Maatschappij Voor Het Intercommunaal Vervoer Te Brussel - Procurement & Logistics Department

Dienst voor schoonmaken binnenkant van metrostellen van de MIVB en voor controleren van de prestaties



Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een:  AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT - NUTSSECTOREN 
Uittreksel uit de officiële tekst.

AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST

I.1. Naam en adressen

Officiële benaming: Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel - Procurement & Logistics Department
Postadres: Koningsstraat 76,BE-1000 Brussel
Contactpersoon: Mirko Muzi
Tel: +32 25638227
E-mail: mirko.muzi@stib.brussels
Internetadres(sen): www.stib.be https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=368398


AFDELING II. VOORWERP

II.1. Omvang van de aanbesteding

II.1.1. Benaming
Dienst voor schoonmaken binnenkant van metrostellen van de MIVB en voor controleren van de prestaties 
Referentienummer: MIVB - STIB Procurement & Logistics-AL_4445/HF/MM-F05_0
II.1.2. Voornaamste CPV-code: 90910000DA40
II.1.3. Type opdracht: diensten
II.1.4. Korte beschrijving
Deze dienstenopdracht omvat 2 percelen :
1. Raamovereenkomst voor de dienst van schoonmaken binnenkant van metrostellen van de MIVB
2. Raamovereenkomst voor de dienst van het controleren van de schoonmaakprestaties aan de binnenkant van de metro stellen van de MIVB
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen: JA


II.2. Beschrijving

Lot 1

II.2.1. Benaming
1. Raamovereenkomst voor de dienst van schoonmaken binnenkant van metrostellen van de MIVB  
II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE1
II.2.4. Beschrijving
Perceel 1 zal gegund worden aan een hoofdopdrachtnemer (N°1) en aan een secundaire opdrachtnemer (N°2) in « reserve » (zie onderstaande opmerking). Dit perceel heeft betrekking op het dagelijks grondig schoonmaken van de binnenkant van de metrovoertuigen van Brussel (reizigerscompartimenten + bestuurdersposten) van nu en voor de toekomst. Dit omvat o.a. :  Dagelijkse schoonmaak, 's nachts en 7 dagen per week, van de metrovoertuigen in de metroremises van Delta, Jacques Brel en Erasmus ;  Dagelijkse schoonmaak, 's nachts en 7 dagen per week, van de metrovoertuigen op de garagesporen buiten de remises ;  Dagelijkse schoonmaak van de metrovoertuigen, overdag tijdens de exploitatie-uren op de lijnen van het metro netwerk ;  Grondige schoonmaak, 's nachts en 5 dagen per week van maandag tot vrijdag, van de metrovoertuigen in de remises van Delta, Jacques Brel en Erasmus ;  Dringende schoonmaakinterventies, op afroep en 24u/24, op het metronetwerk en in de metroremises van Delta, Jacques Brel en Erasmus ;  Schoonmaak van de gangpaden in de remises van Delta, Jacques Brel en Erasmus ;  Schoonmaak van de loopbruggen bij de rangeersporen en de garagesporen, naargelang de behoeften ;  Een eventuele opfrissing van de voertuigen bij de aanvang van het contract ;  De capaciteit om bijkomende gerichte prestaties te leveren op verzoek (prestatie in eigen beheer). Kunnen ook nog het voorwerp uitmaken van het in vorige paragraaf genoemde perceel, de volgende nieuwe diensten: diensten op het gebied van de opdracht, niet voorzien onder de prestaties die in het bestek en zijn bijlagen vermeld staan, maar die noodzakelijk geworden zijn als gevolg van nieuwe onroerende/roerende aankopen of van onverwachte omstandigheden. De dienstverlener moet de dienstenkwaliteit respecteren die de MIVB verwacht voor de prestaties die van hen gevraagd worden en die in alle veiligheid en met eerbied voor het milieu uitvoeren. Het niveau van dienstenkwaliteit wordt gemeten door een extern organisme buiten de MIVB, en de resultaten daarvan moeten de MIVB in staat stellen om de certificatie CEN EN 13816 te behouden. 
II.2.7. Looptijd
60 maand(en)
Verlenging mogelijk: NEE

