AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Directie Vervoerinfrastructuur
Voorlopig Bewindstraat, 9-15, BE-1000 Brussel
Contact: Directie Vervoerinfrastructuur
Mevrouw AC Bauduin
Tel: +32 27390688 Fax: +32 27342020 E-mail: adjudications.beliris@mobilit.fgov.be - aanbestedingen.beliris@mobilit.fgov.be
Internet adres(sen): www.beliris.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
6.14.1.1. Richtplan en volledige ontwerpopdracht voor de restauratie/renovatie van het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel - Opdracht van diensten - Onderhandelingsprocedure met bekendmaking - Oproep tot kandidaten
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Diensten.
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
De voorliggende opdracht heeft betrekking op een volledige ontwerpopdracht voorafgegaan door de opstelling van een gedetailleerd richtplan. De opdracht bestaat uit een vaste schijf en een voorwaardelijke schijf.
1. Vaste schijf
Deze schijf betreft:
het voorafgaand onderzoek:
o Het proevenprogramma;
o Erfgoedkundige, historische en technische studies;
o Onderzoek van de reglementaire en juridische toestand;
o Actualisering en objectivering van het behoeftenprogramma;
o Analyse van de middelen/eisen inzake beheer/onderhoud;
o Akoestische studies (deel 1);
o Studie voor de restauratie van het orgel (deel 1);
o De opmaak van een asbestinventaris;
o Controle en aanvulling van de topografische opmetingen;
o Het onderzoek concessiehouders en leidingen;
o Synthese van de voorbereidende studies.
de opstelling van een richtplan (studie van varianten, hulp bij keuze, uitwerking van een gedetailleerd richtplan).
o Ontwikkeling van de varianten;
o Hulp bij de keuze;
o Ontwikkeling van het gedetailleerde richtplan (met inbegrip van de studie van de fasering, de raming, de eisen inzake beheer,.)
de realisatie van videopresentatie op basis van een 3D model;
2. Voorwaardelijke schijf
Deze schijf betreft de volledige ontwerpstudie voor de uitvoering van het goedgekeurde richtplan, vanaf de fase "opstellen van het voorontwerp" tot de oplevering van de werken. De opdracht moet daarnaast omvatten:
de prestaties in het kader van de reglementering houdende de energieprestatie en het binnenklimaat van gebouwen (EPB) geldend in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
het beheer van de circulatie, toegangscontrole en signalisatie;
de opmaak van een beheersplan;
de opmaak van een energie-monitoring;
de opmaak en de opvolging van een duurzaamheidsplan;
de akoestische studie (deel 2);
de brandbeveiligingstudie;
de studie van de restauratie van de orgel (deel 2);
de communicatie;
.
De volledige opdracht zal in nauwe samenwerking met de betrokken partijen worden uitgevoerd, waaronder de vertegenwoordigers van de naamloze vennootschap Koninklijk Conservatorium Brussel, de Regie der Gebouwen, de Franse Gemeenschap, School INvest nv, het CRB, het KCB/EhB, , Brussel Stedelijke Ontwikkeling, de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen, de "Orgel Commissie" .
Overwegende de tweetalige omgeving waarin de opdracht zal worden uitgevoerd (wetten op het gebruik van talen in bestuurszaken en nauw overleg met de actoren van beide taalrollen), is het noodzakelijk dat de dienstverlener en zijn medewerkers en/of onderaannemers een zeer goede kennis van het Frans en het Nederlands hebben.
Voor meer informatie gelieve het bericht tot aankondiging (6 14 1 1_Avis de marché_Bericht tot aankondiging.pdf') te willen raadplegen dat gratis online beschikbaar is op de website https://enot.publicprocurement.be, in bijlage van onderhavige bekendmaking.
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Voor kandidaturen die werden ingediend door tijdelijke of feitelijke verenigingen, moet elke vennoot apart bewijzen dat hij zich niet in een "toestand van uitsluiting" bevindt (zie hieronder). De uitsluiting van een van de vennoten leidt tot een nietigverklaring van de kandidatuur van de tijdelijke of feitelijke vereniging (Omzendbrief 10.02.98). De vereisten met betrekking tot de financiële en technische capaciteit (zie infra) kunnen daarentegen eveneens worden bewezen door een of meerdere vennoten voor de hele tijdelijke of feitelijke vereniging (Omzendbrief 10.02.98).
Wat de kwalitatieve selectie betreft, kan de kandidaat zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. Afhankelijk van de situatie, mogen deze « andere entiteiten » al dan niet ook met een andere kandidaat samenwerken:
- indien de onderaannemer of de andere entiteit in feite een lid/deelnemer is van een combinatie zonder rechtspersoonlijkheid - bv een tijdelijke vereniging - die de offerte indient, dan mag hij alleen met die kandidaat samenwerken;
- indien de onderaannemer of de andere entiteit enkel in die hoedanigheid aan het ontwerp wilt deelnemen, dan mag hij met verschillende kandidaten samenwerken.
Bij bijlage 1 van het kandidaatsdossier te voegen: in het geval van een tijdelijke vereniging voegt de kandidaat bij zijn dossier de verenigingsovereenkomst afgesloten tussen de verschillende leden van de tijdelijke vereniging.
In de hypothese dat de kandidaat in dit stadium een beroep zou wensen te doen op de diensten van een onderaannemer waarvan hij meent dat diens referenties en competenties nuttig zijn om zijn kandidatuur te rechtvaardigen, voegt hij een op geldige wijze ondertekende verklaring toe van de onderaannemer waarin deze laatste zich ertoe verbindt om op een actieve wijze deel te nemen aan de uitvoering van onderhavige opdracht wanneer deze zou worden toegekend aan de kandidaat waarvoor hij optreedt als onderaannemer.
1. BELANGENVERMENGING - OMZENDBRIEF 20.05.2014 VAN DE FOD KANSELARIJ
In het kader van de strijd tegen belangenvermenging, meer in het bijzonder de draaideurconstructie (`revolving doors') zoals bepaald in de wet van 8 mei 2007 houdende instemming met het Verdrag van de Verenigde Naties tegen de corruptie, gedaan te New York op 31 oktober 2003, onthoudt de kandidaat zich ervan een beroep te doen op een of meer vroegere (interne of externe) medewerkers van Beliris (Directie Vervoersinfrastructuur van de FOD Mobiliteit en Vervoer), binnen twee jaar volgend op zijn/hun ontslag, opruststelling of elk ander vertrek uit Beliris (Directie Vervoersinfrastructuur van de FOD Mobiliteit en Vervoer), op welke wijze ook, rechtstreeks of onrechtstreeks, met het oog op de voorbereiding en/of indiening van zijn aanvraag tot deelneming of een andere tussenkomst in het kader van de selectieprocedure van deze opdracht.
