KENNISGEVING VAN AANVULLENDE INFORMATIE, INFORMATIE OVER EEN ONVOLLEDIGE PROCEDURE OF RECTIFICATIE
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
VZW Centrum voor Algemeen Welzijnswerk Limburg, afgekort CAW Limburg, Stoffelsbergstraat 4, 3600 Genk / VZW Pleegzorg Limburg, Emiel Van Dorenlaan 30 bus 2, 3600 Genk / VZW Provinciaal Centrum voor Hulpverlening inzake kindermishandeling, afgekort VK-Limburg, Boerenkrijgsingel 30, 3500 Hasselt en met technische en financiële bijstand van Belfius Bank NV
Pachecolaan 44, BE-1000 Brussel
Contact: Liesbeth Gestels, Projectmanager Real Estate - Belfius Specialised Finance
Tel: +32 22226328 E-mail: liesbeth.gestels@belfius.be
Internet adres(sen):
https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=240024
AFDELING II. VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Ontwerp en bouw van een gemeenschappelijke hoofdzetel voor de VZW CAW Limburg, de VZW Pleegzorg Limburg en de VZW VK Limburg
II.1.2. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
De opdracht heeft betrekking op het concept en de realisatie van een gemeenschappelijke administratieve zetel voor de VZW CAW Limburg, de VZW Pleegzorg Limburg en de VZW VK Limburg met een ondergrondse parking en eventuele aanhorigheden. De netto-bouwkost wordt op 8.000.000,00 EUR geraamd.
Het betreft een opdracht in bouwteam (architect, studiebureaus en aannemer) waarbij de opdrachtnemer zal instaan voor het architectuurontwerp, de studieopdracht voor stabiliteit, akoestiek en technieken met inbegrip van een haalbaarheidsstudie alternatieve energieën. De opdrachtnemer zal tevens instaan voor de veiligheidscoördinatie bij ontwerp en uitvoering, de EPB-verslaggeving en de uitvoering van de werken.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE
AFDELING VI. AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. GECORRIGEERDE OF TOEGEVOEGDE INFORMATIE:
- Publicatie op de TED-website wijkt af van de oorspronkelijke door de aanbestedende dienst opgegeven informatie.
- In de oorspronkelijke aankondiging
VI.3.3. Te corrigeren tekst in de oorspronkelijke aankondiging:
Plaats waar de te wijzigen tekst staat: III.2.3) Vakbekwaamheid Inlichtingen en formaliteiten om na te gaan of aan de vereisten is voldaan:
In plaats van:
ALGEMEEN
De kandidaat dient in zijn aanvraag tot deelneming:
- voor het gedeelte DESIGN: één of meerdere architecten en één of meerdere ingenieurs met specialisatie in o.a. stabiliteit, technieken, . en;
- voor het gedeelte BUILD: één of meerdere aannemer(s);
voor te stellen die door de aanbestedende overheid met het ontwerp en de bouw de gemeenschappelijke hoofdzetel zullen worden belast.
De kandidaat moet aantonen dat hij voldoende ervaring heeft met soortgelijke opdrachten en dat hij bekwaam is om:
(a) een integraal ontwerp af te leveren en uit te voeren dat focust op een integraal, duurzaam project, dat rekening houdt met de ruimtelijke context, de vooropgestelde functionaliteit en architecturale beeldkwaliteit;
(b) een realistische en voordelige offerte in te dienen die rekening houdt met de beoogde timing van het project;
(c) garant te staan dat de aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning voorbereid wordt door de in de selectiefase voorgestelde ontwerper(s);
(d) te garanderen dat de vooropgestelde ambities en kwaliteiten in de offerte en het ontwerp behouden blijven tijdens het volledige project.
De kandidaat zal deze ervaring aantonen aan de hand van :
(a) de erkenning als aannemer;
(b) referentieprojecten;
(c) de teamsamenstelling en de vakbekwaamheid waarover de kandidaat beschikt;
A) ERKENNING
De voorgestelde aannemer(s) dient /dienen te bewijzen dat hij/zij (of minstens één van hen) voldoet/voldoen aan de voorwaarden om als aannemer erkend te worden, met name voor categorie D- Klasse 8.
