan vonnis of arrest kan deze worden aangewend als uitsluitingsgrond, ongeacht de stand van de procedure.Onder sociale wetgeving wordt onder meer verstaan:- het decreet van 10 juli 2008 houdende een kader voor het Vlaamse gelijkekansen- en gelijkebehandelingsbeleid; de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie, de wet van 10 mei 2007 tot wijziging van de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde, door racisme of xenofobie ingegeven daden en de wet van 10 mei 2007 ter bestrijding van discriminatie tussen vrouwen en mannen;- de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, meer bepaald hoofdstuk Vbis. Bijzondere bepalingen betreffende geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.
III.1.2 Economische en financiële draagkracht
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
1. Teneinde na te gaan of de inschrijver zich niet in één van deuitsluitingsgevallen bevindt, is de inschrijver verplicht alle in het bestekgevraagde bescheiden en alle andere inlichtingen bij zijn offerte te voegen:1. voor niet Belgische inschrijvers: een getuigschrift uitgereikt door de bevoegdeoverheid van het betrokken land, waaruit blijkt dat de inschrijver in orde is metzijn bijdragen aan de sociale zekerheid. Het bewijs moet betrekking hebben ophet voorlaatste kalenderkwartaal.2. het bewijs van een geldige verzekering tegen arbeidsongevallen enberoepsrisico's. De opdrachtgever zal in geen geval aansprakelijk zijn voorschade aan personen of goederen die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolgis van de activiteiten met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst. Deopdrachtgever moet gevrijwaard worden tegen elke vordering totschadevergoeding door derden.3. een verklaring op eer indienen voor onderstaande punten 1-6.De inschrijver kan uitgesloten worden van de verdere procedure, indien hij zichin één of meerdere van de volgende situaties bevindt:1. in staat van faillissement of van vereffening verkeren, werkzaamhedenhebben gestaakt of een gerechtelijk akkoord hebben bekomen, of in eenovereenstemmende toestand verkeren als gevolg van een gelijkaardigeprocedure die bestaat in de nationale wetgevingen en reglementeringen;2. aangifte hebben gedaan van faillissement, voor wie een procedure vanvereffening of van gerechtelijk akkoord aanhangig is of het voorwerp zijnvan een gelijkaardige procedure bestaande in de nationale wetgevingen enreglementeringen;3. bij een vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan, veroordeeld zijn vooreen misdrijf dat de beroepsmoraal aantast;4. bij hun beroepsuitoefening een ernstige fout hebben begaan, vastgesteld opelke grond die de aanbestedende overheden aannemelijk kunnen maken;5. niet in orde zijn met de betaling van belastingen in overeenstemming met deBelgische wetgeving of die van het land waar de kandidaat gevestigd is;6. zich in ernstige mate hebben schuldig gemaakt aan het afleggen van valseverklaringen bij het verstrekken van inlichtingen.4. wanneer de inschrijver een Tijdelijke vereniging zonder rechtspersoonlijkheidis, moet voor elke partner van de THV, de bovenvermelde documenten ingediendworden.
Eventuele minimumeisen:
1. Teneinde na te gaan of de inschrijver zich niet in één van de
uitsluitingsgevallen bevindt, is de inschrijver verplicht alle in het bestek
gevraagde bescheiden en alle andere inlichtingen bij zijn offerte te voegen:
1. voor niet Belgische inschrijvers: een getuigschrift uitgereikt door de bevoegde
overheid van het betrokken land, waaruit blijkt dat de inschrijver in orde is met
zijn bijdragen aan de sociale zekerheid. Het bewijs moet betrekking hebben op
het voorlaatste kalenderkwartaal.
2. het bewijs van een geldige verzekering tegen arbeidsongevallen en
beroepsrisico's. De opdrachtgever zal in geen geval aansprakelijk zijn voor
schade aan personen of goederen die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg
is van de activiteiten met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst. De
opdrachtgever moet gevrijwaard worden tegen elke vordering tot
schadevergoeding door derden.
3. een verklaring op eer indienen voor onderstaande punten 1-6.
De inschrijver kan uitgesloten worden van de verdere procedure, indien hij zich
in één of meerdere van de volgende situaties bevindt:
1. in staat van faillissement of van vereffening verkeren, werkzaamheden
hebben gestaakt of een gerechtelijk akkoord hebben bekomen, of in een
overeenstemmende toestand verkeren als gevolg van een gelijkaardige
procedure die bestaat in de nationale wetgevingen en reglementeringen;
2. aangifte hebben gedaan van faillissement, voor wie een procedure van
vereffening of van gerechtelijk akkoord aanhangig is of het voorwerp zijn
van een gelijkaardige procedure bestaande in de nationale wetgevingen en
reglementeringen;
3. bij een vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan, veroordeeld zijn voor
een misdrijf dat de beroepsmoraal aantast;
4. bij hun beroepsuitoefening een ernstige fout hebben begaan, vastgesteld op
elke grond die de aanbestedende overheden aannemelijk kunnen maken;
5. niet in orde zijn met de betaling van belastingen in overeenstemming met de
Belgische wetgeving of die van het land waar de kandidaat gevestigd is;
6. zich in ernstige mate hebben schuldig gemaakt aan het afleggen van valse
verklaringen bij het verstrekken van inlichtingen.