Dit althans voor zover er een direct verband bestaat tussen de vroegere activiteiten van de betrokken persoon/personen bij de aanbestedende overheid en zijn/hun verrichtingen in het kader van de selectieprocedure.
Inbreuken op deze maatregel die tot gevolg hebben dat de normale mededingingsvoorwaarden vertekend kunnen zijn, worden gesanctioneerd volgens de bepalingen van artikel 9 van de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006, in concreto de wering van de aanvraag tot deelneming.
2. TOEGANGSRECHT (ART. 61-66 KB 15 JULI 2011)
De bepalingen van deze afdeling 'toegangsrecht' zijn individueel toepasselijk op alle deelnemers die zich samen kandidaat stellen en de intentie hebben om, ingeval van selectie, samen een combinatie zonder rechtspersoonlijkheid op te richten (art. 66 KB 15 juli 2011).
Déclaration implicite sur l'honneur (art. 61, §4 AR '11)
Door eenvoudig deel te nemen aan deze procedure, verklaart de kandidaat en desgevallend zijn deelgenoten zich niet in één van de uitsluitingsgevallen te bevinden als bedoeld in de artikelen 61-66 KB 15 juli 11.
UEAD ( Uniform Europees Aanbestedingsdocument - Verordening 2016/7 van 5.01.2013
In toepassing van uitvoeringsverordening UE 2016/7 van 5.01.2016 kunnen de buitenlandse kandidaten ook de ingevulde Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEAD) als inleiding van hun dossier voegen. Enkel de delen I, II, III en VI van de UEAD moeten ingevuld worden.
Nazicht van de persoonlijke toestand door de BH
De BH onderzoekt de juistheid van de verklaringen van de DUME in hoofde van de kandidaten die geselecteerd worden. Daartoe vraagt zij de betrokken kandidaten via de snelste middelen, en binnen de termijn die zij aanduidt, de inlichtingen of documenten te leveren die toelaten hun persoonlijke toestand na te gaan, en dat vóór elke beslissing over de selectie.
De inlichtingen of documenten die de BH in staat stellen de persoonlijke toestand van de kandidaten en desgevallend zijn deelgenoten te onderzoeken, zullen door de BH zelf via elektronische middelen bij de gegevensbeheerders worden opgevraagd, in de mate dat deze kosteloos beschikbaar zijn.
Gevolgen van het onderzoek
Een kandidaat zal van de deelname aan een opdracht worden uitgesloten indien bij dit nazicht zou blijken dat de verklaring op erewoord niet overeenstemt met haar persoonlijke toestand, of desgevallend die van een van haar deelgenoten, op de uiterste datum voor de ontvangst van de kandidaatstelling. Een dergelijke uitsluiting is eveneens mogelijk indien tijdens het verloop van de procedure zou blijken dat de persoonlijke toestand van de kandidaat of desgevallend een van zijn deelgenoten niet meer in overeenstemming is met de verklaring op erewoord. In beide hypothesen maakt de BH een gecorrigeerde rangschikking op, rekening houdend met de mogelijke weerslag van het verwijderen van de aanvraag tot deelneming (of de offerte) van de uitgesloten kandidaat (of inschrijver).
Betreffende het bewijs dat de kandidaten hun verplichtingen hebben vervuld inzake de sociale zekerheidsbijdragen
De kandidaten, of desgevallend zijn deelgenoten, die personeel tewerkstellen dat onderworpen is aan de Belgische sociale zekerheidsregeling moeten geen R.S.Z.-attest bij hun offerte voegen. Hun toestand zal rechtstreeks door de BH worden gecontroleerd.
Bij bijlage 2a van het kandidaatsdossier te voegen: de buitenlandse kandidaten, of desgevallend zijn deelgenoten, die personeel tewerkstellen dat niet is onderworpen aan de Belgische sociale zekerheidsregeling dienen aan hun offerte het bewijs te voegen dat zij hun verplichtingen hebben vervuld overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar zij gevestigd zijn.
Deelname aan de voorgaande studies en voordeel (Art. 64 KB 15 juli 2011)
Artikel 63, §1 van het KB van 15.07.2011 stelt dat de kandidaat (of inschrijver) wordt "uitgesloten van de toegang tot de gunningsprocedure van de opdracht, indien hij belast werd met het onderzoek, de beproeving, de studie of de ontwikkeling van die opdracht indien hij door die prestaties een voordeel geniet dat de normale mededingingsvoorwaarden verhindert of vervalst".
Artikel 64, §2 sluit ook ondernemingen uit die "verbonden zijn" met een persoon die voordien werd belast met het onderzoek, de beproeving, de studie of de ontwikkeling van de opdracht.
Toe te voegen bij de bijlage 2b van het kandidaatsdossier: de betrokken kandidaten worden uitgenodigd om bij hun dossier de relevante bewijsstukken te leveren die aantonen dat zij niet over een dergelijk voordeel genieten en/of dat zij niet kunnen beschouwd worden als een "onderneming die verbonden is" in de zin van artikel 64, §2.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De kandidaat kan zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval toont hij de BH aan dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen, door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om dergelijke middelen ter beschikking te stellen (art. 74 KB 15 juli 2011).
FINANCIËLE EN ECONOMISCHE DRAAGKRACHT (ART. 67 KB 15 JULI 2011)
Bij bijlage 3 van het kandidaatsdossier te voegen:
De kandidaat voegt bij zijn kandidatuurdossier een verklaring op eer waaruit blijkt dat het gemiddelde jaarlijkse omzetcijfer van de drie jaren voorafgaand aan onderhavige publicatie groter is dan ? 3.000.000 exclusief btw.
Indien er niet aan deze voorwaarde is voldaan, wordt de kandidaat niet geselecteerd.
FINANCIËLE EN ECONOMISCHE DRAAGKRACHT (ART. 67 KB 15 JULI 2011)
Bij bijlage 3 van het kandidaatsdossier te voegen:
De kandidaat voegt bij zijn kandidatuurdossier een verklaring op eer waaruit blijkt dat het gemiddelde jaarlijkse omzetcijfer van de drie jaren voorafgaand aan onderhavige publicatie groter is dan ? 3.000.000 exclusief btw.
Indien er niet aan deze voorwaarde is voldaan, wordt de kandidaat niet geselecteerd.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
De kandidaat kan zich beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval toont hij de BH aan dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen, door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om dergelijke middelen ter beschikking te stellen (art. 74 KB 15 juli 2011).
TECHNISCHE BEKWAAMHEID
Enkel de kandidaten die voldoen aan de vereisten van financiële- en economische draagkracht zullen onderworpen worden aan de analyse van de technische bekwaamheid.
