AVIS DE MARCHÉ - SECTEURS SPÉCIAUX
Extrait du texte officiel. Consultez le text officiel complet en pièce jointe.
SECTION I. ENTITÉ ADJUDICATRICE
bpost
Muntcenter, BE-1000 Brussel
Contact: Van den Eynde Laurent
Tél: +32 22762786 E-mail: laurent.vandeneynde@bpost.be
Adresse(s) internet: http://www.bpost.be/https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=243803
SECTION II. OBJET DU MARCHÉ
II.1. DESCRIPTION
II.1.1. Intitulé attribué au marché par l'entité adjudicatrice:
Betaalterminals en diensten van verwerving van het betalingsverkeer
II.1.2. Type de marché et lieu d'exécution des travaux, de livraison de fournitures ou de prestation de services:
Type de marché: Services.
II.1.5. Brève description du marché ou de l'achat /des achats:
Levering en diensten met betrekking tot betaalterminals in verkooppunten en diensten van verwerving van het betalingsverkeer uitgevoerd op betaalterminals in verkooppunten, geldautomaten, mobile betalingen en e-commerce platforms.
bpost ontwikkelt een multi-channel sales beleid, met name binnen zijn afdeling "Mail & Retail Solutions." . Deze "Mail & Retail Solutions (MRS)" entiteit levert diensten in de eerste plaats aan grote klanten, publieke en private, kleine en middelgrote ondernemingen en zelfstandigen. In de tweede plaats levert ze ook diensten aan residentiële klanten die gebruik maken van zowel massamarkt kanalen zoals postkantoren, de "Points Poste" als van de e-shop van bpost om postale producten te kopen.
Eén van de verkoopkanalen, met name het netwerk van postkantoren, bestaat uit ongeveer 660 kantoren verspreid over het hele Belgische grondgebied, waarbij op dit ogenblik ongeveer 1.800 betaalautomaten betalingen van verschillende betaalkaarten kan verwerken.
In hetzelfde netwerk, heeft bpost een bancair dienstenaanbod en biedt onder andere, in bijna 500 kantoren, een ATM-dienst (ATM) aan die de verdeling van cash mogelijk maakt.
Als onderdeel van dit multi-channel sales beleid, biedt bpost haar producten en diensten ook aan via e-commerce platforms alsmede via haar postbodes voor bepaalde diensten met toegevoegde waarde.
De belangrijkste doelstellingen van deze oproep voor kandidaten zijn :
Het verzorgen van de implementatie, installatie en onderhoud van nieuwe betaalterminals in het postkantoren netwerk.
Een brede waaier van oplossingen hebben om het accepteren van elektronische betalingen in alle verkoopkanalen te ondersteunen en te verzekeren.
In staat zijn om nieuwe betalingsmethodes en aanverwante diensten te ondersteunen en te leveren (bv contactloze betalingen (NFC), betalingen via GSM, QR code, getrouwheidskaarten, herladen van transportbewijzen, herladen van SIM-kaarten, digitale portefeuilles .).
Evolutie naar een regionale en internationale bewezen dienst gecertificeerd door alle belangrijke kaartmerken en kaart-verenigingen zoals EMVCo, PCI, etc.
Het verzekeren van een PCI-compliant oplossing.
Het garanderen van volledige transparantie inzake kosten, korting kosten, wissel kosten, niveau van dienstverlening,.
Het drukken van operationele kosten
De opdracht bestaat uit 2 loten:
De eerste heeft betrekking op de betaalterminals (levering, integratie en onderhoud) voor het postkantoor netwerk en eventueel voor andere verkoopkanalen ; in het kader van deze missie van het beheer van betaalterminals worden ook betaling service providers-diensten gevraagd.
Het tweede lot heeft betrekking op de "acquiring" diensten van elektronisch betalingsverkeer op alle betaalterminals, automaten, geldautomaten, ecommerce platformen. Betalingen van de meerderheid van nationale en internationale debit en krediet kaarten moeten gelicensed zijn en gecertifieerd.
De gevraagde diensten omvatten niet het beheer van het netwerk van geldautomaten (ATM), die momenteel geleverd wordt door een externe leverancier. Ze omvat ook niet het aanbieden van betaalterminals of overname dienst in Postpunten, noch diensten als "payment providers" voor onze e-commerce platformen.
