Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit

BMB/DGE-DBO/2016.0964 Elektrische, elektromechanische en elektronische uitrustingen van de tunnels en kunstwerken - Aanpassings- uitbreidings-, vernieuwings- en onderhoudswerken
Dit bestek heeft als voorwerp de prestaties (leveringen en werken) die nodig zijn om de elektrische, elektromechanische en elektronische uitrustingen van de kunstwerken en van de tunnels (voor voertuigen, voetgangers, fietsers) op het grondgebied van het...
De onderhavige opdracht maakt het voorwerp uit van meerdere bestellingen, die door de Aanbestedende Overheid worden afgeleverd naargelang de behoeften en volgens de bepalingen van dit bestek. Elke bestelbrief bepaalt de diensten uit te voeren volgens de...
Plaats: Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest


AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit
Vooruitgangstraat 80/1, BE-1035 Brussel
Contact: Directie Beheer en Onderhoud van de Wegen
ir Vincianne Lerate, wnd. Directeur
Tel: +32 22041967 Fax: +32 22041503 E-mail: vlerate@sprb.brussels
Internet adres(sen): https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=243896
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
BMB/DGE-DBO/2016.0964 Elektrische, elektromechanische en elektronische uitrustingen van de tunnels en kunstwerken - Aanpassings- uitbreidings-, vernieuwings- en onderhoudswerken
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Diensten.
Belangrijkste plaats van dienstverlening: Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Dit bestek heeft als voorwerp de prestaties (leveringen en werken) die nodig zijn om de elektrische, elektromechanische en elektronische uitrustingen van de kunstwerken en van de tunnels (voor voertuigen, voetgangers, fietsers) op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in volmaakte staat van werking te houden. Deze prestaties omvatten :
 Controleprestaties en onderhoud van de installaties
 Sommige Reinigingswerken aan de installaties
 Kleine werken voor aanpassing, verbouwing, verbetering, uitbreiding, verfraaiing en vernieuwing van de installaties
(cf. Hoofdstuk IV en V - Technische voorschriften)
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
II.2.1. Totale hoeveelheid of omvang:
De onderhavige opdracht maakt het voorwerp uit van meerdere bestellingen, die door de Aanbestedende Overheid worden afgeleverd naargelang de behoeften en volgens de bepalingen van dit bestek. Elke bestelbrief bepaalt de diensten uit te voeren volgens de voorschriften van het bestek.
De aanbestedende overheid verbindt zich ertoe, gedurende de gehele geldigheidstermijn van de opdracht, bestellingen te plaatsen waarvan het totale bedrag minstens ? 3.000.000,00 bedraagt en niet hoger is dan ? 6.000.000,00.
De hiervoor vermelde bedragen zijn inclusief btw, maar zonder herziening.
De door de aanbestedende overheid in de inventaris vastgestelde hoeveelheden zijn fictieve hoeveelheden, die aan de opdrachtnemer geen enkel recht geven, noch wat het totaal bedrag van de dienstbevelen aangaat, noch wat de te bestellen hoeveelheden per post aangaat, noch wat betreft de verhoudingen van de hoeveelheden opgegeven voor iedere post van de inventaris.
De geldigheidstermijn bedraagt één jaar of minder indien het maximumbedrag van de prestaties voorzien onder punt e) hierop volgend bereikt is.
In overeenstemming met artikel 37, § 2 van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten van werken, leveringen en diensten, zoals gewijzigd, kan de opdracht driemaal verlengd worden door beslissing van de Aanbestedende overheid. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, dient over het algemeen beperkt te blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht.
De aannemer verbindt zich ertoe, de eventuele verlengingen zoals beslist door de Aanbestedende overheid, zonder enige beperking en in overeenstemming met de oorspronkelijke voorwaarden van de opdracht, te aanvaarden.
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Art. 58 tot 60 - Algemene bepalingen
1. De aanbestedende overheid zal zelf, via elektronische raadpleging van de federale databanken die beschouwd worden als authentieke bronnen (federale informaticatoepassing «DIGIFLOW»), de volgende inlichtingen of documenten verzamelen:
 Voor de inschrijvers die personeel tewerkstellen dat onderworpen is aan de Belgische sociale zekerheid: de inlichtingen of documenten m.b.t. het attest van betaling van de sociale zekerheidsbijdragen.
 Voor de Belgische inschrijvers:
- het attest van niet-faillissement,
- het attest waaruit blijkt dat de inschrijver in orde is met de betaling van zijn belastingen.
2. De inschrijver dient de gevraagde inlichtingen en documenten voor te leggen, zelfs indien hij dit reeds gedaan heeft voor een andere procedure, uitgeschreven door dezelfde aanbestedende overheid.
Art. 61 tot 66 - Toegangsrecht
Impliciete verklaring op erewoord:
Louter door het indienen van zijn offerte, verklaart de inschrijver dat hij zich niet in een van de uitsluitingsgevallen bevindt bedoeld in artikel 61, §§ 1 en 2 van het K.B. van 15 juli 2011.
