Speciale Studiedienst - Maatschappij Voor Intercommunale Vervoer Te Brussel

"Aanpassing van het bovengrondse net - Kleine reparaties aan de halten en beddingen voor trams en bus"


AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT - NUTSSECTOREN
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Speciale Studiedienst - Maatschappij voor Intercommunale Vervoer te Brussel
Koningsstraat 76, BE-1000 Brussel
Contact: Monique Lemaire
E-mail: lemairem@stib.brussels
Internet adres(sen): https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=274330
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
"Aanpassing van het bovengrondse net - Kleine reparaties aan de halten en beddingen voor trams en bus"
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlenen van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of aankoop/aankopen:
A. Bondige beschrijving van de opdracht : voorwerp en grenzen van de aanneming
Dit bestek bestaat uit :
De door onderhavig bijzonder bestek geregelde opdracht omvat de uitvoering van wegnis, aanpassingen, herstellingen en aanleggen van tram- en bushaltes. De nieuwe materialen en de aanvullingsgrond zijn te leveren door de aannemer tenzij het bezonder bestek of de beschrijvende meetstaat het anders beschrijft.
Het betreft een bestellingsopdracht.
Deze aanneming omvat voornamelijk :
 De nodige topografische verrichtingen, alsook het opmaken van de gedetailleerde plannen van de uit te voeren constructies.
 Het opmaken van een plaatsbeschrijving van alle aangrenzende eigendommen, dit voor het geheel van de bebouwde delen, horizontaal, boven- en ondergronds, waarvan het kadastraal perceel zich op minder dan 12 m bevindt van de rand der grondwerken uit te voeren voor de hieronder beschreven werken.
 De organisatiemaatregelen nodig voor het verkeer gedurende de werken.
 Het uitbreken van wegverhardingen en voetpaden van allerlei aard, met inbegrip van hun fundering tot de diepte nodig voor de uitvoering der werken volgens de nieuwe profielen.
 Het afbreken van wegverhardingen en voetpaden van allerlei aard, met inbegrip van hun fundering tot de diepte, nodig voor de uitvoering der werken volgens de nieuwe profielen.
 Het uitbreken van kantstenen, watergoten, veiligheidsstootbanden en wegtoestellen nodig voor de uitvoering der werken.
 Het afbreken van kantstenen, watergoten, veiligheidsstootbanden en wegtoestellen nodig voor de uitvoering der werken.
 Het uitbreken van allerlei buizen en omhulsels van alle aard.
 Het afbreken van allerlei buizen en omhulsels van alle aard.
 Het afbreken van metselwerk, beton en gewapend beton, waarop tijdens de uitvoering van de grondwerken gestuit is.
 Het affrezen van koolwaterstofverhardingen en het nodige uitzagen.
 Uitvoeren van uitgravingen en aanvullingen, met inbegrip van verdichting, eventuele stabilisatie en/of vervanging van de onvoldoende draagkrachtige of doorlatende grond, alsook de voorlopige werken om de uitgravingen droog te houden.
 Het aanbrengen van een onderfundering van zand.
 Het uitvoeren van een fundering uit mager beton gewapend met een rasterwerk.
 Het uitvoeren van een fundering uit continue steenslagfundering behandeld met cement.
 Het uitvoeren van een fundering en ophogingen met zandcement.
 De aanleg en wijziging van het systeem van afvoer van het afstromend water, met inbegrip van de levering van waterslikkers, inspectiekamers, buizen en hun aansluiting op de riolen.
 Het op peil brengen van deksels, roosters en andere installaties in de voetpaden of de wegen.
 De uitvoering of het verwerken van watergoten, kantstenen, enz.
 De uitvoering van verhardingen van diverse aard.
 De uitvoering van voetpaden.
 De uitvoering van markeringen en signalisatie.
 Het verwerken van teelaarde, het bezaaien van bermen, de eventuele beplantingen en het bouwen van boombakken.
 Het wegruimen van alle afval, puin, enz. buiten het openbare domein m.i.v. het afvoeren van materialen naar een recyclage-installatie, overeenkomstig het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 maart 1995.