Er is een noodzaak voor de integratie van diensten voor het beheer van het betalingsverkeer in de systemen en organisatie van bpost, in de aanbestedingsprocedure zal dan ook de uitvoering van een "Proof of Concept" vervat zitten. De omvang van deze 'Proof of Concept zal worden uitgewerkt in het bestek wordt aan de geselecteerde gegadigden toegezonden.
II.1.8. Division en lots: Oui
Il convient de soumettre des offres pour: un ou plusieurs lots.
INFORMATIONS SUR LES LOTS:
Lot1: Betaalterminals (levering, integratie en onderhoud)
Description succincte:
Betaalterminals (levering, integratie en onderhoud)
LOT 1 van de aanbesteding betreft :
levering, de integratie en het onderhoud van de betaalterminals aan alle loketten van postkantoren beheerd door bpost; momenteel zijn er 1.800 betaalterminals operationeel.
levering, de integratie en het onderhoud van de betaalterminals in andere verkoopkanalen, afhankelijk van de strategie gedefinieerd door bpost
aanbieden van betalingsdiensten (payment service providers) om de aanvaarding van de belangrijkste debit en kredietkaarten te garanderen op de betaalterminals.
De formaat conversie naar het bij bpost gebruikte formaat, om de integratie met de bestaande technische infrastructuur te faciliteren en bijkomende interne ontwikkeling te vermijden.
Betaalterminals in verkooppunten moeten in staat zijn om volgende betaalkaarten en methodes te accepteren:
chipkaarten volgens de internationale EMV norm;
magneetkaart (in geval dat de chip niet kan niet kan gelezen worden)
contactloze kaart (near field communication NFC)
Daarnaast moet het mogelijk zijn dat de terminal andere soorten kaarten als debet- en kredietkaarten kan lezen. Zoals bijvoorbeeld de Belgische identiteitskaart (e-ID) die moet kunnen gelezen worden, alsook andere authenticatie-kaarten (zoals loyalty cards).
De betaalterminals moeten het betalingsverkeer marktconform kunnen uitvoeren, met inbegrip van de volgende sequenties:
Ontvangen van betalingen rechtstreeks gestuurd uit het kassasysteem dat door bpost gebruikt wordt ;
Het duidelijk afbeelden van het transactiebedrag aan de kaarthouder, met de mogelijkheid tot bevestigen.
Opvragen en registreren van de pincode van de kaarthouder (met behulp van de PIN-pad);
Indien nodig, in alle veiligheid de bevestiging vragen en kunnen doorgeven aan het kassasysteem gebruikt door bpost;
In staat zijn om annuleringen, wijzigingen of terugbetaling van een transactie uit te voeren op basis van instructies vanuit het kassasysteem gebruikt door bpost.
In staat zijn om de aankoop met "cash back" te ondersteunen op basis van instructies vanuit het kassasysteem gebruikt door bpost
Integratie met het kassasysteem van bpost is essentieel. Deze integratie gebeurt vandaag via een USB-aansluiting aangesloten via een Edgeport aan de "Thin Client" dat wordt gebruikt door bpost als 'front office' (het equivalent van een kassa systeem in detailhandel). Stand-alone betaalterminals voldoen niet in de organisatie van bpost.
Verder verloopt de communicatie van on-line transacties of overdracht van gegevens via de bpost netwerkinfrastructuur. De terminals ondersteunen TCP-IP communicatiestandaarden. De terminals moeten dus in staat zijn om verbinding te maken over het LAN netwerk van bpost met de "acquiring"-dienstverleners.
Transactie verwerkingstijden, met inbegrip van de communicatie tussen het bpost kassa systeem en de kaarthouder, en de communicatie via het bpost LAN-netwerk moeten verenigbaar zijn met de standaard verwerkingstijden van alle grote kaartmerken .
Lot2: Verwerving van het betaalverkeer
Description succincte:
Verwerving van het betaalverkeer op de betaalterminals, de geldautomaten, de e-commerce platform,.
LOT 2 markt betreft de diensten van de verwerving van elektronische betalingstransacties (acquiring) :
alle betaalterminals in verkooppunten
verkoopautomaten
geldautomaten
e-commerce platformen
elektronische toepassingen ontwikkeld door bpost, voor zover deze elektronische betalingen gebruiken.
