Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit

BMB/ DPT-DPW/ 2016.0944: P+R CERIA-COOVI: ONTWERP, UITVOERING EN FINANCIERING VAN EEN PARKING MET VERDIEPINGEN IN ANDERLECHT
De Opdracht behelst het ontwerp, de uitvoering en de financiering van de werken betreffende de constructie van een parking met verdiepingen (R+ 5) met een capaciteit van minimum 1.300 parkeerplaatsen op een Site van ca. 21.800 m² in de gemeente Anderlecht, tussen de Bergense Steenweg en de oprit van de Ring O, dichtbij het metrostation CERIA (zie bijlage 2 van dit bestek).
De Site...
Plaats: Het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest


AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit
Vooruitgangstraat 80/1, BE-1035 Brussel
Contact: Directie Projecten en Werken inzake Weginrichtingen
ir Alain Lefebvre, Directeur
Tel: +32 22042250 E-mail: alefebvre@sprb.brussels
Internet adres(sen): https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=245824
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
BMB/ DPT-DPW/ 2016.0944: P+R CERIA-COOVI: ONTWERP, UITVOERING EN FINANCIERING VAN EEN PARKING MET VERDIEPINGEN IN ANDERLECHT
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
De Opdracht behelst het ontwerp, de uitvoering en de financiering van de werken betreffende de constructie van een parking met verdiepingen (R+ 5) met een capaciteit van minimum 1.300 parkeerplaatsen op een Site van ca. 21.800 m² in de gemeente Anderlecht, tussen de Bergense Steenweg en de oprit van de Ring O, dichtbij het metrostation CERIA (zie bijlage 2 van dit bestek).
De Site is eigendom van de Aanbestedende Overheid die aan de Opdrachtnemer een recht van opstal zal toekennen voor de duur van uitvoering van de werken en voltooiing van de Constructies.
De Opdracht omvat drie fasen.
- de Voorbereidingsfase, die aanvangt op de dag die volgt op het sluiten van de Opdracht, in het kader waarvan de Opdrachtnemer
o het uitvoeringsdossier opmaakt op basis van zijn offerte
o de dossiers m.b.t. de Vergunningen opmaakt
o in voorkomend geval zijn Financieringscontracten afsluit
o zijn verzekeringspolissen afsluit
o met de Aanbestedende overheid de authentieke akte ondertekent waarin het recht van opstal wordt gesteld
- de Bouwfase die begint met het Aanvangsbevel van de Werken, gegeven door de Aanbestedende Overheid, tijdens dewelke
o het recht van opstal in werking treedt
o de Opdrachtnemer de Werken uitvoert
o de Opdrachtnemer alle uitvoeringsdocumenten overhandigt met het oog op de aflevering van het Attest van terbeschikkingstelling, dat de volgende zaken bepaalt:
? de betaling van 95% van de Eindprijs
? de vrijgave van de helft van de borgtocht
? het verstrijken van het recht van opstal en dus de overdracht van het eigendom en de risico's van de Constructies
- De Garantiefase die begint op de datum van afgifte van het Attest van terbeschikkingstelling en tijdens dewelke de Opdrachtnemer elke niet-conformiteit van de Constructies verhelpt en die eindigt op de datum van afgifte van het Attest van definitieve terbeschikkingstelling; dit laatste bepaalt:
o de betaling van het saldo van de Eindprijs
o de vrijgave van het saldo van de borgtocht
o en het einde van de Opdracht, onverminderd de verplichtingen en verantwoordelijkheden van de Opdrachtnemer in het kader van zijn tienjarige aansprakelijkheid.
De Constructies dienen tegen uiterlijk 30 juni 2018 ter beschikking van de Aanbestedende overheid te worden gesteld.
De verschillende fasen van de Opdracht en de Prestaties die het voorwerp zijn van de Opdracht worden nader beschreven in de Contractuele voorwaarden (deel 4 van dit bestek) en in de Technische specificaties (deel 3 van dit bestek).
De Opdracht past in een ethische en sociale benadering, daar de Aanbestedende overheid heeft voorzien,
- in de Contractuele Voorwaarden (deel 4 van het Bestek) in een sociale clausule die de Opdrachtnemer verplicht stagiairs in dienst te nemen
- in het recht van toegang tot de Opdracht en de Contractuele voorwaarden, in de inachtneming van de basisverdragen van de IAO waaronder de overeenkomsten nr. 138 en nr. 182 betreffende het verbod op kinderarbeid. Het gebrek aan inachtneming van de basisverdragen van de IAO door de Inschrijver (of zijn onderaannemers die in de offerte worden aangewezen) of de Opdrachtnemer (en zijn onderaannemers) vormt een zware beroepsfout die hetzij de uitsluiting van de Inschrijver van deelname aan deze procedure kan verantwoorden of, indien de Opdracht al is gesloten, de verbreking ervan.