 De aansluiting op bestaande wegen, en andere bestaande inrichtingen.
 Verscheidene prestaties die het voorwerp zijn van posten met "te verantwoorden sommen".
 Landschapswerken en bijhorende leveringen.
 Alle bijkomende en samenhangende werken en leveringen voor de goede uitvoering van de werken.
 Proeven voor nazicht en oplevering.
 Het onderhoud van de werken van de aanneming tijdens de waarborgperiode.
 Het maaien van grasperken, hakken en spitten.
 Alle nodige prestaties om te voldoen aan de contractuele verplichtingen tijdens de waarborgperiode.
Bijzondere kenmerken van de opdracht:
Deze opdracht is een raamovereenkomst afgesloten met één enkele aannemer overeenkomstig artikel 3 van de wet van 15 juni 2006 betreffende de openbare opdrachten en bepaalde opdrachten van werken, leveringen en diensten zoals gewijzigd.
Overeenkomstig het artikel 24 van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdracht en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten zoals gewijzigd zal de huidige raamovereenkomst met één enkele aannemer gesloten worden.
a) De in de opmetingsstaat vermelde hoeveelheden zijn louter indicatief en verbinden geenszins de aanbestedende overheid, die als enige oordeelt over de eventueel aan te brengen wijzigingen volgens de noodwendigheden of de dringende behoeften van het ogenblik.
Artikel 81 van het K.B. van 14 januari 2013 vindt derhalve geen toepassing op deze opdracht. Bovendien is artikel 80, §5 enkel van toepassing wat betreft het minimumbedrag van de opdracht, bepaald onder punt d) hieronder.
b) Rangschikking van de offertes
De rangschikking van de offertes gebeurt op basis van het totale bedrag van de samenvattende opmetingsstaat vermeld in de offerte.
Het totaal wordt bekomen door elke eenheidsprijs te vermenigvuldigen met de overeenstemmende hoeveelheid, die voor elke stelpost van de opmetingsstaat door de aanbestedende overheid vastgelegd, en door de aldus verkregen sommen op te tellen.
De inschrijvers mogen zich bij het vaststellen van hun eenheidsprijzen niet beroepen op de door de aanbestedende overheid bepaalde vermoedelijke hoeveelheden.
Deze hoeveelheden geven de aannemer geen enkel recht, noch wat het totale bedrag van de bestellingen betreft, noch wat de te bestellen hoeveelheden voor elke stelpost betreft, noch wat de verhoudingen van de hoeveelheden opgegeven voor iedere stelpost van de samenvattende opmetingsstaat betreft.
Elke wijziging van de hoeveelheden vermeld in de samenvattende opmetingsstaat is verboden, op straffe van nietigheid van de offerte.
Alle prijzen zijn exclusief B.T.W.
c) Omvang van de raamovereenkomst
De onderhavige opdracht maakt het voorwerp uit van meerdere bestellingen, die door de aanbestedende overheid worden afgeleverd naargelang de behoeften en volgens de bepalingen van dit bestek. Elke bestelbrief bepaalt de werken die dienen te worden uitgevoerd volgens de voorschriften van dit bestek.
Door de goedkeuring van de offerte verbindt de aanbestedende overheid zich ertoe, gedurende de geldigheidstermijn van de opdracht, eventuele verlengingen (in de hypothese van de tweede optie van punt e) hieronder) inbegrepen, bestellingen te plaatsen waarvan het totale bedrag, minstens 80% van zijn offerte bedraagt en de 200% van de waarde van de inschrijving niet overschrijdt.
d) Geldigheidstermijn van de raamovereenkomst
 Vertrekpunt van de geldigheidstermijn : de geldigheidstermijn van de opdracht vangt aan op de eerste dag van de maand volgend op de datum van de betekening van de goedkeuring van de offerte.
 Duur van de geldigheidstermijn : de geldigheidstermijn van de opdracht is vastgelegd op twee kalenderjaren.