Hiertoe vermeldt de aanvraag tot deelneming:
(a) dat de kandidaat (of een lid van het consortium) over de vereiste erkenning beschikt;
of
(b) dat de kandidaat (of een lid van het consortium) in het bezit is van een certificaat of ingeschreven is op een officiële lijst van erkende aannemers in een andere lidstaat van de Europese Unie. In dat geval wordt bij de aanvraag tot deelneming het door de bevoegde certificeringsinstelling afgeleverde certificaat of het door de bevoegde instantie van de lidstaat bevestigde bewijs van deze inschrijving gevoegd en elk document dat de gelijkwaardigheid tussen deze certificering of inschrijving en de vereiste erkenning kan aantonen. Op dit certificaat of deze inschrijving worden de referenties vermeld op grond waarvan de certificering respectievelijk de inschrijving op de lijst mogelijk was;
of
(c) dat de kandidaat (of een lid van het consortium) de toepassing inroept van artikel 3, §1, 2°, van de wet van 20 maart 1991. In dat geval voegt de kandidaat (of een lid van de combinatie) de nodige bewijsstukken bij de aanvraag tot deelneming.
B) REFERENTIEPROJECTEN
(i) Referenties uitvoering van werken (aannemer(s)):
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van maximaal 7 recent gerealiseerde (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk vijf (5) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) referenties die betrekking hebben op de realisatie van een project voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon en bijhorende faciliteiten of gelijkaardige werken:
- waarvan minstens vier (4) referenties met een minimale totale bouwkost van 8 miljoen euro (excl. BTW) en een minimale bruto oppervlakte van 5.000 m²;
- waarvan minstens eén (1) referentie betrekking heeft op de realisatie van een administratief centrum voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon;
- waarvan minstens één (1) referentie betrekking heeft op de realisatie van een gebouw gelieerd aan zorg (bv. jeugdzorg, gehandicaptenzorg, ouderenzorg, e.a., waarbij de referenties betreffende zorg voor jongere personen door de aanbestedende overheid gunstiger zal worden beoordeeld).
(ii) Referenties architectuur
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van maximaal 7 recente referenties (bouwvergunning bekomen uiterlijk drie (3) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) die betrekking hebben op het ontwerpen van een project voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon en bijhorende faciliteiten of gelijkaardige werken:
- waarvan minstens twee (2) referenties met een minimale totale bouwkost van 5 miljoen euro (excl. BTW) of een minimale bruto oppervlakte van 2.500 m²;
- waarvan minstens eén (1) referentie betrekking heeft op het ontwerpen van een administratief centrum voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon;
- waarvan minstens één (1) referentie betrekking heeft op het ontwerpen van een gebouw gelieerd aan zorg (bv. jeugdzorg, gehandicaptenzorg, ouderenzorg, e.a., waarbij de referenties betreffende zorg voor jongere personen en toegankelijkheid door de aanbestedende overheid gunstiger zal worden beoordeeld).
(iii) Referenties stabiliteit
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minstens 2 en maximaal 5 recente referenties (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk drie (3) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) die betrekking hebben op de studie van een gebouw voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon met een ondergrondse bouwlaag en minstens vier bovengrondse bouwlagen en een betonnen structuur.
(iv) Referenties technieken
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minstens 2 en maximaal 5 recente referenties (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk drie (3) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) die betrekking hebben op de studie van een gebouw voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon met een ondergrondse bouwlaag en minstens vier bovengrondse bouwlagen en een betonnen structuur, waarbij de referenties betreffende alternatieve energieën door de aanbestedende overheid gunstiger zal worden beoordeeld.
(v) Referenties akoestiek
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minstens 2 en maximaal 5 recente referenties (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk drie (3) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) die betrekking hebben op de studie van een gebouw voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon met een ondergrondse bouwlaag en minstens vier bovengrondse bouwlagen en een betonnen structuur, waarbij de referenties betreffende bijzondere akoestische vereisten door de aanbestedende overheid gunstiger zal worden beoordeeld.
(vi) Samenwerking met VIPA
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minstens 2 recente referenties (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk vijf (5) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) waaruit blijkt dat hij over voldoende kennis en ervaring beschikt op het gebied van samenwerking met VIPA.