Lot 2

II.2.1. Benaming
Raamovereenkomst voor diensten van controleren van de schoonmaakprestaties aan de binnenkant van de metrostellen van de MIVB  
II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE1
II.2.4. Beschrijving
Perceel 2 betreft dan weer een opdracht voor het controleren (zowel m.b.t. de kwaliteit als m.b.t. de methoden), het toezicht houden en het dagelijks, wekelijks en maandelijks rapporteren over de prestaties die in perceel 1 beschreven worden. De opdrachtnemer voor deze opdracht (opdrachtnemer QC) zal de uitvoerder van perceel 1 controleren die het schoonmaken uitvoert, alsook het resultaat van die prestaties i.v.m. de technische specificaties die in het toepasbare bestek AL_4445 vermeld staan. Opdrachtnemer QC zal de MIVB op de hoogte houden van de kwaliteit en de boetes die van toepassing zijn, via wekelijkse rapporten en geregelde telefonische contacten. De supervisie en controle ter plaatse zullen dagelijks (tijdens de week) uitgevoerd mogen worden, telkens er schoonmaakbeurten uitgevoerd worden op de verschillende MIVB-sites. Voor het hele contract zullen minstens twee verschillende kwaliteitscontroleurs (een hoofdcontroleur en een back-up) optreden. Om organisatorische redenen en om een globaal zicht op de activiteiten te behouden, is een beperkt totaalaantal actieve kwaliteitscontroleurs gewenst. Die kwaliteitscontroleurs zullen in staat zijn om volledig autonoom te werken en elk afzonderlijk de continuïteit van de activiteit te verzekeren. Van de kwaliteitscontroleurs wordt verwacht dat ze een groot deel van hun prestaties op het terrein uitvoeren, binnen de schoonmaakwerken in de metrostellen, om de activiteiten rechtstreeks en in real time te kunnen opvolgen. De opdrachtnemer voor deze opdracht (opdrachtnemer QC) zal de MIVB een systeem ter beschikking stellen dat een rechtstreekse toegang tot de verschillende controles en analyses + een opvolging van de resultaten mogelijk maakt. Zullen eveneens het voorwerp kunnen uitmaken van het in de vorige paragraaf genoemde perceel, de volgende nieuwe diensten: diensten op het gebied van de opdracht, niet voorzien onder de prestaties die het bestek en zijn bijlagen opgeven, maar die noodzakelijk geworden zijn als gevolg van nieuwe onroerende/roerende aankopen of onverwachte omstandigheden. 
II.2.7. Looptijd
60 maand(en)
Verlenging mogelijk: NEE


AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIELE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN

III.1. Voorwaarden voor deelneming

III.1.1 Geschiktheid om de beroepsactiviteit uit te oefenen, waaronder de vereisten in verband met de inschrijving in het beroeps- of handelsregister
Lijst en beknopte beschrijving van de voorwaarden: 
Zie Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) in bijlage bij de aankondiging van een opdracht: verplicht in te vullen op de website https://ec.europa.eu/tools/espd

III.1.2 Economische en financiële draagkracht
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
Voor perceel 1 en 2 :- De economische en financiële draagkracht zal gecontroleerd worden op basis van de financiële gegevens (omzetcijfer, balansen en resultatenrekeningen).- De kandidaat zal aan de MIVB zijn balansen en resultatenrekeningen overmaken die neergelegd werden voor de laatste drie boekjaren (modellen neergelegd bij de NBB) of zal de link meedelen naar de website waar deze documenten - gratis en zonder zich te moeten registreren of enige andere formaliteit uit te voeren - te verkrijgen zijn.Voor de Belgische ondernemingen is dit niet verplicht omdat de MIVB de jaarrekeningen, afkomstig van de balanscentrale van de Nationale Bank van België, kan bekomen, voor zover die gepubliceerd werden.- De economische en financiële draagkracht wordt geverifieerd op basis van financiële gegevens (omzet, balansen en winst- en verliesrekening).- De kandidaat zal de MIVB zijn balans en resultatenrekening van de laatste drie boekjaren (modellen ingediend bij de NBB) toesturen of zal de link meedelen naar de website vanwaar deze documenten gratis en zonder registratie- of andere formaliteiten kunnen worden gedownload.Voor Belgische ondernemingen is dit niet verplicht, aangezien de MIVB de jaarrekening kan verkrijgen afkomstig van de Balanscentrale van de Nationale Bank van België, op voorwaarde dat ze gepubliceerd werden.Belangrijke puntenAls een kandidaat, om zijn economische en financiële draagkracht te staven, zijn toevlucht neemt tot de economische en financiële draagkracht van andere entiteiten (o.a. van aangeduide onderaannemers), moet hij aan de MIVB aantonen dat hij over de middelen kan beschikken die voor de uitvoering van de opdracht nodig zijn, door van die entiteiten de verbintenis voor te leggen om de kandidaat deze middelen ter beschikking te stellen.
Eventuele minimumeisen:
Voor perceel 1
- De jaaromzet voor de gevraagde diensten moet meer dan 16.000.000 EUR bedragen.
- De MIVB zal de kandidaten verwijderen van wie de financiële gegevens (balansen en resultatenrekeningen) niet aantonen dat ze de draagkracht hebben om een opdracht zoals onder punt II.1.4 beschreven wordt, tot een goed einde te brengen. Zo zal de MIVB ervan uitgaan dat een kandidaat niet over de economische en financiële draagkracht beschikt om de opdracht tot een goed einde te brengen, wanneer zijn eigen vermogen negatief is. Zij zal bijgevolg de kandidaat verwijderen die zich in dergelijk geval bevindt.
Voor perceel 2
- De jaaromzet voor de gevraagde diensten moet meer dan 1.000.000 EUR bedragen.
- De MIVB zal de kandidaten verwijderen van wie de financiële gegevens (balansen en resultatenrekeningen) niet aantonen dat ze de draagkracht hebben om een opdracht zoals onder punt II.1.4 beschreven wordt, tot een goed einde te brengen. Zo zal de MIVB ervan uitgaan dat een kandidaat niet over de economische en financiële draagkracht beschikt om de opdracht tot een goed einde te brengen, wanneer zijn eigen vermogen negatief is. Zij zal bijgevolg de kandidaat verwijderen die zich in dergelijk geval bevindt.
De stavende documenten aangaande de economische en financiële draagkracht moeten bij uw kandidatuur en het UEA gevoegd worden.