We dienen voor de meerderheid van de debit-en kredietkaarten (nationaal en internationaal) beschikken over de nodige licenties en certificaten.
Het huidige volume van elektronisch betalingsverkeer bedraagt :
voor betaalterminals in verkooppunten betreft het op jaarbasis, 6 miljoen transacties als volgt verdeeld : 3 miljoen debettransacties "Low Value" (minder dan 25 euro per transactie), 2,9 miljoen debettransacties "High Value" (meer dan 25 per transactie) en meer dan 120.000 transacties met kredietkaarten;
voor geldautomaten (ATM), meer dan 14 miljoen transacties op jaarbasis;
voor e-commerce, elektronische handelsplatformen en verkoopautomaten worden de betalingstransacties geschat op een volume van 500.000 transacties per jaar.
De dienst transactieverwerving (acquiring) omvat onder andere de volgende activiteiten (niet limitatief):
De verwerving/overname en validatie van de transactie
Netting (clearing)
Verwerking
Volledig beheer van disputen, retro-facturatie en arbitrage.
Het opnemen van verantwoordelijkheid en verplichtingen inzake klachten, kosten en boetes van de verschillende kaartschema's.
Actieve en pro-actieve ondersteuning en raadgeving aan bpost over verantwoordelijkheden en verplichtingen teneinde klachten, strafmaatregelen, excessieve retro-facturatie en fraude te vermijden.
II.2. QUANTITÉ OU ÉTENDUE DU MARCHÉ
II.2.1. Quantité ou étendue globale:
Zie beschrijving (punt II 1.5.) en ook bijlages B voor beschrijvingen van de loten
SECTION III. RENSEIGNEMENTS D'ORDRE JURIDIQUE, ÉCONOMIQUE, FINANCIER ET TECHNIQUE
III.2. CONDITIONS DE PARTICIPATION
III.2.1. Situation propre des opérateurs économiques:
De bedrijven die hun aanvraag tot deelneming voor de opdracht indienen vermelden de volgende informatie in hun aanvraag:
- Naam van het bedrijf
- Adres van de bedrijfszetel
- btw-nummer van het bedrijf
- Gegevens van de persoon belast met de onderhandeling van deze opdracht en die eventueel de vragen kan beantwoorden, alsook de gegevens van zijn vervanger (naam, voornaam, functie, telefoon, gsm, e-mail)
Als meerdere bedrijven samen een aanvraag tot deelneming indienen als combinatie zonder rechtspersoonlijkheid, blijven alle deelnemers hoofdelijk verantwoordelijk en zijn ze verplicht om de deelnemer aan te duiden die de combinatie zal vertegenwoordigen tegenover de aanbestedende overheid.
Gelieve ons de nodige informatie mee te delen om te beoordelen of aan de onderstaande eisen werd voldaan.
Uitsluitingscriteria:
bpost kan, gedurende de volledige duur van de procedure, beslissen om een kandidaat of een inschrijver uit te sluiten die zich in één van de uitsluitingsgevallen bevindt die zijn opgenomen in artikel 66 §1 en §2, 1°-7° van het Koninklijk Besluit van 16 juli 2012 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in speciale sectoren.
In dit verband worden de kandidaten verzocht om de volgende bewijsstukken bij hun kandidatuur te voegen:
Bijlage 1 : een document, afgeleverd door een gerechtelijke of administratieve instantie, waaruit blijkt dat de kandidaat (i) zich niet bevindt in een staat van faillissement, vereffening, staking van werkzaamheden, gerechtelijke reorganisatie of een andere gelijkaardige toestand die het gevolg is van een gelijkaardige procedure waarin de nationale wetgeving of reglementering voorziet, en (ii) geen aangifte heeft gedaan van zijn faillissement, voor wie geen procedure van vereffening of gerechtelijke reorganisatie aanhangig is, of die niet het voorwerp is van een gelijkaardige procedure bestaande in andere nationale reglementeringen (Artikel 66 §2, 1° en 2° van het voornoemde KB).