(vii) Referenties geïntegreerd werken in ontwerp- en bouwteam:
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minimaal drie (3) en maximaal vijf (5) recent gerealiseerde (voorlopige oplevering of ontvangst beschikbaarheidscertificaat daterend van uiterlijk vijf (5) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) referenties van opdrachten voor bouwwerken in het kader van D&B of DBFM-constructies. Aan de hand van deze referenties wordt aangetoond dat de kandidaat ervaring heeft met het geïntegreerd werken in ontwerp- en bouwteam.
Voor de voormelde referentieprojecten gelden de volgende voorwaarden:
(a) De referentie moet zijn uitgevoerd naar tevredenheid van de opdrachtgever. Dit moet door de kandidaat worden aangetoond aan de hand van een door de relevante opdrachtgever ondertekend attest van goede uitvoering dat op zijn minst volgende gegevens vermeldt:
- de contactpersoon/adres, telefoon en mailadres van de contactpersoon binnen de
relevante opdrachtgever;
- tijdstip van uitvoering
- plaats van uitvoering
- de omschrijving van het globale werk;
- een beschrijving van het aandeel van de kandidaat in het project en een raming
van de daar aan gekoppelde investeringskost;
- een verduidelijking of de beschreven taken werden uitgevoerd tijdens de
ontwerp- of bouwfase;
- een opgave van de bouwkost van het totale project.
In het geval dat de opdrachtgever een privaatrechtelijk persoon is, is een verklaring van de architect toegestaan.
(b) Per referentie dient de kandidaat de grond- en gevelplannen op leesbare schaal bij te voegen, evenals foto's van het gebouw.
(c) De aanbestedende overheid wenst enkel referenties te ontvangen van de medewerkers die effectief voor de uitvoering van de opdracht zullen worden ingezet. Per referentie moet de kandidaat dan ook opgeven welke relevante personeelsleden of medewerkers (van de kandidaat, een lid van de combinatie, een onderaannemer of een derde entiteit) betrokken waren bij het tot stand komen van de referentie en als medewerkers bij het project zullen ingezet worden en welke rol zij bij de realisatie van het project zullen vervullen.
(d) Eenzelfde referentie mag voor meerdere disciplines (uitvoering van werken, architectuur, stabiliteit, technieken, akoestiek, samenwerking met VIPA, geïntegreerd werken in ontwerp- en bouwteam) worden opgegeven.
C) TEAMSAMENSTELLING EN VAKBEKWAAMHEID
De kandidaat zal de medewerkers opgeven welke hij voorziet in te zetten voor de uitvoering van de opdracht. In dit kader zal hij, voor elk van deze medewerkers, volgende documenten bijvoegen:
1. curriculum vitae van de voorgestelde medewerkers met opgave van de naam, de beroepskwalificatie en de beroepservaring
2. wat de architect(en) betreft, een attest van de Belgische Orde van Architecten of, in het geval van een buitenlandse architect, bewijs van gelijkwaardige kwalificatie overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij/zij gevestigd is, ter bewijs van de machtiging om het beroep van architect uit te oefenen
3. contractuele relatie met de kandidaat (personeelslid kandidaat of lid van
combinatie, onderaannemer, derde entiteit)
De kandidaat zal een projectleider aanduiden die gedurende de gehele duur van de opdracht als aanspreekpunt voor de aanbestedende overheid zal fungeren.
De kandidaat zal een organigram van de organisatie van het voorgestelde projectteam toevoegen, waarin onder meer de onafhankelijkheid van de architect(en) ten opzichte van de aannemer(s) wordt verduidelijkt.
BEROEP OP DERDE ENTITEITEN
In de mate dat een kandidaat zich, ter staving van zijn technische bekwaamheid op grond van artikel 74 van het KB van 15 juli 2011 tevens beroept op de technische bekwaamheid van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van de banden met die entiteiten (bijv. onderaanneming, .), moet die kandidaat aantonen dat hij daadwerkelijk zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen (indien de opdracht aan de betrokken kandidaat wordt gegund). Dit gebeurt door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om dergelijke middelen daadwerkelijk aan de kandidaat ter beschikking te zullen stellen, overeenkomstig artikel 74 van het KB van 15 juli 2011.
