AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Directie Vervoerinfrastructuur
Vooruitgangstraat 56, BE-1210 Brussel
Contact: Michaël van der Puijl
Tel: +32 2774665 Fax: +32 2774646 E-mail: aanbestedingen.beliris@mobilit.fgov.be - adjudications.beliris@mobilit.fgov.be
Internet adres(sen): http://www.beliris.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
7.1.8.13. Raamovereenkomst - Opdracht van Diensten - Sondering en analyse van grond, beton en natuursteen - 2017 - Open aanbesteding
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Diensten.
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Onderhavige opdracht slaat op de uitvoering op verzoek van sonderingen en analyses van grond, beton, natuursteen, hout, baksteen afwerklagen en metaal in functie van werken op het grondgebied van het Brussel Hoofdstedelijk Gewest.
De hier volgende beschrijving van de diensten is zuiver indicatief, de inschrijvers kunnen zich niet beroepen op de schijnbare verschillen die ze zouden opmerken tussen deze beschrijving en de beschrijvende of samenvattende inventaris.
Deze opdracht omvat voornamelijk :
Onderzoekingen naar de aard en opbouw van bestaande infrastructuren
Maken van verkenputten voor het localiseren en identifiëren van ondergrondse obstakels en constructies
De organisatiemaatregelen inzake verkeer gedurende de werken.
Onderzoekingen naar de bestaande structuren van gebouwen en constructies.
Uitvoeren van plaatsbeschrijvingen van bestaande rioleringen en collectoren
Leveren en plaatsen van diverse informatiepanelen
Verspreiden van informatiefolders
Uitvoeren van rioleringonderzoek
Uitvoeren van geotechnische proeven
Uitvoeren van diverse proeven op beton, natuursteen, hout, baksteen afwerklagen, metaal in het laboratorium
Leveren en verhuren van afsluitingen
Ter beschikking stellen van een hoogtewerker
Uitvoeren van diverse kleine werken met levering van de bouwmaterialen
Diverse werken en prestaties in regie.
Herstel in oorspronkelijke staat na de werken
Opstellen van een verslag per bestelling
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
TOEGANGSRECHT (ART. 61-66 KB 15 JULI 2011)
Voor de offerten ingediend door tijdelijke verenigingen of feitelijke verenigingen zijn de bepalingen van deze afdeling 'toegangsrecht' individueel toepasselijk op alle deelnemers.
Impliciete verklaring op erewoord (art. 61, §4 KB '11)
Door eenvoudig deel te nemen aan een procedure tot gunning van een overheidsopdracht, verklaart de inschrijver zich niet in één van de uitsluitingsgevallen te bevinden als bedoeld in de artikelen 61-66 KB 15 juli 2011.
[Voor Europese Opdrachten] UEAD - Uniform Europees Aanbestedingsdocument - Verordening 2016/7 van 5.01.2016
In toepassing van uitvoeringsverordening UE 2016/7 van 5.01.2016 kunnen de buitenlandse inschrijvers het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEAD) bij hun dossier voegen.
Alvorens de gunningsbeslissing te nemen, onderzoekt de BH de juistheid van de verklaringen van het UEA in hoofde van de als opdrachtnemer in aanmerking komende inschrijver. Daartoe vraagt zij de betrokken inschrijver via de snelste middelen, en binnen de termijn die zij aanduidt, de inlichtingen of documenten te leveren die toelaten zijn persoonlijke toestand na te gaan, en dat vóór elke beslissing over de gunning
Nazicht van de persoonlijke toestand door de aanbestedende overheid
De aanbestedende overheid onderzoekt de juistheid van de impliciete verklaring op erewoord in hoofde van de inschrijver wiens offerte het best gerangschikt is. Daartoe vraagt zij de betrokken inschrijver via de snelste middelen, en binnen de termijn die zij aanduidt, de inlichtingen of documenten te leveren die toelaten zijn persoonlijke toestand na te gaan, en dat vóór elke beslissing over de gunning van de opdracht.