Bijlage 2 : een uittreksel uit het strafregister van de kandidaat om aan te tonen dat de kandidaat niet is veroordeeld bij een rechterlijke beslissing die in kracht van gewijsde is gegaan, voor de volgende misdrijven (Artikel 66 §1 en §2, 3° van het voornoemde KB)
Deelname aan een criminele organisatie (artikel 324bis van het Strafwetboek)
Omkoping (zoals bedoeld in artikelen 246 en 250 van het Strafwetboek)
Fraude (als bedoeld in artikel 1 van de overeenkomst aangaande de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschap, goedgekeurd door de wet van 17 februari 2002)
Witwassen van geld (zoals bedoeld in artikel 5 van de wet van 11 januari 1993 ter voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme)
Een misdrijf dat zijn professionele integriteit aantast
Bijlage 3 : een RSZ-attest met betrekking tot het voorlaatste afgelopen kalenderkwartaal, v??r de uiterste datum voor de ontvangst van de aanvragen tot deelneming, waaruit blijkt dat hij voldaan heeft aan de vereisten inzake de betaling van de bijdragen voor de sociale zekerheid. De kandidaat die personeel uit een andere lidstaat van de Europese Unie tewerkstelt die niet aan de Belgische sociale zekerheidswetgeving is onderworpen, legt een attest voor van de bevoegde overheid van het betrokken land (Artikel 66 §2, 5° en 67 van het voornoemde KB).
Bijlage 4 : een certificaat afgeleverd door de bevoegde instantie van het betrokken land waaruit blijkt dat hij zijn verplichtingen nakomt betreffende de betaling van zijn belastingen en taksen, overeenkomstig de Belgische wetgeving of die van het land waar hij is gevestigd. Voor de Belgische kandidaten gaat het om een recent attest van de Federale Overheidsdienst Financiën, waaruit blijkt dat de kandidaat in orde is met de betaling van belastingen, zowel directe als indirecte. ( Artikel 66 §2, 6° en 68 van het voornoemde KB).
Bijlage 5 : een verklaring op eer dat hij bij zijn beroepsuitoefening nooit een ernstige fout heeft begaan EN geen valse verklaringen heeft afgelegd bij het verstrekken van inlichtingen, opeisbaar bij toepassing van Hoofdstuk 5 van het KB van 16 juli 2012 getiteld "Selectie van de kandidaten en van de inschrijvers - Toegangsrecht en kwalitatieve selectie". (Artikelen 66 §2.4° en 66 §2.7° van het voornoemde KB). Gelieve het model van verklaring op eer dat als bijlage bij deze aankondiging gaat te gebruiken.
Voor de buitenlandse bedrijven die zich kandidaat stellen, gaat het om gelijkwaardige attesten, afgeleverd door de bevoegde autoriteiten, volgens de wettelijke bepalingen van het land waar het bedrijf is gevestigd.
Er wordt gevraagd aan de kandidaten om de voorwaarden in artikelen 66 §3 tot 68 van het KB van 16 juli 2012 over de bewijsmiddelen aandachtig te lezen, zodat die bewijsmiddelen voldoen aan de voorwaarden in die bepalingen.
Als de aanvraag tot deelneming van een combinatie zonder rechtspersoonlijkheid komt, moet voor elk lid van de combinatie op dezelfde manier (op basis van de hierboven vermelde bewijsmiddelen) worden bewezen dat hij zich niet in een uitsluitingssituatie bevindt.
Als een kandidaat zich beroept op de draagkracht van een andere entiteit conform artikel 72 van het KB van 16 juli 2012, om te kunnen voldoen aan de economische en financiële, technische en/of professionele draagkracht die volgens de selectiecriteria vereist is, moet ook op dezelfde manier (op basis van de hierboven vermelde bewijsmiddelen) worden bewezen dat deze andere betrokken entiteit zich niet in een uitsluitingssituatie bevindt.
III.2.2. Capacité économique et financière:
Bijlage 6 : de financiële balansen van de laatste 3 jaren;
Bijlage 7: een recent handelsverslag (Graydon, Dun & Bradstreet, .);
Bijlage 8 : de zakencijfers van de 3 laatste jaren (2013, 2014 en 2015) die werden gerealiseerd voor de uitvoering van gelijkaardige contracten.
III.2.3. Capacité technique:
Bijlage 9 :
De kandidaat zal een volledige beschrijving van het bedrijf, de structuur (in het geval van een holding of iets dergelijks) en de rol van elke maatschappij binnen de Europese Unie, aandacht gevende aan de structuur waarmee de Belgische markt wordt geserviced. De lijst zal de rol van elke locatie alsmede de commerciële en technische middelen om dergelijke gevraagde markt te ondersteunen bevatten. Een beschrijving van de ondersteunende diensten voor de Belgische en Europese markt zal ook worden beschreven en zal in rekening gebracht worden in de evaluatie.
