AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
FSMA
Congresstraat, 12-14, BE-1000 BRUSSEL
Contact: De heer Egwin Schoolmeesters
Tel: +32 22205370 Fax: +32 22205891 E-mail: buy@fsma.be
Internet adres(sen): www.fsma.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Oproep tot aanvraag tot deelneming - Volledige opdracht voor museografie, scenografie, uitbouw en productie van een Financieel Educatief Centrum (FEC)
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Diensten.
Belangrijkste plaats van dienstverlening: FSMA, Congresstraat, 12-14 te 1000 BRUSSEL
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Onderhandelingsprocedure met Belgische en Europese bekendmaking, met het oog op de gunning van een dienstenopdracht met als voorwerp de volledige opdracht van de totstandbrenging van een FEC, namelijk:
de museografie,
de scenografie,
de uitbouw en de productie (incl. de follow-up van de productie en de volledige installatie).
Het FEC zal zijn gevestigd in een gebouw aan de Congresstraat 18 in 1000 Brussel. Het gebouw met een totale oppervlakte (incl. kelders) van 1.054,6 m² is een herenhuis met vier gerenoveerde verdiepingen en een (tot een multifunctionele ruimte omvormbaar) nieuw auditorium met zo'n 100 zitplaatsen dat met het herenhuis is verbonden. De maximale nuttige tentoonstellingsoppervlakte (incl. auditorium) bedraagt 685 m².
Doelstelling is van het FEC een bewustwordingscentrum rond financiële vorming te maken, waar fundamentele mechanismen en gedragingen in verband met geld kunnen worden aangeleerd en uitgetest. Dit interactieve centrum moet de bezoekers in staat stellen nieuwe vaardigheden aan te leren en nieuwe kennis te verwerven die hun houding ten aanzien van geld zal beïnvloeden.
De opdracht van museografie, scenografie, uitbouw en productie van het FEC omvat zowel een deel 'design' als een deel 'build'.
Het deel 'design' omvat onder meer :
De uitstippeling van het parcours en de bijhorende animatie
De keuze van de thema's die worden behandeld in het FEC (binnen een reeks thema's die door de FSMA zijn gekozen) en de volgorde waarin zij aan bod komen, alsook hun implementatie op een specifieke drager (multimedia, mechanische drager, animatie, .) moeten bijdragen tot het verwezenlijken van de doelstellingen van een bezoek, als vastgelegd door de FSMA.
De ruimtelijke en grafische opbouw
Er moet een visuele beschrijving en voorstelling worden gegeven van het gebruik van het gebouw en de verplaatsingen in het gebouw. Idealiter moet de ruimtelijke opbouw van het bezoek bijdragen tot de ervaring waartoe een bezoek moet leiden. Ook de ontwikkeling van een grafische identiteit van het FEC maakt deel uit van de opdracht.
De inhoud
Op grond van de theoretische inhoud die door de FSMA wordt aangeleverd, moeten de volgende producties worden verwezenlijkt:
de teksten in de tentoonstellingsruimte,
de scenario's en de briefing:
* van de video's,
* van de toepassingen,
* van de animaties,
* van de interactieve tools;
de teksten van alle dragers die gebruikt worden in de tentoonstelling of ter ondersteuning van de tentoonstelling (folder, website, .).
De opdracht omvat het eventueel opzoeken van foto's en illustraties en de vertaling in twee talen (NL en FR) van alle teksten op al deze dragers.
De FSMA zorgt voor de nodige ondersteuning qua kwaliteitscontrole en correctheid van de inhoud.
Het deel 'build' omvat onder meer:
De productie van het FEC
Alle meubels, accessoires, specifieke verlichting, informatica- en grafische dragers die nodig zijn voor een bezoek aan het FEC moeten worden voorzien, geproduceerd, gecontroleerd, geïnstalleerd en getest.
Interactieve dragers
Een onderdeel van de opdracht is de ontwikkeling van de interactieve tools. Dit houdt het volgende in: de keuze van de dragers, een kwaliteitscontrole van de dragers en een fase waarin de dragers worden uitgetest. Daarnaast moet eveneens de nodige software worden ontwikkeld, een kwaliteitscontrole van die software worden verricht en voorzien worden in een fase waarin de software wordt uitgetest.
Daarbij horen tevens de vereiste iconografische opzoekingen en de vertaling naar het NL of het FR.
Hoewel het belangrijkste doelpubliek van het FEC een schoolpubliek (secundair onderwijs) is, wil het FEC toch zoveel mogelijk mensen aanspreken.
Het totale beschikbare budget voor de uitbouw en de verwezenlijking van het FEC bedraagt 1.370.000 euro (btw niet inbegrepen).
Verloop van de procedure
Het betreft een onderhandelingsprocedure met bekendmaking in twee fases.
