AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, Brussel Mobiliteit
Vooruitgangstraat 80/1, BE-1035 Brussel
Contact: Directie Beheer en Onderhoud van de Wegen
ir Vincianne Lerate, Directeur f.f.
Tel: +32 22041967 Fax: +32 22041503 E-mail: vlerate@sprb.brussels
Internet adres(sen): https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=243100
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
BMB/DGE-DBO/2016.0933 : DBM Renovatie en onderhoud van de Leopold II-tunnel
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
De opdracht heeft betrekking op de renovatie en het onderhoud van de Leopold II-tunnel, een in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelegen kunstwerk van ca. 2.600 meter lang.
De opdracht wordt gegund onder de vorm van een DBM-contract ('Design, Build, Maintain contract') waarbij een deel van de betaling van de renovatiekosten (met inbegrip van de constructie in civiele bouwkunde, de speciale technieken en het ontwerp) wordt gespreid over de beschikbaarheidssperiode. De opdracht heeft betrekking op het ontwerp en de uitvoering van de beveiligings- en renovatiewerken van de Leopold II-tunnel, het onderhoud en de instandhouding van de civiele constructies en van de uitrustingen van de tunnel tijdens (vanaf drie maanden na de sluiting van het contract) en na de werken voor een lange termijn (in de orde van grootte van 25 jaar), te rekenen vanaf de voltooiing van de beveiligings- en renovatiewerken. Dit impliceert dat de opdrachtnemer ook de verantwoordelijkheid van het onderhoud van de Leopold II tunnel zal overnemen in de staat waarin het zich bevindt voor de voltooiing van de renovatiewerken.
Wat de technische prestaties betreft, zal de opdracht dus de volgende deeltaken omvatten:
Technische opdracht 1: civiele constructies;
Technische opdracht 2: uitrustingen (met inbegrip van de ventilatie en de controle/besturing);
Technische opdracht 3: ontwerp (met inbegrip van het architecturale ontwerp van de oprijzende elementen);
Technische opdracht 4: onderhoud en instandhouding.
De opdracht omvat onder meer de volgende studies die verband houden met de werken voor de beveiliging en renovatie van de tunnel:
Ontwerpstudies en -opdrachten, met inbegrip van het architecturale ontwerp van de aan het oppervlak zichtbare kunstwerken, in overeenstemming met de vigerende reglementering;
Uitvoeringsstudies van de werken;
Mobiliteitsstudies, met inbegrip van begeleidende maatregelen (in samenwerking met de openbare instanties)
De voornaamste werken die in het kader van de opdracht dienen te worden uitgevoerd, zoals beoogd in dit stadium, hebben betrekking op elk van de twee kokers van de tunnel (elk ca. 2.600 meter lang) en raken voornamelijk aan de volgende elementen:
De voorbereidende werken vóór de eerste volledige zomersluiting omvatten, samengevat, de heraanleg van de Keizer Karellaan, de Glansroemlaan, de Pantheonlaan en de Leopold II-laan.
De voornaamste renovatiewerken omvatten:
o De noodzakelijke herstellingen van de ruwbouw, waaronder de waterdichtingswerken;
o De renovatie van de rijweg, van de voetpaden en van de netwerken aan de binnenzijde van de tunnel;
o De creatie van nooduitgangen en bijkomende technische lokalen buiten de bestaande volumes, wat gepaard zal gaan met zich gedeeltelijk onder het grondwaterniveau situerende grondwerken, alsook stut- en waterdichtingswerken, civieltechnische werken en afbouwstructuren;
o De zware herinrichting van bestaande lokalen;
o De brandbescherming van een groot deel van de primaire en secundaire structuren van de tunnelbuizen;
o De vervanging van alle verouderde uitrustingen van de tunnel (bewaking, signalisatie, verlichting, energievoorziening, .);
o De volledige herziening van het sanitaire ventilatie- en het rookafvoersysteem;
o De volledige herziening van het controle-/besturingssysteem van de tunnel.