Bovendien heeft de aanbestedende overheid het recht het contract in één of meerdere malen te verlengen zonder dat de verlenging of de som van de verlengingen 1 kalenderjaar mag overschrijden, indien het minimumbedrag vermeld in punt d) ("Omvang van de opdracht") niet werd bereikt tijdens de geldigheidstermijn van de opdracht of indien het vastgelegde bedrag niet werd opgebruikt. Elke verlenging wordt aan de aannemer betekend ten minste 15 (vijftien) kalenderdagen vóór het verstrijken van de geldigheidstermijn van het lopende contract.
e) De eenheidsprijzen blijven onveranderd gedurende de uitvoeringstermijn van de binnen de geldigheidsduur van de opdracht afgeleverde dienstbevelen, ongeacht de werkelijke hoeveelheden, behalve wat de toepassing van de prijsherziening bepaald in artikel 20, §1 van het K.B. van 16 juli 2012 betreft.
f) In het raam van de onderhavige opdracht wordt elke bestelling aanzien als een afzonderlijke opdracht, onafhankelijk van de uitvoering van de andere bestellingen. Alle bepalingen van het K.B. van 14 januari 2013, in het bijzonder art. 17, § 1 ervan, en van dit bestek zijn van toepassing voor elke afzonderlijke bestelling, met uitzondering van:
 de artikelen 25 tot en met 30 en 33 van het K.B. van 14 januari 2013 betreffende de borgtocht; deze wordt vastgesteld op 5% van het offertebedrag (Exclusief BTW).
 art. 61 van het K.B. van 14 januari 2013 betreffende de verbreking.
De door de aanbestedende overheid vereiste erkenning is van toepassing op het bedrag van de offerte.
g) Bij het bepalen van de prijs van zijn offerte houdt de aannemer rekening met het feit dat het om werken van plaatselijk belang gaat, verspreid over het hele grondgebied van het Gewest.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE,FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
III.2. VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING.
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
 Hoofdstuk 5 - Toegangsrecht en kwalitatieve selectie
Artikel 63 tot 65: Algemene bepalingen
1. De aanbestedende overheid zal zelf, via elektronische raadpleging van de federale databanken die beschouwd worden als authentieke bronnen (federale informaticatoepassing «DIGIFLOW»), de volgende inlichtingen of documenten verzamelen:
 Voor de inschrijvers die personeel tewerkstellen dat onderworpen is aan de Belgische sociale zekerheid: de inlichtingen of documenten m.b.t. het attest van betaling van de sociale zekerheidsbijdragen.
 Voor de Belgische inschrijvers:
- het attest van niet-faillissement,
- het attest waaruit blijkt dat de inschrijver in orde is met de betaling van zijn belastingen,
- het bewijs dat hij erkend is als aannemer van werken overeenkomstig wat hierna bepaald wordt onder de «artikelen 72 tot 78: kwalitatieve selectie».
2. De inschrijver dient de gevraagde inlichtingen en documenten voor te leggen, zelfs indien hij dit reeds gedaan heeft in het kader van een andere, door dezelfde aanbestedende overheid uitgeschreven procedure.
Artikel 66 tot 71: Toegangsrecht
Impliciete verklaring op erewoord:
Louter door het indienen van zijn offerte, verklaart de inschrijver dat hij zich niet in een van de uitsluitingsgevallen bevindt bedoeld in artikel 66 van het K.B. van 16 juli 2012.
Teneinde te voldoen aan de toegangsvoorwaarde bedoeld in artikel 66, §2, 5° van het K.B. van 16 juli 2012, dient de inschrijver die personeel uit een andere lidstaat van de Europese Unie dan België tewerkstelt en dat niet bedoeld is in artikel 67, § 1 van het K.B. van 16 juli 2012 een attest in te dienen afgeleverd door de bevoegde buitenlandse overheid, waaruit blijkt dat hij aan zijn sociale verplichtingen heeft voldaan in de zin van artikel 67, § 2 van het K.B. van 16 juli 2012.
Teneinde te voldoen aan de toegangsvoorwaarde bedoeld in artikel 66, §2, 6° van het K.B. van 16 juli 2012, dient de niet-Belgische inschrijver een attest in te dienen afgeleverd door de bevoegde buitenlandse overheid waaruit blijkt dat hij in orde is met de betaling van zijn belastingen overeenkomstig de fiscale bepalingen van het land waar hij gevestigd is.
