Gemeente Vorst

Uitvoering van het project 'Watertraject' - Heraanleg van de randen van het station Vorst-Oost en de heropleving van de openbare ruimte op de verkeersader "Rousseau - Vanpé - Sint-Denijs - Dries - Water'"



Deze mededeling heeft betrekking op de publicatie van een:  AANKONDIGING VAN EEN GEGUNDE OPDRACHT 
Uittreksel uit de officiële tekst.

AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST

I.1. Naam en adressen

Officiële benaming: Gemeente Vorst
Postadres: Pastoorstraat 2,BE-1190 Vorst
Contactpersoon: Mevrouw Svenja Classen
Tel: +32 23702681
Fax: +32 23702213
E-mail: sclassen@forest.brussels
Internetadres(sen): www.forest.irisnet.be 


AFDELING II. VOORWERP

II.1. Omvang van de aanbesteding

II.1.1. Benaming
Uitvoering van het project 'Watertraject' - Heraanleg van de randen van het station Vorst-Oost en de heropleving van de openbare ruimte op de verkeersader "Rousseau - Vanpé - Sint-Denijs - Dries - Water'" 
Referentienummer: DWCAbdij - T - 2018 - 1
II.1.2. Voornaamste CPV-code: 45112710
II.1.3. Type opdracht: werken
II.1.4. Korte beschrijving
zie II.2.4
II.1.6. Inlichtingen over percelen
Verdeling in percelen: NEE


II.2. Beschrijving

II.2.3. Plaats van uitvoering
NUTS-code(s): BE1
Voornaamste plaats van uitvoering: Station Vorst-Oost, Vanpéstraat, Luikstraat, Driesstraat, Waterstraat
II.2.4. Beschrijving
BESCHRIJVING VAN HET PROJECT Het project 'Watertraject' ligt in de lijn van een aanpak van geïntegreerd regenwaterbeheer in 4 sectoren van de gemeente Vorst: de randen van het station Vorst-Oost, de Vanpéstraat, de Driesstraat en de Waterstraat. De doelstelling bestaat erin elk van deze sites aan te passen gelet op de volgende problematieken: bereikbaarheid, mobiliteit, hydraulische en ecologische continuïteit, beperking van de overstromingen, activeringen van de openbare ruimten, verbetering van de leefomgeving. DE RANDEN VAN HET STATION VORST-OOST: De wandelweg van het station Vorst-Oost stelt in staat het station te bereiken vanaf de Luik- en de Jean-Baptiste Vanpéstraat. De toegang vanaf de Luikstraat gebeurt via een opeenvolging van trappen, aangevuld met een helling van 8%. De trap aan de kant van de Luikstraat stelt in staat een belvédère dat uitsteekt boven een vernauwing te bereiken. De vernauwing wordt geënsceneerd door een grote regentuin. De beklimming van het talud eindigt aan een regentuin, waar het regenwater van het voorplein van het station insijpelt. De toegang vanaf de Vanpéstraat wordt geherkwalificeerd tot multimodale pool (herpositionering van de bushalte, geherkwalificeerde toegang tot de treinen, fietshaken, leesbaarder voetgangerstraject). Het talud wordt een nieuw profiel gegeven en overgestoken door een helling van 10% alsook een trampbreedte die tegen de spoorwegbrug leunt. Het project behoudt zo veel mogelijk de huidige bomen met hoge takken. De laag met gras, die voornamelijk uit onkruid en invasieve soorten (Japanse duizendknoop, bosbramen) bestaat, wordt vervangen door een palet dat aangepast is aan de onderhoutomgeving, waarvan de doelstelling erin bestaat de vegetale grond in de helling van het talud te behouden. De bomen die in het kader van het project worden omgehakt, worden vervangen vanwege technische en topografische onverenigbaarheden (doortocht van de toegangshellingen, vorming van de regentuin, weerslag van het wortelsysteem op de bestaande geul). Voor elke verwijderde boom wordt er een onderstam geplant (zelfde of andere soort, al naargelang de biotoop). DE VANPÉSTRAAT: De inrichting van de Jean-Baptiste Vanpéstraat stelt een gedeeltelijke verwijdering van de parkeergelegenheid aan het noordelijke voetpad voor (9 plaatsen in totaal), teneinde er een opeenvolging van kleine regentuinen in onder te brengen alsook de vergroening van de kruispunten. Onder de behouden parkeerplaatsen worden drainerende massieven ingericht en de hydraulische continuïteit tussen elke tuin wordt behouden door een luchtwatergoot. DE DRIESSTRAAT: De inrichting van de regentuinen in de Driesstraat gebeurt gericht: de toegang tot de straat aan de kant van het Sint-Denijsplein, ter hoogte van het kinderdagverblijf, voor de school, de aansluiting op de Watersquare alsook op een kleine homogene strook in het noorden. Het hydraulische continuüm tussen beide regentuinen gebeurt door een luchtwatergoot die via overlopen communiceert. Voor de uitgang van het kinderdagverblijf en de scholen worden er zitplaatsen gepositioneerd. HET KRUISPUNT TUSSEN DE DRIESSTRAAT EN DE WATERSTRAAT: Dit kruispunt, dat tot Watersquare wordt omgedoopt, wordt uitgedacht als een doorkruisende tuin. De inrichting stelt in staat een bodembedekking te ontdekken die gemeenschappelijk is voor het voetgangersgedeelte en het verkeersgedeelte. Het vrijgelaten centrale gedeelte stelt in staat de huidige gebruikswijzen (spelen, openbaar plein, enz.) te behouden en te versterken. Leunend tegen de vegetatie van de hoofdregentuin wordt een bankje voorzien. De huidige fontein wordt verplaatst en opnieuw geactiveerd. Het wateroverschot stroomt af door over te lopen naar een zone die lichtjes ingegraven zit in de bodem van het plein. (zie opdrachtdocumenten voor gedetailleerde beschrijving) 


AFDELING IV. PROCEDURE

IV.1.1 Proceduretype
Openbare procedure

IV.1.8 Inlichtingen over de Overeenkomst inzake overheidsopdrachten (GPA)
De opdracht valt onder de GPA: NEE


AFDELING V. GUNNING VAN OPDRACHT

Lot 1: Uitvoering van het project 'Watertraject' - Heraanleg van de randen van het station Vorst-Oost en de heropleving van de openbare ruimte op de verkeersader "Rousseau - Vanpé - Sint-Denijs - Dries - Water'"

V.1. Inlichtingen over niet-gunning
De opdracht/het perceel wordt niet gegund.
Andere redenen (stopzetting van de procedure).
Referentie van de aankondiging: NO


AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN


VI.4 Beroepsprocedures

VI.4.1 Beroepsinstantie
Raad van State
Wetenschapsstraat, 33 , BE-1040 Brussel
Tel: +32 22349611
E-mail: info@raadvst-consetat.be

VI.5 Datum van verzending van deze aankondiging
2019-02-25

Vergelijkbare advertenties van BDA