Tot slot hebben de Technische specificaties tot doel een duurzaam project uit te voeren (zuinig op het vlak van onderhoudskosten, maintenance en efficiënt op het vlak van energie en milieu).
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Krachtens de artikelen 20 en 20 §1/1 van de wet van 15 juni 2006 en artikel 61 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011:
A. Worden ambtshalve uitgesloten, behoudens dwingende redenen van algemeen belang, de Inschrijvers:
- van wie bewezen is dat ze, als werkgevers, onderdanen van derde landen in onwettig verblijf als bedoeld in de wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen tegen werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen hebben tewerkgesteld.
- die het voorwerp zijn geweest van een veroordeling uitgesproken bij een vonnis dat kracht van gewijsde heeft gekregen, wegens deelname aan een criminele organisatie, omkoping, fraude of witwassen van kapitalen.
B. Kunnen worden uitgesloten, de Inschrijvers die:
- in staat van faillissement of van vereffening verkeren, hun werkzaamheden hebben gestaakt, een gerechtelijke reorganisatie hebben verkregen of in een vergelijkbare toestand verkeren die voortvloeit uit een procedure van dezelfde aard die bestaat in de Lidstaat van herkomst van de kandidaat;
- aangifte hebben gedaan van hun faillissement of het voorwerp uitmaken van een procedure van vereffening, een gerechtelijke reorganisatie of een gelijkaardige procedure die bestaat in de Lidstaat van herkomst van de kandidaat;
- bij een vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan, veroordeeld zijn geweest voor een misdrijf dat hun professionele integriteit aantast (andere dan die welke hierboven worden opgesomd);
- bij hun beroepsuitoefening een ernstige fout hebben begaan. In het kader van deze Opdracht wordt meer bepaald de Inschrijver die de basisverdragen van de IAO niet in acht neemt, inzonderheid de verdragen nr. 138 (betreffende de minimumleeftijd voor toelating tot het arbeidsproces) en nr. 182 (betreffende het verbod van de ergste vormen van kinderarbeid) evenals het eruit voortvloeiende verbod op kinderarbeid, geacht een ernstige fout in zijn beroepsuitoefening te hebben begaan;
- niet in orde zijn met hun verplichtingen inzake betaling van bijdragen voor de sociale zekerheid volgens artikel 62 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011;
- niet in orde zijn met hun verplichtingen inzake betaling van belastingen en heffingen volgens artikel 63 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011;
- zich in ernstige mate schuldig hebben gemaakt aan het afleggen van valse verklaringen bij het verstrekken van inlichtingen, opeisbaar bij toepassing van dit artikel 5, of die deze inlichtingen niet hebben verstrekt.
Tot slot wordt de aandacht van de Inschrijvers gevestigd op artikel 64 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011, krachtens hetwelk de Inschrijvers die hebben deelgenomen aan de voorbereiding of studie van de Opdracht kunnen worden uitgesloten van deelname aan de procedure indien blijkt dat deze deelname hun een beslissend voordeel oplevert met het oog op de gunning van de Opdracht. Alvorens een offerte om deze reden af te wijzen vraagt de Aanbestedende overheid aan de betrokken Inschrijver om schriftelijk de ter zake dienende verantwoording te verstrekken die toelaat vast te stellen dat de Inschrijver geen enkel voordeel geniet in de zin zoals hierboven bedoeld.
Door de afgifte van hun offerte verklaren de Inschrijvers niet te verkeren in de situaties die de oorzaken van uitsluiting vormen zoals bedoeld onder A en B supra.
Ze verklaren in het offerteformulier of ze zich al dan niet bevinden in de situatie zoals bedoeld in bovenvermeld artikel 64 (deelgenomen hebben aan de voorbereiding van de Opdracht).
5.2 Verificatie van het ontbreken van oorzaken van uitsluiting
Overeenkomstig het koninklijk besluit van 15 juli 2011,
- verifieert de Aanbestedende overheid via het systeem DIGIFLOW het ontbreken van fiscale schulden aan de FOD Financiën vanwege de Belgische Inschrijvers binnen de 48 uur vanaf de openingszitting van de offertes.
- De verificatie van de andere oorzaken van uitsluiting en, voor de buitenlandse Inschrijvers, van alle oorzaken van uitsluiting, vindt enkel plaats voor de vermoedelijke Opdrachtnemer, i.e. de Inschrijver die de regelmatige offerte heeft ingediend die het best wordt gerangschikt op basis van de gunningscriteria.
