Bpost

Terbeschikkingstelling van betaalterminals bij publieke klanten van bpost en van diensten voor verwerving van het elektronisch betalingsverkeer


AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT - NUTSSECTOREN
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
bpost
MuntCentrum, BE-1000 Brussel
Contact: Laurent Van den Eynde
Tel: +32 22762786 E-mail: laurent.vandeneynde@bpost.be
Internet adres(sen): www.bpost.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Terbeschikkingstelling van betaalterminals bij publieke klanten van bpost en van diensten voor verwerving van het elektronisch betalingsverkeer
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlenen van de diensten:
Type opdracht: Diensten.
Belangrijkste plaats van verlening van de diensten: België
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of aankoop/aankopen:
In het kader van het beheer van zichtrekeningen voor openbare instellingen , wil bpost elektronische betaalterminals en verwerving van de elektronische betalingen op die terminals ter beschikking stellen aan haar klanten.
Deze raamovereenkomst voorziet dus :
Perceel 1 :
- Levering, integratie (indien nodige) en onderhoud van de betaalterminals die geplaatst worden bij de publieke klanten die wensen in te tekenen op de diensten aangeboden door bpost; geschat volume: 500 à 1.000 terminals
- Betalingsdiensten ("service provider diensten") om de aanvaarding van de belangrijkste debet- en kredietkaarten te garanderen op deze betaalterminals.
- De betaalterminals die geplaatst worden bij de publieke klanten van bpost moeten in staat zijn om volgende betaalkaarten en methodes te aanvaarden:
° chipkaarten volgens de internationale EMV norm;
° magneetkaarten (wanneer de chip niet kan gelezen worden);
° contactloze kaarten (near field communication NFC).
- De mogelijkheid moet bestaan om invoermaskers op deze terminals aan te maken voor het inbrengen van de boodschap/mededeling en referentie van de betalingen
- Voor de mededeling m.b.t. de elektronische betalingen moet de structuur minstens 16 posities tellen en moet deze aangepast worden voor elke implementatie volgens de behoeften van de publieke klanten van bpost.
Daarnaast moet het mogelijk zijn dat de betaalterminals andere soorten kaarten als debet- en kredietkaarten kunnen lezen. Enkele voorbeelden: het lezen van de Belgische identiteitskaart (e-ID) of andere authenticatiekaarten.
De betaalterminals moeten het betalingsverkeer marktconform kunnen uitvoeren, met inbegrip van de volgende sequenties:
- Indien nodig, de rechtstreekse ontvangst van het te betalen bedrag gestuurd door het kassasysteem in gebruik bij de publieke klanten van bpost;
- Het duidelijk afbeelden van het transactiebedrag aan de kaarthouder en de mogelijkheid aanbieden om zijn bevestiging te vragen;
- Opvragen en registreren van de pincode van de kaarthouder (met behulp van de PIN-pad);
- Indien nodig, de bevestiging in alle veiligheid vragen en doorgeven aan het kassasysteem in gebruik bij de publieke klanten van bpost;
- In staat zijn om het annuleren,het wijzigingen of het terugbetalen van een transactie uit te voeren
De communicatie van online transacties of de overdracht van gegevens dienen via de netwerkinfrastructuur van de publieke klanten van bpost te verlopen. De betaalterminals moeten dus de verschillende communicatiestandaarden die bij de publieke klanten van bpost gebruikt worden ondersteunen. De betaalterminals moeten in staat zijn een verbinding te maken met de "acquiring"-dienstverleners, ofwel over het LAN-netwerk van de publieke klanten van bpost, ofwel door andere communicatiemiddelen (Vb. 3G). Er zullen verschillende terminalconfiguraties gevraagd worden, ter ondersteuning van de mogelijke lokale configuraties.
De verwerkingstijden van de transacties moeten verenigbaar zijn met de standaardverwerkingstijden van alle grote kaartmerken.
Perceel 2 :
Voor de "acquiring" diensten voor de betaalterminals die geplaatst worden bij de publieke klanten van bpost, zijn de licenties en certificaten voor de meeste nationale en internationale debet- en kredietkaarten vereist.
De acquiring diensten voor de transacties met deze betaalterminals omvatten onder andere de volgende activiteiten (niet limitatief):
- De verwerving/overname en validatie van de transactie (inbegrepen de mededeling van de transactie).
- Netting (clearing).
- Verwerking.
- De bruto bedragen moeten op de rekeningen worden gestort. De transactiekosten dienen afzonderlijk aan bpost gefactureerd te worden.
