Stad Lommel

Oproep tot aanvraag tot deelneming - Selectieleidraad - oproep tot deelneming ikv onderhandelingsprocedure met bekendmaking ifv PPS-samenwerking tussen stad Lommel en een private partner voor gebiedsontwikkeling.


AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Stad Lommel
Hertog Janplein 1, BE-3920 Lommel
Contact: Mevrouw Bieke Emmers
Tel: +32 11399726 Fax: +32 11399740 E-mail: bieke.emmers@lommel.be
Internet adres(sen): www.lommel.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Oproep tot aanvraag tot deelneming - Selectieleidraad - oproep tot deelneming ikv onderhandelingsprocedure met bekendmaking ifv PPS-samenwerking tussen stad Lommel en een private partner voor gebiedsontwikkeling
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Stad Lommel, Hertog Janplein 1 te 3920 Lommel
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Selectieleidraad - oproep tot deelneming ikv onderhandelingsprocedure met bekendmaking ifv PPS-samenwerking tussen stad Lommel en een private partner voor gebiedsontwikkeling
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Uitsluitingscriterium Bewijsstuk
1. Bij een in kracht van gewijsde gegaan vonnis veroordeeld zijn voor deelname aan een criminele organisatie als bedoeld in artikel 324bis van het Strafwetboek, voor omkoping als bedoeld in artikel 246 van het Strafwetboek, voor fraude als bedoeld in artikel 1 van de overeenkomst aangaande de bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschap, goedgekeurd door de wet van 17 februari 2002 of voor witwassen van geld als bedoeld in artikel 3 van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financieel stelsel voor het witwassen van geld en het financieren van terrorisme; Uittreksel uit het strafregister of een evenwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke- of overheidsinstantie van het land van oorsprong of herkomst. Indien de Aanvraag tot Deelneming wordt ingediend door een rechtspersoon, geldt deze vereiste voor de rechtspersoon zelf en voor de personen die volgens of krachtens de statuten het dagelijks beheer van deze rechtspersoon waarnemen ? aan te leveren door de de Kandidaat voor iedere Verplicht Betrokken Partij of Basisexpertise
2. In staat van faillissement of van vereffening verkeren, zijn werkzaamheden hebben gestaakt of een gerechtelijk akkoord hebben bekomen, of in een overeenstemmende toestand verkeren als gevolg van een gelijkaardige procedure die bestaat in de nationale wetgevingen en reglementeringen; Verklaring van de griffie van de Rechtbank van Koophandel of een evenwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke- of overheidsinstantie van het land van oorsprong of herkomst ? wordt aangevraagd door de Stad via Digiflow / Telemarc.
3. Aangifte hebben gedaan van zijn faillissement, een procedure van vereffening of van gerechtelijk akkoord aanhangig hebben of het voorwerp zijn van een gelijkaardige procedure bestaande in de nationale wetgevingen en reglementeringen; Verklaring van de griffie van de Rechtbank van Koophandel of een evenwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke- of overheidsinstantie van het land van oorsprong of herkomst ? wordt aangevraagd door de Stad via Digiflow / Telemarc.
4. Bij een vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan, veroordeeld zijn voor een misdrijf dat de professionele integriteit aantast; Uittreksel uit het strafregister of een evenwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke- of overheidsinstantie van het land van oorsprong of herkomst. Indien de Aanvraag tot Deelneming wordt ingediend door een rechtspersoon, geldt deze vereiste voor de rechtspersoon zelf en voor de personen die volgens of krachtens de statuten het dagelijks beheer van deze rechtspersoon waarnemen ? aan te leveren door de de Kandidaat voor iedere Verplicht Betrokken Partij of Basisexpertise
5. Bij zijn beroepsuitoefening een ernstige fout hebben begaan, vastgesteld op elke grond die de Aanbestedende Overheid aannemelijk kan maken; Verklaring op eer ? wordt geacht aangeleverd te zijn door de ondertekening van het Deelnemingsformulier en wordt alsdan geacht te gelden voor alle Basisexpertisen.
