Brussels Instituut Voor Milieubeheer

Uitnodiging tot indienen offerte - Benchmarking betreffende de geluidssignalen van de urgentievoertuigen, hun gebruik in een stedelijke omgeving en de maatregelen tegen geluidsoverlast in ziekenhuizen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in België en in het buitenland. - Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking
Context :
Zoals alle grote agglomeraties van meer dan een miljoen inwoners wordt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gekenmerkt door zeer veel activiteiten van allerlei soorten en een zeer uitgebreide vervoersinfrastructuur. Geluidshinder is een van de gevolgen van deze dynamiek, maar mag de levenskwaliteit niet te veel aantasten.
Wat de dienstverlening aan de bevolkin...
Plaats: Brussels Hoofdstedelijk Gewest


AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Brussels Instituut voor Milieubeheer
Havenlaan 86C/3000, BE-1000 Brussel
Contact: De heer Jean-Laurent Simons
Tel: +32 27757833 E-mail: JLSimons@environnement.brussels
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Uitnodiging tot indienen offerte - Benchmarking betreffende de geluidssignalen van de urgentievoertuigen, hun gebruik in een stedelijke omgeving en de maatregelen tegen geluidsoverlast in ziekenhuizen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in België en in het buitenland. - Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Diensten.
Belangrijkste plaats van dienstverlening: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Context :
Zoals alle grote agglomeraties van meer dan een miljoen inwoners wordt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gekenmerkt door zeer veel activiteiten van allerlei soorten en een zeer uitgebreide vervoersinfrastructuur. Geluidshinder is een van de gevolgen van deze dynamiek, maar mag de levenskwaliteit niet te veel aantasten.
Wat de dienstverlening aan de bevolking betreft, bevat het Gewest op zijn grondgebied talrijke verzorgingsinrichtingen of voorzieningen, hulpdiensten en politie (ziekenhuizen, brandweer, centra, kazernes, commissariaat, enz.) die dag en nacht een verkeer van urgentievoertuigen veroorzaken, die de levenskwaliteit van een deel van de Brusselaars grondig kunnen aantasten wanneer ze hun sirene of alarm gebruiken.
Deze situatie werd reeds meerdere malen vermeld als bron van overlast in het kader van het openbaar onderzoek m.b.t. het Geluidsplan in 2008 en werd bevestigd door klachten die Leefmilieu Brussel elk jaar ontvangt m.b.t. de geluidshinder die wordt veroorzaakt door voorbijrijdende urgentievoertuigen.
Bovendien vermeldt richtlijn 2002/49/EG van 25 juni 2002 inzake de evaluatie en de beheersing van omgevingslawaai expliciet het omgevingslawaai waarin mensen in de buurt van scholen en ziekenhuizen worden blootgesteld in haar toepassingsveld. De richtlijn preciseert trouwens dat de strategische geluidsbelastingskaarten een raming moeten mogelijk maken van het aantal woningen, scholen en ziekenhuizen die worden blootgesteld aan specifieke waarden van een geluidsindicator die het gevoelige karakter van deze functies impliciet erkent.
Hoewel dit thema niet rechtstreeks een gewestelijke bevoegdheid is, voorziet het "Plan voor de preventie en bestrijding van geluidshinder en trillingen in een stedelijke omgeving in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest" in zijn voorschrift 32, met als titel "Sensibiliseren met het oog op een aangepast gebruik van de sirenes van prioritaire voertuigen: Om de hinder te beperken voor de omwonenden van trajecten die vaak worden gebruikt door prioritaire voertuigen zoals brandweerwagens, ziekenwagens, politiewagens, ., zal het Gewest besprekingen aanknopen met de Federale overheid en de betrokken sectoren, ten einde aanvaardbare geluidsspecificaties voor deze voertuigen te bepalen (meer in het bijzonder geluidssterkte en -spectrum). Het zal tevens de actoren aansporen om op een goede manier gebruik te maken van deze systemen. "
Deze opdracht beantwoordt deels aan dit voorschrift van het plan. Ze zou moeten worden uitgevoerd tegelijkertijd met een enquête over de perceptie van geluidshinder in ziekenhuizen die elders wordt uitgevoerd.
