AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Gemeente Vorst - Duurzaam Wijkcontract Albert
Pastoorstraat nr 2, BE-1190 Vorst
Contact: Mevrouw Mathilde Abadia
Tel: +32 23481736 E-mail: mabadia@vorst.brussels
Internet adres(sen): www.vorst.irisnet.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Herinrichting van de gemeentelijke infrastructuur "les Bout'chics"
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Besmelaan n°115 te Vorst
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Het project komt overeen met de herinrichting van de gemeentelijke infrastructuur 'Les Bout'chics ', beantwoordend aan de normen van de ONE.
Het betreft een peutertuin die op dit ogenblik 20 kinderen tussen 18 en 36 maanden oud opvangt. Het project bestaat erin de capaciteit van het kinderdagverblijf te verhogen naar 34 kinderen, gespreid over drie afdelingen.
De functies worden verdeeld over het geheel van het perceel, vanaf de gevel van de Besmelaan tot aan de Jupiterlaan.
Het hoofdgebouw, in de Besmelaan, zal onderworpen worden aan een grondige renovatie, terwijl de 'garage', in de Jupiterlaan, afgebroken zal worden om een nieuw gebouw te kunnen bouwen. Er wordt een fysieke verbinding tussen beide gebouwen opgezet doorheen de buitenruimte.
Het hoofdgebouw, gelegen Besmelaan nr. 115, zal het volgende bevatten:
- Niv -2: 29.26 m2. (opgevulde ruimte).
- Niv -1: 125.52 m2. (kelders + collectieve keuken).
- Niv 0: 125,52 m2 (kinderdagverblijf + activiteitenruimte)
-Niv +1: 102,96 m2 (kinderdagverblijf + activiteitenruimte)
-Niv +2: 102,96 m2 (kinderdagverblijf + activiteitenruimte)
-Niv +3: 75,30 m2 (kinderdagverblijf + activiteitenruimte)
-Niv zoldering 21,54 m2 (technisch lokaal)
Het tweede gebouw, gebouw gelegen Jupiterlaan nr. 228, zal het volgende bevatten:
- Niv -1: 8,55 m2 (bergruimte)
-Niv 0: 20,52 m2 (kantoor)
-Niv +1: 51,99 m2 (kantoren)
_____________________________
GEKENDE MOEILIJKHEDEN
1. Renovatie in een dichte stedelijke omgeving
2. Compacte werfinrichting
3. Verbintenis t.a.v. het Gewest voor de naleving van de lage energiestandaard (renovatie van het gebouw in de Besmelaan) en de naleving van de EPB 2015 'passiefstandaard' (nieuw gebouw in de Jupiterlaan).
4. Bindende en onveranderlijke uitvoeringstermijn wegens de voorwaarden voor het verkrijgen van gewestelijke subsidies;
_____________________________
TERMIJNEN & BEGROTINGSASPECTEN
De naleving van de maximale begroting en de termijnen die verband houden met de subsidiërende overheden zijn bindend:
- voor het geheel van de voorzieningen: gewestelijke subsidie (wijkcontract 2013-2016):
- Bestelbon werken: december 2016
- Einde van de uitgaven voor de werken: december 2018
_____________________________
ENERGIEASPECTEN
Het project kadert in het programma van het Duurzaam Wijkcontract Albert (DWCA); daarom moet het nieuwe gebouw in de Jupiterlaan de EPB 2015, die gebaseerd is op de passiefstandaard, naleven. De renovatie van het gebouw in de Besmelaan gebeurt in naleving van de 'lage energiestandaard' en een luchtdichtheid die kleiner of gelijk is aan 1,0 volume/uur aan 50Pa.
_____________________________
KADER VAN DE OPERATIE
De huidige opdracht wordt gevraagd in het kader van het Duurzaam Wijkcontract Albert. Het betreft een programma voor stedelijke heropleving over een periode van vier jaar, van 2013 tot 2016, en twee bijkomende jaren voor het beëindigen van de werven.
Definitie van een duurzaam wijkcontract:
"Sinds 1993 renoveert en versterkt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn oude wijken door middel van doelgerichte acties: de « wijkcontracten ». Deze contracten, waarbij de inwoners zeer nauw betrokken worden, strekken ertoe het levenskader van de burgers te verbeteren dankzij concrete realisaties, zoals de herinrichting van openbare ruimten en parken en de verwezenlijking van woningen en van collectieve voorzieningen. De Wijkcontracten omvatten bovendien een brede waaier aan acties die door talrijke verenigingen worden gevoerd om strijd te voeren tegen de kansarmoede en om de bewoonbaarheid van woningen te verhogen.
Onder impuls van de Minister zijn de Wijkcontracten in 2010 omgedoopt tot "Duurzame" Wijkcontracten.
