AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT - NUTSSECTOREN
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
MIVB - speciale studiedienst
Vooruitgangstraat, 80 bus 1, BE-1030 Brussel
Contact: Lemaire Monique
Tel: +322 2042932 E-mail: lemairem@stib.brussels
Internet adres(sen): https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=270903
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
"Metro van Brussel, Inrichting en uitbreiding van de stelplaats Delta"
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlenen van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Arrondissement van Brussel Hoofdstedelijk
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of aankoop/aankopen:
A. Bondige beschrijving van de opdracht : voorwerp en grenzen van de aanneming
De door onderhavig bijzonder bestek nr. 1449 geregelde opdracht omvat alle leveringen, diensten en werken die in hun beginselen in onderhavig bijzonder bestek vermeld staan en die nader zijn uiteengezet in de beschrijvende meetstaat, evenals in alle andere contractuele bescheiden.
De opdracht, waarvan de begrenzing aangeduid is op de aanbestedingsplannen, heeft tot doel de uitbreiding en inrichting van de stelplaats Delta door de bouw van een signalisatiegebouw en de uitbreiding van een bestaande hefstand. Het project omvat meer specifiek:
- de afbraak van de loop/busbrug over "de kam"
- de grondwerken, de funderingswerken voor het signalisatiegebouw, de nieuwe loopbrug en de uitbreiding van de hefstand
- de bouw en inrichting van een nieuwe loopbrug
- de bouw en inrichting van een signalisatiegebouw
- de bouw en inrichting van de uitbreiding van de hefstand van de werkplaats.
Meer in het algemeen omvat deze opdracht:
alle werken (inclusief de uitvoeringsstudie, het opstellen van uitvoeringsplannen, de installatie van de werf, de leveringen, de aanvoer en opslag van materialen, de grond-, sloop-, demontage-, funderings- en ruwbouwwerken, de plaatsing van geprefabriceerde elementen, de plaatsing van metalen constructies, asbestverwijdering, de afwerking, de glas- en gevelwerken, de afwerking van vloeren, muren en plafonds, de productiekosten, de nodige tests, de controles van het materiaal en het materieel) beschreven in dit bestek en al zijn bijlagen, evenals in de meetstaten en op de bijhorende plannen
alle werken (vb. laden en lossen, stapelen, verplaatsingen over de werf,.), leveringen (vb. leveringen in perfecte staat van producten/materiaal/installaties volgens goedgekeurde technische fiches/kostennota's/plannen,.), toebehoren (levering en eventuele plaatsing), de levering van energie (vb. water, elektriciteit, gas,. ) en vloeistoffen, en alle onderwerpingen (vb. octrooien, intellectuele en industriële eigendomsrechten, uitvoering volgens de geldende wettelijke bepalingen,.) en alle uitvoeringsmiddelen (vb. kranen, stellingen, alle heftoestellen,.) die de Aannemer aanwendt om een absoluut volledig resultaat te leveren dat beantwoordt aan de normale bestemming van het gebouw en de uitrusting ervan;
de indienststelling van de installaties en de opleiding van het personeel;
het onderhoud van de bouwwerken en de technische installaties tijdens de werken en de waarborgtermijn;
de algemene uitrusting van de bouwplaatsen overeenkomstig de bepalingen van dit bestek en van de geldende reglementen;
het perfecte onderhoud van de bouwplaats en de omgeving ervan tijdens de volledige duur van de werken;
de voor de werken van deze opdracht vereiste preventie- en veiligheidsmaatregelen, de maatregelen betreffende de personen die toegang hebben tot de werf, de maatregelen betreffende de medeaannemers en alles toezichtinstanties, de beveiliging van de bouwplaats en de directe omgeving ervan, de afsluiting van de bouwplaats, de te installeren beveiligingssystemen, de naleving van de regelgeving betreffende het gebruik van de openbare weg en de toegangswegen tot de werf op de site, en dit naargelang het geldende gemeentelijk reglement;
de passende afvoer van grond, slib, materialen, puin, afbraakmaterialen, etc. die afkomstig zijn van deze markt, van de site naar een recyclage-installatie, overeenkomstig het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 maart 1995;
de stalling van de eventueel herbruikbare producten van de site op de door de leidende ambtenaar aangeduide plaatsen;
de coördinatie van een aantal werken die verband houden met het project;
het schoonmaken van de gebouwen en installaties voor de voorlopige oplevering en de afvoer van alle materialen afkomstig van het bouwproces op de site;
de graafwerken, de sloop, de verwijdering of verplaatsing van alle zichtbare en onzichtbare obstakels, aan de oppervlakte en ondergronds, al dan niet aangegeven op de plannen, en het eventuele herstel in de oorspronkelijke staat aan het einde van de werken, op aangeven van de aanbestedende overheid.
In bijlage C van deze administratieve bepalingen vindt de inschrijver een uittreksel van het inventarisrapport betreffende de aanwezigheid van asbest op de site van de stelplaats Delta.