Teneinde te voldoen aan de toegangsvoorwaarde bedoeld in artikel 61, §2, 5° van het K.B. van 15 juli 2011, dient de inschrijver die personeel uit een andere lidstaat van de Europese Unie dan België tewerkstelt en dat niet beoogd is door artikel 62, § 1 van het K.B. van 15 juli 2011 een attest in te dienen afgeleverd door de bevoegde buitenlandse overheid waaruit blijkt dat hij aan zijn sociale verplichtingen heeft voldaan in de zin van artikel 62, § 2 van het K.B. van 15 juli 2011.
Teneinde te voldoen aan de toegangsvoorwaarde bedoeld in artikel 61, §2, 6° van het K.B. van 15 juli 2011, dient de niet-Belgische inschrijver een attest in te dienen afgeleverd door de bevoegde buitenlandse overheid waaruit blijkt dat hij in orde is met de betaling van zijn belastingen overeenkomstig de fiscale bepalingen van het land waar hij gevestigd is.
De aanbestedende overheid onderzoekt de juistheid van de impliciete verklaring op erewoord in hoofde van de inschrijver wiens offerte als beste gerangschikt is. Daartoe, en in het geval dat de aanbestedende overheid de nuttige inlichtingen niet kan verkrijgen via elektronische weg (federale informaticatoepassing «DIGIFLOW»), vraagt zij de betrokken inschrijver om haar zo snel mogelijk en binnen de vooropgestelde termijn, de inlichtingen of documenten te leveren die toelaten zijn persoonlijke toestand na te gaan.
Indien de aanbestedende overheid na verificatie vaststelt dat de impliciete verklaring op erewoord, niet of niet meer overeenstemt met de persoonlijke toestand van de inschrijver, dan wordt de inschrijver uitgesloten.
In dit geval maakt de aanbestedende overheid een nieuwe rangschikking op met inachtneming van de offerte die onmiddellijk na deze van de uitgesloten inschrijver is gerangschikt en onderzoekt ze de persoonlijke toestand van de inschrijver die aldus de nieuwe eerst gerangschikte is, en gaat ze zo verder indien nodig.
Voor de offertes ingediend door combinaties zonder rechtspersoonlijkheid moet elke deelnemer individueel bewijzen dat hij niet in een toestand van uitsluiting bevindt zoals bedoeld in artikel 61, §§ 1 en 2 van het K.B. van 15 juli 2011. De uitsluiting van één van de deelnemers maakt de offerte van de combinatie zonder rechtspersoonlijkheid nietig.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De dienstverlener toont zijn financiële en economische draagkracht aan door referenties die bewijzen dat hij bekwaam is om de opdracht tot een goed einde te brengen. De inschrijver dient een verklaring voor te leggen waaruit een jaarlijkse omzet blijkt van van minstens 2.110.000 EUR excl. BTW voor diensten als die waarop deze opdracht betrekking heeft, voor de drie laatste jaren. In geval van een combinatie zonder rechtspersoonlijkheid moet minstens één van de partners dit minimumbedrag gerealiseerd hebben.
Voorwaarden gesteld door de aanbestedende overheid betreffende de financiële en economische draagkracht van de dienstverlener
Verplicht bij de offerte te voegen documenten
 het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's
 de balansen en jaarrekeningen van het laatste jaar
 een verklaring betreffende de totale omzet tijdens de drie jongste jaren
 een verklaring met vermelding van de omzet betreffende de diensten waarover de opdracht gaat, over de laatste drie boekjaren
Het eigen vermogen van de dienstverlener moet op zijn minst gelijk zijn aan 2.000.000 euro. De totale jaarlijkse omzet tijdens de drie jongste jaren moet op zijn minst gelijk zijn aan 12.000.000 euro.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
Krachtens artikel 72 van het Koninklijk Besluit van 15.07.2011 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken.
Verplicht bij de offerte te voegen documenten :
Art. 72, 1°:
Verplichtingen betreffende de kwaliteit van de diensten (artikel 72, 1° en art. 77)
De inschrijver beschrijft de maatregelen die hij treft om de kwaliteit van zijn prestaties te waarborgen en van zijn organisatie door hieromtrent het (de) door onafhankelijke instanties opgestelde certifica(a)t(en) voor te leggen, die aantonen dat de dienstverlener aan bepaalde normen voldoet inzake kwaliteitsbewaking (kwaliteitsbewakingsregelingen die op de Europese normenreeks EN ISO 9001 : 2000 zijn gebaseerd en die zijn gecertificeerd door instanties die voldoen aan de Europese normenreeks EN45.000). Hij voegt daarenboven een exemplaar bij van het document dat door zijn maatschappij werd opgesteld betreffende de kwaliteitscontrole en de specifieke procedures ter zake die hij van plan is toe te passen in het kader van de onderhavige opdracht.