6. Niet voldaan hebben aan zijn verplichtingen inzake betaling van de bijdragen voor de sociale zekerheid; Een attest van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, tot en met diegenen die slaan op het voorlaatste afgelopen kalenderkwartaal voor de uiterst datum voor de ontvangst van de aanvragen tot deelneming of een gelijkwaardig getuigschrift uitgereikt door de bevoegde overheid van het betrokken land ? wordt aangevraagd door de Stad
7. Niet in orde zijn met de betaling van zijn belastingen overeenkomstig de Belgische wetgeving of die van het land waar hij gevestigd is; Een recent fiscaal attest waaruit blijkt dat de Kandidaat heeft voldaan aan zijn verplichtingen inzake het betalen van Vennootschapsbelasting en BTW of een gelijkwaardig getuigschrift uitgereikt door de bevoegde overheid van het betrokken land ? wordt door Stad opgevraagd binnen de 48 uur na de uiterste datum van indiening bij de bevoegde diensten overeenkomstig artikel 63 PKB.
8. Zich in ernstige mate schuldig hebben gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van inlichtingen. Verklaring op eer ? wordt geacht aangeleverd te zijn door de ondertekening van het Deelnemingsformulier en wordt alsdan geacht te gelden voor alle Basisexpertisen.
Wanneer verklaringen van eer ontbreken, beschikt de Opdrachtgevende Overheid over de mogelijkheid om deze bijkomend op te vragen, zonder hiertoe verplicht te zijn. Bij ontbrekende gegevens of onduidelijkheid kan de Opdrachtgevende Overheid dus even goed meteen de Aanvraag tot Deelneming afwijzen. + zie selectieleidraad
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De financieel-economische draagkracht moet voor elk van de Verplicht Betrokken Partijen (Ontwikkelaar, Aannemer, Architect, Landschapsarchitect), worden bewezen aan de hand van de volgende documenten:
- een passende bankverklaring voor elke Basisexpertise;
- een verzekering tegen beroepsrisico voor elke Basisexpertise;
- voldoende liquiditeit, rendabiliteit en solvabiliteit om de Opdracht te kunnen uitvoeren, énkel voor de Basisexpertise Ontwikkelaar en Aannemer.
a ) Passende bankverklaring
De Kandidaat voegt voor elk van de Verplicht Betrokken Partijen een verklaring toe van een kredietinstelling onderworpen aan het toezicht van de Nationale Bank van België of aan een gelijkaardige toezichthouder in één van de E.U.-lidstaten waarin de kredietinstelling verklaart dat de betrokken persoon bij haar cliënt is en dit tot tevredenheid van de kredietinstelling.
Deze verklaring moet in het Nederlands zijn opgesteld én mag maximaal drie maanden oud zijn. Indien de verklaring in een andere taal is opgesteld, wordt een beëdigde vertaling toegevoegd.
Het model gevoegd als Bijlage wordt verplicht gevolgd.
b) Verzekering tegen beroepsaansprakelijkheid
De Kandidaat toont aan over een voldoende verzekering te beschikken tegen beroepsaansprakelijkheid voor het uitvoeren van de opdracht. De Kandidaat kan dit aantonen aan de hand van eigen verzekeringen van de Verplicht Betrokken Partijen dan wel met de verklaring dat hij voor deze opdracht een specifieke projectverzekering zal afsluiten.
De Kandidaat voegt een kopie toe van de polissen dan wel een verklaring van een makelaar of verzekeraar dat de specifieke verzekering bij toewijzing van de opdracht zal worden afgesloten.
c) Voldoende liquiditeit, rendabiliteit en solvabiliteit om de opdracht te kunnen uitvoeren
Enkel de Ontwikkelaar en de Aannemer moeten aantonen over een normale financiële toestand te beschikken waardoor zij in staat zijn de Opdracht tot een goed einde te kunnen brengen.
De Kandidaat moet voor deze Basisexpertisen hiertoe zelf de financiële ratio's berekenen aan de hand van de beschikbare / neergelegde jaarrekeningen van de drie (3) laatste jaren. Deze jaarrekeningen moeten niet worden toegevoegd.
De ratio's en financiële gegevens staan vermeld in de Bijlage.
De ratio's betreffen onder meer:
- voor de solvabiliteit zal minstens de ratio van de "algemene schuldgraad" worden gehanteerd (vreemd vermogen / totaal vermogen);
- voor de liquiditeit zal minstens de ratio "liquiditeit in enge zin" worden gehanteerd (vorderingen op ten hoogste één jaar & geldbeleggingen en liquide middelen / schulden op ten hoogste één jaar);
- voor de rendabiliteit zal minstens de ratio "brutorendabiliteit van het eigen vermogen na belastingen" worden gehanteerd (cash-flow na belastingen / eigen vermogen).
