AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Gemeente Vorst
Sint-Denijsstraat, 14, BE-1190 Vorst
Contact: Mevrouw Svenja Classen
Tel: +32 23702681 E-mail: cqdabbaye@forest.brussels
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Oproep tot aanvraag tot deelneming - Aanstelling van een studiebureau, handelend in de hoedanigheid van 'projectontwerper', met het oog op de opstelling van een stedenbouwkundige studie aangaande de site 'Neerstalle-Ververij' en de totstandbrenging van een kinderopvangstructuur.
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Diensten.
Belangrijkste plaats van dienstverlening: bouwterrein gelegen te Neerstalsesteenweg 110-114 en Ververijstraat 23-27 te 1190 Vorst
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
BESCHRIJVING VAN HET PROJECT
Deze opdracht van projectontwerper, gedragen door de Gemeente Vorst, kadert in de doelstelling het doorlopende terrein, gelegen tussen de Neerstalsesteenweg en de Ververijstraat, in te richten. Het perceel zal worden gebruikt voor de volgende functies:
- kinderopvangvoorziening;
- sociale koopwoningen;
- respectieve groene ruimten (openbare, private of semiprivate).
Dit project maakt deel uit van het vierjarenprogramma van het Duurzaam Wijkcontract Abdij - DWCAbdij (2015-2018).
De opdracht van projectontwerper bestaat uit twee delen. Het eerste deel van de opdracht van projectontwerper beoogt de opstelling van een stedenbouwkundige studie die de vestiging van de verschillende functies op het perceel voorstelt, gelet op de sociale context. Dit perceel zal later worden opgedeeld: een gedeelte van het perceel, dat gemeente-eigendom zal blijven, zal bestemd zijn voor een kinderopvangvoorziening en een ander voor sociale koopwoningen. De projectontwerper zal tevens het verdelingsplan voorbereiden. Het gedeelte van het perceel dat bestemd is voor sociale koopwoningen zal doorverkocht worden aan een operator op het gebied van sociale huisvesting. Dit eerste deel heeft tevens betrekking op de bepaling van het statuut van de ruimte (openbaar/privatief) aan de binnenkant van het huizenblok. Het tweede deel van de opdracht van projectontwerper heeft betrekking op de bouw van een kinderopvangvoorziening. Als indicatie: de aanbestedende overheid voorziet de verwezenlijking van een structuur met 54 plaatsen. Het project bestaat uit de oprichting van een kinderopvangvoorziening, en meer bepaald een kinderdagverblijf (kinderen van 0-36 maanden), door de bouw van gebouw op de site Neerstalle/Ververij en de inrichting van de onmiddellijke omgeving (ingang, parkeerzones, ruimten voor buitenactiviteiten van het kinderdagverblijf, speelterrein voor de kinderen, landschappelijke inrichting, .).
De geraamde oppervlakte voor het kinderdagverblijf bedraagt 700-800m² en omvat de volgende gehelen: de hoofdingang van het kinderdagverblijf, de administratieve pool, de pool 'kinderen', de ruimten voor diensten en de technische ruimten. Daarbij komt nog de inrichting van de onmiddellijke omgeving.
In het kader van het Duurzaam Wijkcontract Abdij moeten de EPB-vereisten de passiefstandaard voor nieuwe gebouwen bereiken. De bouwheer heeft bijzondere aandacht voor de duurzaamheid (vanuit ecologisch en sanitair oogpunt) van de gebruikte materialen.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
II.2.1. Totale hoeveelheid of omvang:
_____________________________
(1) OMVANG VAN DE OPDRACHT
De kandidaat dient een deelnemingsaanvraag in voor de gehele opdracht van projectontwerper. Derhalve staat de kandidaat in voor de volgende vermogens/materies:
- de opmetingen en meetplannen uitgevoerd door een erkende landmeter-expert en de door hem opgestelde meetplannen;
- de architectuurstudie, stedenbouwkundige studie en landschapsstudie;
- de bouwkundige studies, de stabiliteitsstudies en, in voorkomend geval, de studie van het bodemonderzoek;
- de speciale technische studies, met inbegrip van de studie van de energieprestatie van het gebouw;
- de akoestische studies;
- de opvolging van de uitvoering van de werken.
_____________________________________
(2) BEGROTINGSASPECTEN & VERDELING VAN DE OPDRACHT
De operaties die in het kader van deze opdracht dienen te worden bestudeerd, worden gedeeltelijk gesubsidieerd (gewestelijke subsidie verbonden aan het DWCAbdij).
Dit brengt de naleving van een vaste begrotingsenveloppe en strikte termijnen met zich mee.