Daartoe,
o bezorgen de Belgische inschrijvers aan de Aanbestedende overheid, op haar eerste verzoek, een uittreksel van het strafregister waaruit blijkt dat ze niet het voorwerp zijn van een definitieve gerechtelijke veroordeling wegens deelname aan een criminele organisatie, omkoping, fraude of witwassen van kapitalen of eender welk ander misdrijf dat hun beroepsmoraliteit aantast.
De Aanbestedende overheid verifieert via het systeem DIGIFLOW het ontbreken van oorzaken van uitsluiting in verband met de situatie bij de RSZ en de afwezigheid van faillissement.
o bezorgen de buitenlandse Inschrijvers aan de Aanbestedende overheid, op haar eerste verzoek, de documenten van recente geldigheid (niet meer dan 6 maanden), afgeleverd door de bevoegde gerechtelijke of bestuurlijke overheden, waaruit blijkt dat zij
 niet het voorwerp zijn geweest van een definitieve gerechtelijke veroordeling wegens deelname aan een criminele organisatie, omkoping, fraude of witwassen van kapitalen of eender welk ander misdrijf dat hun beroepsmoraliteit aantast
 niet in staat van faillissement verkeren / geen aangifte hebben gedaan van faillissement, niet in staat van vereffening verkeren, hun werkzaamheden niet hebben gestaakt, geen gerechtelijke reorganisatie hebben verkregen of niet in een vergelijkbare toestand verkeren;
 in orde zijn met de betaling van sociale bijdragen voor het personeel dat ze tewerkstellen in de Staat waar ze zijn gevestigd;
 in orde zijn met de betaling van hun beroepsbelastingen en -heffingen in de Staat waar ze zijn gevestigd.
Om te bepalen welke documenten ze moeten afgeven, vinden de buitenlandse Inschrijvers de nuttige inlichtingen op de website http://ec.europa.eu/markt/ecertis.
Bijgevolg dient geen enkel attest bij de offerte te worden gevoegd. Ze dienen enkel te worden afgegeven op verzoek van de Aanbestedende overheid na analyse van de offertes.
OPGELET:
- de Inschrijver wordt niet vrijgesteld van de verplichting om de documenten/attesten te bezorgen die de Aanbestedende overheid van hem zal vragen om de reden dat hij ze al heeft bezorgd in het kader van een andere gunningsprocedure van opdracht die de Aanbestedende overheid heeft georganiseerd.
- Is de Inschrijver een combinatie van operatoren zonder rechtspersoonlijkheid, dan heeft de verificatie van het ontbreken van oorzaken van uitsluiting plaats voor alle leden van deze combinatie die de offerte moeten ondertekenen en de documenten en attesten moeten bezorgen aan de Aanbestedende overheid, op haar eerste verzoek.
- De Aanbestedende overheid voert de verificaties inzake het ontbreken van oorzaken van uitsluiting ook uit met betrekking tot de derden naar wier draagkracht de Inschrijver verwijst om te voldoen aan de minimale eisen inzake financiële draagkracht en technische bekwaamheid. Ze verricht deze verificatie in het kader van de verificatie betreffende de inachtneming van de eisen inzake technische bekwaamheid en financiële draagkracht, volgens dezelfde voorwaarden als die welke hierboven worden genoemd voor de Inschrijvers.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De financiële draagkracht van de Inschrijvers wordt beoordeeld op basis van de bankverklaringen die worden opgemaakt volgens de modellen in de bijlagen 1.A en 1.B, naar behoren ingevuld, gedateerd en ondertekend.
Om te worden geselecteerd dient de Inschrijver te beschikken over bankverklaringen waaruit blijkt dat hij beschikt over voldoende financiële draagkracht om
- de financiering van de Prestaties te verzekeren
- de borgtocht te stellen zoals vereist in het Bestek, i.e. 5% van de prijs van de Werken, component van de Prijs.
De verklaring betreffende de draagkracht om de borgtocht te stellen dient in principe te worden opgesteld op naam van de Inschrijver. Wordt ze opgesteld op naam van de aannemer en is deze laatste niet de Inschrijver, dan moet de aannemer een ondertekende en gedateerde verbintenisverklaring inzake onderaanneming bijvoegen. Overeenkomstig het model opgenomen in bijlage 1.D. van het bestek.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
De Aanbestedende overheid evalueert de technische en professionele bekwaamheid van de Inschrijvers om de Opdracht uit te voeren op basis van hun deskundigheid, doeltreffendheid, ervaring en betrouwbaarheid.
Daartoe voegen de Inschrijvers bij hun offerte:
a) Het bewijs van de erkenning in categorie D, klasse 8 van de vennootschap die in hoofdorde wordt belast met de uitvoering van de Constructies
- Of het bewijs van een gelijkwaardige erkenning voortvloeiend uit zijn inschrijving op een officiële lijst van erkende aannemers in een andere lidstaat van de Europese Unie
- OF de nodige alternatieve bewijsstukken overeenkomstig artikel 3, §1, 2° van de wet van 20 maart 1991 met betrekking tot de erkenning van aannemers van werken.