III.1.3 Technische en beroepsbekwaamheid
Lijst en beknopte beschrijving van de selectiecriteria:
1° Een lijst met referenties m.b.t. gelijkaardige opdrachten (zie III.1.3 onder de rubriek Specifieke minimumeisen) die in de loop van de voorbije 3 jaar uitgevoerd werden, met vermelding van :- de beschrijving van de opdracht (inclusief het gebruikte type materiaal)- het jaarlijks opdrachtbedrag- de looptijd van de opdracht- het aantal arbeiders op de site- de naam van de betrokken firma (+ de gegevens van een contactpersoon).(In te vullen in het UEA Deel IV: Selectiecriteria, punt C).2° Ondertekende tevredenheidsattesten, opgemaakt door de klanten. Bij het kandidaatstellingsdossier te voegen.3° Het bewijs van aansluiting van de firma bij de Algemene Belgische Schoonmaakunie (ABSU), en in het geval van een buitenlandse kandidaat: het bewijs van aansluiting bij een gelijkwaardige organisatie binnen de betrokken Lidstaat.4° Een beschrijving van de bedrijfspolitiek rond milieubeheer, sociaal beheer en kwaliteitszorg bij de kandidaat.a. Voor het milieubeheer moet de ISO 14000-certificaat (audits), het Europees reglement EMAS (CE) n°761/2001 (audit) of eender welke andere certificatie of een beschrijving van een gelijkaardige aanpak bij het kandidaatstellingsdossier gevoegd worden.b. Voor de sociale criteria moet het SA 8000-label of eender welke andere beschrijving van een gelijkaardige aanpak, of zelfs een verklaring op erewoord betreffende de naleving van alle overeenkomsten die als basis voor het SA 8000-label gediend hebben, bij het dossier gevoegd worden.c. Voor de kwaliteitszorg moet het ISO 9000-certificaat of eender welke andere certificatie of een beschrijving van het kwaliteitscontrolesysteem bij het dossier gevoegd worden.Belangrijke puntenAls een kandidaat, om zijn economische en financiële draagkracht te staven, zijn toevlucht neemt tot de economische en financiële draagkracht van andere entiteiten (o.a. van aangeduide onderaannemers), moet hij aan de MIVB aantonen dat hij over de middelen kan beschikken die voor de uitvoering van de opdracht nodig zijn, door van die entiteiten de verbintenis voor te leggen om de kandidaat deze middelen ter beschikking te stellen.

