AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT - NUTSSECTOREN
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
bpost
MuntCentrum, BE-1000 Brussel
Contact: Laurent Van den Eynde
Tel: +32 22762786 E-mail: laurent.vandeneynde@bpost.be
Internet adres(sen): www.bpost.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Betaalterminals voor "verkooppunten" en diensten van verwerving van het betaalverkeer
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlenen van de diensten:
Type opdracht: Diensten.
Belangrijkste plaats van verlening van de diensten: België
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of aankoop/aankopen:
De Opdracht betreft de diensten en de leveringen met betrekking tot betaalterminals voor "verkooppunten" en de diensten van verwerving van het betaalverkeer uitgevoerd op betaalterminals, geldautomaten, mobiele betalingen en e-commerce platforms.
bpost ontwikkelt een multi-channel sales beleid, met name binnen zijn afdeling Mail & Retail Solutions (MRS). Deze afdeling levert in de eerste plaats diensten aan grote klanten, publieke en private, kleine en middelgrote ondernemingen en zelfstandigen. In de tweede plaats levert de afdeling ook diensten aan residentiële klanten die, voor de aankoop van postale producten, zowel gebruik maken van massamarkt kanalen zoals postkantoren en PostPunten, als van de e-shop van bpost.
Een van de verkoopkanalen, met name het netwerk van postkantoren, bestaat uit ongeveer 660 kantoren verspreid over het hele Belgische grondgebied, waarbij op dit ogenblik ongeveer 1 800 betaalterminals betalingen d.m.v. verschillende betaalkaarten kunnen verwerken. In hetzelfde netwerk heeft bpost een bancair dienstenaanbod. bpost beschikt in bijna 500 kantoren over geldautomaten (ATM).
Als onderdeel van dit multi-channel sales beleid, biedt bpost haar producten en diensten ook aan via e-commerce platforms alsmede via haar postbodes voor bepaalde diensten met toegevoegde waarde.
De belangrijkste doelstellingen van deze oproep tot Kandidaatstellingen zijn:
- het verzorgen van de implementatie, de installatie en het onderhoud van nieuwe betaalterminals in het postkantoornetwerk
- het beschikken over een brede waaier aan oplossingen om de aanvaarding van elektronische betalingen in alle verkoopkanalen te ondersteunen en te verzekeren
- in staat zijn om nieuwe betalingsmethodes en aanverwante diensten te ondersteunen en te leveren (bv. contactloze betalingen (NFC), betalingen via gsm, QR code, getrouwheidskaarten, herladen van transportbewijzen, herladen van SIM-kaarten, digitale portefeuilles, .)
- evolutie naar een regionale en internationale bewezen dienst gecertificeerd door alle belangrijke kaartmerken en kaart-verenigingen zoals EMVCO, PCI, etc.
- het verzekeren van een oplossing die PCI-compliant is
- het garanderen van volledige transparantie (inzake kosten, korting kosten, wissel kosten, niveau van dienstverlening)
- het drukken van operationele kosten
De Opdracht bestaat uit 3 percelen:
1. Het eerste perceel heeft betrekking op de betaalterminals (levering, integratie en onderhoud) voor het postkantoornetwerk en eventueel voor andere verkoopkanalen; in het kader van het beheer van de betaalterminals dienen ook "service provider betaaldiensten" te worden geleverd;
2. Het tweede perceel heeft betrekking op de "acquiring" diensten van elektronisch betalingsverkeer met de betaalterminals in het postkantoornetwerk, verkoopautomaten en e-commerceplatformen. De licenties en certificaten voor de meeste nationale en internationale debet- en kredietkaarten zijn vereist;
3. Het derde perceel heeft betrekking op de "acquiring" diensten voor verrichtingen met de geldautomaten (ATM). De licenties en certificaten voor de meeste nationale en internationale debet- en kredietkaarten zijn vereist.
De gevraagde diensten omvatten niet :
- het beheer van het netwerk van geldautomaten (ATM), dat momenteel door een externe leverancier verzekerd wordt;
- het aanbieden van betaalterminals of "acquiring" diensten in de PostPunten;
- de "service provider betaaldiensten" voor de e-commerceplatformen van bpost.
Gezien het noodzakelijk is om de diensten voor het beheer van het betalingsverkeer in de systemen en de organisatie van bpost te integreren, zal de uitvoering van een "Proof of Concept" in de gunningsprocedure vervat zitten. De draagwijdte van dit "Proof of Concept" zal in het Bestek dat aan de geselecteerde Kandidaten zal worden toegezonden, worden beschreven.
