AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit
Vooruitgangstraat 80/1, BE-1035 Brussel
Contact: Directie Beheer en Onderhoud van de Wegen
ir Vincianne Lerate, Directeur f.f.
Tel: +32 22041967 Fax: +32 22041503 E-mail: vlerate@gob.brussels
Internet adres(sen): https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=276632
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
BMB-DGE-DBO-2016.0899 : Onderhoud van de kunstwerken gelegen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
VOORWERP:
Onderhoud van de kunstwerken gelegen op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
en
Herstellen van schade veroorzaakt door ongevallen en /of vandalisme aan de kunstwerken en wegaanhorigheden die erop betrekking hebben, beheerd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
BIJZONDERHEDEN:
Onderhavige opdracht bestaat uit twee delen die elkaar aanvullen (zie opmetingsstaten):
Onderhoudswerken
Dit deel heeft betrekking op de ingrepen voor preventief en curatief onderhoud van de kunstwerken (bruggen, tunnels, duikers, .).
Herstellingen van schade
Dit deel heeft betrekking op de ingrepen voor herstelling van schade door ongevallen en/of vandalismedaden aan kunstwerken en desbetreffende aanhorigheden.
Specifieke modaliteiten zijn van toepassing op dit deel van de opdracht, m.n. over:
- De onderaanneming (Artikel 12 van de A.U.R.) ;
- De straffen (Artikel 45 van de A.U.R.) ;
- De uitvoeringsbevelen en leiding van de werken (Art. 76, § 2 van de A.U.R.) ;
- Het nachtwerk, het werk op weekends, feestdagen en tijdens het bouwverlof (Art. 79 -7 van de A.U.R.) ;
- De betaling van de werken (Art. 95 van de A.U.R.).
Deze aanneming omvat voornamelijk:
De nodige topografische verrichtingen, alsook het opmaken van de gedetailleerde plannen van de uit te voeren constructies.
De inventarisering en de omleiding van nutsleidingen (en andere hindernissen) die de werken die het voorwerp vormen van dit dossier
Het opmaken van een plaatsbeschrijving van alle aangrenzende eigendommen en dit voor het geheel van de bebouwde delen, boven- en ondergronds, waarvan het kadastraal perceel zich op minder dan 12 m bevindt van de rand der grondwerken uit te voeren voor de hieronder beschreven werken.
De organisatiemaatregelen nodig voor het verkeer gedurende de werken.
Het uitbreken van wegverhardingen en voetpaden van allerlei aard, met inbegrip van hun fundering tot de diepte nodig voor de uitvoering der werken volgens de nieuwe profielen.
Zorgvuldig afnemen van dekstenen in blauwe hardsteen.
Het uitbreken van kantstenen, watergoten, veiligheidsstootbanden en wegtoestellen nodig voor de uitvoering der werken.
Het uitbreken van allerlei buizen en omhulsels van alle aard.
Het afbreken van metselwerk, beton en gewapend beton, waarop tijdens de uitvoering van de grondwerken gestuit is.
Het affrezen van koolwaterstofverhardingen en het nodige uitzagen.
Uitvoeren van uitgravingen en aanvullingen, met inbegrip van verdichting, eventuele stabilisatie en/of vervanging van de onvoldoende draagkrachtige of doorlatende grond, alsook de voorlopige werken om de uitgravingen droog te houden.
Het aanbrengen van een onderfundering van zand.
Het uitvoeren van een fundering uit mager beton gewapend met een rasterwerk.
Het uitvoeren van een fundering uit continue steenslagfundering behandeld met cement.
Het uitvoeren van een fundering en ophogingen met zandcement.
De aansluiting op bestaande wegen, en andere bestaande inrichtingen.
De aanleg en wijziging van het systeem van afvoer van het afstromend water, met inbegrip van de levering van waterslikkers, bezoekkamers, buizen en hun aansluiting op de riolen.
Herstelling van de bovenbouw (balken, randbalken, dwarsbalken, brugdekplaat, enz.), de onderbouw (kolommen, landhoofden, keermuren, enz.) en van de uitrustingen (opleggingen, uitzettingsvoegen, leuningen, enz.).