De aanbestedende overheid onderzoekt de juistheid van de impliciete verklaring op erewoord in hoofde van de inschrijver wiens offerte als beste gerangschikt is. Daartoe, en in het geval dat de aanbestedende overheid de nuttige inlichtingen niet heeft kunnen verkrijgen via elektronische weg (federale informaticatoepassing «DIGIFLOW»), vraagt zij de betrokken inschrijver om haar zo snel mogelijk en binnen de door haar vooropgestelde termijn, de inlichtingen of documenten te leveren die het mogelijk maken om zijn persoonlijke toestand na te gaan.
Indien de aanbestedende overheid na verificatie vaststelt dat de impliciete verklaring op erewoord, niet of niet meer overeenstemt met de persoonlijke toestand van de inschrijver, dan wordt de inschrijver uitgesloten.
In dit geval maakt de aanbestedende overheid een nieuwe rangschikking op met inachtneming van de offerte die onmiddellijk na deze van de uitgesloten inschrijver is gerangschikt en onderzoekt ze de persoonlijke toestand van de inschrijver die aldus de nieuwe eerst gerangschikte is, en gaat ze zo verder indien nodig.
Voor de offertes ingediend door combinaties zonder rechtspersoonlijkheid moet elke deelnemer individueel bewijzen dat hij niet in een toestand van uitsluiting verkeert zoals bedoeld in artikel 61, §§ 1 en 2 van het K.B. van 16 juli 2012. De uitsluiting van één van de deelnemers maakt de offerte van de combinatie zonder rechtspersoonlijkheid nietig.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
Zie BB 1431
III.2.3. Vakbekwaamheid:
Klasse: Klasse 6 : tot 3.225.000 EUR, Categorie: C
Artikel 72 tot 78: Kwalitatieve selectie
De inschrijver moet voldoen aan de kwalitatieve selectievoorwaarden die bevestigd worden door de volgende documenten die bij de offerte worden gevoegd:
hetzij het bewijs van zijn erkenning als aannemer van werken voor de uitvoering van werken van categorie C en van de klasse die overeenstemt met het bedrag van de offerte (klasse 6 volgens de raming van de aanbestedende overheid);hetzij het bewijs van een gelijkwaardige erkenning voortvloeiend uit zijn inschrijving op een officiële lijst van erkende aannemers in een andere lidstaat van de Europese Unie alsookuit eventuele aanvullende bescheiden;hetzij de nodige alternatieve bewijsstukken overeenkomstig artikel 3, §1, 2° van de wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, zoals gewijzigd (cf. artikel 1 van het ministerieel besluit van 27 september 1991);De niet-Belgische inschrijvers dienen de documenten waaruit blijkt dat ze voldoen aan voornoemde kwalitatieve selectievoorwaarden bij hun offerte te voegen.Een inschrijver kan zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval, toont hij de aanbestedende overheid dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen, door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om de inschrijver dergelijke middelen ter beschikking te stellen. Op deze entiteiten is artikel 66 van het K.B. van 16 juli 2012 van toepassing.Een inschrijver kan zich niet beroepen op de draagkracht van andere entiteiten wanneer aan deze laatste het toegangsrecht is ontzegd op grond van artikel 21 van de wet van 15 juni 2006
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Laagste prijs
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor het verkrijgen van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document:
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 24/08/2017-16:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van offertes of aanvragen tot deelneming: 12/09/2017-11:00
IV.3.7. Omstandigheden waarin de offertes worden geopend: datum: 12/09/2017-11:00
Plaats: Ten overstaan van de Heer Ir L. BIOUL, Directeur, te 1000 Brussel, Koningsstraat 76 (ingang: 62 Koloniënstraat), in de kantoren van de Speciale Studiendienst van de M.I.V.B.
Personen die de opening van de offertes mogen bijwonen: Openbaar zitting
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 21/06/2017

Vergelijkbare advertenties van BDA