Deze aankondiging bevat een oproep tot kandidaatstelling. De deelnemingsverzoeken die de FSMA in dat verband zal ontvangen, zullen worden geanalyseerd en de kandidaten zullen worden geselecteerd op basis van kwalitatieve selectiecriteria. Het is de bedoeling dat 3 kandidaten overblijven na de selectie.
Na de fase van de kwalitatieve selectie zullen de geselecteerde kandidaten worden verzocht een offerte in te dienen, met daarin een voorontwerp.
Dat voorontwerp (waarvan de inhoud gedetailleerd zal worden toegelicht in het bestek) dient onder andere de volgende elementen te bevatten:
een beschrijving van het voorgestelde concept,
de thema's die aan bod zullen komen langs het parcours (op basis van een theoretische inhoud en de doelstellingen van het museumbezoek die door de FSMA zullen worden bepaald),
de gekozen animaties en informatiedragers om invulling te geven aan de thema's,
de ruimtelijke uitbouw van het FEC (circulatie in het gebouw),
een gedetailleerde beschrijving van de tentoonstelling voor één van de ruimtes van het FEC, namelijk:
* de invulling van de thema's aan de hand van animaties,
* de voorgestelde lectuur- en begripsniveaus,
* de circulatie van de bezoekers langs het tentoonstellingsparcours,
* de aangewende materialen (o.a. om de geluidsvervuiling te beperken),
* het meubilair en de accessoires,
* de voorgestelde multimediatools,
* de teksten,de visuele elementen en de grafische vormgeving.
De gedetailleerde beschrijving voor de tentoonstelling in één van de ruimtes van het FEC moet representatief zijn voor het volledige parcours van de tentoonstelling. De voorstellen moeten ook worden geïllustreerd aan de hand van schema's en schetsen.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
De bepalingen hieronder zijn eveneens individueel van toepassing op alle deelnemers die, als groepering zonder rechtspersoonlijkheid, gezamenlijk een offerte indienen en op de entiteit(en) waarop de inschrijver een beroep doet (de onderaannemer(s) als de capaciteit van deze entiteit(en) bepalend is/zijn voor zijn/hun selectie.
Door in te schrijven voor deze opdracht verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in artikel 61 §§ 1 en 2 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Arbeiders in illegaal verblijf
In navolging van artikel 20 §1/1 van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, zal in principe uitgesloten worden van toegang tot de opdracht, in om het even welk stadium van de procedure, iedere inschrijver voor dewelke werd vastgesteld dat hij, als werkgever, onderdanen van derde landen tewerkgesteld heeft die illegaal in het rijk verblijven in de zin van de wet van 11 februari 2013, tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen. De uitsluiting van de deelname aan overheidsopdrachten geldt voor een duur die tot vijf jaar kan gaan.
Door het loutere feit van deel te nemen aan de procedure tot plaatsing van de opdracht, bevestigt de kandidaat op eer dat hij, als werkgever, geen onderdanen van derde landen die illegaal in het rijk verblijven, tewerkstelt of zal tewerkstellen, in de zin van de wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Sociale of fiscale schulden
* In toepassing van artikelen 60 en 62 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011, is de inschrijver die personeel tewerkstelt dat onderworpen is aan de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de sociale zekerheid der arbeiders, niet verplicht om een RSZ attest aan zijn kandidatuur toe te voegen. Het attest heeft betrekking op het voorlaatste afgelopen kalenderkwartaal vóór de uiterste datum voor de ontvangst van de kandidaturen.
De aanbestedende overheid zal deze informatie zelf opvragen per elektronische weg via Digiflow/télémarc.
De inschrijver die personeel tewerkstelt dat afhangt van een andere lidstaat van de
Europese Unie, voegt bij zijn kandidatuur een attest, afgeleverd door de bevoegde overheid, dat certificeert dat, overeenkomstig rekening afgesloten ten laatste op de uiterste datum van ontvangst van de kandidaturen, hij in regel is op deze datum met zijn verplichtingen betreffende het betalen van de sociale zekerheidsbijdragen, overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is.
* In toepassing van artikelen 60 en 63 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 moet de inschrijver bij zijn kandidatuur een attest toevoegen waaruit blijkt dat hij voldaan heeft aan zijn fiscale verplichtingen overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is. Het attest heeft betrekking op de laatste afgelopen fiscale periode vóór de uiterste datum voor de ontvangst van de kandidaturen. Voor een Belgische inschrijver is het attest door FOD Financiën afgeleverd en zal rechtstreeks door de aanbestedende overheid geraadpleegd worden per elektronische weg via Digiflow/télémarc.