Doelstelling van de controle: deze ratio's mogen niet wijzen op een risico op discontinuïteit van één van de teamleden.
De Kandidaat mag voor één of meer van de Verplicht Betrokken Partijen bijkomende informatie verstrekken door bijvoorbeeld te wijzen op een garantie van de moedervennootschap bij de bepaling van de solvabiliteit. In elk geval kan enkel rekening worden gehouden met bijkomende informatie indien deze wordt gestaafd met bewijsstukken waaruit een afdwingbare en onvoorwaardelijke verbintenis van de betrokken vennootschap blijkt én wordt aangetoond dat vennootschap zelf voldoende solvabel is.
De Opdrachtgever behoudt zich het recht voor ook andere ratio's te bepalen alsmede de ratio's te herberekenen door correcties uit te voeren op de gegevens in de jaarrekeningen. De Opdrachtgever kan ook rekening houden met de omzet, balanstotaal, verklaringen van de bedrijfsrevisor, enz.De Kandidaat moet voor de Basisexpertisen Ontwikkelaar en Aannnemer de gevoegde Bijlage invullen en toevoegen aan de Aanvraag tot Deelneming ZONDER de jaarrekeningen van de afgelopen drie boekjaren. De berekening van de ratio's en de gevraagde gegevens moeten worden geattesteerd door een externe accountant/boekhouder of een bedrijfsrevisor. + zie selectieleidraad
III.2.3. Vakbekwaamheid:
De technische bekwaamheid (vakbekwaamheid) van het team van de Kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van enerzijds de capaciteit om de opdracht uit te voeren én anderzijds de relevante ervaring.
Voor de Architect wordt tevens gevraagd naar het bewijs om het beroep uit te oefenen.
Recht om het beroep van Architect uit te oefenen:
De Architect moet over de nodige titels beschikken om het beroep van Architect te mogen uitoefenen. De Architect voegt een bewijs van de inschrijving toe in de Orde van Architecten. Voor Architecten uit andere E.U.-lidstaten moet aangetoond worden dat de Architect in de betrokken lidstaat het beroep van Architect mag uitoefenen.
Capaciteit:
Voor elk van de Verplicht Betrokken Partijen moet individueel en per Partij de volgende informatie worden meegedeeld: een korte bedrijfspresentatie én een lijst van het voor deze opdracht inzetbaar (relevant) personeel met hun beroepskwalificaties (vb. aan de hand van een CV). Voor het uitvoerend personeel van de Aannemer en het administratief personeel dient géén CV te worden toegevoegd.
Deze informatie moet dus worden aangeleverd voor:
? ontwikkeling (de Ontwikkelaar);
? bouw (de Aannemer);
? ontwerparchitectuur van gebouwen (de Architect);
? landschapsarchitectuur (de Landschapsarchitect).
Hieruit moet blijken dat elk van de Verplicht Betrokken Partijen individueel over de nodige capaciteit beschikt om de Opdracht tot een goed einde te brengen.
Ervaring:
De ervaring van het team van de Kandidaat wordt, overeenkomstig art. 68 e.v. van het KB Plaatsing, beoordeeld aan de hand van volgende criteria:
(a) Referenties gebiedsontwikkeling
De Kandidaat moet afdoende ervaring aantonen met de gebiedsontwikkeling van woon - of verblijfs projecten in een voor de Opdracht relevante context, met betrekking tot drie (3) projecten.
(b) Referenties landschapsarchitectuur en stedenbouw
De Kandidaat moet afdoende ervaring aantonen met het uitwerken van een overkoepelend stedenbouwkundig ontwerp en het ontwerp van een publieke ruimte binnen een voor de Opdracht relevante context met betrekking tot drie (3) projecten(waarvan minstens één (1) plein en één (1) project met een publieke parking).
(c) Referenties architectuur
De Kandidaat moet afdoende ervaring aantonen met het uitwerken van een architecturaal ontwerp binnen een voor de Opdracht relevante context met betrekking tot verplicht en maximaal drie (3) projecten.
Opmerkingen met betrekking tot de referenties
Alle referenties (ontwikkelingen ontwerpen) hebben betrekking op diensten of werken die zijn gepresteerd uiterlijk 5 jaar voorafgaand aan de datum van het Aankondigingsbericht.