De inlichtingen of documenten die de aanbestedende overheid in staat stellen de persoonlijke toestand van de kandidaten of inschrijvers te onderzoeken, zullen door deze aanbestedende overheid zelf via elektronische middelen bij de gegevensbeheerders worden opgevraagd, indien deze via deze middelen kosteloos toegankelijk zijn.
Gevolgen van het onderzoek
Een inschrijver kan van de deelname aan een opdracht worden uitgesloten indien bij dit nazicht zou blijken dat de verklaring op erewoord niet overeenstemt met zijn persoonlijke toestand op de uiterste datum voor de ontvangst van de offertes. Een regularisatie a posteriori is hoe dan ook onmogelijk.
Een dergelijke uitsluiting is eveneens mogelijk indien tijdens het verloop van de procedure zou blijken dat de persoonlijke toestand van de inschrijver niet meer in overeenstemming is met de verklaring op erewoord.
Betreffende het bewijs dat de inschrijvers hun verplichtingen hebben vervuld wat de sociale zekerheidsbijdragen betreft:
De inschrijvers die personeel tewerkstellen dat onderworpen is aan de Belgische sociale zekerheidsregeling moeten geen R.S.Z.-attest bij hun offerte voegen. Hun toestand zal rechtstreeks door de aanbestedende overheid worden gecontroleerd.
De buitenlandse inschrijvers, of desgevallend zijn deelgenoten, die personeel tewerkstellen dat niet is onderworpen aan de Belgische sociale zekerheidsregeling dienen aan hun offerte het bewijs te voegen dat zij hun verplichtingen hebben vervuld overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar zij gevestigd zijn.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De inschrijver kan zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval toont hij de BH aan dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen, door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om dergelijke middelen ter beschikking te stellen (art. 74 KB 15 juli 2011).
Art. 67 : Financiële en economische draagkracht
De financiële en economische draagkracht van de inschrijver wordt aangetoond door:
- Het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's;
de dekking in geval van burgerlijke aansprakelijkheid die in de verzekeringsovereenkomst voorzien is, mag per schadegeval niet lager zijn dan :
1° 1.500.000 euro voor de schade voortvloeiend uit lichamelijke letsels;
2° 500.000 euro voor het totaal van de materiële en immateriële schade;
3° 10.000 euro voor de voorwerpen die aan de verzekerde zijn toevertrouwd.
(Het bedrag in punt 1° is gekoppeld aan het indexcijfer der consumptieprijzen, met als basisindex deze van de maand die de bekendmaking van dit besluit in het Belgisch Staatsblad voorafgaat (basis 2004= 100). De bedragen in de punten 2° en 3° zijn gekoppeld aan de ABEX-index, met als basisindex deze van de maand die de bekendmaking van dit besluit in het Belgisch Staatsblad voorafgaat.)
- Een verklaring betreffende de omzet van de bedrijfsactiviteit die het voorwerp van de opdracht is, van de laatste drie beschikbare boekjaren, afhankelijk van de oprichtingsdatum of van de datum waarop de kandidaat met zijn activiteit is begonnen.
Om geselecteerd te kunnen worden dient het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's toegevoegd te zijn en het gemiddelde omzetcijfer van de laatste drie beschikbare boekjaren groter zijn dan of gelijk zijn aan 400.000 ? BTWi.
Art. 67 : Financiële en economische draagkracht
De financiële en economische draagkracht van de inschrijver wordt aangetoond door:
- Het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's;
de dekking in geval van burgerlijke aansprakelijkheid die in de verzekeringsovereenkomst voorzien is, mag per schadegeval niet lager zijn dan :
1° 1.500.000 euro voor de schade voortvloeiend uit lichamelijke letsels;
2° 500.000 euro voor het totaal van de materiële en immateriële schade;
3° 10.000 euro voor de voorwerpen die aan de verzekerde zijn toevertrouwd.