Iedere inschrijver die sociale of fiscale schulden heeft hoger dan 3000 euro zal in orde bevonden worden indien hij, alvorens de beslissing over de selectie van de kandidaten of de gunning van de opdracht wordt genomen, al naargelang, aantoont dat hij, op het einde van de fiscale periode bedoeld in het eerste lid, op een aanbestedende overheid in de zin van artikel 2, 1°, van de wet of op een overheidsbedrijf in de zin van artikel 2, 2°, van de wet, één of meer schuldvorderingen bezit die zeker, opeisbaar en vrij van elke verbintenis tegenover derden zijn en waarvan het bedrag op 3.000 euro na, ten minste gelijk is aan de achterstallige afbetaling van zijn beroepsmatige fiscale schulden. Te dien einde is de inschrijver ertoe gehouden rechtstreeks het bewijs van dergelijke schuldvorderingen bij zijn kandidatuur te voegen.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De laatste drie jaarverslagen en jaarrekeningen (balans en resultatenrekeningen) worden bijgevoegd, uitgezonderd voor de Belgische ondernemingen die deze jaarlijks neerleggen bij de Nationale Bank van België.
Volgende ratio's zullen onderzocht worden en dienen minstens de waarde tussen haakjes te bereiken: solvabiliteit (> 20%), liquiditeit (> 1), eigen vermogen (positief), bedrijfskapitaal (positief) en overgedragen verlies (lager dan 50% van kapitaal + reserves).
De firma's die niet aan minstens 3 van deze ratio's voldoen zullen van ambtswege niet weerhouden worden.
3
III.2.3. Vakbekwaamheid:
In globo moeten de kandidaten het bewijs leveren dat zij in staat zijn een project van die omvang tot een goed einde te brengen, inzonderheid op basis van het profiel en, in voorkomend geval, de ervaring van hun belangrijkste medewerkers én op basis van de concrete projecten die zij tot volle tevredenheid van de opdrachtgevers hebben verwezenlijkt.
Concreet dienen de kandidaten de volgende informatie over te leggen:
A. Als de kandidaat een rechtspersoon is met alle vereiste competenties (alle metiers), nl. museografie, scenografie, uitbouw en productie (design & build):
een gedetailleerd organogram van de vennootschap en het totale aantal medewerkers,
de naam en het cv van de projectleider,
voor de belangrijkste metiers, nl. museografie, scenografie, uitbouw en productie (design & build):
- de naam en het cv van de verantwoordelijke(n) voor de uitvoering van de opdracht,
- de naam van de professionele medewerkers,
- de naam van de eventuele onderaannemers.
B. Als de kandidaat een tijdelijke handelsvennootschap van verschillende natuurlijke of rechtspersonen is:
B.1. Samenstelling van de tijdelijke handelsvennootschap
De natuurlijke of rechtspersonen in de tijdelijke handelsvennootschap moeten de volgende essentiële metiers beheersen:
- museografie
- scenografie
- uitbouw en productie (design & build).
De tijdelijke handelsvennootschap zal bij de opdrachtgever als projectleider worden vertegenwoordigd door een natuurlijk persoon die lid is van de tijdelijke handelsvennootschap of door een vertegenwoordiger van een rechtspersoon die lid is van de tijdelijke handelsvennootschap. De tijdelijke handelsvennootschap zal de naam en het gedetailleerde cv van de projectleider overleggen.
B.2. Voor elk lid van de tijdelijke handelsvennootschap dient een individuele fiche te worden overgelegd met de volgende elementen:
- de naam (natuurlijk persoon of rechtspersoon),
- het kantooradres,
- de naam en het cv van de verantwoordelijke(n) voor de uitvoering van de opdracht,
- het aantal professionele medewerkers,
- een naar behoren ondertekende en gedateerde volmacht met de volgende elementen:
° de aanstelling van de projectleider met volle bevoegdheid om de leden van de tijdelijke handelsvennootschap bij de opdrachtgever te vertegenwoordigen,
- een verklaring over de hoofdelijke aansprakelijkheid bij de nakoming van de verbintenissen van de tijdelijke handelsvennootschap.
Aan de inschrijver (rechtspersoon of tijdelijke handelsvennootschap) GEVRAAGDE REFERENTIE:
- een verplichte referentie - voor elk van de belangrijkste metiers (museografie, scenografie, design & build) - in verband met een soortgelijke grote opdracht (interactieve tentoonstelling of interactief bewustwordingscentrum gericht op aanleren en uittesten) die de voorbije 3 jaar is uitgevoerd in het kader van een tentoonstelling waarvan het totale budget voor de opzet, de uitbouw en de verwezenlijking (zonder architecturale ingrepen) minstens 750.000 euro (btw niet inbegrepen) bedroeg met vermelding van:
de naam van de cliënt,
de aanvangs- en einddatum van de opdracht,
een gedetailleerde beschrijving van de opdracht en de uitgevoerde taken,
de tentoonstellingsoppervlakte (in m²),
het totale budget van de tentoonstelling (zonder eventuele architecturale ingrepen),
het gefactureerde bedrag voor de opdracht,
een attest van goede afloop van de opdracht,
het telefoonnummer of het e-mailadres van een contactpersoon bij die cliënt.
1
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Onderhandeling. Gegadigden zijn reeds geselecteerd: Neen.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige inschrijving, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 20/1/2017
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
23/1/2017 - 11:00
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 15/12/2016