Verschillende kandidaten kunnen zich ter staving van hun technische bekwaamheid op dezelfde entiteit beroepen. Een rechtspersoon kan evenwel niet optreden als derde entiteit voor een kandidaat overeenkomstig artikel 74 van het KB van 15 juli 2011 wanneer hij deel uitmaakt van een andere kandidaat.
BEOORDELINGSMETHODIEK AANVRAGEN TOT DEELNEMING
De aanvragen tot deelneming van de kandidaten zullen in eerste instantie worden beoordeeld naar de volledigheid ervan.
In geval van onvolledigheid van een aanvraag tot deelneming, heeft de aanbestedende overheid de mogelijkheid om de kandidaat uit te nodigen om bijkomende documenten over te maken.
Vervolgens worden de aanvragen tot deelneming getoetst aan de uitsluitingsgronden. Tot slot zullen de kandidaten beoordeeld worden op basis van de kwalitatieve selectiecriteria, zijnde hun economische en financiële draagkracht en hun technische bekwaamheid. Het voldoen aan al deze elementen wordt aanzien als het bereiken van het vereiste minimumniveau, onontbeerlijk om geselecteerd te worden.
De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om, in voorkomend geval, het aantal regelmatige kandidaten dat wordt geselecteerd en uitgenodigd tot de gunningsfase, te beperken tot minimaal drie (3) en maximaal vijf (5) kandidaten.
Om de regelmatige kandidaten in voorkomend geval te beperken en te rangschikken, worden de kandidaten beoordeeld op hun technische bekwaamheid. Meer bepaald zullen volgende criteria in aanmerking worden genomen:
1. de ervaring van de kandidaat met het ontwerpen en bouwen van een administratief centrum voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon of gelijkaardige projecten, aan de hand van de door de kandidaat opgegeven referenties per discipline, zoals gevraagd onder B) (i), (ii), (iii) en (iv). Het maximaal aantal te behalen punten voor dit criterium is 70 punten, die als volgt worden verdeeld:
? Referenties uitvoering van werken (sub B) (i)): 15 punten
? Referenties architectuur (sub B) (ii)): 30 punten
? Referenties stabiliteit (sub B) (iii)): 4,5 punten
? Referenties technieken (sub B) (iv)): 8 punten
? Referenties akoestiek (sub B) (v)): 8 punten
? Referenties samenwerking met VIPA (sub B) (vi)): 4,5 punten
2. de gecombineerde of gezamenlijke ervaring die kan worden aangetoond, m.a.w. zowel ervaring op vlak van de bouw van een administratief centrum voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon als ervaring op het vlak van geïntegreerd werken in ontwerp- en bouwteam, aan de hand van de door de kandidaat opgegeven referenties gevraagd onder B) (vii). Het maximaal aantal te behalen punten voor dit criterium is: 20 punten.
3. de kwaliteit van het voorgestelde projectteam. Het maximaal aantal te behalen punten voor dit criterium is: 10 punten.
De totaalscore per kandidaat wordt berekend door de afzonderlijke scores voor de drie criteria bij elkaar op te tellen. De totaalscore bepaalt zodoende de rangschikking van de kandidaten.
In principe zullen alleen de minimaal drie (3) en maximaal vijf (5) hoogst gerangschikte kandidaten voor deelname aan de gunningsfase geselecteerd worden. De aanbestedende overheid kan evenwel, in uitzonderlijke en behoorlijk gemotiveerde omstandigheden - bijvoorbeeld, zonder hiertoe beperkt te zijn, in geval van een ex aequo of wanneer de verschillen tussen de vijf (5) hoogst gerangschikte kandidaten en de overige kandidaten verwaarloosbaar zijn - alsnog besluiten het aantal geselecteerde kandidaten te verhogen, d.w.z. meer dan vijf (5) kandidaten voor deelname aan de gunningsfase uit te nodigen.