Is de houder van de vereiste erkenning niet de Inschrijver, dan dient de houder van de erkenning een verbintenisverklaring inzake onderaanneming in te vullen en te ondertekenen, overeenkomstig het model dat is bijgevoegd in bijlage 1.D. aan het bestek.
b) Een lijst van relevante referentieprojecten van bouwkundig ontwerp en opvolging van uitvoering, opgemaakt in het kader van het model dat is opgenomen in de bijlage 1.C aan het bestek door de Inschrijver gedateerd en ondertekend.
Worden beschouwd als relevant, de referentieprojecten die
 betrekking hebben op het ontwerp en de opvolging van de constructie (volledige architectuuropdracht) van gebouwen met een waarde van ten minste 5 miljoen en een overdekte publieke of private parking met minimum 100 parkeerplaatsen voor auto's omvatten
 werden voltooid (voorlopige oplevering) of in uitvoering zijn tijdens de laatste 5 jaar.
Voor elk project geeft de Inschrijver (i) een korte beschrijving die toelaat hun relevantie te controleren, (ii) de identiteit van het architectenbureau dat houder is van de referentie, (iii) de identiteit van de Opdrachtgever en de contactgegevens van een contactpersoon bij de Opdrachtgever, (iv) de fase van vordering/voltooiing van de constructie.
Om te worden geselecteerd dient de Inschrijver te beschikken over ten minste één relevant referentieproject waarvoor de betrokken Opdrachtgever het bewijs levert van de goede uitvoering (attest van goede uitvoering volgens het model in de bijlage 1.E aan het bestek.
Het architectenbureau dat houder is van de vereiste minimale referenties vult een verbintenisverklaring inzake onderaanneming in en ondertekent die volgens het model in de bijlage 1.D. aan het bestek.
c) Een lijst van relevante referentieprojecten voor het technisch ontwerp en de opvolging van uitvoering, opgemaakt volgens het model in de bijlage 1.C. aan het bestek en gedateerd en ondertekend door de Inschrijver.
Worden beschouwd als relevant, de referentieprojecten die
 Betrekking hebben op het ontwerp en de opvolging van de constructie (volledige opdracht) van publieke of private parkings met minimum 2 verdiepingen (drie niveaus) en 200 autoparkeerplaatsen
 Voltooid of in uitvoering tijdens de laatste 5 jaar
Voor elk project geeft de Inschrijver (i) een korte beschrijving van het project die toelaat zijn relevantie te controleren, (ii) de identiteit van het studiebureau dat houder is van de referentie, (iii) de identiteit van de Opdrachtgever en de contactgegevens van een contactpersoon bij de Opdrachtgever, (iv) de fase van vordering/voltooiing van de constructie.
Om te worden geselecteerd dient de Inschrijver te beschikken over ten minste één relevant referentieproject waarvoor de betrokken Opdrachtgever het bewijs levert van de goede uitvoering (attest van goede uitvoering volgens het model in bijlage 1.E.van het bestek.
Het studiebureau dat houder is van de vereiste minimale referenties vult een verbintenisverklaring inzake onderaanneming in en ondertekent die volgens het model in bijlage 1.D. van het bestek.
.
Klasse: N/A, Categorie: N/A
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige inschrijving, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 08/11/2016 - 11:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen: 15/11/2016 - 11:00
IV.3.8. Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum: 15/11/2016 - 11:00
Plaats: De openbare zitting van opening van de offertes heeft plaats op 15/11/2016 om 11:00 uur, voor M. R. Van Ophem, Vooruitgangstraat nr. 80 bus 1, 1035 Brussel, 5de verdieping, lokaal 5.351
Personen die de opening van de offertes mogen bijwonen: Openbare Zitting
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
Een bezoek aan de Site wordt georganiseerd op 15/09/2016 om 10:00 uur.
Een bezoek aan de Site is verplicht: de Inschrijver dient in zijn offerte het bewijs te leveren van zijn bezoek aan de Site. Daartoe voegt hij bij zijn offerte
- Hetzij het attest van bezoek aan de Site, georganiseerd door de Aanbestedende overheid, naar behoren ondertekend door de vertegenwoordiger van de Aanbestedende overheid
- Hetzij een verklaring op erewoord van de Inschrijver volgens dewelke hij zelf een bezoek aan de Site heeft gebracht met als doel zijn offerte in te dienen.
Het voorafgaand bezoek aan de Site is een essentiële eis in de betekenis van artikel 95 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 23/08/2016

Vergelijkbare advertenties van BDA