Deze opdracht is een forfaitaire opdracht tegen globale prijs. Het bedrag van de erelonen voor onderhavige opdracht wordt vastgelegd door de aanbestedende overheid. De inschrijvers zullen bijgevolg in het kader van deze procedure geen concurrentie voeren inzake de prijs.
Ter indicatie: voor het volledige te realiseren programma bedraagt de maximale beschikbare begrotingsenveloppe voor de werken 1 602 500,00 euro excl. btw en dit buiten de bedragen die geraamd zijn voor de werken die nodig zijn voor de installaties van de concessiehouders (aanpassingen, aansluitingen, omleidingen .). Het bedrag van de erelonen, vastgelegd door de aanbestedende overheid, bedraagt 230.000,00 euro excl. btw voor het geheel van de opdracht van projectontwerper.
_____________________________________
(3) TERMIJNEN
De maximale termijnen waar de projectontwerper zich gedurende de hele opdracht op moet beroepen (waarbij hij tegelijkertijd ook rekening moet houden met de termijnen die verband houden met de administratieve procedures van de bouwheer), zijn de volgende:
- Kennisgeving van de toewijzing van de opdracht ten laatste op 18 december 2018;
- Einde van de uitgaven voor 'werken', ten laatste op 18 december 2020.
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
DEELNAME AAN DE PROCEDURE
Door deel te nemen aan de gunningsprocedure van de opdracht verklaart de kandidaat dat hij zich niet in een geval van uitsluiting bevindt zoals bedoeld in §1 en 2 van artikel 61 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
_____________
DOCUMENT 01 Deelnemingsaanvraagformulier
Het deelnemingsaanvraagformulier, dat zich in bijlage bij deze opdrachtaankondiging bevindt, moet door de dienstverlener naar behoren worden ingevuld, gedateerd en ondertekend.
De gemachtigde(n) voegt/voegen de akte toe die hem/hen machtiging verleent.
In het geval van vereniging van meerdere dienstverleners (tijdelijke of feitelijke vereniging) voegt de kandidaat bij zijn dossier een verenigingsovereenkomst waarin het type vereniging wordt aangeduid, net als de contractuele relaties tussen de partners en de vertegenwoordiger (die verantwoordelijk is tegenover de Bouwheer) van deze vereniging.
Ter herinnering: om te beantwoorden aan de eisen qua vakbekwaamheid van punt III.2.3 van deze aankondiging van opdracht, mag de kandidaat een beroep doen op de vakbekwaamheden van derden, natuurlijke of rechtspersonen, op voorwaarde dat die laatste zich ertoe verbinden hun vakbekwaamheden ter beschikking te stellen van de kandidaat indien de opdracht aan hem wordt gegund, en dat conform het formulier ''verbintenisverklaringsformulier' in bijlage bij deze aankondiging van opdracht, dat verplicht aan het deelnemingsaanvraagdossier moet worden toegevoegd.
_________________
DOCUMENTEN 02 & 03: RSZ-getuigschrift & Beroepsmatige fiscale verplichtingen
Voor de Belgische kandidaten en voor ieder lid van het team controleert de aanbestedende overheid, conform artikel 60 §1 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 via de applicatie 'Digiflow' de situatie van de kandidaat inzake sociale zekerheid en fiscale schulden (artikelen 62 en 63 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011).
De kandidaat moet in orde zijn wat betreft:
- zijn verplichtingen inzake socialezekerheidsbijdragen, tot en met het voorlaatste burgerlijk semester dat verstreken is voor de einddatum voor de ontvangst van de deelnemingsaanvragen;
- zijn beroepsmatige fiscale verplichtingen m.b.t. de laatste fiscale periode die verstreken is voor de einddatum voor de ontvangst van de deelnemingsaanvragen.
Voor de kandidaten of teamleden uit een andere lidstaat van de Europese Unie worden de attesten van de bevoegde instanties toegevoegd die bewijzen dat de kandidaat in orde is wat betreft zijn verplichtingen m.b.t. de betaling van socialezekerheidsbijdragen en wat betreft zijn beroepsmatige fiscale verplichtingen volgens de wettelijke bepalingen van het land waarin zij gevestigd zijn.
Deze documenten moeten voor alle leden van het team waaruit de 'kandidaat' is samengesteld, worden geleverd, ongeacht of het gaat om (een) partner(s) van de vereniging of om derden waarvan de verantwoordelijkheid gebonden is.