Eventuele minimumeisen:
Voor perceel 1
- De kandidaat zal minstens 3 kwaliteitsreferenties voorleggen die uit de voorbije 5 jaar dateren.
- De kandidaat zal minstens 3 tevredenheidsattesten overmaken, elk opgemaakt door een klant die als referentie opgegeven wordt onder punt 1.
- De kandidaat moet over een bedrijfspolitiek aangaande milieubeheer, sociaal beheer en kwaliteitszorg beschikken zoals hierboven beschreven staat.
- De referenties moeten een jaarlijkse opdrachtwaarde hebben die gelijk is aan of hoger is dan 1.000.000 euro om in beschouwing te kunnen worden genomen
- De referenties moeten een minimumaantal vertegenwoordigen van 10 arbeiders op alle sites op een zelfde dag
- Minstens één van de referenties moet betrekking hebben op werkprestaties op meerdere sites
- Minstens één van de referenties moet betrekking hebben op werkprestaties die 7d/7 en 's nachts geleverd werden
Voor perceel 2
- De kandidaat zal minstens 3 kwaliteitsreferenties voorleggen die uit de voorbije 5 jaar dateren (om een voldoende hoog mededingingsniveau te waarborgen).
De kandidaat zal minstens 3 tevredenheidsattesten overmaken, elk opgemaakt door een klant die als referentie opgegeven wordt onder punt 1.
De kandidaat moet over een bedrijfspolitiek aangaande milieubeheer, sociaal beheer en kwaliteitszorg beschikken zoals hierboven beschreven staat.
- Minstens 2 van de 3 gevraagde kwaliteitsreferenties die de kandidaat overmaakt, zullen afkomstig zijn van een overheids- en/of een vervoermaatschappij
- Minstens 2 van de 3 gevraagde tevredenheidsattesten die de kandidaat overmaakt, zullen elk opgemaakt zijn door een van de klanten die ze opgeeft bij de referenties die onder het vorige streepje geëist worden (afkomstig van een overheids- en/of vervoermaatschappij).
- De referenties moeten allemaal een jaarlijkse opdrachtwaarde hebben die gelijk is aan of hoger is dan 100.000 euro om in beschouwing te kunnen worden genomen.
- De referenties moeten allemaal het controleren inhouden van een schoonmaak die gelijkaardig is aan de activiteiten die voor perceel 1 beschreven worden: schoonmaak van grote installaties (bijv.: trams, treinen, metrostellen, vliegtuig, trekker, tank, auto, vracht wagen, .) op meerdere sites en uitgevoerd overdag en 's nachts.


AFDELING IV. PROCEDURE

IV.1.3 Inlichtingen over een raamovereenkomst of dynamisch aankoopsysteem
De aanbesteding betreft het sluiten van een raamovereenkomst: JA
Raamovereenkomst met meerdere ondernemingen
Beoogd maximum aantal deelnemers aan de raamovereenkomst: 

IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA: JA

IV.2 ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN:
IV.2.2 Termijn voor de ontvangst van blijken van belangstelling 2020-03-30 15:00
IV.2.4 Talen die mogen worden gebruikt bij het indienen van inschrijvingen of aanvragen tot deelneming:  FR, NL


AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN


VI.3. Nadere inlichtingen
- Om het UEA (Uniform Europees Aanbestedingsdocument) in te vullen :- 1. Nadat u onderhavige aankondiging van een opdracht hebt gedownload van de website e-Notification (https://- enot.publicprocurement.be), vergewist u zich ervan of u ook de bijgevoegde bestanden (bijlagen) gedownload hebt.- 2. Nu moet u het bestand « espd-request.zip » openen en enerzijds het .PDF-document en anderzijds het .XML-bestand opslaan- (= eruit halen).- 3. Surf naar de website: https://ec.europa.eu/tools/espd- 4. Kies uw taal- 5. Selecteer « Ik ben een ondernemer »- 6. Selecteer « Een UEA importeren »- 7. Klik op "Choose file" (bestand kiezen) en selecteer het bestand "espc-request.xml" dat u onder punt 2 uit de .ZIP hebt gehaald- 8. Klik op "Volgende"- 9. Vul de vereiste velden in met behulp van de tekst van de publicatie om de kwaliteit van en de hoeveelheid gevraagde- informatie te bepalen- 10. Klik op "Overzicht"- 11. Downloaden in " beide formaten"- 12. Dit bestand "espc-request.zip" met daarin uw UEA opslaan- 13. Voeg dit UEA-bestand, "espc-request.zip" genaamd, bij uw kandidaatstellingsdossier bij de verzending ervan (elektronisch- via het e-tenderingplatform op de website "https://eten.publicprocurement.be/etendering/home.do"). Opgelet: de MIVB moet- het .ZIP-bestand ontvangen dat zowel de .PDF als de .XML bevat.- - In overeenstemming met de geldende wetgeving worden kandidaturen die met andere middelen dan die hierboven zijn ontvangen, niet in aanmerking genomen.

VI.4 Beroepsprocedures

VI.4.1 Beroepsinstantie
Raad van State
Wetenschapsstraat, 33, BE-1040 Brussel
Tel: +32 22349611
E-mail: info@raadvst-consetat.be
Internetadres(sen): http://www.raadvst-consetat.be

VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2020-02-28

Vergelijkbare advertenties van BDA