De aandacht van de inschrijver wordt gevestigd op de exploitatieomgeving waar de werken uitgevoerd dienen te worden. Bij de planning van de werf is het essentieel dat de aannemer rekening houdt met de exploitatiebeperkingen, om de werking van de stelplaats en de exploitatie van het metronet van de MIVB niet te hinderen. Om de werf te kunnen verwezenlijken hebben de exploitatiediensten van de MIVB een zekere flexibiliteit toegestaan met betrekking tot de normale operaties van de stelplaats (zie bijlage D van deze administratieve bepalingen). De MIVB behoudt zich het recht voor elke offerte te verwerpen die deze beperkingen niet respecteert.
De aandacht van de inschrijver wordt gevestigd op het feit dat deze opdracht kadert binnen de algemene context van het programma voor de modernisering van de metro van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ("Programma voor de Modernisering van de Metro" of "PMM"). In de eerste ontplooiingsfase heeft het PMM tot doel tegen augustus 2021 lijnen 1 en 5 van het metronet in CBTC te exploiteren, met een interval van 2 minuten tussen de treinen op het gemeenschappelijk deel van de betreffende lijnen. Om deze doelstelling te bereiken omvat het PMM hoofdzakelijk de volgende overheidsopdrachten:
de aankoop van een nieuwe generatie rollend materieel MR-M7, gegund in 2016 ("Opdracht MR-M7") ;
de levering en plaatsing van een nieuwe veiligheidssignalisatie van het type CBTC, gegund in 2016 ("Opdracht SIG");
de bouw van de nieuwe stelplaats Erasmus en zijn testspoor, gegund in 2016;
de aanpassingswerken van de stelplaats Delta, waarop deze opdracht betrekking heeft.
Het signalisatiegebouw dat op basis van deze opdracht gebouwd zal worden, is bestemd om onder andere de centrale uitrusting van de nieuwe CBTC-signalisatie te huisvesten. Daarom is de uitvoeringstermijn binnen dewelke het gebouw toegankelijk zal zijn voor de opdrachtnemer van de opdracht signalisatie CBTC essentieel en bepalend voor het goede verloop van het Programma voor de Modernisering van de Metro. Hiertoe dient de inschrijver artikel 76 van hoofdstuk IV van dit bijzonder bestek te consulteren.
De uitbreiding van de hefzone van de metrostellen die op basis van deze opdracht gebouwd zal worden, is bestemd om het heffen en het onderhoud van de nieuwe metrostellen MR-M7 mogelijk te maken. Daarom is de uitvoeringstermijn binnen dewelke de uitbreiding in dienst wordt gesteld essentieel en bepalend voor het goede verloop van het Programma voor de Modernisering van de Metro. Hiertoe dient de inschrijver artikel 76 van hoofdstuk IV van dit bijzonder bestek te consulteren.
Hieruit vloeit voort dat de opdrachtnemer van deze opdracht verplicht is op gezette tijdstippen en rechtstreeks te communiceren met interne en externe tussenkomende partijen van de MIVB (exploitatiediensten van de MIVB, Programma voor de Modernisering van de Metro, opdrachtnemers van de opdrachten MR-M7 en SIG, .). De coördinatieverplichtingen die hiermee samengaan maken deel uit van de normale prestaties van deze opdracht en moeten inbegrepen zijn in de prijs van de opdracht.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
II.2.1. Totale hoeveelheid of omvang:
Zie BB 1449
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE,FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
III.2. VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING.
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Artikel 65, §1: Raadpleging via elektronische weg
Voor de Belgische inschrijvers zal de Aanbestedende overheid zelf de inlichtingen en documenten m.b.t. het attest van betaling van de sociale zekerheid via elektronische weg opzoeken in de federale databanken die beschouwd worden als authentieke bronnen.
De andere vereiste documenten en inlichtingen voor de kwalitatieve selectie zullen door de inschrijvers zelf voorgelegd worden.
Artikel 65, §2 : Voorleggen van de vereiste documenten
De kandidaat of de inschrijver is er aan gehouden de vereiste inlichtingen en documenten voor te leggen zelfs wanneer hij deze reeds heeft bezorgd in de loop van een andere procedure georganiseerd door dezelfde Aanbestedende overheid.
Artikel 66, §4 : Impliciete verklaring op erewoord
Door het indienen van zijn offerte, verklaart de inschrijver dat hij zich niet in een van de uitsluitingscriteria bevindt zoals bedoeld in het artikel 66 van het K.B. van 16 juli 2012.
De Aanbestedende overheid onderzoekt de juistheid van deze impliciete verklaring op erewoord in hoofde van de inschrijver wiens offerte als beste gerangschikt is. Daartoe en in het geval dat de Aanbestedende overheid de nuttige inlichtingen niet kan verkrijgen via elektronische weg (Federale informaticatoepassing "digiflow"), vraagt hij de betrokken inschrijver om hem zo snel mogelijk en binnen de vooropgestelde termijn, de inlichtingen of documenten te leveren die toelaten zijn persoonlijke toestand na te gaan.