Herstellingswerken aan plafonds van de tunnels.
Herstellingswerken aan trappen en balken.
Speciale betonconstructies.
Schilderwerken op beton en metaal.
Het leveren en plaatsen van brandvrije panelen en van akoestische panelen.
Het verwijderen van panelen met asbest in verwerkt.
Interventies 24 uur op 24, 7 dagen op 7, binnen één uur na aanvraag van het Bestuur (permanentie dienst).
Het onderhoud, het vervangen en het herstellen van brandblussers.
Het herstellen van de leuningen van alle aard van tunneltoegangen, bruggen en viaducten en op bermen.
Het herstellen van de hoge stootbanden in staal, in beton en in blauwe hardsteen.
De voorlopige oprichting van leuningen en van veiligheidsinrichtingen, enz .
Het herstellen van stadsmeubilair van alle aard, op en in de kunstwerken.
Het plaatsen van stadsmeubilair van alle aard, op en in de kunstwerken.
Het verwijderen van vandalisme en graffiti op metalen constructies, beton, hout en blauwe hardsteen constructies en het aanbrengen van een anti-graffitilaag.
Het vervangen van stukken omheiningen (relingen, leuningen, kettingen, palen) die niet meer weerstaan voor de veiligheid van de weggebruikers en waar het Bestuur verantwoordelijk is.
Het reinigen en het schilderen van banken, azobé palen, palissaden en bielzen die met graffiti besmeurd zijn.
Interventies voor stukken die op de weg blijven liggen t.g.v. ongevallen of ladingverlies.
Het op peil brengen van deksels, roosters en andere installaties in de voetpaden of de wegen.
De uitvoering of het verwerken van watergoten, kantstenen, enz.
De uitvoering van verhardingen van diverse aard.
De uitvoering van voetpaden.
De uitvoering van markeringen en signalisatie.
Het verwerken van teelaarde, het bezaaien van bermen, de eventuele beplantingen en het bouwen van boombakken.
Landschapswerken en bijhorende leveringen.
Het maaien van grasperken, hakken en spitten.
Alle bijkomende en samenhangende werken en leveringen voor de goede uitvoering van de werken.
Het wegruimen van alle afval, puin, enz. buiten het openbare domein m.i.v. het afvoeren van materialen naar een recyclage-installatie, overeenkomstig het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 maart 1995.
Proeven voor nazicht en oplevering.
Het onderhoud van de werken van de aanneming tijdens de waarborgperiode.
Verscheidene prestaties die het voorwerp zijn van posten met "te verantwoorden sommen".
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
II.2.1. Totale hoeveelheid of omvang:
Onderhavige opdracht is het voorwerp van meerdere bestellingen die door de aanbestedende overheid worden afgeleverd naargelang de behoeften en volgens de bepalingen van dit bestek. Elke bestelbrief bepaalt de werken uit te voeren volgens de voorschriften van het bestek.
Door de goedkeuring van de offerte verbindt de aanbestedende overheid zich ertoe, gedurende de geldigheidstermijn van de opdracht, eventuele verlengingen (in de hypothese van de tweede optie van punt e) hieronder) inbegrepen, bestellingen te plaatsen waarvan het totale bedrag, minstens 2.000.000,00 ?, incl. BTW, bedraagt en niet hoger is dan 5.000.000,00 ?, incl. BTW, herzieningen niet inbegrepen.
Vertrekpunt van de geldigheidstermijn:
De geldigheidstermijn van de opdracht vangt aan op de eerste dag van de maand volgend op de datum van de betekening van de goedkeuring van de offerte.
Duur van de geldigheidstermijn:
De geldigheidstermijn bedraagt één kalenderjaar.
Overeenkomstig artikel 37, § 2 van de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006, zoals gewijzigd, mag de onderhavige aanneming, bij beslissing van de aanbestedende overheid, driemaal worden verlengd.
De volledige looptijd van de opdracht, met inbegrip van de verlengingen, dient over het algemeen beperkt te blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht.
Geraamde waarde zonder BTW: tussen 1652892.56 en 4132231.40 EUR .