- Volledig beheer van disputen, retro-facturatie en arbitrage.
- Het opnemen van verantwoordelijkheid en verplichtingen inzake klachten, kosten en boetes van de verschillende kaartschema's.
- Actieve en pro-actieve ondersteuning en raadgeving aan bpost over verantwoordelijkheden en verplichtingen teneinde klachten, strafmaatregelen, excessieve retro-facturatie en fraude te vermijden.
II.1.8. Verdeling in percelen: Ja
Er dienen offertes te worden ingediend voor: een of meer percelen.
INLICHTINGEN OVER PERCELEN:
Perceel 1: Levering en diensten van betaalterminals bij de publieke klanten van bpost
Korte beschrijving:
Perceel 1 omvat :
- Levering, integratie (indien nodige) en onderhoud van de betaalterminals die geplaatst worden bij de publieke klanten die wensen in te tekenen op de diensten aangeboden door bpost; geschat volume: 500 à 1.000 terminals
- Betalingsdiensten ("service provider diensten") om de aanvaarding van de belangrijkste debet- en kredietkaarten te garanderen op deze betaalterminals.
- De betaalterminals die geplaatst worden bij de publieke klanten van bpost moeten in staat zijn om volgende betaalkaarten en methodes te aanvaarden:
° chipkaarten volgens de internationale EMV norm;
° magneetkaarten (wanneer de chip niet kan gelezen worden);
° contactloze kaarten (near field communication NFC).
- De mogelijkheid moet bestaan om invoermaskers op deze terminals aan te maken voor het inbrengen van de boodschap/mededeling en referentie van de betalingen
- Voor de mededeling m.b.t. de elektronische betalingen moet de structuur minstens 16 posities tellen en moet deze aangepast worden voor elke implementatie volgens de behoeften van de publieke klanten van bpost.
Daarnaast moet het mogelijk zijn dat de betaalterminals andere soorten kaarten als debet- en kredietkaarten kunnen lezen. Enkele voorbeelden: het lezen van de Belgische identiteitskaart (e-ID) of andere authenticatiekaarten.
De betaalterminals moeten het betalingsverkeer marktconform kunnen uitvoeren, met inbegrip van de volgende sequenties:
- Indien nodig, de rechtstreekse ontvangst van het te betalen bedrag gestuurd door het kassasysteem in gebruik bij de publieke klanten van bpost;
- Het duidelijk afbeelden van het transactiebedrag aan de kaarthouder en de mogelijkheid aanbieden om zijn bevestiging te vragen;
- Opvragen en registreren van de pincode van de kaarthouder (met behulp van de PIN-pad);
- Indien nodig, de bevestiging in alle veiligheid vragen en doorgeven aan het kassasysteem in gebruik bij de publieke klanten van bpost;
- In staat zijn om het annuleren,het wijzigingen of het terugbetalen van een transactie uit te voeren
De communicatie van online transacties of de overdracht van gegevens dienen via de netwerkinfrastructuur van de publieke klanten van bpost te verlopen. De betaalterminals moeten dus de verschillende communicatiestandaarden die bij de publieke klanten van bpost gebruikt worden ondersteunen. De betaalterminals moeten in staat zijn een verbinding te maken met de "acquiring"-dienstverleners, ofwel over het LAN-netwerk van de publieke klanten van bpost, ofwel door andere communicatiemiddelen (Vb. 3G). Er zullen verschillende terminalconfiguraties gevraagd worden, ter ondersteuning van de mogelijke lokale configuraties.
De verwerkingstijden van de transacties moeten verenigbaar zijn met de standaardverwerkingstijden van alle grote kaartmerken.
Perceel 2: "Acquiring" diensten van elektronisch betalingsverkeer van de betaalterminals geplaatst bij de publieke klanten van bpost
Korte beschrijving:
Perceel 2 van de Opdracht omvat de "acquiring" diensten voor het elektronisch betaalverkeer op alle betaalterminals geplaatst bij de publieke klant van bpost.
De licenties en certificaten voor de meeste nationale en internationale debet- en kredietkaarten zijn vereist.