4. wanneer de inschrijver een Tijdelijke vereniging zonder rechtspersoonlijkheid
is, moet voor elke partner van de THV, de bovenvermelde documenten ingediend
worden.
III.1.3 Technische en beroepsbekwaamheid
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
1. Stuk 1: Kwalificatie ingezette menselijke middelen (diploma’s,studiecertificaten en relevante beroepservaring)De restauratie dient te worden uitgevoerd door specialisten ter zake. Hier geldt devoorwaarde dat de inschrijvers en eventuele onderaannemers (die de werken effectiefzullen uitvoeren) in het bezit dienen te zijn van de vereiste diploma’s en werfervaring.1. Voor diegene(n) die de restauratie zullen uitvoeren: de vereiste diploma’s dienenbijgevoegd te worden: een diploma master in de restauratie/conservatie (of eengelijkgestelde opleiding)1- indien de relevante studiekwalificaties niet kunnen worden aangeleverd,wordt een gelijkwaardigheid aangetoond aan de hand van beroepservaring(restauratie/conservatie altaren / grote interieurobjecten en/ ofrestauratie/conservatie polychromie). De werfverantwoordelijke dientminimum 5 jaar beroepservaring te hebben. Het overige personeel dientminimum 3 jaar beroepservaring te hebben. De beroepservaring is testaven a.d.h.v. relevante referenties per persoon.2. Voor diegene(n) die de restauratie zullen uitvoeren: een CV (verwijzend naar dereferenties) waaruit specialisatie restauratie (restauratie/conservatie altaren /grote interieurobjecten en/ of restauratie/conservatie polychromie) van deuitvoerder blijkt.3. De inschrijver voegt bij zijn offerte een opgave van de onderdelen van deopdracht die hij door een onderaannemer zal laten uitvoeren. Uit deze opgavedient te blijken dat de aannemer minstens 50 % van de restauratiewerken,bepaald op basis van de kostprijs, met eigen personeel zal uitvoeren.- De eventuele onderaannemers moeten voldoen aan dezelfde vereisten als heteigen personeel (zie punt 1 en 2).- De aannemer voegt bij zijn offerte een ondertekende verbintenis met deeventuele onderaannemers. De inschrijver houdt er rekening mee datwanneer tijdens de uitvoering van de opdracht ingevolge duidelijke overmachtalle opgegeven onderaannemers verhinderd zijn, de uitvoerder nieuweonderaannemers dient op te geven die eveneens beantwoorden aan devermelde selectiecriteria. Het opdrachtgevend bestuur beslist over deaanvaarding van de onderaannemer(s).2. Stuk 2: Kwalificatie technische en beroepsbekwaamheid (selectiecriteria)De inschrijver voegt toe aan zijn offerte: een verklaring op eer van minder dan 6 maandenoud, met daarin volgende lijsten:1. Een referentielijst met alle door de inschrijver uitgevoerde restauraties vanmeubilair, houten objecten en gepolychromeerde houten objecten van de laatste 10jaar in binnen- of buitenland.- Er wordt een referentielijst gevraagd van meer dan 3 jaar gezienrestauratieprojecten zeer specifiek zijn en gezien de uitvoering ervan afhankelijkis van de toekenning erfgoedpremies. De termijn wordt om die reden uitgebreidom de mededingen te verruimen.- Minimumbedrag van de werken: EUR8.000 euro (excl. btw)De referentie dient op zijn minst te vermelden:1. korte beschrijving van het referentieproject;2. jaar van uitvoering;2. Een lijst van minimum 2 gelijksoortige opdrachten door de inschrijver uitgevoerdgedurende de laatste 10 jaar: restauratie houten meubilair of houten objecten (metpolychromie of marmerimitatie) voor een minimum uitvoeringsbedrag van 15.000 euro(excl. BTW) (max. 3 bladzijden per referentie). Deze lijst dient op zijn minst tevermelden:1. beschrijving van het referentieproject;2. bedrag van de werken;3. opgave van welke delen met eigen personeel werden uitgevoerd en voor welke delenberoep werd gedaan op onderaannemers;4. ondertekend attest van tevredenheid;5. beperkte fotoreportage: voor, tijdens en na de restauratie;3.(zie opdrachtdocumenten)
Eventuele minimumeisen:
1. Stuk 1: Kwalificatie ingezette menselijke middelen (diploma’s,
studiecertificaten en relevante beroepservaring)
De restauratie dient te worden uitgevoerd door specialisten ter zake. Hier geldt de
voorwaarde dat de inschrijvers en eventuele onderaannemers (die de werken effectief
zullen uitvoeren) in het bezit dienen te zijn van de vereiste diploma’s en werfervaring.