De projecten houden nu ook rekening met leefmilieu en duurzame ontwikkeling om de kwetsbare wijken zodanig te versterken dat ze het hoofd kunnen bieden aan de milieu-, maatschappelijke en economische druk waarmee ze te kampen hebben. De energieprestatie van gebouwen, het waterbeheer en de biodiversiteit in dichtbevolkte wijken en het afvalstoffenbeheer dienen als hefboom op sociaal en economisch vlak en dragen bij tot de ontwikkeling van nieuwe beroepen rond milieuvriendelijk bouwen, inschakelingsondernemingen, enzovoort. Bovendien wordt er voortaan nog meer een beroep gedaan op burgerparticipatie. "
Uittreksel van de site www.wijken.irisnet.be
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Door in te schrijven op deze opdracht verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in artikel 61 §§ 1 en 2 van het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Elke valste verklaring op eer kan leiden tot de uitsluiting van de desbetreffende inschrijver en hem blootstellen aan sancties.
De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om op ieder ogenblik van de procedure de volgende bewijsstukken te vragen, tenzij ze zelf via elektronische middelen gratis toegang heeft tot de vereiste informatie of documenten:
--------------
a) Niet betaling van bijdragen voor de sociale zekerheid
Art.62 (KB 15/07/2011) Toegangsrecht, bijdragen voor de sociale zekerheid §1 Als de inschrijver personeel tewerkstelt dat onderworpen is aan de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de sociale zekerheid der arbeiders, gaat de aanbestedende overheid, conform artikel 60, § 1, via elektronische weg na of de inschrijver voldaan heeft aan zijn verplichtingen inzake de betaling van zijn bijdragen voor de sociale zekerheid. §2 Als de inschrijver personeel uit een andere lidstaat van de EU tewerkstelt en dat niet beoogd is door § 1, voegt hij bij zijn offerte een attest dat uitgereikt werd door de bevoegde overheid en waarin bevestigd wordt dat hij, volgens de rekening die uiterlijk de uiterste dag voor de ontvangst van de offerten is opgemaakt, op die datum voldaan heeft aan de voorschriften inzake de betaling van zijn bijdragen voor de sociale zekerheid overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is.
--------------
b) Faillissement of gelijkaardige situatie
Art. 61, § 2, 1° et 2° (KB 15/07/2011) De inschrijver mag zich niet in een van de volgende situaties bevinden:
1° in staat van faillissement of van vereffening verkeert, die zijn werkzaamheden heeft gestaakt, die een gerechtelijke reorganisatie ondergaat, of die in een vergelijkbare toestand verkeert als gevolg van een gelijkaardige procedure die bestaat in andere nationale reglementeringen ;
2°aangifte heeft gedaan van zijn faillissement, voor wie een procedure van vereffening of gerechtelijke reorganisatie aanhangig is, of die het voorwerp is van een gelijkaardige procedure bestaande in andere nationale reglementeringen ;
De aanbestedende overheid zal via elektronische weg de persoonlijke situatie inzake faillissement of inzake enige gelijkaardige situatie controleren.
Het bewijs dat de kandidaat of de inschrijver zich niet in een van de genoemde gevallen bevindt, kan geleverd worden door een uittreksel uit het strafregister of een evenwaardig document uitgereikt door een gerechtelijke of overheidsinstantie van het land van oorsprong of herkomst en waaruit blijkt dat aan de gestelde eisen is voldaan;
Wanneer een hierboven bedoeld document of attest niet wordt uitgereikt in het betrokken land of de genoemde gevallen niet vermeldt, dan kan het worden vervangen door een verklaring onder eed of, in landen waar niet in een eed is voorzien, door een plechtige verklaring van de betrokkene voor een gerechtelijke of overheidsinstantie, een notaris of een bevoegde beroepsorganisatie van het land van oorsprong of herkomst.
--------------
c) Niet-betaling van belastingen en taksen
Art.63 (KB 15/07/2011) Toegangsrecht, fiscale verplichtingen
§1 Als de inschrijver niet Belgisch is, voegt hij bij zijn offerte een attest waaruit blijkt dat hij heeft voldaan aan zijn fiscale verplichtingen overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is.
§2 Als de inschrijver Belgisch is, verifieert de aanbestedende overheid, conform artikel 60, § 1, via elektronische weg de naleving van de fiscale verplichtingen van de inschrijver ten opzichte van de FOD Financiën, op basis van het attest dat door die laatste wordt afgeleverd.
De inschrijver moet in orde zijn met de betaling van zijn directe belastingen en van de btw.