De technische bekwaamheid van de kandidaten zal worden beoordeeld op basis van de twee volgende aspecten:
- de bekwaamheid van het team dat belast is met de uitvoering van de opdracht (art. 68 en 71, 3° KB 15 juli 2011);
- de referenties betreffende gelijksoortige projecten (art. 68, 72, 7° en art. 73 KB 15 juli 2011).
1.TEAM BELAST MET DE UITVOERING VAN DE OPDRACHT
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming de namen en studie- en beroepskwalificaties van de personen die belast zullen zijn met de uitvoering van de opdracht.
Minimale vereisten betreffende de bekwaamheid van het team
De kandidaat dient aan de hand van de hieronder beschreven middelen het bewijs te leveren dat hij over de volgende competenties beschikt:
1. Een projectverantwoordelijke die minstens aan de volgende voorwaarden voldoet:
- universiteitsdiploma ingenieur of een diploma architectuur;
- die beschikt over mintens 15 jaar relevante beroepservaring in het beheer van vastgoedprojecten;
- die aan de hand van één of twee referenties zijn ervaring kan aantonen in het uitwerken van een Masterplan en in het leiden van een volledige ontwerpopdracht (coördinatie van een multidisciplinair team, opvolging van de planning en de budgetten, enz.) voor (een) vastgoedproject(en) dat betrekking heeft/hebben op een bedrag der werken van minstens 20.000.000 EUR excl. btw;
- die aan de hand van één referentie zijn ervaring kan aantonen in het het leiden van een volledige ontwerpopdracht (coördinatie van een multidisciplinair team, opvolging van de planning en de budgetten, enz.) voor een vastgoedproject dat betrekking heeft op de restauratie en/of transformatie van een geklasseerd gebouw of een gebouw dat onderworpen is aan gelijkaardige erfgoedbeschermende maatregelen.
2. Een projectontwerper die minstens aan de volgende voorwaarden voldoet:
- een diploma ingenieur - architect of architect (of gelijkwaardig);
- inschrijving bij de Orde van architecten;
- die beschikt over minstens 10 jaar relevante beroepservaring;
- die zijn expertise op erfgoedkundig gebied aantoont aan de hand van 3 referenties van volledige ontwerpopdrachten betreffende de restauratie van geklasseerde gebouwen of gebouwen die onderworpen zijn aan gelijkaardige erfgoedbeschermende maatregelen, voor een gecumuleerd bedrag van minstens 8.000.000 EUR excl. btw. Voor de drie referenties moet een stedenbouwkundige vergunning verkregen zijn en minstens één referentie moet betrekking hebben op werken die voorlopig opgeleverd zijn.
3. Een specialist in "stabiliteit" die aan de volgende minimale vereisten voldoet:
- een diploma burgerlijk ingenieur (of gelijkwaardig);
- gespecialiseerd in stabiliteit, met minstens 5 jaar relevante beroepservaring;
- die zijn expertise aantoont op het gebied van de stabiliteit, aan de hand van minstens één referentie betreffende ontwerp en opvolging van de stabiliteitswerken aan een geklasseerd pand of een pand dat onderworpen is aan erfgoedbeschermende maatregelen, en waarvan het bedrag der werken minstens 1.000.000 EUR excl. Btw bedraagt.
4. Een specialist in "speciale technieken" die aan de volgende minimale vereisten voldoet:
- een universiteitsdiploma ingenieur;
- gespecialiseerd in speciale technieken (bijvoorbeeld: elektriciteit, verwarming, airconditioning, ventilatie, energiebesparende maatregelen, passiefbouw, duurzaam bouwen, enz.) en die minstens 5 jaar relevante beroepservaring kan voorleggen;
- die zijn expertise op het vlak van "duurzaamheid" kan aantonen aan de hand van minstens één referentie betreffende het ontwerp en de opvolging van werken voor de bouw van een nieuw gebouw met een verwarming energieverbruik lager dan 15 Kwh/m²/jaar en één referentie betreffende de renovatie van een bestaand gebouw met een verwarming energieverbruik lager dan 45 Kwh/m²/jaar. Minimum één van de twéé referentie moet betrekking hebben tot een gebouw dat deels of volledig bestemd is voor uitrustingen van algemeen belang, zoals bepaald door het GBP.
5. Een specialist in akoestiek die aan de volgende minimale vereisten voldoet:
- het bewijs kan voorleggen dat hij een specifieke opleiding ter zake gevolgd heeft;
- die beschikt over minstens 10 jaar relevante beroepservaring;
- die zijn expertise in gelijkaardige projecten kan aantonen aan de hand van één referentie betreffende een akoestische studie en de opvolging van renovatiewerken van een ruimte bestemd voor muzikale voorstellingen (concertzalen.).
6. Een landschapsarchitect
- die ofwel in het bezit is van een diploma van landschapsarchitect en minimum 5 jaar relevante beroepservaring heeft, ofwel een relevante beroepservaring van 10 jaar heeft in dit domein.
De kandidaat zal daarnaast aantonen dat het team een erkende EPB-adviseur telt.
Eenzelfde persoon kan voorgedragen worden voor verschillende van de hierboven beschreven "rollen".
De kandidaat mag het team dat aan deze minimale vereisten voldoet, aanvullen door een of meer personen voor te dragen wier vakbekwaamheid en ervaring nuttig kan worden aangewend in het kader van de rangschikking van de kandidaten (zie hieronder punt IV.1.2) Beperkingen op het aantal ondernemingen dat verzocht wordt in te schrijven of deel te nemen van onderhavige bekendmaking).
Het op deze wijze aangevulde team dat de kandidaat voordraagt, mag uit maximum 8 personen bestaan. De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om geen rekening te houden met de gegevens van de teamleden die dit plafond overschrijden.
Evaluatiecriteria met het oog op de rangschikking van de kandidaten
De evaluatiecriteria voor de voorgestelde teams worden nader bepaald hieronder in punt IV.1.2) Beperkingen op het aantal ondernemingen dat verzocht wordt in te schrijven of deel te nemen van onderhavige bekendmaking).
Gevraagde documenten
1. Voorstelling van het team belast met de uitvoering van de opdracht
Bij bijlage 4 van het kandidaatsdossier te voegen:
(maximum 6 A4-pagina's + de schriftelijke overeenkomsten en verbintenissen)
Een beschrijvende nota met een gedetailleerd overzicht van de samenstelling van het team dat wordt voorgesteld om aan deze kandidatuur te beantwoorden alsook de verdeling van de functies van elke partner met de meerwaarde van elke competentie voor het team (geïllustreerd door een organigram). De nota vermeldt uitdrukkelijk de naam van de bureaus en personen die worden voorgedragen voor elk van de eerder beschreven "rollen" die de aankondiging van opdracht oplegt.