(Het bedrag in punt 1° is gekoppeld aan het indexcijfer der consumptieprijzen, met als basisindex deze van de maand die de bekendmaking van dit besluit in het Belgisch Staatsblad voorafgaat (basis 2004= 100). De bedragen in de punten 2° en 3° zijn gekoppeld aan de ABEX-index, met als basisindex deze van de maand die de bekendmaking van dit besluit in het Belgisch Staatsblad voorafgaat.)
- Een verklaring betreffende de omzet van de bedrijfsactiviteit die het voorwerp van de opdracht is, van de laatste drie beschikbare boekjaren, afhankelijk van de oprichtingsdatum of van de datum waarop de kandidaat met zijn activiteit is begonnen.
Om geselecteerd te kunnen worden dient het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's toegevoegd te zijn en het gemiddelde omzetcijfer van de laatste drie beschikbare boekjaren groter zijn dan of gelijk zijn aan 400.000 ? BTWi.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
De inschrijver kan zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval toont hij de BH aan dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen, door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om dergelijke middelen ter beschikking te stellen (art. 74 KB 15 juli 2011).
Art. 68 en 71, 3° : Beroepsbekwaamheid
TEAM BELAST MET DE UITVOERING VAN DE OPDRACHT
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming de namen en studie- en beroepskwalificaties van de personen die belast zullen zijn met de uitvoering van de opdracht.
De BH vereist dat het team belast met de uitvoering van de opdracht bestaat uit volgende personen:
- Een burgerlijk of industrieel ingenieur met minimum 10 jaar ervaring in analyse van proeven (type vast te leggen in de referenties) en in het opstellen van verslagen van die proeven;
- Een geoloog met minimum 5 jaar ervaring in de interpretatie van bodemsonderingen/-boringen.
Om de studie- en beroepskwalificaties aan te tonen voegt de kandidaat de nodige curriculum vitae bij zijn kandidaatsdossier.
De inschrijver (desgevallend in de vorm van tijdelijke vereniging) moet bij zijn offerte een verklaring toevoegen waarin hij preciseert welke prestaties hij van plan is zelf uit te voeren en desgevallend, welke hij van plan is in onderaanneming te geven. Voor die laatste prestaties voegt de inschrijver de volledige studie- en beroepskwalificaties van zijn onderaannemers toe.
De inschrijver moet er zich toe verbinden om de opdrachten met betrekking tot de onderhavige opdracht aan het team toe te vertrouwen dat hij heeft voorgesteld.
Art. 68 en 71, 3° : Beroepsbekwaamheid
TEAM BELAST MET DE UITVOERING VAN DE OPDRACHT
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming de namen en studie- en beroepskwalificaties van de personen die belast zullen zijn met de uitvoering van de opdracht.
De BH vereist dat het team belast met de uitvoering van de opdracht bestaat uit volgende personen:
- Een burgerlijk of industrieel ingenieur met minimum 10 jaar ervaring in analyse van proeven (type vast te leggen in de referenties) en in het opstellen van verslagen van die proeven;
- Een geoloog met minimum 5 jaar ervaring in de interpretatie van bodemsonderingen/-boringen.
Om de studie- en beroepskwalificaties aan te tonen voegt de kandidaat de nodige curriculum vitae bij zijn kandidaatsdossier.
De inschrijver (desgevallend in de vorm van tijdelijke vereniging) moet bij zijn offerte een verklaring toevoegen waarin hij preciseert welke prestaties hij van plan is zelf uit te voeren en desgevallend, welke hij van plan is in onderaanneming te geven. Voor die laatste prestaties voegt de inschrijver de volledige studie- en beroepskwalificaties van zijn onderaannemers toe.
De inschrijver moet er zich toe verbinden om de opdrachten met betrekking tot de onderhavige opdracht aan het team toe te vertrouwen dat hij heeft voorgesteld.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Laagste prijs.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 12/07/2017 - 11:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
13/07/2017 - 11:00
IV.3.8. Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum:
13/07/2017 - 11:00
Plaats: Directie Vervoerinfrastructuur, Vooruitgangstraat 56 te 1210 Brussel
Personen die de opening van de offertes mogen bijwonen: De zitting waarin de offertes zullen geopend worden is openbaar.