Te lezen:
ALGEMEEN
De kandidaat dient in zijn aanvraag tot deelneming:
- voor het gedeelte DESIGN: één of meerdere architecten en één of meerdere ingenieurs met specialisatie in o.a. stabiliteit, technieken, . en;
- voor het gedeelte BUILD: één of meerdere aannemer(s);
voor te stellen die door de aanbestedende overheid met het ontwerp en de bouw de gemeenschappelijke hoofdzetel zullen worden belast.
De kandidaat moet aantonen dat hij voldoende ervaring heeft met soortgelijke opdrachten en dat hij bekwaam is om:
(a) een integraal ontwerp af te leveren en uit te voeren dat focust op een integraal, duurzaam project, dat rekening houdt met de ruimtelijke context, de vooropgestelde functionaliteit en architecturale beeldkwaliteit;
(b) een realistische en voordelige offerte in te dienen die rekening houdt met de beoogde timing van het project;
(c) garant te staan dat de aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning voorbereid wordt door de in de selectiefase voorgestelde ontwerper(s);
(d) te garanderen dat de vooropgestelde ambities en kwaliteiten in de offerte en het ontwerp behouden blijven tijdens het volledige project.
De kandidaat zal deze ervaring aantonen aan de hand van :
(a) de erkenning als aannemer;
(b) referentieprojecten;
(c) de teamsamenstelling en de vakbekwaamheid waarover de kandidaat beschikt;
A) ERKENNING
De voorgestelde aannemer(s) dient /dienen te bewijzen dat hij/zij (of minstens één van hen) voldoet/voldoen aan de voorwaarden om als aannemer erkend te worden, met name voor categorie D- Klasse 8.
Hiertoe vermeldt de aanvraag tot deelneming:
(a) dat de kandidaat (of een lid van het consortium) over de vereiste erkenning beschikt;
of
(b) dat de kandidaat (of een lid van het consortium) in het bezit is van een certificaat of ingeschreven is op een officiële lijst van erkende aannemers in een andere lidstaat van de Europese Unie. In dat geval wordt bij de aanvraag tot deelneming het door de bevoegde certificeringsinstelling afgeleverde certificaat of het door de bevoegde instantie van de lidstaat bevestigde bewijs van deze inschrijving gevoegd en elk document dat de gelijkwaardigheid tussen deze certificering of inschrijving en de vereiste erkenning kan aantonen. Op dit certificaat of deze inschrijving worden de referenties vermeld op grond waarvan de certificering respectievelijk de inschrijving op de lijst mogelijk was;
of
(c) dat de kandidaat (of een lid van het consortium) de toepassing inroept van artikel 3, §1, 2°, van de wet van 20 maart 1991. In dat geval voegt de kandidaat (of een lid van de combinatie) de nodige bewijsstukken bij de aanvraag tot deelneming.
B) REFERENTIEPROJECTEN
(i) Referenties uitvoering van werken (aannemer(s)):
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van maximaal 7 recent gerealiseerde (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk vijf (5) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) referenties die betrekking hebben op de realisatie van een project voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon en bijhorende faciliteiten of gelijkaardige werken:
- waarvan minstens vier (4) referenties met een minimale totale bouwkost van 8 miljoen euro (excl. BTW) en een minimale bruto oppervlakte van 5.000 m²;
- waarvan minstens eén (1) referentie betrekking heeft op de realisatie van een administratief centrum voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon;
- waarvan minstens één (1) referentie betrekking heeft op de realisatie van een gebouw gelieerd aan zorg (bv. jeugdzorg, gehandicaptenzorg, ouderenzorg, e.a., waarbij de referenties betreffende zorg voor jongere personen door de aanbestedende overheid gunstiger zal worden beoordeeld).
(ii) Referenties architectuur
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van maximaal 7 recente referenties (bouwvergunning, voorlopige oplevering of beschikbaarheidscertificaat bekomen uiterlijk drie (3) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) die betrekking hebben op het ontwerpen van een project voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon en bijhorende faciliteiten of gelijkaardige werken:
- waarvan minstens twee (2) referenties met een minimale totale bouwkost van 5 miljoen euro (excl. BTW) of een minimale bruto oppervlakte van 2.500 m²;
- waarvan minstens eén (1) referentie betrekking heeft op het ontwerpen van een administratief centrum voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon;
- waarvan minstens één (1) referentie betrekking heeft op het ontwerpen van een gebouw gelieerd aan zorg (bv. jeugdzorg, gehandicaptenzorg, ouderenzorg, e.a., waarbij de referenties betreffende zorg voor jongere personen en toegankelijkheid door de aanbestedende overheid gunstiger zal worden beoordeeld).