Wanneer er sprake is van een vereniging van meerdere dienstverleners, dient het type vereniging te worden gespecificeerd alsook de contractuele relaties tussen de partners (tijdelijke vereniging, gezamenlijke groepering, hoofdelijk aansprakelijke groepering, onderaanneming enz).
In dat geval voegt hij eveneens de overeenkomst(en) van tijdelijke vereniging tussen de partijen bij en/of de formele verbintenis van de onderaannemer waarin deze zich verbindt tot deelname aan de uitvoering van onderhavige opdracht voor de taak waarmee hij belast wordt, zoals beschreven in het organogram.
2. Verbintenis op eer
Bij bijlage 5 van het kandidaatsdossier te voegen.
De kandidaat voegt daarnaast een schriftelijk document bij waarmee hij zich ertoe verbindt om de uitvoering van de studies toe te vertrouwen aan de projectleider en aan het team waarvan hij de persoonlijke referenties heeft overgemaakt.
Daartoe voegt hij een schriftelijk document toe waarop hij de volgende formule vermeldt en ondertekent:"Ik ondergetekende,...., wettelijk vertegenwoordiger van de firma ...., verbindt mij ertoe het ontwerp van opdracht 6.14.1.1. formeel toe te wijzen aan De Heer/Mevrouw (de Heren/Mevrouwen) ....... , waarvan de persoonlijke referenties bij onderhavig document zijn bijgevoegd."
De personen vermeld in het organigram, mogen enkel in geval van overmacht worden vervangen door personen waarvan de competenties worden beoordeeld als zijnde evenwaardig waarover alleen de BH kan oordelen.
3. CV's en attesten
Bij bijlage 6 van het kandidaatsdossier te voegen:
(maximum 2 A4-pagina's per persoon - maximum 8 personen. De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om geen rekening te houden met de extra cv's die dit plafond overschrijden).
- Het cv van elk teamlid, dat bepaalt dat het teamlid beschikt over de vereiste competenties en ervaring. Door het indienen van het kandidaatsdossier verklaart de kandidaat op erewoord dat de informatie van het dossier waarachtig is, met inbegrip van de ervaring en de referenties die in de cv's worden vermeld;
- desgevallend het bewijs van gelijkwaardigheid van het voorgelegde diploma, de opleiding of de keuring met de voor de opdracht vereiste documenten;
- het attest van het volgen van de specifieke opleidingen beschreven in de aankondiging van opdracht;
- de erkenning van de EPB-adviseur.
- Het bewijs van inschrijving bij de orde van architecten (België) of van inschrijving bij een gelijkaardige beroepsinstantie voor buitenlandse kandidaten, van een of meerdere personen die deel uitmaken van het projectteam (origineel attest of voor eensluidend afschrift ten hoogste één jaar eerder gedateerd).
2. REFERENTIES
Enkel de kandidaten die voldoen aan de vereisten van financiële- en economische draagkracht en technische bekwaamheid (Samenstelling van het team) zullen onderworpen worden aan de analyse van de referenties.
Omschrijving referenties
De kandidaat voegt bij zijn dossier 3 referenties betreffende de hieronder beschreven competentiegebieden. Eenzelfde referentie mag voor verschillende competentiegebieden worden voorgelegd.
Indien meer dan 3 referenties worden bijgevoegd zal enkel rekening gehouden worden met de eerste 3 referenties.
De referenties omschreven in huidig hoofdstuk mogen deels of helemaal identiek zijn aan deze die in het kader van het hoofdstuk "bekwaamheid van het team" worden voorgelegd. In dat geval moet de kandidaat de gevraagde documenten voor elk hoofdstuk indienen, in de juiste bijlage.
1. Grootschalig project
De referentie moet minstens aan de volgende voorwaarden voldoen:
- uitgevoerd zijn door het bureau van de « projectleider » en/of van de « projectauteur » binnen het door de kandidaat voorgestelde team.
- volledige ontwerpopdracht;
- betrekking hebben op de renovatie en transformatie (met of zonder nieuwe constructie) van een vastgoed, samengesteld uit één of meer gebouwen;
- betrekking hebben op een vloeroppervlakte van minstens 9.000 m²;
- dat deels of volledig bestemd is voor uitrustingen van algemeen belang, zoals bepaald door het GBP;
- voor een bedrag der werken gelijk aan of groter dan 20.000.000 EUR excl. btw;
- die zich in een vorderingsstaat bevindt die tussen de volgende niveaus begrepen is:
o maximale ouderdom: een referentie betreffende werken die in voorbije drie jaar definitief zijn opgeleverd (of desgevallend een van de fasen ervan);
o minimaal vorderingsniveau: een referentie betreffende werken die voorlopig opgeleverd zijn op de datum van indiening van de kandidaatsdossiers (of desgevallend een van de fasen ervan).
2. Erfgoed
De referentie moet minstens aan de volgende voorwaarden voldoen:
- uitgevoerd zijn door het bureau van de « projectauteur » binnen het door de kandidaat voorgestelde team.
- volledige ontwerpopdracht;
- betrekking hebben op de restauratie van een geklasseerd en/of op de bewaarlijst ingeschreven gebouw (of onderworpen aan vergelijkbare erfgoedbeschermende maatregelen);
- die binnendecoraties en buitenschil elementen bevatten waarop de erfgoedbeschermende maatregelen van toepassing zijn;
- voor een bedrag der werken gelijk aan of groter dan 15.000.000 EUR excl. btw;
- die zich in een vorderingsstaat bevindt die tussen de volgende niveaus begrepen is:
o maximale ouderdom: referenties betreffende werken met een definitieve oplevering in de drie voorbije jaren (of desgevallend één van de fasen ervan);
o voortgangsniveau: referentie betreffende werken die een stedenbouwkundige vergunning hebben gekregen.
3. Structurele consolidatie
De referentie moet minstens aan de volgende voorwaarden voldoen:
- volledige ontwerpopdracht;
- betrekking hebben op de consolidatie of structurele reorganisatie van een bestaand vastgoed en met als doel o.a. de optimalisatie van de verkeersstromen, toegang en inrichting van verschillende functies binnen een samenhangend geheel;
- voor een bedrag der werken gelijk aan of groter dan 10.000.000 EUR excl. btw;
- die zich in een vorderingsstaat bevindt die tussen de volgende niveaus begrepen is:
o maximale ouderdom: referenties betreffende werken met een definitieve oplevering in de drie voorbije jaren (of desgevallend één van de fasen ervan);
o voortgangsniveau: referentie betreffende werken die een stedenbouwkundige vergunning hebben gekregen.
Evaluatiecriteria met het oog op de rangschikking van de kandidaten
De evaluatiecriteria voor de voorgestelde referenties worden nader bepaald hieronder in punt IV.1.2) Beperkingen op het aantal ondernemingen dat verzocht wordt in te schrijven of deel te nemen van onderhavige bekendmaking.