Bijlage 10 :
De technische capaciteit van de kandidaat is bewezen door middel van ten minste 3 vergelijkbare referenties. Met voor elk van de referenties een verwijzing naar de naam van het bedrijf, de naam en het adres van de contactpersoon, de beschrijving van de geleverde diensten (scope), budget de startdatum en het einde van het contract, de beschrijving van de taken van de kandidaat zelf en die taken die werden uitbesteed (met lijst van onderaannemers).
Voor LOT 1, informatie over het aantal ingezette terminals, het aantal sites, integratie van diensten "fondsen" die werden voorzien, en welke betalingen dienstverleners omvat zijn.
Voor LOT 2, de informatie van de geaccepteerde kaartenschema's (certificeringen en licenties), omzetcijfers en de beschrijving van de aangeboden diensten bevatten.
Bijlage 11 :
Voor LOT 1, zal de kandidaat in staat zijn om een gamma van apparatuur te leveren die in de hierboven beschreven behoeften voorziet. De kandidaat zal potentiële systemen (hardware) presenteren met de technische kenmerken en de Europese certificeringen (EEG-normen ) en de internationale certificering (Visa en MasterCard), incluis, alsook een presentatie van de roadmap "producten" om aan te tonen dat haar oplossingen bewezen en stabiel zijn op korte en middenlange termijn. De kandidaat zal ook aangeven hoeveel gelijkaardige betaalterminals werden geïnstalleerd in de wereld en in Europa , alsook de type transacties die er vandaag op uitgevoerd worden en de mogelijkheden om in de toekomst deze diensten bij bpost te implementeren.
SECTION IV. PROCÉDURE
IV.1. TYPE DE PROCÉDURE
Négociée. Des condidats ont déja été sélectionnés: Non.
IV.2. CRITERES D'ATTRIBUTION
Offre économiquement la plus avantageuse appréciée en fonction des critères énoncés dans le cahier des charges, dans l'invitation à soumissionner ou à négocier ou encore dans le document descriptif.
IV.3. RENSEIGNEMENTS D'ORDRE ADMINISTRATIF.
IV.3.3. Conditions d'obtention du cahier des charges et des documents complémentaires ou du document descriptif:
Date limite pour la réception des demandes de documents ou pour l'accès aux documents: 05/09/2016-16:00
IV.3.4. Date limite de réception des offres ou des demandes de participation:
05/09/2016-16:00
Deze publicatie betreft een oproep tot kandidaatstelling. De kandidaturen dienen door de hier bovenvermeldecontactpersoon ontvangst worden zowel onder elektronisch (e-mail) als "papieren" (post adres) vorm, ten laatste op de datum vermeld in punt IV.3.4). Het bijzonder bestek, op dit moment niet beschikbaar, zal enkel aande geselecteerde kandidaten gestuurd worden. Enkel na de uiterste datum van indiening van de kandidatuurdossiers, zal bpost evalueren of de deelnemingsvoorwaarden van de kandidaat werden beantwoord. De geselecteerde kandidaten zullen het bestek ontvangen en zullen de mogelijkheid hebben om een offerte in te dienen.
Een kandidaat kan zich, in voorkomend geval, beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval moet hij aan de aanbestedende dienst aantonen dat hij zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om de opdrachtnemer dergelijke middelen voor deze specifieke opdracht ter beschikking te stellen. Deze entiteit zal zich moeten garant stellen voor alle engagementen die door de kandidaat gemaakt worden en zal zich ertoe verbinden zijn volledige medewerking te verlenen en alle nodige middelen ter beschikking van bpost te stellen in het kader van onderhavige opdracht. Gelieve het modelformulier "verbintenis van een derde entiteit" dat als bijlage bij deze aankondiging gaat te gebruiken.
Onder dezelfde voorwaarden kan een combinatie van kandidaten een beroep doen op de draagkracht van deelnemers aan de combinatie en op die van andere entiteiten.
VI.5. DATE D'ENVOI DU PRÉSENT AVIS:28/07/2016