Opmerking
1. Voor de offertes ingediend door tijdelijk handelsvennootschappen of feitelijke verenigingen, moet elke deelgenoot afzonderlijk bewijzen dat hij zich niet in een "toestand van uitsluiting" bevindt. Bijgevolg is de beschikking over de impliciete verklaring op erewoord waarvan sprake is van toepassing voor elk lid van de tijdelijke handelsvennootschap. De uitsluiting van een van de deelgenoten maakt de offerte van de tijdelijke handelsvennootschap of de tijdelijke vereniging nietig (omzendbrief 10.02.98)
2. Indien de AO na verificatie veststelt dat de impliciete verklaring op erewoord, op de uiterste datum van ontvangst van de offertes, niet of niet meer overeenstemt met de persoonlijke toestand van de geselecteerde inschrijver, wordt de inschrijver uitgesloten.
In dit geval maakt de AO een nieuwe rangschikking op, rekening houdend met de offerte die onmiddellijk na deze van de uitgesloten inschrijver is gerangschikt, en zal ze de persoonlijke situatie nagaan van de op die manier nieuwe gerangschikte inschrijver, enzovoorts, indien dit nodig is.
Artikel 67: Sociale zekerheid
De buitenlandse Inschrijver moet voldoen aan de kwalitatieve selectievoorwaarden die bevestigd worden door de volgende documenten die verplicht aan de offerte worden toegevoegd:
het door de buitenlandse bevoegde overheid, volgens het geval, opgemaakte attest waaruit blijkt dat de aannemer in regel is inzake sociale verplichtingen volgens het artikel 67, § 2 van het K.B. van 16 juli 2012.
Artikel 73: Erkenning
De Inschrijver moet voldoen aan de kwalitatieve selectievoorwaarden die bevestigd worden door de volgende documenten die bij de offerte worden gevoegd:
hetzij het bewijs van zijn erkenning als Aannemer van werken voor de uitvoering van werken van categorie D en klasse 8 die overeenstemmen met het bedrag van de offerte.
hetzij het bewijs van een gelijkwaardige erkenning voortvloeiend uit zijn inschrijving op een officiële lijst van erkende Aannemers in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen alsook uit eventuele aanvullende bescheiden;
hetzij vervangende bewijsstukken vereist overeenkomstig het artikel 3 § 1, 2° van de wet van 20 maart 1991, betreffende de erkenning van aannemers van werken (cf. artikel 1 van het ministerieel besluit van 27 september 1991);
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
Artikel 73: Erkenning
De Inschrijver moet voldoen aan de kwalitatieve selectievoorwaarden die bevestigd worden door de volgende documenten die bij de offerte worden gevoegd:
hetzij het bewijs van zijn erkenning als Aannemer van werken voor de uitvoering van werken van categorie D en klasse 8 die overeenstemmen met het bedrag van de offerte.
hetzij het bewijs van een gelijkwaardige erkenning voortvloeiend uit zijn inschrijving op een officiële lijst van erkende Aannemers in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen alsook uit eventuele aanvullende bescheiden;
hetzij vervangende bewijsstukken vereist overeenkomstig het artikel 3 § 1, 2° van de wet van 20 maart 1991, betreffende de erkenning van aannemers van werken (cf. artikel 1 van het ministerieel besluit van 27 september 1991);
III.2.3. Vakbekwaamheid:
Klasse: Klasse 8 : meer dan 5.330.000 EUR, Categorie: D
Zie BB 1449
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige aanbieding, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor het verkrijgen van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document:
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 15/06/2017-16:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Ja , Prijs: 200.00 EUR
Betalingstermijnen en -methode: De elektronische versie van de documenten is gratis te verkrijgen via de link https://enot.publicprocurement.be/ of via aanvraag op het contactpunt hernomen in bijlage A-II.
De papieren versie is betalend en verkrijgbaar middels aanvraag op het contactpunt hernomen in bijlage A-II en overschrijving op rekening IBAN: BE 17 0912 3109 20 21 en BIC: GKCCBEBB met mededeling: "CSC-BB DITP-BM 1449 ". De documenten worden verstuurd binnen de 3 werkdagen vanaf ontvangst van het betalingsbewijs.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van offertes of aanvragen tot deelneming:
30/06/2017-11:00
IV.3.7. Omstandigheden waarin de offertes worden geopend: datum:
30/06/2017-11:00
Plaats: ten overstaan van de Heer Ir L. BIOUL, Directeur., te 1000 Brussel, Koningsstraat 76, in de kantoren van de Speciale Studiedienst van de M.I.V.B.
Personen die de opening van de offertes mogen bijwonen: Openbaar zitting
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 08/05/2017