Gevraagde documenten
Bij bijlage 7 van het kandidaatsdossier te voegen:
(maximum 4 A4-pagina's per referentie)
- Een lijst met referenties die aansluiten bij het programma van het huidige project, met bondige vermelding van hun voorwerp, bedrag, ploeg, bouwheer en uitvoeringsperiode;
- Voor elk van de 3 voorgestelde referenties, een brochure van maximum 4 A4 pagina's met vermelding van:
het competentiegebied waarop de referentie betrekking heeft (nrs. 1 tot 3);
een beschrijving van de inhoud van de referentie (= het programma en de doelstellingen van de bouwheer en concept van de projectontwerper);
een motivatie van de pertinentie van de referentie in het licht van de minimale vereisten opgelegd door de aankondiging van opdracht;
een bondige beschrijving van de organisatie van de opdracht, met omschrijving van:
o de samenstelling van het team belast met het project (samenwerkende bureaus en/of onderaannemers);
o de inhoud van de opdracht van elk bureau (met vermelding of het een volledige of gedeeltelijke opdracht betreft, een ontwerpopdracht, een ingenieursopdracht speciale technieken, een stabiliteitsopdracht, enz.)
de identiteit van de bouwheer van de opdracht die het voorwerp uitmaakt van de referentie, met vermelding van een of meer contactpersonen met hun coördinaten;
het bedrag zonder BTW van de ontwerpersopdracht, het bedrag zonder BTW van de opdracht van werken;
de realisatieperiode (beknopte planning met termijnen en data van de verschillende fasen, met inbegrip van de precieze data van de voorlopige en definitieve oplevering van de werken, indien deze reeds hebben plaatsgevonden);
De kandidaat dient te vermelden in welk stadium de referentie zich bevindt bij de indiening van de aanvraag tot deelneming;
De specifieke indicatie van de plaats van uitvoering van de werkzaamheden die het voorwerp zijn van de ontwerpopdracht;
Een of meerdere visuele voorstellingen van het ontwerp;
een bewijs van de voorgestelde referenties bijvoegen;
- indien het diensten aan openbare overheden betreft, dan wordt het bewijs geleverd in de vorm van certificaten uitgegeven of getekend door de bevoegde overheid;
- indien het diensten aan privépersonen betreft, dan worden de prestaties door hen gecertificeerd of, bij ontstentenis, aangegeven als uitgevoerd door de dienstverlener.
TECHNISCHE BEKWAAMHEID
Enkel de kandidaten die voldoen aan de vereisten van financiële- en economische draagkracht zullen onderworpen worden aan de analyse van de technische bekwaamheid.
De technische bekwaamheid van de kandidaten zal worden beoordeeld op basis van de twee volgende aspecten:
- de bekwaamheid van het team dat belast is met de uitvoering van de opdracht (art. 68 en 71, 3° KB 15 juli 2011);
- de referenties betreffende gelijksoortige projecten (art. 68, 72, 7° en art. 73 KB 15 juli 2011).
3.2.1.TEAM BELAST MET DE UITVOERING VAN DE OPDRACHT
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming de namen en studie- en beroepskwalificaties van de personen die belast zullen zijn met de uitvoering van de opdracht.
Minimale vereisten betreffende de bekwaamheid van het team
De kandidaat dient aan de hand van de hieronder beschreven middelen het bewijs te leveren dat hij over de volgende competenties beschikt:
1. Een projectverantwoordelijke die minstens aan de volgende voorwaarden voldoet:
- universiteitsdiploma ingenieur of een diploma architectuur;
- die beschikt over mintens 15 jaar relevante beroepservaring in het beheer van vastgoedprojecten;
- die aan de hand van één of twee referenties zijn ervaring kan aantonen in het uitwerken van een Masterplan en in het leiden van een volledige ontwerpopdracht (coördinatie van een multidisciplinair team, opvolging van de planning en de budgetten, enz.) voor (een) vastgoedproject(en) dat betrekking heeft/hebben op een bedrag der werken van minstens 20.000.000 EUR excl. Btw;
- die aan de hand van één referentie zijn ervaring kan aantonen in het het leiden van een volledige ontwerpopdracht (coördinatie van een multidisciplinair team, opvolging van de planning en de budgetten, enz.) voor een vastgoedproject dat betrekking heeft op de restauratie en/of transformatie van een geklasseerd gebouw of een gebouw dat onderworpen is aan gelijkaardige erfgoedbeschermende maatregelen.
2. Een projectontwerper die minstens aan de volgende voorwaarden voldoet:
- een diploma ingenieur - architect of architect (of gelijkwaardig);
- inschrijving bij de Orde van architecten;
- die beschikt over minstens 10 jaar relevante beroepservaring;
- die zijn expertise op erfgoedkundig gebied aantoont aan de hand van 3 referenties van volledige ontwerpopdrachten betreffende de restauratie van geklasseerde gebouwen of gebouwen die onderworpen zijn aan gelijkaardige erfgoedbeschermende maatregelen, voor een gecumuleerd bedrag van minstens 8.000.000 EUR excl. btw. Voor de drie referenties moet een stedenbouwkundige vergunning verkregen zijn en minstens één referentie moet betrekking hebben op werken die voorlopig opgeleverd zijn.
3. Een specialist in "stabiliteit" die aan de volgende minimale vereisten voldoet:
- een diploma burgerlijk ingenieur (of gelijkwaardig);
- gespecialiseerd in stabiliteit, met minstens 5 jaar relevante beroepservaring;
- die zijn expertise aantoont op het gebied van de stabiliteit, aan de hand van minstens één referentie betreffende ontwerp en opvolging van de stabiliteitswerken aan een geklasseerd pand of een pand dat onderworpen is aan erfgoedbeschermende maatregelen, en waarvan het bedrag der werken minstens 1.000.000 EUR excl. btw bedraagt.
4. Een specialist in "speciale technieken" die aan de volgende minimale vereisten voldoet:
- een universiteitsdiploma ingenieur;
- gespecialiseerd in speciale technieken (bijvoorbeeld: elektriciteit, verwarming, airconditioning, ventilatie, energiebesparende maatregelen, passiefbouw, duurzaam bouwen, enz.) en die minstens 5 jaar relevante beroepservaring kan voorleggen;
- die zijn expertise op het vlak van "duurzaamheid" kan aantonen aan de hand van minstens één referentie betreffende het ontwerp en de opvolging van werken voor de bouw van een nieuw gebouw met een verwarming energieverbruik lager dan 15 Kwh/m²/jaar en één referentie betreffende de renovatie van een bestaand gebouw met een verwarming energieverbruik lager dan 45 Kwh/m²/jaar. Minimum één van de twéé referentie moet betrekking hebben tot een gebouw dat deels of volledig bestemd is voor uitrustingen van algemeen belang, zoals bepaald door het GBP.