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
1. De aandacht van de inschrijver wordt gevestigd op het feit dat de Directie Vervoerinfrastructuur op 27.04.2017
verhuisd is en dat de offertes op het nieuwe adres - Voorutigangstraat 56 te 12010 Brussel - moeten
worden ingediend.
2. Het volledige bijzonder bestek kan gratis online worden gedownload op de website
https://enot.publicprocurement.be.
3. De offertes kunnen via de elektronische applicatie e-tendering worden ingediend. De aandacht van de inschrijver
wordt gevestigd op de bijzondere voorwaarden die in dit geval dienen te worden nageleven (voor meer informatie,
zie het bijzonder bestek - artikel 90).
4. Voorwaarden betreffende het personeel
Conform de wet van 27 februari 2002 inzake de bevordering van sociaal verantwoord productie respecteert de
dienstverlener volgende 8 normen van de IAO (Internationale Arbeidsorganisatie):
- het recht op vakbondsvrijheid C. nr. 87;
- het recht op vereniging en collectieve onderhandelingen C. nr. 98;
- de afschaffing van gedwongen arbeid C. nrs 29 en 105;
- het verbod van discriminatie op het vlak van arbeid en verloning C. nrs 100 en 111;
- vastgestelde minimumleeftijd voor kinderarbeid C. nr. 138;
- het verbod op de ergste vormen van kinderarbeid C. nr. 182.
Motivatie: deze clausule werd ingevoerd in toepassing van de Omzendbrief van 16 mei 2014 van de Federale
Kanselarij.
5. Art. 23 - Verbod belangenvermenging
Door deel te nemen aan onderhavige gunningsprocedure verklaart de inschrijver niet te hebben gehandeld in
strijd met artikel 9 van de wet overheidsopdrachten van 15 juni 2006 dewelke belangenvermenging verbiedt.
In toepassing van Omzendbrief 4 mei 2014 Kanselarij Eerste Minister:
In het kader van de strijd tegen belangenvermenging, meer in het bijzonder de draaideurconstructie (`revolving
doors') zoals bepaald in de wet van 8 mei 2007 houdende instemming met het Verdrag van de Verenigde
Naties tegen de corruptie, gedaan te New York op 31 oktober 2003, onthoudt de inschrijver zich tevens
ervan een beroep te doen op een of meerdere vroegere (interne of externe) medewerkers van Beliris (de
Directie Vervoersinfrastructuur van de FOD Mobiliteit en Vervoer), binnen twee jaar volgend op zijn/hun ontslag,
opruststelling of elk ander vertrek uit Beliris (de Directie Vervoersinfrastructuur van de FOD Mobiliteit en Vervoer)
op welke wijze ook, rechtstreeks of onrechtstreeks, met het oog op de voorbereiding en/of de indiening van zijn
offerte of een andere tussenkomst in het kader van de gunningsprocedure, evenals voor verrichtingen in het kader
van de uitvoering van deze opdracht.
Dit althans voor zover er een direct verband bestaat tussen de vroegere activiteiten van de betrokken
persoon/personen bij de aanbestedende overheid en zijn/hun verrichtingen in het kader van deze opdracht.
Inbreuken op deze maatregel die tot gevolg hebben dat de normale mededingingsvoorwaarden vertekend
kunnen zijn, worden gesanctioneerd volgens de bepalingen van artikel 9 van de wet overheidsopdrachten en
bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006 (ingeval het gaat om een opdracht
op defensie- en veiligheidsgebied : artikel 10 van de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten
en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied), in concreto,
hetzij de wering van de offerte, hetzij de verbreking van de opdracht, al naargelang (zie tevens artikel 145
van de algemene uitvoeringsregels in het bijzonder bestek dat gratis online beschikbaar is op de website
https://enot.publicprocurement.be).
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 18/05/2017