_____________
DOCUMENT 04: bewijs van inschrijving in de Orde van Architecten
Het bewijs van inschrijving in de Orde van Architecten (voor de Belgische kandidaten) of van inschrijving in een gelijkwaardige beroepsinstelling (voor de buitenlandse kandidaten) - origineel attest of maximaal één jaar voor de einddatum voor de ontvangst van de deelnemingsaanvragen gedateerd voor waar en echt verklaard afschrift - van de kandidaat (één of meerdere leden van het team waarvan de verantwoordelijkheid is gebonden) moet worden bezorgd.
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
nihil
nihil
III.2.3. Vakbekwaamheid:
_____
Conform het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011, artikel 72, wordt de technische bekwaamheid of beroepsbekwaamheid van de kandidaten geëvalueerd op grond van o.m. hun deskundigheid, hun doeltreffendheid, hun ervaring en hun betrouwbaarheid.
_____
De kandidaat zal zijn vakbekwaamheid en professionele bekwaamheid aantonen d.m.v. de volgende documenten:
_____________
DOCUMENT 05 : Het team (maximaal 4 pagina's (2 recto/2 verso) in A4-formaat)
Door middel van dit document bewijst de kandidaat dat het team (het studiebureau of, in voorkomend geval, het multidisciplinaire team) instaat voor de vermogens/materies die opgesomd worden in punt 'II.2) Hoeveelheden of omvang van de opdracht'.
De kandidaat toont de meerwaarden van het voorgestelde team aan met het oog op het voorwerp van deze overheidsopdracht; hij legt uit in welk opzicht deze bijzonderheden nopen tot een specifieke methodologie en legt de beoogde samenwerkingsverbanden in het team uit. Zo nodig kan een organogram bepaalde informatie illustreren.
Voor de leden van het team, in het bijzonder de verantwoordelijke(n) voor de uitvoering van de diensten, wordt het volgende verduidelijkt:
- de academische en professionele titels;
- zijn/haar rol in deze overheidsopdracht;
- op welk ogenblik hij/zij tussenkomt in de loop van deze overheidsopdracht.
_____________
DOCUMENT 06 : Referenties (maximaal 4 pagina's (2 recto/2 verso) in A4-formaat voor elke referentie)
Indiening van vier referenties die betrekking hebben op de bouw van een of meer gebouwen en waarvan de kandidaat (één of meerdere leden van het team waarvan de verantwoordelijkheid is gebonden) de ontwerper is.
Om ontvankelijk te zijn, moeten de ingediende referenties:
- in de loop van de drie laatste jaren zijn verwezenlijkt, te tellen vanaf de uiterste datum voor ontvangst van de deelnemingsaanvragen, en een vorderingsstadium hebben aangetoond in het interval tussen de voorontwerpfase en de voorlopige oplevering van de werken;
- minstens eenmaal in de ingediende referenties beantwoorden aan de volgende minimale gelijkenisvoorwaarden:
1. gelijkenis m.b.t. het VOORWERP: bouw of renovatie van een kinderopvangstructuur;
2. gelijkenis m.b.t. het VOORWERP en m.b.t. het BEDRAG: bouw van een gebouw op een site in een stedelijke omgeving voor een bedrag van de werken tussen 800.000 en 3.000.000 euro excl. btw;
3. gelijkenis m.b.t. het VOORWERP: minstens één referentie heeft betrekking op een openbare opdracht en werd tot het stadium van de voorlopige oplevering van de werken uitgevoerd;
4. gelijkenis m.b.t. het VOORWERP: stedenbouwkundige en landschappelijke studie in een stedelijke omgeving van minstens 1.000 m² en maximaal 5.000 m².
_____
Voor elk van de referenties wordt daarenboven minstens het volgende vermeld:
1° de benaming van het project en zijn precieze soorten van interventies (bouw, renovatie, .) bestemmingen (kinderopvangstructuur, kinderdagverblijf, .);
2° het adres van het project;
3° de projectontwerper en de exacte rol van een of meerdere leden van het voor deze opdracht kandiderende team in de ingediende referentie;
4° de bouwheer;
5° de bruto totale oppervlakte;
6° de datum van de voorlopige oplevering van de werken of het vorderingsstadium van het project;
7° het bedrag van de werken excl. btw;
8° een schriftelijke nota van maximaal één pagina (1 recto) in A4-formaat;
9° ministens drie illustraties van het project of van de verwezenlijking;
10° bewijzen van de verlening van diensten (waarin het vorderingsstadium van het project of, in voorkomend geval, de datum van de voorlopige oplevering, het bedrag van de werken excl. btw en het voorwerp van de opdracht worden gespecifieerd) in de vorm van attesten uitgebracht of medeondertekend door de bevoegde instantie of, wanneer de bestemmeling een privékoper was, door een attest van de koper.