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Art. 58 tot 60: Algemene bepalingen
1. De aanbestedende overheid zal zelf, via elektronische raadpleging van de federale databanken die beschouwd worden als authentieke bronnen (federale informaticatoepassing «DIGIFLOW»), de volgende inlichtingen of documenten verzamelen:
Voor de inschrijvers die personeel tewerkstellen dat onderworpen is aan de Belgische sociale zekerheid: de inlichtingen of documenten m.b.t. het attest van betaling van de sociale zekerheidsbijdragen.
Voor de Belgische inschrijvers:
- het attest van niet-faillissement,
- het attest waaruit blijkt dat de inschrijver in orde is met de betaling van zijn belastingen,
- het bewijs dat hij erkend is als aannemer van werken overeenkomstig wat hierna bepaald wordt onder de «artikelen 67 tot 69: kwalitatieve selectie».
2. De inschrijver dient de gevraagde inlichtingen en documenten voor te leggen, zelfs indien hij dit reeds gedaan heeft voor een andere procedure, uitgeschreven door dezelfde aanbestedende overheid.
Art. 61 tot 66: Toegangsrecht
Impliciete verklaring op erewoord:
Louter door het indienen van zijn offerte, verklaart de inschrijver dat hij zich niet in een van de uitsluitingsgevallen bevindt bedoeld in artikel 61, §§ 1 en 2 van het K.B. van 15 juli 2011.
Teneinde te voldoen aan de toegangsvoorwaarde bedoeld in artikel 61, §2, 5° van het K.B. van 15 juli 2011, dient de inschrijver die personeel uit een andere lidstaat van de Europese Unie dan België tewerkstelt en dat niet beoogd is door artikel 62, § 1 van het K.B. van 15 juli 2011 een attest in te dienen afgeleverd door de bevoegde buitenlandse overheid waaruit blijkt dat hij aan zijn sociale verplichtingen heeft voldaan in de zin van artikel 62, § 2 van het K.B. van 15 juli 2011.
Teneinde te voldoen aan de toegangsvoorwaarde bedoeld in artikel 61, §2, 6° van het K.B. van 15 juli 2011, dient de niet-Belgische inschrijver een attest in te dienen afgeleverd door de bevoegde buitenlandse overheid waaruit blijkt dat hij in orde is met de betaling van zijn belastingen overeenkomstig de fiscale bepalingen van het land waar hij gevestigd is.
De aanbestedende overheid onderzoekt de juistheid van de impliciete verklaring op erewoord in hoofde van de inschrijver wiens offerte als beste gerangschikt is. Daartoe, en in het geval dat de aanbestedende overheid de nuttige inlichtingen niet kan verkrijgen via elektronische weg (federale informaticatoepassing «DIGIFLOW»), vraagt zij de betrokken inschrijver om haar zo snel mogelijk en binnen de vooropgestelde termijn, de inlichtingen of documenten te leveren die toelaten zijn persoonlijke toestand na te gaan.
Indien de aanbestedende overheid na verificatie vaststelt dat de impliciete verklaring op erewoord, niet of niet meer overeenstemt met de persoonlijke toestand van de inschrijver, dan wordt de inschrijver uitgesloten.
In dit geval maakt de aanbestedende overheid een nieuwe rangschikking op met inachtneming van de offerte die onmiddellijk na deze van de uitgesloten inschrijver is gerangschikt en onderzoekt ze de persoonlijke toestand van de inschrijver die aldus de nieuwe eerst gerangschikte is, en gaat ze zo verder indien nodig.