De "acquiring" diensten omvatten onder andere de volgende activiteiten (niet limitatief):
o De verwerving/overname en validatie van de transactie (inbegrepen de speciale mededeling velden die op de betaalterminals zullen ingediend worden) ;
o Netting (clearing);
o Verwerking;
o Volledig beheer van disputen, retro-facturatie en arbitrage;
o Het opnemen van aansprakelijkheden en verplichtingen inzake klachten, kosten en boetes van de verschillende kaartschema's;
- Actieve ondersteuning en raadgeving aan bpost aangaande de wijze waarop boetes, excessieve retro-facturatie en fraude kunnen worden vermeden.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
II.2.1. Totale hoeveelheid of omvang:
Zie beschrijving van de Opdracht (Punt II 1.5.) en zie ook de bijlagen B voor de beschrijving van de percelen. Deze ramingen zijn slechts indicatief, en deze schattingen verbinden in geen enkel geval bpost.
Geraamde waarde zonder BTW:
tussen: 500000.00 en 1000000.00 EUR
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE,FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
III.2. VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING.
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
bpost kan of moet (al naargelang het geval) de Kandidaat uitsluiten van deelname aan de gunningsprocedure voor de Opdracht, in welk stadium van de procedure ook, als de Kandidaat zich in één van de uitsluitingsgevallen bevindt die zijn opgenomen in artikel 66 §1 en §2, 1°-7° van het K.B. van 16 juli 2012.
In dit verband moeten de Kandidaten de volgende bewijsstukken bij hun Kandidaatstelling voegen:
- een document, afgeleverd door een gerechtelijke of administratieve instantie, waaruit blijkt dat de Kandidaat (i) zich niet bevindt in een staat van faillissement, vereffening, staking van werkzaamheden, gerechtelijke reorganisatie of een andere gelijkaardige toestand die het gevolg is van een gelijkaardige procedure waarin de nationale wetgeving of reglementering voorziet, en (ii) geen aangifte heeft gedaan van zijn faillissement, voor wie geen procedure van vereffening of gerechtelijke reorganisatie aanhangig is, of die niet het voorwerp is van een gelijkaardige procedure bestaande in andere nationale reglementeringen;
- een uittreksel uit het strafregister van de Kandidaat om aan te tonen dat de Kandidaat niet is veroordeeld bij een rechterlijke beslissing die in kracht van gewijsde is gegaan, voor de volgende misdrijven:
o Deelname aan een criminele organisatie (artikel 324bis van het Strafwetboek)
o Omkoping (zoals bedoeld in artikelen 246 en 250 van het Strafwetboek)
o Fraude (zoals bedoeld in artikel 1 van de overeenkomst aangaande de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschap, goedgekeurd door de wet van 17 februari 2002)
o Witwassen van geld (zoals bedoeld in artikel 5 van de wet van 11 januari 1993 ter voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme)
o Een misdrijf dat zijn professionele integriteit aantast.
- een RSZ-attest met betrekking tot het voorlaatste afgelopen kalenderkwartaal, voor de uiterste datum voor de ontvangst van Kandidaatstelling, waaruit blijkt dat hij voldaan heeft aan de vereisten inzake de betaling van de bijdragen voor de sociale zekerheid. De Kandidaat die personeel uit een andere lidstaat van de Europese Unie tewerkstelt die niet aan de Belgische sociale zekerheidswetgeving is onderworpen, legt een attest voor van de bevoegde overheid van het betrokken land.
- een certificaat afgeleverd door de bevoegde instantie van het betrokken land waaruit blijkt dat de Kandidaat zijn verplichtingen nakomt betreffende de betaling van zijn belastingen en taksen, overeenkomstig de Belgische wetgeving of die van het land waar hij is gevestigd. Voor de Belgische Kandidaten gaat het om een recent attest van de Federale Overheidsdienst Financiën, waaruit blijkt dat de Kandidaat in orde is met de betaling van belastingen, zowel directe als indirecte.
De Kandidaten moeten de laatste beschikbare versies van alle bovengenoemde documenten aanleveren. bpost kan een Kandidaat van verdere deelname aan de gunningsprocedure uitsluiten indien één of meerdere van de bijgeleverde documenten verouderd zouden zijn.
De Kandidaten moeten ook de behoorlijk ingevulde en ondertekende verklaring op eer bij hun Kandidaatstelling voegen.