(iii) Referenties stabiliteit
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minstens 2 en maximaal 5 recente referenties (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk drie (3) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) die betrekking hebben op de studie van een gebouw voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon met een ondergrondse bouwlaag en minstens vier bovengrondse bouwlagen en een betonnen structuur.
(iv) Referenties technieken
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minstens 2 en maximaal 5 recente referenties (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk drie (3) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) die betrekking hebben op de studie van een gebouw voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon met een ondergrondse bouwlaag en minstens vier bovengrondse bouwlagen en een betonnen structuur, waarbij de referenties betreffende alternatieve energieën door de aanbestedende overheid gunstiger zal worden beoordeeld.
(v) Referenties akoestiek
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minstens 2 en maximaal 5 recente referenties (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk drie (3) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) die betrekking hebben op de studie van een gebouw voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon met een ondergrondse bouwlaag en minstens vier bovengrondse bouwlagen en een betonnen structuur, waarbij de referenties betreffende bijzondere akoestische vereisten door de aanbestedende overheid gunstiger zal worden beoordeeld.
(vi) Samenwerking met VIPA
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minstens 2 recente referenties (voorlopige oplevering daterend van uiterlijk vijf (5) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) waaruit blijkt dat hij over voldoende kennis en ervaring beschikt op het gebied van samenwerking met VIPA.
(vii) Referenties geïntegreerd werken in ontwerp- en bouwteam:
De kandidaat voegt bij zijn aanvraag tot deelneming een lijst van minimaal drie (3) en maximaal vijf (5) recent gerealiseerde (voorlopige oplevering of ontvangst beschikbaarheidscertificaat daterend van uiterlijk vijf (5) jaar voorafgaand aan de aankondiging van het project) referenties van opdrachten voor bouwwerken in het kader van D&B of DBFM-constructies. Aan de hand van deze referenties wordt aangetoond dat de kandidaat ervaring heeft met het geïntegreerd werken in ontwerp- en bouwteam.
Voor de voormelde referentieprojecten gelden de volgende voorwaarden:
(a) De referentie moet zijn uitgevoerd naar tevredenheid van de opdrachtgever. Dit moet door de kandidaat worden aangetoond aan de hand van een door de relevante opdrachtgever ondertekend attest van goede uitvoering dat op zijn minst volgende gegevens vermeldt:
- de contactpersoon/adres, telefoon en mailadres van de contactpersoon binnen de
relevante opdrachtgever;
- tijdstip van uitvoering
- plaats van uitvoering
- de omschrijving van het globale werk;
- een beschrijving van het aandeel van de kandidaat in het project en een raming
van de daar aan gekoppelde investeringskost;
- een verduidelijking of de beschreven taken werden uitgevoerd tijdens de
ontwerp- of bouwfase;
- een opgave van de bouwkost van het totale project.
In het geval dat de opdrachtgever een privaatrechtelijk persoon is, is een verklaring van de architect toegestaan.
(b) Per referentie dient de kandidaat de grond- en gevelplannen op leesbare schaal bij te voegen en enkel in digitale vorm, Acrobat formaat, evenals foto's van het gebouw.
(c) De aanbestedende overheid wenst enkel referenties te ontvangen van de medewerkers die effectief voor de uitvoering van de opdracht zullen worden ingezet. Per referentie moet de kandidaat dan ook opgeven welke relevante personeelsleden of medewerkers (van de kandidaat, een lid van de combinatie, een onderaannemer of een derde entiteit) betrokken waren bij het tot stand komen van de referentie en als medewerkers bij het project zullen ingezet worden en welke rol zij bij de realisatie van het project zullen vervullen.