Voor de offertes ingediend door combinaties zonder rechtspersoonlijkheid moet elke deelnemer individueel bewijzen dat hij niet in een toestand van uitsluiting bevindt zoals bedoeld in artikel 61, §§ 1 en 2 van het K.B. van 15 juli 2011. De uitsluiting van één van de deelnemers maakt de offerte van de combinatie zonder rechtspersoonlijkheid nietig.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
uitvoering van werken van categorie E en van de klasse die overeenstemt met het bedrag van de offerte (klasse 7 volgens de raming van de aanbestedende overheid);
III.2.3. Vakbekwaamheid:
Art. 67 tot 79: Kwalitatieve selectie
De inschrijver moet voldoen aan de kwalitatieve selectievoorwaarden die bevestigd worden door de volgende documenten die bij de offerte worden gevoegd:
hetzij het bewijs van zijn erkenning als aannemer van werken voor de uitvoering van werken van categorie E en van de klasse die overeenstemt met het bedrag van de offerte (klasse 7 volgens de raming van de aanbestedende overheid);
hetzij het bewijs van een gelijkwaardige erkenning voortvloeiend uit zijn inschrijving op een officiële lijst van erkende aannemers in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen alsook uit eventuele aanvullende bescheiden;
hetzij de nodige alternatieve bewijsstukken overeenkomstig artikel 3, §1, 2° van de wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, zoals gewijzigd (cf. artikel 1 van het ministerieel besluit van 27 september 1991);
het attest afgeleverd door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid of door de buitenlandse bevoegde overheid - naargelang het geval - waaruit blijkt dat de aannemer aan zijn sociale verplichtingen heeft voldaan in de zin van artikel 62 § 1 of 2 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011.
een lijst van werken uitgevoerd in de loop van de voorbije vijf jaar en gelijkwaardig aan de werken die het voorwerp uitmaken van het huidige bestek en uitgevoerd in stedelijke omgeving, de lijst is goedgekeurd met attesten van goede uitvoering werken.
De referenties slaan bij voorkeur op gerealiseerde werken (voorlopig of definitief goedgekeurde werken) of, bij gebrek, minstens op lopende werken (werken in uitvoering).
Deze lijst bevat :
? minimum 1 en maximum 2 referenties van herstellingswerken van gewapend beton op civieltechnische kunstwerken.
Elke referentie dient betrekking te hebben op werken met een bedrag van minimum 150.000,00 eur excl. btw.
Voor ten minste één referentie wordt verplicht een door de klant ondertekend attest van goede uitvoering bijgevoegd.
? minimum 1 en maximum 2 referenties van herstellings- of renovatiewerken van wegenkunstwerken met sterke dwang om het verkeer te behouden. Onder sterke dwang om het verkeer te behouden wordt verstaan: de noodzaak om alle verkeer (van wagens, fietsers, voetgangers, scheepvaart,.) op en/of onder het kunstwerk te behouden
Voor ten minste één referentie wordt verplicht een door de klant ondertekend attest van goede uitvoering bijgevoegd.
Elke referentie dient verplicht te vermelden:
- de uitvoerige beschrijving van de opdracht;
- de naam van de aanbestedende overheid en de naam van een contactpersoon (adres, tel., fax, e-mail);
- het aan de opdracht toegewezen leidinggevend personeel;
- de begindatum van de opdracht;
- de huidige stand van de opdracht;
- het oorspronkelijk bedrag van de opdracht;
- het aandeel van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht, dat overeenstemt met de prestaties die vergelijkbaar zijn met deze die het voorwerp zijn van de opdracht;
- alle andere informatie die de inschrijver als relevant acht om zijn ervaring te verduidelijken.
De niet-Belgische inschrijvers dienen de documenten waaruit blijkt dat ze voldoen aan voornoemde kwalitatieve selectievoorwaarden bij hun offerte te voegen.
Een inschrijver kan zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval, toont hij de aanbestedende overheid dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen, door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om de inschrijver dergelijke middelen ter beschikking te stellen. Op deze entiteiten is artikel 61 van het K.B. van 15 juli 2011 toepasselijk.
Een inschrijver kan zich niet beroepen op de draagkracht van andere entiteiten wanneer aan deze laatste het toegangsrecht is ontzegd op grond van artikel 21 van de wet van 15 juni 2006.
Klasse: Klasse 7 : tot 5.330.000 EUR, Categorie: E
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Laagste prijs.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 23/08/2017 - 11:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
24/08/2017 - 11:00
IV.3.8. Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum:
24/08/2017 - 11:00
Plaats: Directie Administratieve Ondersteuning, C.C.N.gebouw, Zaal 5.351, 5de verdieping, Vooruitgangstraat 80, 1035 Brussel, van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit.
Personen die de opening van de offertes mogen bijwonen: Openbare zitting
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 26/06/2017