De aanbestedende overheid behoudt zich niettemin het recht voor om aan deze omschrijving later nog wijzigingen aan te brengen. De door de weerhouden kandidaten ingediende offertes moeten zich dus baseren op de aanwijzingen in de opdrachtdocumenten die hen later nog zullen worden bezorgd.
De aandacht van de kandidaten wordt van bij het begin gevestigd op het gegeven dat de realisatie van de werkzaamheden in een dichte stedelijke omgeving één van de grootste uitdagingen van het project betreft. Het merendeel van de werken zal in wezen immers moeten worden gerealiseerd zonder stopzetting van het gebruik van de tunnel.
De aanbestedende overheid zal enkel de volledige sluiting voor de uitvoering van de werkzaamheden toelatengedurende de nacht van zondag tot donderdag (van 22 uur tot 6 uur)en gedurende de zomervakantie, d.i. van 1 juli tem 31 augustus. De planning van de uitvoering van de opdracht is een zeer belangrijk aspect van het project. Aldus wenst de aanbestedende overheid de duur van de renovatiewerken te beperken tot 39 maanden met inbegrip van de voorbereidende wegwerkzaamheden.
In het licht hiervan zijn de inschrijvers belast met het opstellen van een zo goed mogelijk aangepaste planning en fasering om zo vertragingen binnen het kader en de grenzen van de exploitatievoorwaarden (in de vorige alinea genoemd en nader gepreciseerd in het bijzonder bestek). De aanbestedende overheid voorziet voorts in een Bonus/Malus systeem om zo een vroege levering in het licht van de voorziene beschikbaarheidsdatum aan te moedigen en om elke vertraging in dat opzicht zwaar te sanctioneren.
Het ontwerp van de kunstwerken, de uitvoeringsmethoden en de fasering zullen dan ook zodanig dienen te worden opgevat dat de continuïteit van de openstelling verzekerd kan worden met inachtneming van de veiligheidsvoorschriften vastgesteld door Brussel Mobiliteit voor de gebruikers van de tunnel tijdens de werken gelet op de dagelijkse heropeningen. Deze voorschriften zullen nader worden bepaald in de aanbestedingsdocumenten.
De taken en werkzaamheden inzake het onderhoud en instandhouding, omvatten op hun beurt zowel de civiele bouwwerken als de uitrusting.
De aanbestedende overheid zal tijdens de voltooiingsperiode van de renovatiewerken (technische prestaties 1 tot 3) of op het einde ervan, een deel van de constructiekosten ([80%]) betalen. De betaling van het overige deel van deze constructiekosten ([20%]) zal worden gespreid over een periode van 25 jaar (beschikbaarheidsfase) om zo het onderhoud en de beschikbaarheid van de tunnel gedurende deze periode te verzekeren.
Sommige voor de verwezenlijking van het project vereiste vergunningen worden simultaan met het verloop van de gunningsprocedure door de aanbestedende overheid aangevraagd. De private partner aan wie de opdracht zal worden toegewezen, zal op zijn beurt ertoe gehouden zijn om alle eventueel noodzakelijke wijzigingsvergunningen te bekomen.
De kandidaten voegen aan hun aanvraag tot deelneming een volledig en duidelijk organigram toe dat betrekking heeft op alle aspecten van de opdracht (d.i. de vier hierboven vermelde technische opdrachten, met inbegrip van de personen belast met de aspecten planning en mobiliteit). De kandidaten identificeren op duidelijk wijze, onder meer, binnen hun consortium de leden (en/of geïdentificeerde onderaannemers) aan wie de coördinatie en de uitvoering van de hierboven vermelde technische opdrachten zullen worden toevertrouwd. Indien er beroep wordt gedaan op onderaannemers om één of meerdere van de vier voormelde opdrachten te coördineren, dienen de kandidaten aan de aanbestedende overheid te tonen dat zij gedurende de hele duur van de opdracht op de steun van deze onderaannemers zullen kunnen rekenen door een verklaring in die zin van deze laatste voor te leggen.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
De kandidaten die zich in één van de uitsluitingsgevallen zouden bevinden, die bij artikel 61 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011 worden beoogd, kunnen worden uitgesloten van deelneming aan onderhavige overheidsopdracht. Door de indiening van hun aanvraag tot deelneming verklaren de kandidaten op erewoord dat ze zich niet in een situatie bevinden, die aanleiding zou kunnen geven tot uitsluiting van deelneming aan overheidsopdrachten. Mocht een kandidaat zich wel in een uitsluitingssituatie bevinden, zal hij ter zake alle mogelijke informatie verstrekken alsook uiteenzetten, waarom hij van mening is desalniettemin te kunnen deelnemen aan de opdracht.
