Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit

BMB/DGE-DBO/2015.0830 RUWBOUW VAN KUNSTWERKEN - FONTEINEN DIE DOOR HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST WORDEN BEHEERD


AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit
Vooruitgangstraat 80/1, BE-1035 Brussel
Contact: Directie Beheer en Onderhoud van de Wegen
ir Vincianne Lerate, Directeur f.f.
Tel: +32 22041967 Fax: +32 22041503 E-mail: vlerate@sprb.brussels
Internet adres(sen): https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=270723
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
BMB/DGE-DBO/2015.0830 RUWBOUW VAN KUNSTWERKEN - FONTEINEN DIE DOOR HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST WORDEN BEHEERD
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
VOORWERP : RUWBOUW VAN KUNSTWERKEN - FONTEINEN DIE DOOR HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST WORDEN BEHEERD
Een niet uitputtend lijst van de kunstwerken en fonteinen is beschikbaar in de bijlage.
Deze aanneming omvat voornamelijk:
 De nodige topografische verrichtingen, alsook het opmaken van de gedetailleerde plannen van de uit te voeren constructies.
 Het opmaken van een plaatsbeschrijving van alle aangrenzende eigendommen - en dit voor het geheel van de bebouwde delen, zowel gelijkvloers als boven- en ondergronds - waarvan het kadastraal perceel zich op minder dan 12 meter bevindt van de rand van de uit te voeren grondwerken voor de hieronder beschreven werken.
 De organisatiemaatregelen nodig voor het verkeer gedurende de werken.
 Het uitbreken van wegverhardingen en voetpaden van allerlei aard, met inbegrip van hun fundering tot de diepte, nodig voor de uitvoering der werken volgens de nieuwe profielen.
 Het uitbreken van kantstenen, watergoten, veiligheidsstootbanden en wegtoestellen nodig voor de uitvoering der werken.
 Het uitbreken van allerlei buizen en omhulsels van alle aard.
 Het afbreken van metselwerk, beton en gewapend beton, waarop tijdens de uitvoering van de grondwerken gestuit is.
 Het affrezen van koolwaterstofverhardingen en het nodige uitzagen.
 Uitvoeren van uitgravingen en aanvullingen, met inbegrip van verdichting, eventuele stabilisatie en/of vervanging van de onvoldoende draagkrachtige of doorlatende grond, alsook de voorlopige werken om de uitgravingen droog te houden.
 Het aanbrengen van een onderfundering van zand.
 Het uitvoeren van een fundering uit mager beton gewapend met een rasterwerk.
 Het uitvoeren van een fundering en ophogingen met gestabiliseerd zand.
 De aanleg en wijziging van het systeem van afvoer van het afstromend water met inbegrip van de levering van waterslikkers, bezoekkamers, buizen en hun aansluiting op de riolen.
 Het op peil brengen van deksels, roosters en andere installaties in de voetpaden of de wegen.
 De uitvoering of het verwerken van watergoten, kantstenen, enz.
 De uitvoering van verhardingen van diverse aard.
 Het wegruimen van alle afval, puin, enz. buiten het openbare domein m.i.v. het afvoeren van materialen naar een recyclageinstallatie, overeenkomstig het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 maart 1995.
 Verscheidene prestaties die het voorwerp uitmaken van posten met "te verantwoorden sommen".
 Alle bijkomende en samenhangende werken en leveringen voor de goede uitvoering van de werken.
 Proeven voor nazicht en oplevering.
 Het onderhoud van de werken van de aanneming tijdens de waarborgperiode.
 Alle nodige prestaties om te voldoen aan de contractuele verplichtingen tijdens de waarborgperiode.
 Renovatie van bestaande kunstwerken en fonteinen.
 Plaatsen van nieuwe kunstwerken, standbeelden of fonteinen
 Leveren en plaatsen van boordstenen, sokkels, dekstenen en steunblokken in natuursteen.
 Het uitvoeren van bestrijkingslagen.
 Het leveren en verwerken van blauwe steen voor diverse werken.
 Het uitvoeren van metselwerk.
 Het uitvoeren van waterdichte rokken.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
II.2.1. Totale hoeveelheid of omvang:
De onderhavige opdracht maakt het voorwerp uit van meerdere bestellingen, die door de Aanbestedende Overheid worden afgeleverd naargelang de behoeften en volgens de bepalingen van dit bestek. Elke bestelbon bepaalt de werken uit te voeren volgens de voorschriften van het bestek.
Door de goedkeuring van de offerte verbindt de Aanbestedende Overheid zich ertoe, gedurende de geldigheidstermijn van de opdracht, eventuele verlengingen inbegrepen, bestellingen te plaatsen waarvan het totale bedrag, minstens 250.000 ?, incl. B.T.W., bedraagt en niet hoger is dan 900.000 ?, incl. B.T.W (herzieningen niet inbegrepen).
De geldigheidstermijn bedraagt drie jaar of minder indien vermelde maximumbedrag van de werken bereikt wordt.