Voorwerp van de opdracht :
De opdracht heeft als doel de wetgevingen en goede praktijken betreffende de kenmerken en het gebruik van geluidssignalen van urgentievoertuigen tijdens hun verplaatsingen te analyseren en te vergelijken, meer bepaald in de onmiddellijke omgeving van inrichtingen die het verkeer van deze urgentievoertuigen veroorzaken (om de buurtbewoners te beschermen). Deze analyse zal worden aangevuld door een inventaris van de bepalingen en voorzieningen om te strijden tegen geluidshinder in ziekenhuizen (om de patiënten te beschermen). De analyse zal betrekking hebben op stedelijke agglomeraties die vergelijkbaar zijn met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, in België en in het buitenland.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
* In toepassing van artikel 60 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011 dient de Belgische inschrijver geen rsz-attest bij zijn offerte te voegen. De aanbestedende overheid zal deze informatie zelf opvragen. De buitenlandse inschrijvers voegen bij hun offerte een attest toe dat aangeeft dat ze overeenkomstig de wettelijke bepalingen betreffende de sociale zekerheid in het land waarin ze zijn ingeschreven handelen.
* In navolging van art. 63 van het KB van 15 juli 2011 moet de kandidaat of inschrijver bij zijn aanvraag tot deelneming of zijn offerte geen attest toevoegen waaruit blijkt dat hij voldaan heeft aan zijn beroepsmatige fiscale verplichtingen overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is. De buitenlandse inschrijvers voegen bij hun offerte een attest toe dat aangeeft dat ze overeenkomstig de wettelijke bepalingen betreffende de professionele fiscale wetgeving in het land waarin ze zijn ingeschreven handelen. Het attest heeft betrekking op de laatste afgelopen fiscale periode vóór de uiterste datum voor de ontvangst van de aanvragen tot deelneming of offertes, al naargelang.
* De Belgische inschrijver dient geen attest van niet-faillissement of soortgelijke toestanden bij zijn offerte te voegen. De aanbestedende overheid zal deze informatie zelf opvragen.
* Indien van toepassing, een attest overgemaakt door het RSVZ waaruit blijkt dat de kandidaat of inschrijver voldaan heeft aan de betaling van zijn bijdragen inzake sociale zekerheid van de zelfstandigen.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
* De studie- en beroepskwalificaties van de dienstverlener of het kaderpersoneel van de onderneming en in het bijzonder van degenen die met de dienstverlening kunnen worden belast.
* Een lijst van de voornaamste diensten die gedurende de afgelopen drie jaar werden verricht, met vermelding van het bedrag en de datum en van de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren. De diensten worden aangetoond door attesten die de bevoegde autoriteit afgeeft of medeondertekent of in het geval van diensten voor een particuliere afnemer, door attesten van de afnemer of, bij ontstentenis, eenvoudigweg door een verklaring van de dienstverlener.
* De omschrijving van het gedeelte van de opdracht dat de dienstverlener eventueel in onderaanneming wil geven.
Ervaring: het team van de inschrijver moet beschikken over een ervaring van minstens 3 jaar m.b.t. het thema van de akoestiek en in het bijzonder met de normen en de wetgevend aspecten van dit thema.
Referenties: minstens 2 studies voor een minimaal bedrag (per referentie) van EUR 30.000 btwi m.b.t. de akoestiek.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Versnelde onderhandelingsprocedure. Motivering voor het gebruik van een versnelde procedure: Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige aanbieding, gelet op de onderstaande criteria:
Criterium 1: Methodologie
Criterium 2: Prijs
Criterium 3: Uitvoeringstermijnen van de opdracht
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 9/9/2016 - 23:59
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen: 12/9/2016 - 12:00
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 20/7/2016

Vergelijkbare advertenties van BDA