De Kandidaten hebben een informatieverplichting ten aanzien van bpost. Indien een Kandidaat op de hoogte is of zou moeten zijn van een feit dat een impact kan hebben op de analyse van de vraag of hij zich al dan niet in geval van uitsluiting bevindt, dient hij bpost daarvan in kennis te stellen. In dat geval kan de Kandidaat verzocht worden bijkomende informatie te verschaffen.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De financiële en economische draagkracht van de Kandidaat moet worden aangetoond aan de hand van de volgende documenten:
- een verklaring van de bank van de Kandidaat, waarin de betrokken bank verklaart dat de Kandidaat de financiële capaciteit heeft om de Opdracht te kunnen uitvoeren, daarbij rekening houdend met de vraag of deze een Kandidaatstelling voor één of meerdere percelen indient;
- de balansen of uittreksels uit de balansen of jaarrekeningen van de Kandidaat voor de afgelopen drie (3) jaar;
- een verklaring van de omzetcijfers die de Kandidaat de afgelopen drie (3) jaar heeft behaald, en die specifiek betrekking hebben op de diensten / leveringen die het voorwerp uitmaken van het (de) perce(e)l(en) waarvoor de Kandidaat zijn Kandidaatstelling indient.
De gemiddelde jaaromzet die de Kandidaat in de afgelopen drie (3) jaar heeft behaald met betrekking tot de diensten / leveringen die het voorwerp uitmaken van het (de) perce(e)l(en) waarvoor hij zijn Kandidaatstelling indient, moet gelijk zijn aan of hoger zijn dan 5 miljoenen
Hierbij moeten we rekening houden met het feit dat de aanbesteding heeft een geschatte waarde van tussen 0,5 en 1,0 miljoen euro voor de gehele duur van de opdracht (rekening houden met de mogelijke verlengingen)
III.2.3. Vakbekwaamheid:
De technische bekwaamheid van de Kandidaat moet aan de hand van de volgende documenten worden bewezen:
a) Een volledige beschrijving van het bedrijf, de structuur (in het geval van een holding of iets dergelijks) en de rol van elke onderneming binnen de Europese Unie, aandacht gevende aan de structuur waarmee de Belgische markt wordt bediend. De lijst zal de rol van elke locatie alsmede de commerciële en technische middelen om dergelijke gevraagde markt te ondersteunen bevatten. De ondersteunende diensten voor de Belgische en Europese markt dienen ook te worden beschreven
b) ten minste 3 referenties van andere contracten die op soortgelijke diensten en leveringen betrekking hebben en die in de afgelopen drie jaar werden uitgevoerd. Voor elke rererentie zal de informatie gegeven worden over naam en coördinaten van de contactpersoon van de onderneming, beschrijving van de verrichte diensten en leveringen (scope), het budget, de startdatum en de einddatum van de contracten, beschrijving van de taken die door de Kandidaat zelf werden uitgevoerd indien van toepassing, beschrijving van de taken die door onderaannemers werden uitgevoerd (met een lijst van eventuele onderaannemers).
Voor perceel 1 moeten de referenties de informatie over het aantal terminals, het aantal sites, de integratiediensten met infrastructuur van de klant (kassasysteem ) en de verschillende bijkomende diensten vermelden. Eén van de referenties moet betrekking hebben op een minimum aantal van 100 terminals of een multi-sites installatie (minimaal 50 sites).
De referenties moeten ook de verschillende ondersteunde betaalkaarten (certificaten en licenties), de verwerkte volumes en een beschrijving van de voorgestelde diensten vermelden.
Voor perceel 2 moeten de referenties het aantal verwerkte transacties, de gecertificeerde en ondersteunde betaalkaarten en een beschrijving van de aangeboden diensten omvatten.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Onderhandeling. Gegadigden zijn reeds geselecteerd: Neen.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige aanbieding, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor het verkrijgen van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document:
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 02/08/2017-12:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van offertes of aanvragen tot deelneming: 02/08/2017-12:00
Enkel na de uiterste datum van indiening van de kandidatuurdossiers zal bpost evalueren of de deelnemingsvoorwaarden van de kandidaat werden beantwoord. De geselecteerde kandidaten zullen het bestek ontvangen en zullen de mogelijkheid hebben om een offerte in te dienen.
Een kandidaat kan zich, in voorkomend geval, beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval moet hij aan de aanbestedende dienst aantonen dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om de opdrachtnemer dergelijke middelen voor deze specifieke opdracht ter beschikking te stellen. Deze entiteit zal zich moeten garant stellen voor alle engagementen die door de kandidaat gemaakt worden en zal zich ertoe verbinden zijn volledige medewerking te verlenen en alle nodige middelen ter beschikking van bpost te stellen in het kader van onderhavige opdracht. Zie modelformulier in bijlage.
Onder dezelfde voorwaarden kan een combinatie van kandidaten een beroep doen op de draagkracht van deelnemers aan de combinatie en op die van andere entiteiten.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 28/06/2017

Vergelijkbare advertenties van BDA