Bovendien heeft de aanbestedende overheid het recht het contract in één of meerdere malen te verlengen zonder dat de verlenging of de som van de verlengingen 1 kalenderjaar mag overschrijden, indien het minimumbedrag niet werd bereikt tijdens de geldigheidstermijn van de opdracht of indien het vastgelegde bedrag niet werd opgebruikt.
Elke verlenging wordt aan de aannemer betekend ten minste 15 (vijftien) kalenderdagen vóór het verstrijken van de geldigheidstermijn van het lopende contract.
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Art. 58 tot 60: Algemene bepalingen
1. De aanbestedende overheid zal zelf, via elektronische raadpleging van de federale databanken die beschouwd worden als authentieke bronnen (federale informaticatoepassing «DIGIFLOW»), de volgende inlichtingen of documenten verzamelen:
 Voor de inschrijvers die personeel tewerkstellen dat onderworpen is aan de Belgische sociale zekerheid: de inlichtingen of documenten m.b.t. het attest van betaling van de sociale zekerheidsbijdragen.
 Voor de Belgische inschrijvers:
- het attest van niet-faillissement,
- het attest waaruit blijkt dat de inschrijver in orde is met de betaling van zijn belastingen,
- het bewijs dat hij erkend is als aannemer van werken overeenkomstig wat hierna bepaald wordt onder de «artikelen 67 tot 69: kwalitatieve selectie».
2. De inschrijver dient de gevraagde inlichtingen en documenten voor te leggen, zelfs indien hij dit reeds gedaan heeft voor een andere procedure, uitgeschreven door dezelfde aanbestedende overheid.
Art. 61 tot 66: Toegangsrecht
Impliciete verklaring op erewoord:
Louter door het indienen van zijn offerte, verklaart de inschrijver dat hij zich niet in een van de uitsluitingsgevallen bevindt bedoeld in artikel 61, §§ 1 en 2 van het K.B. van 15 juli 2011.
Teneinde te voldoen aan de toegangsvoorwaarde bedoeld in artikel 61, §2, 5° van het K.B. van 15 juli 2011, dient de inschrijver die personeel uit een andere lidstaat van de Europese Unie dan België tewerkstelt en dat niet beoogd is door artikel 62, § 1 van het K.B. van 15 juli 2011 een attest in te dienen afgeleverd door de bevoegde buitenlandse overheid waaruit blijkt dat hij aan zijn sociale verplichtingen heeft voldaan in de zin van artikel 62, § 2 van het K.B. van 15 juli 2011.
Teneinde te voldoen aan de toegangsvoorwaarde bedoeld in artikel 61, §2, 6° van het K.B. van 15 juli 2011, dient de niet-Belgische inschrijver een attest in te dienen afgeleverd door de bevoegde buitenlandse overheid waaruit blijkt dat hij in orde is met de betaling van zijn belastingen overeenkomstig de fiscale bepalingen van het land waar hij gevestigd is.
De aanbestedende overheid onderzoekt de juistheid van de impliciete verklaring op erewoord in hoofde van de inschrijver wiens offerte als beste gerangschikt is. Daartoe, en in het geval dat de aanbestedende overheid de nuttige inlichtingen niet kan verkrijgen via elektronische weg (federale informaticatoepassing «DIGIFLOW»), vraagt zij de betrokken inschrijver om haar zo snel mogelijk en binnen de vooropgestelde termijn, de inlichtingen of documenten te leveren die toelaten zijn persoonlijke toestand na te gaan.
Indien de aanbestedende overheid na verificatie vaststelt dat de impliciete verklaring op erewoord, niet of niet meer overeenstemt met de persoonlijke toestand van de inschrijver, dan wordt de inschrijver uitgesloten.
In dit geval maakt de aanbestedende overheid een nieuwe rangschikking op met inachtneming van de offerte die onmiddellijk na deze van de uitgesloten inschrijver is gerangschikt en onderzoekt ze de persoonlijke toestand van de inschrijver die aldus de nieuwe eerst gerangschikte is, en gaat ze zo verder indien nodig.
Voor de offertes ingediend door combinaties zonder rechtspersoonlijkheid moet elke deelnemer individueel bewijzen dat hij niet in een toestand van uitsluiting bevindt zoals bedoeld in artikel 61, §§ 1 en 2 van het K.B. van 15 juli 2011. De uitsluiting van één van de deelnemers maakt de offerte van de combinatie zonder rechtspersoonlijkheid nietig.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
De inschrijver moet voldoen aan de kwalitatieve selectievoorwaarden die bevestigd worden door de volgende documenten die bij de offerte worden gevoegd:
 hetzij het bewijs van zijn erkenning als aannemer van werken voor de uitvoering van werken van de ondercategorie D24, en van de klasse die overeenstemt met het bedrag van de offerte (klasse 4 volgens de raming van de aanbestedende overheid);
 hetzij het bewijs van een gelijkwaardige erkenning voortvloeiend uit zijn inschrijving op een officiële lijst van erkende aannemers in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen alsook uit eventuele aanvullende bescheiden;
 hetzij de nodige alternatieve bewijsstukken overeenkomstig artikel 3, §1, 2° van de wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken, zoals gewijzigd (cf. artikel 1 van het ministerieel besluit van 27 september 1991).