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming de attesten toe, dewelke door de artikelen 62 en 63 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011 worden verzocht, met name de attesten betreffende de betaling van zijn sociale zekerheidsbijdragen en de nakoming van zijn fiscale verplichtingen ten aanzien van de btw en de vennootschapsbelasting of, in voorkomend geval, de personenbelasting.
Voor de Belgische inschrijvers zal de aanbestedende overheid zelf de inlichtingen of documenten in verband met het bewijs van betaling van de sociale zekerheidsbijdragen inwinnen door via elektronische weg de federale databanken te raadplegen, die als authentieke bronnen werden geïdentificeerd.
De overige documenten of inlichtingen die voor de kwalitatieve selectie nodig zijn, zullen door de inschrijvers zelf worden bezorgd.
Wanneer de aanvraag tot deelneming uitgaat van een consortium, geldt het voorgaande voor elk lid van het consortium. De uitsluiting van één van de leden van het consortium zal tot de uitsluiting van het hele consortium kunnen leiden.
Als een kandidaat om zijn economische en financiële draagkracht en/of zijn technische bekwaamheid aan te tonen, verwijst naar de economische en financiële draagkracht of de technische bekwaamheid van andere entiteiten, gelden de uitsluitingsredenen eveneens voor deze entiteiten en dient de kandidaat ook het bewijs te leveren dat deze entiteiten zich niet in één van voormelde uitsluitingssituaties bevinden door middel van een verklaring op erewoord vanwege deze entiteiten. Hetzelfde geldt voor de onderaannemers die door het organigram van de kandidaat worden vermeld met het oog op de coördinatie van één van de technische opdrachten die bij punt II.1.5 worden beoogd.
De gestelde eisen in verband met de eigen situatie van de kandidaten en de voor te leggen documenten worden gepreciseerd in de selectiegids (zie VI.3).
III.2.2. Economische en financiële draagkracht:
De kandidaat moet aantonen dat hij over een toereikende financiële en economische draagkracht beschikt voor de uitvoering van de opdracht en om de gevraagde contractuele verbintenissen aan te gaan zonder financieel risico voor de aanbestedende overheid. Hiervoor is onderstaande vereist:
(a) De kandidaat zal zijn jaarrekeningen van de laatste drie jaar (2013 tot 2015) voorleggen, zoals deze werden neergelegd bij de Nationale Bank van België of een vergelijkbare nationale instantie, alsook alle overige nuttige documenten waaruit blijkt dat de kandidaat over een toereikende financiële draagkracht beschikt om het contract "DBM Renovatie en onderhoud van de Leopold II-tunnel" uit te voeren zonder financieel risico voor de aanbestedende overheid. In de veronderstelling dat de jaarrekeningen van de laatste drie jaar van de kandidaat beschikbaar zijn op de website van de Kruispuntbank van Ondernemingen, mag de kandidaat dit signaleren en zal de aanbestedende overheid ze op deze website raadplegen.
(b) De kandidaat moet zijn globale jaaromzet aangeven voor de laatste drie beschikbare boekjaren (2013 tot 2015).
(c) De kandidaat moet de jaaromzet aangeven van de entiteiten (leden van het consortium of gekende onderaannemers) die belast zullen worden met de uitvoering van de technische opdrachten 1 tot 4 die bij punt II.1.5 worden beoogd, en dat voor de laatste drie beschikbare boekjaren (2013 tot 2015).
(d) De kandidaat moet aantonen dat hij in staat is om een minimumbedrag van 40 miljoen euro te financieren gedurende een periode van 25 jaar.
De gestelde eisen met betrekking tot de economische en financiële draagkracht van de kandidaten en
de te bezorgen documenten worden vermeld in de selectiegids (zie VI.3).
