Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Mobiliteit

BMB/DGE-DBO/2016.0933 : DBM Renovatie en onderhoud van de Leopold II-tunnel
De opdracht heeft betrekking op de renovatie en het onderhoud van de Leopold II-tunnel, een in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelegen kunstwerk van ca. 2.600 meter lang.
De opdracht wordt gegund onder de vorm van een DBM-contract ('Design, Build, Maintain contract') waarbij een deel van de betaling van de renovatiekosten (met inbegrip van de constructie in civiele bouwkunde, de speciale technieken en het ontwerp) wordt gespreid over de beschikbaarheidssperiode. De opdracht...


KENNISGEVING VAN AANVULLENDE INFORMATIE, INFORMATIE OVER EEN ONVOLLEDIGE PROCEDURE OF RECTIFICATIE
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit
Vooruitgangstraat 80/1, BE-1035 Brussel
Contact: Directie Beheer en Onderhoud van de Wegen
ir Vincianne Lerate, Directeur f.f.
Tel: +32 22041967 Fax: +32 22041503 E-mail: vlerate@sprb.brussels
Internet adres(sen):
https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=243100
AFDELING II. VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
BMB/DGE-DBO/2016.0933 : DBM Renovatie en onderhoud van de Leopold II-tunnel
II.1.2. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
De opdracht heeft betrekking op de renovatie en het onderhoud van de Leopold II-tunnel, een in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelegen kunstwerk van ca. 2.600 meter lang.
De opdracht wordt gegund onder de vorm van een DBM-contract ('Design, Build, Maintain contract') waarbij een deel van de betaling van de renovatiekosten (met inbegrip van de constructie in civiele bouwkunde, de speciale technieken en het ontwerp) wordt gespreid over de beschikbaarheidssperiode. De opdracht heeft betrekking op het ontwerp en de uitvoering van de beveiligings- en renovatiewerken van de Leopold II-tunnel, het onderhoud en de instandhouding van de civiele constructies en van de uitrustingen van de tunnel tijdens (vanaf drie maanden na de sluiting van het contract) en na de werken voor een lange termijn (in de orde van grootte van 25 jaar), te rekenen vanaf de voltooiing van de beveiligings- en renovatiewerken. Dit impliceert dat de opdrachtnemer ook de verantwoordelijkheid van het onderhoud van de Leopold II tunnel zal overnemen in de staat waarin het zich bevindt voor de voltooiing van de renovatiewerken.
Wat de technische prestaties betreft, zal de opdracht dus de volgende deeltaken omvatten:
 Technische opdracht 1: civiele constructies;
 Technische opdracht 2: uitrustingen (met inbegrip van de ventilatie en de controle/besturing);
 Technische opdracht 3: ontwerp (met inbegrip van het architecturale ontwerp van de oprijzende elementen);
 Technische opdracht 4: onderhoud en instandhouding.
De opdracht omvat onder meer de volgende studies die verband houden met de werken voor de beveiliging en renovatie van de tunnel:
 Ontwerpstudies en -opdrachten, met inbegrip van het architecturale ontwerp van de aan het oppervlak zichtbare kunstwerken, in overeenstemming met de vigerende reglementering;
 Uitvoeringsstudies van de werken;
 Mobiliteitsstudies, met inbegrip van begeleidende maatregelen (in samenwerking met de openbare instanties)
De voornaamste werken die in het kader van de opdracht dienen te worden uitgevoerd, zoals beoogd in dit stadium, hebben betrekking op elk van de twee kokers van de tunnel (elk ca. 2.600 meter lang) en raken voornamelijk aan de volgende elementen:
 De voorbereidende werken vóór de eerste volledige zomersluiting omvatten, samengevat, de heraanleg van de Keizer Karellaan, de Glansroemlaan, de Pantheonlaan en de Leopold II-laan.
 De voornaamste renovatiewerken omvatten:
o De noodzakelijke herstellingen van de ruwbouw, waaronder de waterdichtingswerken;
o De renovatie van de rijweg, van de voetpaden en van de netwerken aan de binnenzijde van de tunnel;
o De creatie van nooduitgangen en bijkomende technische lokalen buiten de bestaande volumes, wat gepaard zal gaan met zich gedeeltelijk onder het grondwaterniveau situerende grondwerken, alsook stut- en waterdichtingswerken, civieltechnische werken en afbouwstructuren;
o De zware herinrichting van bestaande lokalen;
o De brandbescherming van een groot deel van de primaire en secundaire structuren van de tunnelbuizen;
o De vervanging van alle verouderde uitrustingen van de tunnel (bewaking, signalisatie, verlichting, energievoorziening, .);