II.1.8. Verdeling in percelen: Ja
Er dienen offertes te worden ingediend voor: een of meer percelen.
INLICHTINGEN OVER PERCELEN:
Perceel 1: Levering en diensten van betaalterminals in de postkantoren
Korte beschrijving:
Perceel 1 van de Opdracht omvat:
o de levering, de integratie en het onderhoud van de betaalterminals aan alle loketten van postkantoren beheerd door bpost; momenteel zijn er 1 800 betaalterminals operationeel;
o de levering, de integratie en het onderhoud van betaalterminals in andere verkoopkanalen, afhankelijk van de strategie gedefinieerd door bpost;
o betalingsdiensten ("service provider diensten") om de aanvaarding van de belangrijkste debet- en kredietkaarten door deze betaalterminals te garanderen;
o de integratie van de betaalterminals met de technische infrastructuur van bpost en met een minimum aan ontwikkelingskosten.
De betaalterminals in de verkooppunten moeten in staat zijn om volgende betaalkaarten en -methodes te aanvaarden :
o chipkaarten volgens de internationale EMV norm;
o magneetkaarten (wanneer de chip niet kan gelezen worden);
o contactloze kaarten (near field communication NFC).
Daarnaast moeten de betaalterminals, optioneel, andere soorten kaarten dan debet- en kredietkaarten kunnen lezen. Enkele voorbeelden: het lezen van de Belgische identiteitskaart (e-ID) of andere authentificatiekaarten (zoals getrouwheidskaarten).
De betaalterminals moeten het betalingsverkeer marktconform kunnen uitvoeren, met inbegrip van de volgende sequenties:
o Rechtstreekse ontvangst van het te betalen bedrag dat gestuurd wordt door het kassasysteem dat door bpost gebruikt wordt;
o Het duidelijk afbeelden van het transactiebedrag aan de kaarthouder en de mogelijkheid aanbieden om zijn bevestiging te vragen;
o Opvragen en registreren van de pincode van de kaarthouder (met behulp van de PIN-pad);
o Indien nodig, de bevestiging in alle veiligheid vragen en doorgeven aan het kassasysteem gebruikt door bpost;
o In staat zijn om het annuleren, het wijzigingen of het terugbetalen van een transactie uit te voeren op basis van instructies vanuit het kassasysteem gebruikt door bpost;
o In staat zijn om een aankoop met "cash back" te ondersteunen op basis van instructies vanuit het kassasysteem gebruikt door bpost.
De integratie met het kassasysteem van bpost is essentieel. Stand-alone betaalterminals voldoen niet in de organisatie van bpost. In de setup van bpost worden de betaalterminals niet rechtstreeks aangesloten op de computers ("ThinClient") die als "front office" systeem worden gebruikt (te vergelijken met een kassa systeem in de detailhandel). De betaalterminal wordt daarentegen aangesloten op een "Edgeport" die via USB aan de "ThinClient" wordt verbonden.
De verwerkingstijden van de transacties, met inbegrip van de communicatie tussen het bpost kassa systeem, de kaarthouder, en de communicatie via het bpost LAN-netwerk, moeten met de standaardverwerkingstijden van alle grote kaartmerken verenigbaar zijn.
Perceel 2: "Acquiring" diensten van elektronisch betalingsverkeer met de betaalterminals in het postkantoornetwerk, verkoopautomaten en e-commerceplatformen
Korte beschrijving:
Perceel 2 van de Opdracht omvat de "acquiring" diensten voor het elektronisch betaalverkeer op :
o alle betaalterminals in het postkantoornetwerk;
o verkoopautomaten;
o e-commerceplatformen;
o elektronische toepassingen ontwikkeld door bpost, voor zover deze elektronische betalingen gebruiken.
De licenties en certificaten voor de meeste nationale en internationale debet- en kredietkaarten zijn vereist.
De huidige volumes van elektronisch betalingsverkeer zijn de volgende :
o voor de betaalterminals in de postkantoren: 6 miljoen transacties op jaarbasis als volgt verdeeld: 3 miljoen "Low Value" debettransacties (minder dan 25 EUR per transactie), 2,9 miljoen "High Value" debettransacties (meer dan 25 EUR per transactie) en meer dan 120.000 transacties met kredietkaarten;
o voor e-commerce, elektronische handelsplatformen en verkoopautomaten worden de betalingstransacties geschat op een volume van 500.000 transacties per jaar.