1. Voor diegene(n) die de restauratie zullen uitvoeren: de vereiste diploma’s dienen
bijgevoegd te worden: een diploma master in de restauratie/conservatie (of een
gelijkgestelde opleiding)1
- indien de relevante studiekwalificaties niet kunnen worden aangeleverd,
wordt een gelijkwaardigheid aangetoond aan de hand van beroepservaring
(restauratie/conservatie altaren / grote interieurobjecten en/ of
restauratie/conservatie polychromie). De werfverantwoordelijke dient
minimum 5 jaar beroepservaring te hebben. Het overige personeel dient
minimum 3 jaar beroepservaring te hebben. De beroepservaring is te
staven a.d.h.v. relevante referenties per persoon.
2. Voor diegene(n) die de restauratie zullen uitvoeren: een CV (verwijzend naar de
referenties) waaruit specialisatie restauratie (restauratie/conservatie altaren /
grote interieurobjecten en/ of restauratie/conservatie polychromie) van de
uitvoerder blijkt.
3. De inschrijver voegt bij zijn offerte een opgave van de onderdelen van de
opdracht die hij door een onderaannemer zal laten uitvoeren. Uit deze opgave
dient te blijken dat de aannemer minstens 50 % van de restauratiewerken,
bepaald op basis van de kostprijs, met eigen personeel zal uitvoeren.
- De eventuele onderaannemers moeten voldoen aan dezelfde vereisten als het
eigen personeel (zie punt 1 en 2).
- De aannemer voegt bij zijn offerte een ondertekende verbintenis met de
eventuele onderaannemers. De inschrijver houdt er rekening mee dat
wanneer tijdens de uitvoering van de opdracht ingevolge duidelijke overmacht
alle opgegeven onderaannemers verhinderd zijn, de uitvoerder nieuwe
onderaannemers dient op te geven die eveneens beantwoorden aan de
vermelde selectiecriteria. Het opdrachtgevend bestuur beslist over de
aanvaarding van de onderaannemer(s).
2. Stuk 2: Kwalificatie technische en beroepsbekwaamheid (selectiecriteria)
De inschrijver voegt toe aan zijn offerte: een verklaring op eer van minder dan 6 maanden
oud, met daarin volgende lijsten:
1. Een referentielijst met alle door de inschrijver uitgevoerde restauraties van
meubilair, houten objecten en gepolychromeerde houten objecten van de laatste 10
jaar in binnen- of buitenland.
- Er wordt een referentielijst gevraagd van meer dan 3 jaar gezien
restauratieprojecten zeer specifiek zijn en gezien de uitvoering ervan afhankelijk
is van de toekenning erfgoedpremies. De termijn wordt om die reden uitgebreid
om de mededingen te verruimen.
- Minimumbedrag van de werken: EUR8.000 euro (excl. btw)
De referentie dient op zijn minst te vermelden:
1. korte beschrijving van het referentieproject;
2. jaar van uitvoering;
2. Een lijst van minimum 2 gelijksoortige opdrachten door de inschrijver uitgevoerd
gedurende de laatste 10 jaar: restauratie houten meubilair of houten objecten (met
polychromie of marmerimitatie) voor een minimum uitvoeringsbedrag van 15.000 euro
(excl. BTW) (max. 3 bladzijden per referentie). Deze lijst dient op zijn minst te
vermelden:
1. beschrijving van het referentieproject;
2. bedrag van de werken;
3. opgave van welke delen met eigen personeel werden uitgevoerd en voor welke delen
beroep werd gedaan op onderaannemers;
4. ondertekend attest van tevredenheid;
5. beperkte fotoreportage: voor, tijdens en na de restauratie;
3.(zie opdrachtdocumenten)
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1.1 Proceduretype
Mededingingsprocedure met onderhandeling
Versnelde procedure: JA
Motivering
IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA: NEE
IV.2 ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN:
IV.2.2 Termijn voor de ontvangst van blijken van belangstelling 2021-06-08 11:00
IV.2.4 Talen die mogen worden gebruikt bij het indienen van inschrijvingen of aanvragen tot deelneming: NL
IV.2.6 Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen
De inschrijving moet geldig blijven tot (dd/mm/jjjj): 2021-12-05
AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. Nadere inlichtingen
Plaatsbezoek vereist en verzuimen aan plaatsbezoek leidt tot nietigheid van de offerte: PlaatsbezoekOp straffe van nietigheid van zijn offerte, wordt de inschrijver verwacht een plaatsbezoekuit te voeren. Plaatsbezoek af te spreken met Sofie Stevens. De inschrijver dient hetattest in bijlage correct ingevuld toe te voegen aan zijn offerte.De offertes kunnen alleen elektronisch ingediend worden via de e-Tendering internetsite https://eten.publicprocurement.be/.
VI.4 Beroepsprocedures
VI.4.1 Beroepsinstantie
Raad van State
Wetenschapsstraat 37, BE-1000 Brussel
VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2021-05-03