De niet-Belgische inschrijvers dienen de documenten waaruit blijkt dat ze voldoen aan voornoemde kwalitatieve selectievoorwaarden bij hun offerte te voegen.
 Het bewijs (CV's en diploma's) dat hij over voldoende en gekwalificeerd personeel beschikt om in te gaan op de opdrachten in dichtbevolkte stedelijke omstandigheden. Zo is het volgende vereist:
- Minimaal 5 gekwalificeerde wegenwerkers met elk ten minste een jaar ervaring in het domein van een van de technische specificiteiten van de opdracht of een equivalent diploma;
- Minimaal 2 werfleiders (1 Bachelor + 1 Master in een relevant domein (beheer burgerlijke bouwwerken, bouw, wegenwerken, steenwerk)).
Gelet op de omvang van het te onderhouden grondgebied, de diversiteit van de kunstwerken en het aantal potentiële bouwplaatsen worden de inschrijvers verzocht een gedetailleerde beschrijving te leveren van de organisatie en de menselijke middelen die ze ter beschikking stellen van het bestuur voor de uitvoering van deze opdracht: aantal teams met de functies, kwalificatie-elementen, attesten, ervaringen, enz.
Een team van minimum twee personen zal beschikbaar moeten zijn 24u/24, 7 dagen/7 ingeval van een dringende interventie aan een kunstwerk of een fontein vereist is.
Bovendien wordt de inschrijvers gevraagd te beschrijven hoe ze deze kwalificaties garanderen en hoe ze hun teams verbeteren.
De organisatie moet worden beschreven in hoeveelheid personeel die zal worden toegekend aan de in deze opdracht bestelde werken.
Gelet op de omvang van het te onderhouden grondgebied worden de inschrijvers verzocht het aantal teams te vermelden (verplicht voltallig aantal) die ze ter beschikking stellen van het bestuur voor de in de opdracht bepaalde werken (tijdens en naast de schoolvakanties) alsook het aantal teamleiders.
De organisatie moet ook worden beschreven m.b.t. opleiding en ervaring van het personeel.
 De volgende referenties die de ervaring van de inschrijver aantonen inzake werken en onderhoudsverrichtingen aan kunstwerken en fonteinen in een dichte stedelijke omgeving, gedurende de laatste vijf jaren (2012-2016):
- Bouw van een sokkel uit steen voor een kunstwerk;
- Bouw van een fontein met hoofdzakelijk stenen bestanddelen;
- Plaatsen van buitenbevloering in steen (min. 100m²);
De referenties moeten van een omvang zijn die relevant is met betrekking tot de types kunstwerken die werden opgenomen in de meetstaat.
De werkzaamheden uitgevoerd door de opdrachtnemer en de onderdelen uitgevoerd door onderaannemers, de namen en referenties van de onderaannemers en/of ambachtslieden moeten worden vermeld.
Referenties vergezeld van attesten van goede uitvoering.
Een inschrijver kan zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval, toont hij de aanbestedende overheid dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen, door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om de inschrijver dergelijke middelen ter beschikking te stellen. Op deze entiteiten is artikel 61 van het K.B. van 15 juli 2011 toepasselijk.
Een inschrijver kan zich niet beroepen op de draagkracht van andere entiteiten wanneer aan deze laatste het toegangsrecht is ontzegd op grond van artikel 21 van de wet van 15 juni 2006.
Klasse: Klasse 4 : tot 900.000 EUR, Categorie: D24
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Laagste prijs.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 17/07/2017 - 11:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen: 25/07/2017 - 11:00
IV.3.8. Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum: 25/07/2017 - 11:00
Plaats: ten overstaan van de heer ir. Remi Van Ophem, Directeur, Directie Administratieve Ondersteuning, C.C.N. gebouw, Zaal 5.351, 5de verdieping, Vooruitgangstraat 80, 1035 Brussel, van de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit.
Personen die de opening van de offertes mogen bijwonen: Openbare opening
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
Gezien het speciaal karakter van de werken, is een voorafgaandelijk bezoek ter plaatse verplicht in aanwezigheid van een afgevaardigde van de administratie en dit op straffe van nietigheid van de offerte. Een attest van dit bezoek zal afgeleverd worden en dient gevoegd te worden bij de offerte (zie artikel 81 hierna). De afspraken kunnen alleen op de volgende e-mailadres gemaakt worden :
monuments@sprb.brussels
De bezoeken zijn mogelijk tot drie werkdagen voor de datum van opening van de offertes, na deze datum wordt geen bezoek meer gehouden en dus ook geen attest meer afgeleverd.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 12/06/2017

Vergelijkbare advertenties van BDA