o De volledige herziening van het sanitaire ventilatie- en het rookafvoersysteem;
o De volledige herziening van het controle-/besturingssysteem van de tunnel.
De aanbestedende overheid behoudt zich niettemin het recht voor om aan deze omschrijving later nog wijzigingen aan te brengen. De door de weerhouden kandidaten ingediende offertes moeten zich dus baseren op de aanwijzingen in de opdrachtdocumenten die hen later nog zullen worden bezorgd.
De aandacht van de kandidaten wordt van bij het begin gevestigd op het gegeven dat de realisatie van de werkzaamheden in een dichte stedelijke omgeving één van de grootste uitdagingen van het project betreft. Het merendeel van de werken zal in wezen immers moeten worden gerealiseerd zonder stopzetting van het gebruik van de tunnel.
De aanbestedende overheid zal enkel de volledige sluiting voor de uitvoering van de werkzaamheden toelatengedurende de nacht van zondag tot donderdag (van 22 uur tot 6 uur)en gedurende de zomervakantie, d.i. van 1 juli tem 31 augustus. De planning van de uitvoering van de opdracht is een zeer belangrijk aspect van het project. Aldus wenst de aanbestedende overheid de duur van de renovatiewerken te beperken tot 39 maanden met inbegrip van de voorbereidende wegwerkzaamheden.
In het licht hiervan zijn de inschrijvers belast met het opstellen van een zo goed mogelijk aangepaste planning en fasering om zo vertragingen binnen het kader en de grenzen van de exploitatievoorwaarden (in de vorige alinea genoemd en nader gepreciseerd in het bijzonder bestek). De aanbestedende overheid voorziet voorts in een Bonus/Malus systeem om zo een vroege levering in het licht van de voorziene beschikbaarheidsdatum aan te moedigen en om elke vertraging in dat opzicht zwaar te sanctioneren.
Het ontwerp van de kunstwerken, de uitvoeringsmethoden en de fasering zullen dan ook zodanig dienen te worden opgevat dat de continuïteit van de openstelling verzekerd kan worden met inachtneming van de veiligheidsvoorschriften vastgesteld door Brussel Mobiliteit voor de gebruikers van de tunnel tijdens de werken gelet op de dagelijkse heropeningen. Deze voorschriften zullen nader worden bepaald in de aanbestedingsdocumenten.
De taken en werkzaamheden inzake het onderhoud en instandhouding, omvatten op hun beurt zowel de civiele bouwwerken als de uitrusting.
De aanbestedende overheid zal tijdens de voltooiingsperiode van de renovatiewerken (technische prestaties 1 tot 3) of op het einde ervan, een deel van de constructiekosten ([80%]) betalen. De betaling van het overige deel van deze constructiekosten ([20%]) zal worden gespreid over een periode van 25 jaar (beschikbaarheidsfase) om zo het onderhoud en de beschikbaarheid van de tunnel gedurende deze periode te verzekeren.
Sommige voor de verwezenlijking van het project vereiste vergunningen worden simultaan met het verloop van de gunningsprocedure door de aanbestedende overheid aangevraagd. De private partner aan wie de opdracht zal worden toegewezen, zal op zijn beurt ertoe gehouden zijn om alle eventueel noodzakelijke wijzigingsvergunningen te bekomen.
De kandidaten voegen aan hun aanvraag tot deelneming een volledig en duidelijk organigram toe dat betrekking heeft op alle aspecten van de opdracht (d.i. de vier hierboven vermelde technische opdrachten, met inbegrip van de personen belast met de aspecten planning en mobiliteit). De kandidaten identificeren op duidelijk wijze, onder meer, binnen hun consortium de leden (en/of geïdentificeerde onderaannemers) aan wie de coördinatie en de uitvoering van de hierboven vermelde technische opdrachten zullen worden toevertrouwd. Indien er beroep wordt gedaan op onderaannemers om één of meerdere van de vier voormelde opdrachten te coördineren, dienen de kandidaten aan de aanbestedende overheid te tonen dat zij gedurende de hele duur van de opdracht op de steun van deze onderaannemers zullen kunnen rekenen door een verklaring in die zin van deze laatste voor te leggen.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE
AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.4. OVERIGE NADERE INLICHTINGEN:
Een incoherentie in de selectiegids tussen de tekst van artikel 2.4.1 en de tekst in bijlage 3. De tekst in bijlage 3 werd aangepast (rood).
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 16/08/2016

Vergelijkbare advertenties van BDA