Van alle opgegeven projecten wordt verplicht een korte omschrijving gegeven (maximaal 5 A4 blzn, inbegrepen beeldmateriaal) met de voornaamste gegevens (verplicht te vermelden: opdrachtgever, opdrachtwaarde met gepland en gehaald bouwbudget, tijdstip van uitvoering, plaats, de wijze van samenwerking met de opdrachtgever).
Voor iedere referentie wordt de fiche, gevoegd als Bijlage 7, ingevuld en ondertekend.
Uit alle referenties moet blijken dat hun uitvoeringsniveau van dien aard is dat ze als referentie op nuttige wijze kunnen worden beoordeeld in het kader van de selectie. Voor de referenties is dus niet vereist dat het allen reeds uitgevoerde projecten betreft; het moet evenwel wel gaan over effectieve projecten die zich in een nuttige fase bevinden om te kunnen worden beoordeeld.
Tevens wordt van alle referenties, overeenkomstig de reglementering overheidsopdrachten, verplicht een attest van tevredenheid toegevoegd uitgaande van de opdrachtgever en dat betrekking heeft op de fase waarin het project zich bevindt.
Indien er méér dan de gevraagde / opgegeven aantallen projecten worden opgegeven zal, met het oog op de gelijke mededing, slechts rekening worden gehouden met telkens de eerste 3 projecten die vermeld staan in de Aanvraag tot Deelneming.
Referenties kunnen tegelijk ingezet worden voor de verschillende Basisexpertisen.
Er wordt enkel rekening gehouden met voor de Opdracht relevante referenties.
Bijkomende vereisten:
Daarnaast moet, op straffe van onvolledigheid van de Aanvraag tot Deelneming, binnen de context van het selectiecriterium "ervaring" 'toegevoegd worden: een visienota, gebaseerd op de ervaring van de Architect en de Ontwikkelaar, over de ervaringen én inzichten uit de eigen projecten én waarbij deze worden toegepast op het Project. In deze visienota zet de Kandidaat minstens uiteen:
- wat zijn visie is op stadsontwikkeling in het algemeen, op de schaal van Lommel, en meer bepaald hoe dit wordt geïllustreerd door de opgegeven eigen referentieprojecten of door andere, al dan, niet-eigen referentieprojecten;
- wat mogelijke aandachtspunten kunnen zijn voor de door de Stad beoogde stadsontwikkeling (het "Project") en hoe dit wordt geïllustreerd door de eigen referentieprojecten. Bij de aandachtspunten worden minstens stilgestaan bij de markteconomische aspecten, de visie op de realisatie van de panden en de publieke parkeerplaatsen alsmede de financiële randvoorwaarden, én de beoogde timing(haalbaarheid) van het Project;
De visienota wordt bij voorkeur ondersteund door schetsen en ander referentiemateriaal. De visienota is, gelet op de fase van de procedure, maximaal 20 A4 bladzijden (beelden niet meegerekend).
Andere technische vereisten:
De Aannemer, Verplicht Betrokken Partij, moet op het ogenblik van de gunning, hetzij erkend zijn, hetzij de bewijzen hebben geleverd dat hij voldoet aan de voorwaarden om erkend te worden voor in klasse 8. Hiertoe dient hij bij de Aanvraag tot Deelneming ofwel het attest bij te voegen ofwel de bewijzen die worden vereist door artikel 3, §1, 2° van de wet van 20 maart 1991 (zie ook ministerieel besluit van 27 september 1991). + zie selectieleidraad
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Onderhandeling. Gegadigden zijn reeds geselecteerd: Neen.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige aanbieding, gelet op de onderstaande criteria:
Criterium 1: Architectuur en kwaliteit, beleving, Weging: 60
Criterium 2: Landschapsarchitectuur en kwaliteit, beleving, Weging: 30
Criterium 3: Financieel criterium, Weging: 50
Criterium 4: Plan van aanpak, Weging: 40
Criterium 5: Duurzaamheid van het project, Weging: 20
Criterium 6: Plan van aanpak (werken), Weging: 20
Criterium : * De "voorlopige" gunningscriteria zijn indicatief conform de selectieleidraad, deze worden definitief bepaald in het bestek dat volgt
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 22/11/2016 - 17:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Ja.
Prijs: 0.00 EUR.
Betalingstermijnen en -methode: De selectieleidraad kan digitaal opgevraagd worden bij kristel.bosmans@lommel.be
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen: 23/11/2016 - 14:00
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 5/10/2016

Vergelijkbare advertenties van BDA