Deze transactievolumes hebben betrekking op de huidige situatie en zijn geen aanwijzing voor toekomstige volumes.
De "acquiring" diensten omvatten onder andere de volgende activiteiten (niet limitatief):
o De verwerving/overname en validatie van de transactie;
o Netting (clearing);
o Verwerking;
o Volledig beheer van disputen, retro-facturatie en arbitrage;
o Het opnemen van aansprakelijkheden en verplichtingen inzake klachten, kosten en boetes van de verschillende kaartschema's;
- Actieve ondersteuning en raadgeving aan bpost aangaande de wijze waarop boetes, excessieve retro-facturatie en fraude kunnen worden vermeden.
Perceel 3: "Acquiring" diensten voor transacties uitgevoerd op de geldautomaten (ATM)
Korte beschrijving:
Perceel 3 van de Opdracht omvat de "acquiring" diensten voor de transacties uitgevoerd op de geldautomaten.
De licenties en certificaten voor de meeste nationale en internationale debet- en kredietkaarten zijn vereist.
Op jaarbasis worden op de geldautomaten van bpost momenteel volgende transacties uitgevoerd: 13 miljoen transacties met debetkaarten en 500.000 transacties met nationale en internationale kredietkaarten.
Deze transactievolumes hebben betrekking op de huidige situatie en zijn geen aanwijzing voor toekomstige volumes.
De "acquiring" diensten omvatten onder andere de volgende activiteiten (niet limitatief):
o De verwerving/overname en validatie van de transactie;
o Netting (clearing);
o Verwerking;
o Volledig beheer van disputen, retro-facturatie en arbitrage;
o Het opnemen van aansprakelijkheden en verplichtingen inzake klachten, kosten en boetes van de verschillende kaartschema's;
o Actieve ondersteuning en raadgeving aan bpost aangaande de wijze waarop boetes, excessieve retro-facturatie en fraude kunnen worden vermeden.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
II.2.1. Totale hoeveelheid of omvang:
Zie beschrijving van de Opdracht (Punt II 1.5.) en zie ook de bijlagen B voor de beschrijving van de percelen. Deze ramingen zijn slechts indicatief, en niet een indicatie van de mogelijke veranderingen in het volume van de elektronische transacties. Ook deze schattingen verbinden in geen enkel geval bpost.
Geraamde waarde zonder BTW:
tussen: 4000000.00 en 5400000.00 EUR
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE,FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
III.2. VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING.
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Zie selectiedossier in bijlage van deze aankondiging. Aarzel niet de contactpersoon die op I.1 vermeld is te contacteren als u een probleem heeft om de bijlagen van deze aankondiging te open doen of gewoon een vraag heeft ivm de inhoud van de documenten.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
Zie selectiedossier in bijlage van deze aankondiging. Aarzel niet de contactpersoon die op I.1 vermeld is te contacteren als u een probleem heeft om de bijlagen van deze aankondiging te open doen of gewoon een vraag heeft ivm de inhoud van de documenten.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
Zie selectiedossier in bijlage van deze aankondiging. Aarzel niet de contactpersoon die op I.1 vermeld is te contacteren als u een probleem heeft om de bijlagen van deze aankondiging te open doen of gewoon een vraag heeft ivm de inhoud van de documenten.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Onderhandeling. Gegadigden zijn reeds geselecteerd: Neen.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige aanbieding, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor het verkrijgen van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document:
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 03/04/2017-12:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van offertes of aanvragen tot deelneming:
03/04/2017-12:00
Enkel na de uiterste datum van indiening van de kandidatuurdossiers zal bpost evalueren of de deelnemingsvoorwaarden van de kandidaat werden beantwoord. De geselecteerde kandidaten zullen het bestek ontvangen en zullen de mogelijkheid hebben om een offerte in te dienen.
Een kandidaat kan zich, in voorkomend geval, beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval moet hij aan de aanbestedende dienst aantonen dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om de opdrachtnemer dergelijke middelen voor deze specifieke opdracht ter beschikking te stellen. Deze entiteit zal zich moeten garant stellen voor alle engagementen die door de kandidaat gemaakt worden en zal zich ertoe verbinden zijn volledige medewerking te verlenen en alle nodige middelen ter beschikking van bpost te stellen in het kader van onderhavige opdracht. Zie modelformulier in bijlage.
Onder dezelfde voorwaarden kan een combinatie van kandidaten een beroep doen op de draagkracht van deelnemers aan de combinatie en op die van andere entiteiten.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 03/03/2017