5. Een specialist in akoestiek die aan de volgende minimale vereisten voldoet:
- het bewijs kan voorleggen dat hij een specifieke opleiding ter zake gevolgd heeft;
- die beschikt over minstens 10 jaar relevante beroepservaring;
- die zijn expertise in gelijkaardige projecten kan aantonen aan de hand van één referentie betreffende een akoestische studie en de opvolging van renovatiewerken van een ruimte bestemd voor muzikale voorstellingen (concertzalen.).
6. Een landschapsarchitect
- die ofwel in het bezit is van een diploma van landschapsarchitect en minimum 5 jaar relevante beroepservaring heeft, ofwel een relevante beroepservaring van 10 jaar heeft in dit domein.
De kandidaat zal daarnaast aantonen dat het team een erkende EPB-adviseur telt.
Eenzelfde persoon kan voorgedragen worden voor verschillende van de hierboven beschreven "rollen".
De kandidaat mag het team dat aan deze minimale vereisten voldoet, aanvullen door een of meer personen voor te dragen wier vakbekwaamheid en ervaring nuttig kan worden aangewend in het kader van de rangschikking van de kandidaten (zie
hieronder punt IV.1.2) Beperking van het aantal ondernemingen tijdens de onderhandeling of de dialoog van onderhavige bekendmaking).
Het op deze wijze aangevulde team dat de kandidaat voordraagt, mag uit maximum 8 personen bestaan. De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om geen rekening te houden met de gegevens van de teamleden die dit plafond overschrijden.
Evaluatiecriteria met het oog op de rangschikking van de kandidaten
De evaluatiecriteria voor de voorgestelde teams worden nader bepaald hieronder in punt IV.1.2) Beperking van het aantal ondernemingen tijdens de onderhandeling of de dialoog van onderhavige bekendmaking.
Gevraagde documenten
1. Voorstelling van het team belast met de uitvoering van de opdracht
Bij bijlage 4 van het kandidaatsdossier te voegen:
(maximum 6 A4-pagina's + de schriftelijke overeenkomsten en verbintenissen)
Een beschrijvende nota met een gedetailleerd overzicht van de samenstelling van het team dat wordt voorgesteld om aan deze kandidatuur te beantwoorden alsook de verdeling van de functies van elke partner met de meerwaarde van elke competentie voor het team (geïllustreerd door een organigram). De nota vermeldt uitdrukkelijk de naam van de bureaus en personen die worden voorgedragen voor elk van de eerder beschreven "rollen" die de aankondiging van opdracht oplegt.
Wanneer er sprake is van een vereniging van meerdere dienstverleners, dient het type vereniging te worden gespecificeerd alsook de contractuele relaties tussen de partners (tijdelijke vereniging, gezamenlijke groepering, hoofdelijk aansprakelijke groepering, onderaanneming enz).
In dat geval voegt hij eveneens de overeenkomst(en) van tijdelijke vereniging tussen de partijen bij en/of de formele verbintenis van de onderaannemer waarin deze zich verbindt tot deelname aan de uitvoering van onderhavige opdracht voor de taak waarmee hij belast wordt, zoals beschreven in het organogram.
2. Verbintenis op eer
Bij bijlage 5 van het kandidaatsdossier te voegen.
De kandidaat voegt daarnaast een schriftelijk document bij waarmee hij zich ertoe verbindt om de uitvoering van de studies toe te vertrouwen aan de projectleider en aan het team waarvan hij de persoonlijke referenties heeft overgemaakt.
Daartoe voegt hij een schriftelijk document toe waarop hij de volgende formule vermeldt en ondertekent:"Ik ondergetekende,...., wettelijk vertegenwoordiger van de firma ...., verbindt mij ertoe het ontwerp van opdracht 6.14.1.1. formeel toe te wijzen aan De Heer/Mevrouw (de Heren/Mevrouwen) ....... , waarvan de persoonlijke referenties bij onderhavig document zijn bijgevoegd."
De personen vermeld in het organigram, mogen enkel in geval van overmacht worden vervangen door personen waarvan de competenties worden beoordeeld als zijnde evenwaardig waarover alleen de BH kan oordelen.
3. CV's en attesten
Bij bijlage 6 van het kandidaatsdossier te voegen:
(maximum 2 A4-pagina's per persoon - maximum 8 personen. De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om geen rekening te houden met de extra cv's die dit plafond overschrijden).
- Het cv van elk teamlid, dat bepaalt dat het teamlid beschikt over de vereiste competenties en ervaring. Door het indienen van het kandidaatsdossier verklaart de kandidaat op erewoord dat de informatie van het dossier waarachtig is, met inbegrip van de ervaring en de referenties die in de cv's worden vermeld;
- desgevallend het bewijs van gelijkwaardigheid van het voorgelegde diploma, de opleiding of de keuring met de voor de opdracht vereiste documenten;
- het attest van het volgen van de specifieke opleidingen beschreven in de aankondiging van opdracht;
- de erkenning van de EPB-adviseur.
- Het bewijs van inschrijving bij de orde van architecten (België) of van inschrijving bij een gelijkaardige beroepsinstantie voor buitenlandse kandidaten, van een of meerdere personen die deel uitmaken van het projectteam (origineel attest of voor eensluidend afschrift ten hoogste één jaar eerder gedateerd).
2. REFERENTIES
Enkel de kandidaten die voldoen aan de vereisten van financiële- en economische draagkracht en technische bekwaamheid (Samenstelling van het team) zullen onderworpen worden aan de analyse van de referenties.
Omschrijving referenties
De kandidaat voegt bij zijn dossier 3 referenties betreffende de hieronder beschreven competentiegebieden. Eenzelfde referentie mag voor verschillende competentiegebieden worden voorgelegd.
Indien meer dan 3 referenties worden bijgevoegd zal enkel rekening gehouden worden met de eerste 3 referenties.
De referenties omschreven in huidig hoofdstuk mogen deels of helemaal identiek zijn aan deze die in het kader van het hoofdstuk "bekwaamheid van het team" worden voorgelegd. In dat geval moet de kandidaat de gevraagde documenten voor elk hoofdstuk indienen, in de juiste bijlage.
1. Grootschalig project
De referentie moet minstens aan de volgende voorwaarden voldoen:
- uitgevoerd zijn door het bureau van de « projectleider » en/of van de « projectauteur » binnen het door de kandidaat voorgestelde team.
