Horta Museum

Sint-Gillis - Hannonmuseum - Aanstelling van een projectontwerper voor een opdracht met betrekking tot de scenografische inrichting van het toekomstige Hannonmuseum (art-nouveaugebouw)



Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een:  AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT 
Uittreksel uit de officiële tekst.

AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST

I.1. Naam en adressen

Officiële benaming: Horta Museum
Postadres: amerikaansestraat 27,BE-1060 Sint-Gillis
Contactpersoon: Grégory Van Aelbrouck
Tel: +32 479437668
E-mail: gregory@hannonmuseum.be
Internetadres(sen): www.hortamuseum.be https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=400832


AFDELING II. VOORWERP

II.1. Omvang van de aanbesteding

II.1.1. Benaming
Sint-Gillis - Hannonmuseum - Aanstelling van een projectontwerper voor een opdracht met betrekking tot de scenografische inrichting van het toekomstige Hannonmuseum (art-nouveaugebouw) 
Referentienummer: Musée Horta-2021.01-Hannon-F02_0
II.1.2. Voornaamste CPV-code: 71000000QA13
II.1.3. Type opdracht: diensten
II.1.4. Korte beschrijving
De diensten betreffen het scenografisch ontwerp (inclusief meubelontwerp) van het nieuwe Hannonmuseum. Het Hotel Hannon (arch. Jules Brunfaut) is een icoon van de art nouveau, bij Koninklijk Besluit van 18 november 1976 en van 29 november 1983 geklasseerd. Het werd tussen 1980 en 2014 gebruikt door een fotogalerij en wordt momenteel gerestaureerd en technisch omgebouwd om te voldoen aan de geldende normen (opdrachtgever: Gemeente Sint-Gillis). Het museum heeft de ambitie om vernieuwende activiteiten rond art nouveau te ontwikkelen en 19.000 bezoekers per jaar te verwelkomen. De totale vloeroppervlakte bedraagt 310 m². Het programma omvat 90 m² te verbouwen ruimte (stijlkamers waarvan de identieke restauratie niet in deze opdracht is opgenomen, maar die in het scenografisch parcours moeten worden geïntegreerd), 180 m² te ensceneren tentoonstellingsruimte en 40 m² in te richten ruimte voor bezoekers- en personeelsdiensten. Het gebouw geeft uit op een tuin van 210 m² die in het scenografisch parcours wordt geïntegreerd.
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen: NEE


II.2. Beschrijving

II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE100
Voornaamste plaats van uitvoering: Het Hannon Museum vindt plaats in het Hotel Hannon, Avenue de la Jonction 1 in 1060 Saint-Gilles.
II.2.4. Beschrijving
De diensten omvatten, voor bovengenoemd project: de studie (behalve voor de tuin, waarvoor de uitvoeringsbegroting niet is toegewezen), de opvolging van de uitvoering van de werken, en de realisatie van het meubilair en de aanschaf van enkele benodigdheden. Deze diensten groeperen zich rond minimum 5 vereiste bekwaamheden:  In het stadium van de aanvragen tot deelneming (kandidatuurstelling) worden alleen de bekwaamheden op het gebied van museale scenografie en meubelontwerp gevraagd en bijgevolg beoordeeld. Krachtens artikel 8§2 van de wet van 17 juni 2016 omvat de kandidaat (alle) de ondernemer(s) op wiens draagkracht de kandidaat zich beroept om te voldoen aan de selectiecriteria (minimum vereiste specifieke niveaus) met betrekking tot de technische en beroepsbekwaamheid. Deze ondernemers mogen bijgevolg geen derden zijn (onderaannemer, consultant, enz.). Als een kandidaat uit meerdere ondernemers is samengesteld, vormen deze een zogenaamd "SAMENWERKINGSVERBAND" (tijdelijke handelsvennootschap, mede-contractant, enz.). De verantwoordelijkheid (voor de kandidatuurstelling en vervolgens, indien van toepassing, voor de offerte en de gegunde opdracht) wordt gedeeld tussen deze ondernemers. Er dient een machtiging te worden gegeven aan een van de ondernemers uit het samenwerkingsverband, de zogenaamde "MANDATARIS": deze heeft de handtekeningbevoegdheid en vertegenwoordigt het samenwerkingsverband ten opzichte van de aanbestedende dienst. De kandidaat alleen of de mandataris van het samenwerkingsverband is geheel of gedeeltelijk verantwoordelijk voor de museale scenografie. OPGELET: op grond van artikel 54 van het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 (§1) kan een kandidaat slechts één aanvraag tot deelneming per opdracht indienen en (§2) een inschrijver kan slechts één offerte per opdracht indienen.  Met het oog op het opstellen van offertes en de uitvoering van de opdracht, zullen de weerhouden kandidaten ook over 3 aanvullende bekwaamheden moeten beschikken (meubelmaker, ontwerp van binnen- en buitenbewegwijzering en tuin ontwerp). Elke bekwaamheid die nuttig of relevant wordt geacht voor het voorwerp van de opdracht kan dan ook worden toegevoegd. De inschrijver mag zich op een of meer derde entiteit(en) (onderaannemer(s), adviseur (s), enz.) beroepen om deze 3 vereiste aanvullende bekwaamheden en de eventueel door zijn initiatief toegevoegde bekwaamheden aan te tonen.  De kosten worden tot op heden geraamd op 260.000,00 EUR exclusief btw. Deze omvatten de erelonen voor diensten (ontwerp, opvolging van de werken, uitvoering) alsmede het budget voor de aanschaf van benodigdheden (in dit stadium geraamd op 85.000,00 EUR exclusief btw). 
II.2.7. Looptijd
48 maand(en)
Verlenging mogelijk: NEE


AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIELE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

III.1. Voorwaarden voor deelneming


III.1.3 Technische en beroepsbekwaamheid
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
De voor de opdracht vereiste bekwaamheden worden aangetoond aan de hand van een lijst, voor elke in het kandidatuurstellingstadium vereiste minimale bekwaamheid (museale scenografie en meubelontwerp), van de opdrachten die in de afgelopen vijf jaar werden uitgevoerd, (OPGELET: de uiterste datum die in aanmerking wordt genomen voor een voorgelegde referentie, is de datum van de VOORLOPIGE oplevering van de werken), en die referenties inhouden ter staving van de bekwaamheid (-heden) waarover de ondernemer voor deze opdracht moet beschikken.

Eventuele minimumeisen:
Met betrekking tot de museale scenografie zal de lijst van opdrachten minstens één aangeleverde referentie bevatten met een netto-oppervlakte van minstens 150 m² die aan de tentoonstelling werd gewijd. Deze referentie moet toebehoren aan de ondernemer die met de scenografie van het museum zal worden belast, en moet zijn bekwaamheid op dit gebied aantonen.
Met betrekking tot de bekwaamheid meubelontwerp bevat de lijst van opdrachten minimaal één referentie voor het ontwerp van tentoonstellings- en/of opslagmeubilair, waarvan het uitvoeringsbudget minimaal 30.000 EUR exclusief btw bedraagt. Deze referentie moet toebehoren aan de ondernemer die met het meubelontwerp zal worden belast, en moet zijn bekwaamheid op dit gebied aantonen.


AFDELING IV. PROCEDURE

IV.1.1 Proceduretype
Mededingingsprocedure met onderhandeling

IV.1.4 Inlichtingen over een beperking van het aantal oplossingen of inschrijvingen tijdens de onderhandeling of de dialoog
Gebruikmaking van een procedure in achtereenvolgende fasen waarbij geleidelijk het aantal te bespreken oplossingen of ter onderhandeling openstaande inschrijvingen wordt beperkt: JA

IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA: NEE

IV.2 ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN:
IV.2.2 Termijn voor de ontvangst van blijken van belangstelling 2021-03-11 00:00
IV.2.3 Geraamde datum van verzending van uitnodigingen tot inschrijving of deelneming aan geselecteerde gegadigden
2021-04-22
IV.2.4 Talen die mogen worden gebruikt bij het indienen van inschrijvingen of aanvragen tot deelneming:  FR, NL
IV.2.6 Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen
Looptijd in maanden: 6 (vanaf de datum van ontvangst van de inschrijving)


AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN


VI.3. Nadere inlichtingen
[1] Deze aankondiging van opdracht wordt aangevuld met de volgende bijlagen:Bijlage 1. UAE-formulier.xml (specifiek documentformaat; document bedoeld om te worden geüpload naar het platform https://uea.publicprocurement.be/ )Bijlage 2. Objectieve criteria van het aantal weerhouden kandidatuurstellingen en inhoud van de kandidatuurstellingDoor het UEA-formulier in te dienen verklaart de kandidaat op erewoord dat hij zich niet in een van de uitsluitingsgevallen bevindt, bedoeld in de artikelen 67 tot 69 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Deze verklaring is ook van toepassing op documenten en certificaten die niet gratis toegankelijk zijn voor de aanbestedende dienst. Met betrekking tot documenten en certificaten die niet gratis toegankelijk zijn voor de aanbestedende dienst: alle te verstrekken documenten worden gespecificeerd in bijlage 2 bij deze aankondiging van opdracht.[2] De procedure verloopt in twee fasen: 1) Kwalitatieve selectie: selectie van 3 tot 4 kandidaten op basis van het kandidatuurstellingsdossier; deze laatsten worden uitgenodigd om een offerte in te dienen; 2) Gunning van de opdracht aan een van de inschrijvers op basis van de ingediende offertes en hun mondelinge verdediging. De offertes zullen bestaan uit een schetsontwerp waarin de ontwerpvoorstellen in termen van scenografie en meubilair van de inschrijvers worden weergegeven. De gunningscriteria zijn als volgt: Kwaliteit van het ontwerp, de tussenkomst en de relatie met de context (40%), Prestaties en functionaliteit (35%), Optimalisatie van de investering (20%) en Presentatie van de offerte (5%).[3] Het bestek voor de opdracht zal alleen worden toegezonden aan de kandidaten die aan het einde van de kwalitatieve selectie zijn weerhouden en derhalve zijn uitgenodigd om een offerte in te dienen, overeenkomstig artikel 65 van de wet van 17 juni 2016.[4] De aanbestedende dienst zal bij de selectie worden bijgestaan door een jury bestaande uit leden van binnen en buiten de aanbestedende dienst. Er zullen vertegenwoordigers van de aanbestedende dienst, maar ook vertegenwoordigers van de toekomstige gebruikers, van de cel architectuur en externe experten worden uitgenodigd.[5] Elke inschrijver die overeenkomstig het bestek een volledige en regelmatige offerte heeft ingediend en deze voor de jury heeft verdedigd, ontvangt een forfaitaire vergoeding van 4.000 EUR. De btw is niet van toepassing op deze vergoeding. Aan de inschrijver aan wie de opdracht wordt gegund, zal dit bedrag eveneens worden betaald; dit bedrag wordt verrekend met de eerste factuur na de start van de studies. De btw zal dan extra worden aangerekend.[6] De duur van de in punt II.2.7. bedoelde opdracht kan worden verlengd gezien de aard van deze dienstverleningsopdracht. De duur ervan kan immers worden beïnvloed door verschillende externe factoren (goedkeuringen, procedures, coördinatie met de restauratiewerken, enz.). De opdracht eindigt uiterlijk bij de definitieve oplevering van de werken. [7] Plaatsbezoeken vinden plaats in de week van 22-26 februari. Om in te kunnen spelen op gezondheidsmaatregelen zullen bezoeken alleen op afspraak plaatsvinden en beperkt zijn tot 1 bezoek (max. 3 bezoekers) per (groeps) kandidaat. Afspraken moeten worden aangevraagd via e-mail (gregory@hannonmuseum.be) en aanvragen worden ten laatste tot woensdag 24 februari 12.00 uur aanvaard. De e-mail met het verzoek moet het volgende bevatten: naam van de kandidaat (groep), naam van de personen die zijn aangewezen voor het bezoek, eventuele grote onbeschikbaarheid tijdens de week van 22 tot 26 februari. Dit bezoek is optioneel. Tijdens deze bezoeken worden geen vragen beantwoord. Na de kwalitatieve selectie zal een vraag-en-antwoordsessie voor de inschrijvers worden georganiseerd.[8] In de loop van de opdracht zou de aanbestedende dienst kunnen worden overgedragen aan de toekomstige vereniging zonder winstoogmerk "Hannonmuseum", die momenteel wordt opgericht.

VI.4 Beroepsprocedures

VI.4.1 Beroepsinstantie
Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg Brussel
Quatre Brasstraat 13, BE-1000 Bruxelles
Internetadres(sen): https://www.tribunaux-rechtbanken.be/fr/tribunal-de-premi%C3%A8re-instance-francophone-de-bruxelles

VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2021-02-08

Vergelijkbare advertenties van BDA