De door de aanbestedende overheid geëiste minimale gemiddelde jaaromzet voor de technische opdrachten 1 tot 4 bedraagt respectievelijk:
75 miljoen euro voor technische opdracht 1;
35 miljoen euro voor technische opdracht 2;
5 miljoen euro voor technische opdracht 3;
10 miljoen euro voor technische opdracht 4.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
De kandidaat moet bewijzen dat hij over de nodige technische bekwaamheid beschikt om de opdracht uit te voeren. Hiertoe is het volgende vereist:
(a) De volgende referenties waarvan de uitvoering uiterlijk van vijf jaar geleden dateert:
1. Om aan te tonen dat hij over voldoende bekwaamheid beschikt om het project in goede banen te leiden: minimum één en maximum drie referenties, verplicht, met betrekking tot de uitvoering van een transportinfrastructuurproject met geïntegreerde onderhoud en overdracht van het beschikbaarheidsrisico (van het type PPP, concessie, DBM, DBFM,.) waarover hij de leiding had;
2. Om aan te tonen dat hij over voldoende bekwaamheid beschikt om technische opdracht 1 "Civiele constructies" uit te voeren: minimum één en maximum drie referenties met betrekking tot de renovatie, zonder stopzetting van het gebruik, van de bouwkundige onderdelen van een tunnel in stedelijke omgeving.
3. Om aan te tonen dat hij over voldoende bekwaamheid beschikt om technische opdracht 2 "Uitrustingen" uit te voeren: minimum één en maximum drie referenties met betrekking tot de levering en plaatsing van de exploitatie- en veiligheidsuitrustingen van een wegtunnel in het kader van een renovatieproject zonder stopzetting van het gebruik ervan.
4. Om aan te tonen dat hij over voldoende bekwaamheid beschikt om technische opdracht 3 "Ontwerp" uit te voeren:
- Minimum één en maximum drie referenties mbt het ontwerp van de bouwkundige onderdelen van een tunnel in stedelijk omgeving.
- Minimum één en maximum drie referenties van een ontwerp van de exploitatie- en veiligheidsuitrustingen van een wegtunnel.
De referenties dienen bij voorkeur verband te houden met gerealiseerde (beëindigde) projecten en, zo niet, dan toch minstens met lopende projecten. Afgezien van een korte omschrijving van het project, dient de beschrijving van de referenties niet alleen de respectieve bedragen, de datums en de uitvoeringslocaties te preciseren, maar ook hun publieke of private bestemmelingen (met contactpersoon en coördinaten) en de relevantie van elke referentie voor het project dat het voorwerp uitmaakt van onderhavige opdracht. Bij prestaties die in het kader van een consortium werden geleverd, zal de beschrijving de daadwerkelijke rol van de kandidaat in de context van het desbetreffende project preciseren. De kandidaten zullen ook een attest bezorgen, waaruit blijkt dat de werken of diensten naar behoren werden verricht volgens de regels van goed vakmanschap en regelmatig tot een goed einde werden gebracht, en dat voor minstens elk van de minimaal gevraagde referenties.
(b) De aanbestedende overheid is van mening dat de werken die het voorwerp uitmaken van onderhavige overheidsopdracht dienen te worden ingedeeld bij de volgende categorieën:
Voor technische opdracht 1 : E(8)
Voor technische opdracht 2 : P2(8)
Om te bewijzen dat de respectieve erkenningswetgeving werd gerespecteerd, dient de kandidaat bij zijn aanvraag tot deelneming het volgende te voegen:
i. Ofwel de door de bevoegde instanties afgeleverde erkenningsattesten;
ii. Ofwel de door artikel 3, § 1, 2° van de wet van 20 maart 1991 vereiste bewijzen;
iii. Ofwel de attesten of bewijzen van inschrijving op een officiële lijst, voorzien bij artikel 70, al. 2, 2° van het koninklijk besluit van 15 juli 2011, evenals elk document dat de gelijkwaardigheid van deze certificering of inschrijving met de vereiste erkenningen aantoont.