- volledige ontwerpopdracht;
- betrekking hebben op de renovatie en transformatie (met of zonder nieuwe constructie) van een vastgoed, samengesteld uit één of meer gebouwen;
- betrekking hebben op een vloeroppervlakte van minstens 9.000 m²;
- dat deels of volledig bestemd is voor uitrustingen van algemeen belang, zoals bepaald door het GBP;
- voor een bedrag der werken gelijk aan of groter dan 20.000.000 EUR excl. btw;
- die zich in een vorderingsstaat bevindt die tussen de volgende niveaus begrepen is:
o maximale ouderdom: een referentie betreffende werken die in voorbije drie jaar definitief zijn opgeleverd (of desgevallend een van de fasen ervan);
o minimaal vorderingsniveau: een referentie betreffende werken die voorlopig opgeleverd zijn op de datum van indiening van de kandidaatsdossiers (of desgevallend een van de fasen ervan).
2. Erfgoed
De referentie moet minstens aan de volgende voorwaarden voldoen:
- uitgevoerd zijn door het bureau van de « projectauteur » binnen het door de kandidaat voorgestelde team.
- volledige ontwerpopdracht;
- betrekking hebben op de restauratie van een geklasseerd en/of op de bewaarlijst ingeschreven gebouw (of onderworpen aan vergelijkbare erfgoedbeschermende maatregelen);
- die binnendecoraties en buitenschil elementen bevatten waarop de erfgoedbeschermende maatregelen van toepassing zijn;
- voor een bedrag der werken gelijk aan of groter dan 15.000.000 EUR excl. btw;
- die zich in een vorderingsstaat bevindt die tussen de volgende niveaus begrepen is:
o maximale ouderdom: referenties betreffende werken met een definitieve oplevering in de drie voorbije jaren (of desgevallend één van de fasen ervan);
o voortgangsniveau: referentie betreffende werken die een stedenbouwkundige vergunning hebben gekregen.
3. Structurele consolidatie
De referentie moet minstens aan de volgende voorwaarden voldoen:
- volledige ontwerpopdracht;
- betrekking hebben op de consolidatie of structurele reorganisatie van een bestaand vastgoed en met als doel o.a. de optimalisatie van de verkeersstromen, toegang en inrichting van verschillende functies binnen een samenhangend geheel;
- voor een bedrag der werken gelijk aan of groter dan 10.000.000 EUR excl. btw;
- die zich in een vorderingsstaat bevindt die tussen de volgende niveaus begrepen is:
o maximale ouderdom: referenties betreffende werken met een definitieve oplevering in de drie voorbije jaren (of desgevallend één van de fasen ervan);
o voortgangsniveau: referentie betreffende werken die een stedenbouwkundige vergunning hebben gekregen.
Evaluatiecriteria met het oog op de rangschikking van de kandidaten
De evaluatiecriteria voor de voorgestelde referenties worden nader bepaald hieronder in punt IV.1.2) Beperkingen op het aantal ondernemingen dat verzocht wordt in te schrijven of deel te nemen van onderhavige bekendmaking.
Gevraagde documenten
Bij bijlage 7 van het kandidaatsdossier te voegen:
(maximum 4 A4-pagina's per referentie)
- Een lijst met referenties die aansluiten bij het programma van het huidige project, met bondige vermelding van hun voorwerp, bedrag, ploeg, bouwheer en uitvoeringsperiode;
- Voor elk van de 3 voorgestelde referenties, een brochure van maximum 4 A4 pagina's met vermelding van:
het competentiegebied waarop de referentie betrekking heeft (nrs. 1 tot 3);
een beschrijving van de inhoud van de referentie (= het programma en de doelstellingen van de bouwheer en concept van de projectontwerper);
een motivatie van de pertinentie van de referentie in het licht van de minimale vereisten opgelegd door de aankondiging van opdracht;
een bondige beschrijving van de organisatie van de opdracht, met omschrijving van:
o de samenstelling van het team belast met het project (samenwerkende bureaus en/of onderaannemers);
o de inhoud van de opdracht van elk bureau (met vermelding of het een volledige of gedeeltelijke opdracht betreft, een ontwerpopdracht, een ingenieursopdracht speciale technieken, een stabiliteitsopdracht, enz.)
de identiteit van de bouwheer van de opdracht die het voorwerp uitmaakt van de referentie, met vermelding van een of meer contactpersonen met hun coördinaten;
het bedrag zonder BTW van de ontwerpersopdracht, het bedrag zonder BTW van de opdracht van werken;
de realisatieperiode (beknopte planning met termijnen en data van de verschillende fasen, met inbegrip van de precieze data van de voorlopige en definitieve oplevering van de werken, indien deze reeds hebben plaatsgevonden);
De kandidaat dient te vermelden in welk stadium de referentie zich bevindt bij de indiening van de aanvraag tot deelneming;
De specifieke indicatie van de plaats van uitvoering van de werkzaamheden die het voorwerp zijn van de ontwerpopdracht;
Een of meerdere visuele voorstellingen van het ontwerp;
een bewijs van de voorgestelde referenties bijvoegen;
- indien het diensten aan openbare overheden betreft, dan wordt het bewijs geleverd in de vorm van certificaten uitgegeven of getekend door de bevoegde overheid;
- indien het diensten aan privépersonen betreft, dan worden de prestaties door hen gecertificeerd of, bij ontstentenis, aangegeven als uitgevoerd door de dienstverlener.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Onderhandeling. Gegadigden zijn reeds geselecteerd: Neen.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige inschrijving, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 19/04/2017 - 11:00
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
20/04/2017 - 11:00
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
1. DOOR DE KANDIDATEN IN TE DIENEN STUKKEN
Het kandidaatsdossier bestaat uit volgende stukken (samenvatting):
- Inleiding met contactinfo ;
- bijlage 1 : overeenkomst van tijdelijke vereniging en/of formele verbintenis van de onderaannemer;
- bijlage 2 : documenten betreffende het toegangsrecht;
- In voorkomend geval een RSZ-attest in geval van buitenlandse medewerkers (2.A), en/of een verklaring betreffende de deelname aan de voorbereidende studies (2.B);
- bijlage 3 : verbintenis aangaande omzetcijfer;
- bijlage 4 : voorstelling van het team;
- bijlage 5 : verbintenis op erewoord om de opdracht toe te vertrouwen aan het voorgestelde team;
- bijlage 6 : cv's en attesten;
- bijlage 7 : lijst met referenties en brochures ter voorstelling van de referenties;
- bijlage 8 : naar behoren ingevulde overzichtstabel (zie bijlage C van de aankondiging);
- bijlage 9 : gemotiveerde nota met het oog op de rangschikking van de kandidaturen;
- Een CD-Rom met een kopie van de kandidatuur op papier in pdf-formaat.