--------------
Illegaal verblijvende onderdanen
In elk stadium van de gunningsprocedure, behalve om dwingende redenen van algemeen belang, wordt uitgesloten de kandidaat of inschrijver van wie is vastgesteld dat hij als werkgever illegaal verblijvende onderdanen van derde landen heeft tewerkgesteld als bedoeld in de wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Wanneer de opdrachtnemer of onderaannemer het in artikel 49/2, vierde lid, van het Sociaal Strafwetboek bedoelde afschrift ontvangt waarmee zij ervan in kennis wordt gesteld dat zij een of meerdere illegaal verblijvende onderdanen van een derde land in België tewerkstelt, onthoudt deze onderneming zich ervan, met onmiddellijke ingang, de plaats van uitvoering van de opdracht nog verder te betreden of nog verder uitvoering aan de opdracht te geven, en wel tot de aanbestedende instantie een bevel in andere zin zou geven.
Hetzelfde geldt wanneer de voormelde opdrachtnemer of onderaannemer ervan in kennis wordt gesteld:
? ofwel door de opdrachtnemer of de aanbestedende instantie, dat zij de in artikel 49/2, eerste dan wel tweede lid, van het Sociaal Strafwetboek bedoelde kennisgeving heeft ontvangen die betrekking heeft op deze onderneming;
? ofwel door middel van de in artikel 35/12 van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers bedoelde aanplakking, dat zij een of meerdere illegaal verblijvende onderdanen van een derde land in België tewerkstelt.
De opdrachtnemer of onderaannemer is er bovendien toe gehouden een clausule op te nemen in de onderaannemingsovereenkomst die zij desgevallend zou sluiten, op grond waarvan:
1° de onderaannemer er zich van onthoudt de plaats van uitvoering van de opdracht nog verder te betreden of nog verder uitvoering aan de opdracht te geven, indien uit een in uitvoering van artikel 49/2 van het Sociaal Strafwetboek opgestelde kennisgeving blijkt dat deze onderaannemer een illegaal verblijvende onderdaan van een derde land tewerkstelt;
2° de niet-naleving van de onder 1° gestelde verplichting aanzien wordt als een ernstige tekortkoming in hoofde van de onderaannemer, ingevolge waarvan de onderneming is gemachtigd de overeenkomst te verbreken;
3° de onderaannemer ertoe is gehouden een soortgelijke clausule als onder 1° en 2° op te nemen in de onderaannemingsovereenkomsten en ervoor te zorgen dat dergelijke clausules ook in de verdere onderaannemingsovereenkomsten worden opgenomen.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
* De lijst met werken uitgevoerd in de loop van de laatste vijf jaar. In deze lijst moeten drie referenties een nauwkeurige beschrijving bevatten van de opdracht, van de taak die door de betrokken interveniënt werd uitgevoerd. Deze zullen tevens worden ondersteund door getuigschriften van goede uitvoering. De getuigschriften van goede uitvoering van deze drie in de loop van de laatste vijf jaar uitgevoerde werken moeten het bedrag, de uitvoeringstermijn, de datum van de voorlopige oplevering, de plaats van uitvoering van de werken en hun openbare of private bestemmelingen vermelden.
Deze getuigschriften geven duidelijk weer of deze uitgevoerd werden volgens de regels van de kunst en of ze tot een goed einde werden gebracht. Deze getuigschriften werden uitgebracht of medeondertekend door de bouwheer.
De drie vereiste referenties betreffen:
- Een openbare-infrastructuurproject waarvan de globale kostprijs hoger is dan 1 000 000 EUR excl. btw;
- Een renovatiewerf in een dichtbevolkte stedelijke omgeving van meer dan 400 m²;
- Werken voor nieuwbouw die minstens het zeer lage energieverbruik van meer dan 100m² bereikt.
-
Vereiste erkenning: D (Bouwwerken), klasse 5
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Laagste prijs.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 31/8/2016 - 14:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Ja.
Prijs: 0.00 EUR.
Betalingstermijnen en -methode: Bestek en plannen
Enkel de elektronische versie zal beschikbaar zijn. De elektronische verzending zal gebeuren op aanvraag bij het volgende adress : edussart@vorst.brussels.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
7/9/2016 - 11:00
IV.3.8. Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum:
7/9/2016 - 11:00
Plaats: Gemeente Vorst - Tijdelijk College Zaal - Sint Denijsstraat 14 te 1190 Vorst
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
Plaatsbezoek vereist en verzuimen aan plaatsbezoek leidt tot nietigheid van de offerte:
Het plaatsbezoek is verplicht in het geval van de indiening van een offerte en is van substantiële aard.
Voor hij zich ter plaatse begeeft, neemt de inschrijver ten laatste 10 kalenderdagen voor de datum van de indiening van de offerten contact op met mevr. Mathilde Abadia om een afspraak te maken.
Tijdens het bezoek ondertekent de inschrijver het bezoekcertificaat.
De bezoekcertificaten moeten medeondertekend worden door de contactpersoon en bij de offerte worden gevoegd.
Contactpersoon:
Mevr. Mathilde Abadia
Verantwoordelijke Architectuur
Duurzaam Wijkcontract Albert
Pastoorstraat 2 te 1190 Vorst
Tel.: 02/348 17 36
mabadia@vorst.brussels.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 8/7/2016