(c) De kandidaat moet beschikken over de diensten van een persoon die in België is toegelaten tot het beroep van architect, in overeenstemming met de wet van 20 februari 1939 op de bescherming van den titel en van het beroep van architect. Om dit te bewijzen, dient de kandidaat het volgende bij zijn aanvraag tot deelneming te voegen:
i. Ofwel het bewijs van inschrijving van de ontwerper bij de Orde van Architecten;
ii. Ofwel een attest waaruit blijkt dat de betrokkene één van de diploma's, certificaten of andere titels bezit, die in de bijlagen van de wet van 20 februari 1939 worden vermeld, en dat de betrokkene de desbetreffende activiteiten wettelijk uitoefent in het land, waarin hij is gevestigd.
(c) Verder dient de kandidaat te beschikken over de diensten van een veiligheids- en gezondheidscoördinator. Als bewijs moet de kandidaat bij zijn aanvraag tot deelneming een dossier voegen, dat aantoont dat de betrokkene aan de voorwaarden voldoet, die bij artikel 56 en volgende van het koninklijk besluit van 25 januari 2011 worden beoogd.
De gestelde eisen in verband met de technische bekwaamheid van de kandidaten en de toelaatbaarheidsvoorwaarden (erkenning en toelating tot het beroep) alsook de te bezorgen documenten worden vermeld in de selectiegids (zie VI.3).
Om hun economische en financiële draagkracht en/of hun technische bekwaamheid aan te tonen, mogen de kandidaten zich beroepen op de economisch en financiële draagkracht of de technische bekwaamheid van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van hun banden met deze entiteiten. De kandidaat dient in dat geval de aanbestedende overheid aan te tonen dat hij tijdens de hele duur van de opdracht daadwerkelijk zal kunnen beschikken over de middelen die nodig zijn voor de uitvoering van de opdracht, met name door het voorleggen van de verbintenis van deze entiteiten om de benodigde middelen ter beschikking van de kandidaat te stellen.
Klasse: N/A, Categorie: N/A
a) 1. Het bedrag van elke referentie moet gelijk zijn of meer dan 100 miljoen euro excl. belastingen (waarde van het te financieren bedrag);
2. -> Minstens één van deze referenties dient daarbij verband te houden met een project waarvan het bedrag voor de werkzaamheden minstens 30 miljoen euro excl. belastingen bedraagt (waarde van de civieltechnische werken);
3. -> Minstens één van deze referenties dient daarbij verband te houden met een project waarvan het bedrag voor de werkzaamheden minstens 10 miljoen euro excl. belastingen bedraagt (waarde van de civieltechnische werken);
4. - -> Minstens één van deze referenties dient daarbij verband te houden met een ontwerp van ondergrondse civieltechnische werken in een stedelijke omgeving en dit voor een bedrag van minstens 10 miljoen euro excl. belastingen bedraagt (betreffende de waarde van civiel technische werken);
- -> Minstens één van deze referenties betreffende ontwerpen dient daarbij verband te houden met de installatiewerken betreffende de exploitatie- en veiligheidsuitrustingen van een wegtunnel en dit voor een bedrag van minstens 10 miljoen euro (waarde van de installatiewerken en uitrustingen zelf).
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Onderhandeling. Gegadigden zijn reeds geselecteerd: Neen.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige inschrijving, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 19/08/2016
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
01/09/2016 - 11:00
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
De selectiegids alsook alle andere bijkomende informatie kan worden aangevraagd:
(a) (bij voorkeur) per e-mail naar: bmb.da@gob.brussels;
(b) per aangetekend schrijven naar: Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Mobiliteit - Directie
Administratieve ondersteuning, CCN, Vooruitgangstraat 80, bus 1 te 1035 Brussel;
(c) per fax naar: +32.2.204.26.36
De aanbestedende overheid voorziet de betaling van een vergoeding voor de deelnemers aan de concurrentiedialoog aan wie de opdracht niet zal worden toegewezen. De bedragen van deze vergoeding en de voorwaarden om ervoor in aanmerking te komen, zullen worden vermeld in het beschrijvende document dat aan de geselecteerde kandidaten zal worden bezorgd.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 26/07/2016