Bij ontstentenis: eenvoudigweg door een verklaring op erewoord door de dienstverlener; deze verklaring dient door deze ondertekend te zijn. Deze documenten zijn supplementair aan de maximaal 4 pagina's (2 recto/2 verso) in A4-formaat per referentie.
nihil
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Onderhandeling. Gegadigden zijn reeds geselecteerd: Neen.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige aanbieding, gelet op de onderstaande criteria:
Criterium 1: Economisch meest voordelige aanbieding, in functie van de in het BB uiteengezettn modaliteiten, Weging: 100
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 19/9/2016 - 23:59
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
20/9/2016 - 11:00
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
_____
(1) Samenstelling van het deelnemingsaanvraagdossier (1a) De kandidaat vult het 'deelnemingsaanvraagformulier', dat zich in bijlage bij deze opdrachtaankondiging bevindt, in. Deze aankondiging vermeldt de lijst van documenten die bij het deelnemingsaanvraagdossier moeten worden gevoegd.
(1b) Het deelnemingsaanvraagdossier moet worden opgesteld in 3 papieren exemplaren, waarvan 1 niet-gebonden, en 1 digitale versie in pdf-formaat (die het geheel van de in het dossier voorgelegde documenten bevat). Wat de papieren exemplaren betreft: één ervan draagt de vermelding 'ORIGINEEL' en de twee andere de vermelding 'KOPIE'. In geval van tegenstrijdigheid tussen de exemplaren is het papieren exemplaar met de vermelding 'ORIGINEEL' rechtsgeldig.
_____
(2) Procedure
De onderhandelingsprocedure met bekendmaking gebeurt in twee fasen:
FASE 1: indiening van de deelnemingsaanvragen
Deze opdrachtaankondiging wordt gepubliceerd in het Bulletin der Aanbestedingen van het Belgisch Staatsblad en in het Publicatieblad van de Europese Unie.
De kandidaten worden verzocht een 'dossier van deelnemingsaanvraag' in te dienen. Vervolgens gaat de aanbestedende overheid over tot de analyse van de deelnemingsaanvragen op basis van de documenten die de kandidaten hebben ingediend met het oog op het beantwoorden aan de voorwaarden van de opdracht (afdeling III).
FASE 2: indiening van de offertes
De aan het eind van de eerste fase geselecteerde kandidaten worden verzocht in te schrijven conform het Bijzonder Bestek dat hun zal worden opgestuurd.
_____
(3) Adviescomité
Op elk ogenblik van de procedure zal de aanbestedende overheid een beroep kunnen doen op het advies van deskundigen. Deze deskundigen zijn vertegenwoordigers die zowel intern als extern aan de aanbestedende overheid zijn (bijvoorbeeld: vertegenwoordigers van het gemeentebestuur en de gewestelijke administratie, de Bouwheer van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, toekomstige gebruikers, subsidiërende overheid, externe deskundige, .).
Er zal een specifiek adviescomité worden samengesteld om de door de inschrijvers ingediende offertes te beoordelen. Dit comité zal belast zijn met het overmaken van een gemotiveerd advies aan het College van Burgemeester en Schepenen. De eindbeslissing voor de gunning van de opdracht rust uitsluitend op het College van Burgemeester en Schepenen.
_____
(4) Vergoeding van het dossier dat de offerte vormt - fase 2 van deze procedure.
Elke inschrijver die uitgenodigd wordt een offerte in te dienen, zal, voor zover hij een volledige, conforme offerte heeft ingediend en 50% van de punten heeft behaald ten aanzien van de gunningscriteria, een forfaitaire vergoeding van 3.000,00 euro ontvangen.
Aangezien het om een schadevergoeding gaat, is btw niet van toepassing.
_____
(5) Duidelijkheid van de deelnemingsaanvraag
De aanbestedende overheid wijst de kandidaat op de duidelijkheid van de deelnemingsaanvragen en de eerbiediging van de formele samenstelling van het dossier:
- de documenten zullen ingediend worden in de volgorde die vermeld wordt in deze aankondiging van opdracht;
- er zal tijdens de analyse van de deelnemingsaanvragen geen rekening gehouden worden met de informatie in de pagina's die de opgelegde maxima overschrijden.
Iedere verklaring van de kandidaat of door de kandidaat meegedeelde informatie die bij verificatie onjuist blijkt te zijn, kan leiden tot de afwijzing van de deelnemingsaanvraag.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 8/8/2016