De aandacht van de kandidaat wordt gevestigd op het feit dat in het geval van ontbrekende of onvolledige informatie, de Directie zich het recht voorbehoudt, ofwel om het kandidatendossier te laten aanvullen volgens het gelijkheidsprincipe, in toepassing van artikel 72 §4 van het KB van 08/01/1996, ofwel
- betreffende een ontvankelijkheidscriterium, om de voorwaarde te beschouwen als zijnde niet vervuld en de kandidatuur uit te sluiten.
- betreffende een beoordelingscriterium van de referenties of het organogram, om geen punten toe te kennen voor het betrokken criterium.
2. TERMIJN EN VORM INDIENING KANDIDATUURSTELLING
De aanvragen tot deelneming worden opgemaakt in het Nederlands of Frans (art. 53 KB 15 juli 2011).
Een kandidaat mag slechts één aanvraag tot deelneming per opdracht indienen (art. 54, §1 KB 15 juli 2011).
De kandidatuurstellingen worden ten laatste op 20.04.2017 om 11.00u. als volgt ingediend:
- ofwel via rechtstreekse afgifte bij de BH tegen ontvangstbewijs (zie hieronder punt A).
- ofwel via aangetekend schrijven met de post (zie hieronder punt A);
- ofwel via elektronische applicatie e-tendering (zie hieronder punt B).
Tot ten minste 10 dagen vóór de uiterlijke datum voorzien voor de indiening van de kandidatuurstelling kunnen de kandidaten vragen richten per email aan het adres aanbestedingen.beliris@mobilit.fgov.be. Desgevallend zal de BH deze vragen bundelen, beantwoorden en een terechtwijzend bericht publiceren via e-notification (https://enot.publicprocurement.be).
2.1. KANDIDATUUR INGEDIEND VIA NIET - ELEKTRONISCHE MIDDELEN
De kandidaturen komen toe bij de Directie Vervoersinfrastructuur van de FOD Mobiliteit en Vervoer op volgende adres: Voorlopig Bewindstraat 9-15 te 1000 Brussel.
De kandidaturen worden: ofwel per post verzonden (afgegeven bij de post ten laatste 4 kalenderdagen voor de einddatum van indiening van de offerten), ofwel manueel gedeponeerd.
De kandidatuur wordt opgemaakt in tweevoud (1 origineel en 1 kopie) en bezorgd in twee afzonderlijk gesloten enveloppen (*) t.a.v. de heer Cédric BOSSUT (Directeur), met op de buitenzijde van elke enveloppe en tevens op de eerste pagina van de kandidatuur de vermelding van:
(1.) "Kandidatuurstelling opdracht van diensten: N° 6.14.1.1. - Richtplan en volledige ontwerpopdracht voor de restauratie/renovatie van het koninklijk muziekconservatorium Brussel - ORIGINEEL" of
"Kandidatuurstelling opdracht van diensten: N° 6.14.1.1. Richtplan en volledige ontwerpopdracht voor de restauratie/renovatie van het koninklijk muziekconservatorium Brussel. - KOPIE
(2.) de betrekkelijke coördinaten van de kandidaat.
(*) Wanneer de kandidatuur wordt verzonden per aangetekend schrijven voegt de inschrijver het origineel en de kopie in één en dezelfde enveloppe.
2.2. KANDIDATUUR INGEDIEND VIA ELEKTRONISCHE MIDDELEN
De kandidatuur ingediend via elektronische middelen voldoet aan de bepalingen van artikel 52 van het KB van 15 juli 2011.
BELANGRIJKE OPMERKINGEN :
- De kandidaturen moeten ingediend worden via de internetsite https://eten.publicprocurement.be. Het versturen van een kandidatuur per e-mail is niet toegestaan.
- De kandidatuur dient steeds de geavanceerde elektronische handtekening met een geldig gekwalificeerd certificaat van de wettelijke vertegenwoordiger (of van de mandataris) van de kandidaat te dragen. Een gescande, geschreven handtekening is geen ontvankelijke elektronische handtekening.
- Het formaat van de documenten die worden ingediend via elektronische middelen, is PDF of vergelijkbaar. Elk document mag maximum 80MB bedragen. In geval van overschrijding mag de inschrijver het document opsplitsen in twee of meer verschillende bestanden. In ieder geval mag het totaal van de documenten van de kandidatuur niet meer dan 350 MB zijn.
- De kandidaten kunnen een aanvraag tot deelneming indienen met elektronische middelen, alsook een veiligheidskopie opgesteld op een elektronische drager (bijvoorbeeld USB-stick of CD-rom) of op papier.
Deze veiligheidskopie wordt in een definitief gesloten envelop gestoken waarop duidelijk "veiligheidskopie" wordt vermeld en wordt ingediend rechtstreekse per afgifte bij de Directie Vervoerinfrastructuur of per post. Het document dient de Directie Vervoersinfrastructuur te bereiken binnen de opgelegde termijn voor het indienen van de kandidatuur.
Deze kopie mag enkel worden geopend ingeval van een tekortkoming bij de overlegging, de ontvangst of de opening van de met elektronische middelen overgelegde aanvraag tot deelneming. Ze vervangt in dat geval definitief het met elektronische middelen overgelegd stuk. De veiligheidskopie is voor het overige onderworpen aan de op kandidaturen toepasselijke regels van het KB van 15 juli 2011.
- Met toepassing van het principe van uniciteit van de kandidatuur is het indienen van eenzelfde deel van de kandidatuur via elektronische weg en op papier echter niet toegestaan (behalve in het geval van de veiligheidskopie). In dit geval en voor wat betreft het tweemaal ingediende deel zal de aanbestedende overheid slechts rekening houden met het gedeelte ingediend via papier.
- Indien sommige documenten niet of moeilijk kunnen ingediend worden via elektronische middelen kan de inschrijver een gedeelte van zijn kandidatuur indienen op papier en een ander gedeelte in elektronische vorm. De twee delen vormen samen één en dezelfde kandidatuur. Alle documenten samen moeten ingediend zijn voor de einddatum voorzien voor het indienen van kandidaturen.
- Door het indienen van zijn kandidatuur via elektronische weg, geheel of gedeeltelijk, aanvaardt de kandidaat dat bepaalde gegevens van zijn aanvraag tot deelneming geregistreerd worden door het ontvangstsysteem.
Bijkomende inlichtingen kunnen verkregen worden via de site http://www.publicprocurement.be of via de helpdesk e-Procurement op het nummer +32 (0)2 790 52 00.
Daarenboven kunnen opleidingen voor ondernemingen georganiseerd worden door opleiders geaccrediteerd door de FOD Personeel en Organisatie. De lijst van opleiders is beschikbaar via de link: http://www.publicprocurement.be/portal/page/portal/pubproc/eprocopleidingen
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 13/02/2017