Art. 72, 3°:
De dienstverlener zal een personeelslijst alsook de kwalificaties van de personen die effectief belast zullen zijn met de opdracht onder de vorm van een lijst met volgende punten voorleggen:
 naam;
 kwalificatie;
 ervaring met CV;
 diploma's en opleidingen;
 certificaties.
Het voorgesteld personeel moet over de nodige technische ervaring beschikken om tussen te kunnen komen op de diverse tunneluitrustingen
De bewijzen van de diploma's, opleidingen en certificaties moeten aan de offerte toegevoegd worden.
Een junior heeft minstens 2 jaar relevante ervaring en een senior heeft minstens 6 jaar relevante ervaring.
De projectverantwoordelijke dient op zijn minst een senior te zijn met 10jaar ervaring, evenals over een Ingenieurs diploma te beschikken.
Art. 72, 5° :
een verklaring die de gemiddelde jaarlijkse personeelsbezetting van de dienstverlener en de omvang van het kaderpersoneel weergeeft gedurende de drie jongste jaren. Het gemiddeld aantal arbeiders en kaderleden gedurende de drie jongste jaren moet op zijn minst gelijk zijn aan 50 waarvan 15 kaderleden. De kwartaalaangiftes van de sociale bijdragen van die drie jaren kunnen gelden als bewijs.
Art. 72, 6° :
De inschrijver voegt bij zijn offerte de lijst van de materiële middelen die hij ter beschikking zal stellen in het kader van de opdracht (voertuigen, vrachtwagens, hoogtewerkers, veiligheidsafbakening, metrologie, enz.).
Art. 72,7°:
De inschrijver moet een lijst verschaffen van de opdrachten die hij heeft uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar en die gelijkaardig zijn aan deze die het voorwerp uitmaken van de opdracht(in het domein van de installatie en/of onderhoud van wegen-, trein- of metrotunnels), met vermelding van de titel van de opdracht, het bedrag ervan, de inhoud van de uitgeoefende opdracht, de omvang van de project, de datum en de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor deze werken bestemd waren, de zelf uitgevoerde en door onderaannemers uitgevoerde prestaties, alsook een uitleg hoe de desbetreffende opdracht vergelijkbaar is met de onderhavige op vlak van de gevraagde competenties.
De bij te voegen bewijzen zijn processen-verbaal van definitieve opleveringen, attesten of certificaten van goede uitvoeringen afgeleverd door de bevoegde autoriteiten.
De dienstverlener zal een lijst bijvoegen met voor elke referentie volgende inlichtingen:
 naam en adres van de bouwheer en de contactpersoon;
 bedrag van de uitgevoerde diensten;
 lokalisatie van de diensten;
 een beschrijving van door de dienstverlener zelf uitgevoerde diensten.
- De volgende referenties worden gevraagd : (bedragen exclusief BTW)
hetzij* 2 opdrachten van 2.500.000 euro
hetzij * 3 opdrachten van 1.500.000 euro
hetzij * 4 opdrachten van 1.000.000 euro
De door de klant(en) ondertekende getuigschriften van goede uitvoering zullen eveneens bijgevoegd worden.
Art. 72, 10°:
De aanduiding van welk deel van de opdracht de inschrijver eventueel van plan is om in onderaanneming te geven, excl. btw en te verantwoorden som niet inbegrepen.
In dit geval dient een lijst te worden bijgevoegd, waarop duidelijk de eventuele onderaannemers worden vermeld en welke gedeelten van de opdracht aan deze onderaannemer zullen worden toevertrouwd, alsmede de referenties van al deze eventuele onderaannemers (naam, adres, aard van de toevertrouwde opdrachten).
Klasse: N/A, Categorie: N/A
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige inschrijving, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 31/08/2016 - 12:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen: 21/09/2016 - 11:00
IV.3.8. Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum: 21/09/2016 - 11:00
Plaats: 5e verdieping, lokaal 5.315, 1035 Brussel, CCN-gebouw, Vooruitgangstraat 80, Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit, Directie Administratieve Ondersteuning
Personen die de opening van de offertes mogen bijwonen: openbare zitting
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
Gezien de bijzondere aard van de opdracht, is een voorafgaandelijk bezoek ter plaatse verplicht in aanwezigheid van een afgevaardigde van het bestuur en dit op straffe van nietigheid van de offerte. Een attest van dit bezoek zal afgeleverd worden en dient gevoegd te worden bij de offerte.
De bezoeken zijn gepland op de nacht van 18.08.2016, het uur en de plaats worden later meegedeeld. Er worden geen vragen inzake het bestek meer beantwoord vanaf 31.08.2016, 12u.
Om praktische en organisatorische redenen wordt het aantal aanwezigen per inschrijver beperkt tot twee.
Aan de inschrijvers wordt gevraagd hun aanwezigheid te bevestigen via e-mail naar bsermeus@gob.brussels en om de naam en de functie mee te delen van de personen die zullen worden afgevaardigd naar het bezoek.
Elke bezoeker zal uitgerust zijn met een fluovest, een helm, veiligheidsschoenen en een zaklamp
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 09/08/2016

Vergelijkbare advertenties van BDA