(d) Eenzelfde referentie mag voor meerdere disciplines (uitvoering van werken, architectuur, stabiliteit, technieken, akoestiek, samenwerking met VIPA, geïntegreerd werken in ontwerp- en bouwteam) worden opgegeven.
C) TEAMSAMENSTELLING EN VAKBEKWAAMHEID
De kandidaat zal de medewerkers opgeven welke hij voorziet in te zetten voor de uitvoering van de opdracht. In dit kader zal hij, voor elk van deze medewerkers, volgende documenten bijvoegen:
1. curriculum vitae van de voorgestelde medewerkers met opgave van de naam, de beroepskwalificatie en de beroepservaring
2. wat de architect(en) betreft, een attest van de Belgische Orde van Architecten of, in het geval van een buitenlandse architect, bewijs van gelijkwaardige kwalificatie overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij/zij gevestigd is, ter bewijs van de machtiging om het beroep van architect uit te oefenen
3. contractuele relatie met de kandidaat (personeelslid kandidaat of lid van
combinatie, onderaannemer, derde entiteit)
De kandidaat zal een projectleider aanduiden die gedurende de gehele duur van de opdracht als aanspreekpunt voor de aanbestedende overheid zal fungeren.
De kandidaat zal een organigram van de organisatie van het voorgestelde projectteam toevoegen, waarin onder meer de onafhankelijkheid van de architect(en) ten opzichte van de aannemer(s) wordt verduidelijkt.
BEROEP OP DERDE ENTITEITEN
In de mate dat een kandidaat zich, ter staving van zijn technische bekwaamheid op grond van artikel 74 van het KB van 15 juli 2011 tevens beroept op de technische bekwaamheid van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van de banden met die entiteiten (bijv. onderaanneming, .), moet die kandidaat aantonen dat hij daadwerkelijk zal beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen (indien de opdracht aan de betrokken kandidaat wordt gegund). Dit gebeurt door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om dergelijke middelen daadwerkelijk aan de kandidaat ter beschikking te zullen stellen, overeenkomstig artikel 74 van het KB van 15 juli 2011.
Verschillende kandidaten kunnen zich ter staving van hun technische bekwaamheid op dezelfde entiteit beroepen. Een rechtspersoon kan evenwel niet optreden als derde entiteit voor een kandidaat overeenkomstig artikel 74 van het KB van 15 juli 2011 wanneer hij deel uitmaakt van een andere kandidaat.
BEOORDELINGSMETHODIEK AANVRAGEN TOT DEELNEMING
De aanvragen tot deelneming van de kandidaten zullen in eerste instantie worden beoordeeld naar de volledigheid ervan.
In geval van onvolledigheid van een aanvraag tot deelneming, heeft de aanbestedende overheid de mogelijkheid om de kandidaat uit te nodigen om bijkomende documenten over te maken.
Vervolgens worden de aanvragen tot deelneming getoetst aan de uitsluitingsgronden. Tot slot zullen de kandidaten beoordeeld worden op basis van de kwalitatieve selectiecriteria, zijnde hun economische en financiële draagkracht en hun technische bekwaamheid. Het voldoen aan al deze elementen wordt aanzien als het bereiken van het vereiste minimumniveau, onontbeerlijk om geselecteerd te worden.
De aanbestedende overheid behoudt zich het recht voor om, in voorkomend geval, het aantal regelmatige kandidaten dat wordt geselecteerd en uitgenodigd tot de gunningsfase, te beperken tot minimaal drie (3) en maximaal vijf (5) kandidaten.
Om de regelmatige kandidaten in voorkomend geval te beperken en te rangschikken, worden de kandidaten beoordeeld op hun technische bekwaamheid. Meer bepaald zullen volgende criteria in aanmerking worden genomen:
1. de ervaring van de kandidaat met het ontwerpen en bouwen van een administratief centrum voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon of gelijkaardige projecten, aan de hand van de door de kandidaat opgegeven referenties per discipline, zoals gevraagd onder B) (i), (ii), (iii) en (iv). Het maximaal aantal te behalen punten voor dit criterium is 70 punten, die als volgt worden verdeeld:
? Referenties uitvoering van werken (sub B) (i)): 15 punten
? Referenties architectuur (sub B) (ii)): 30 punten
? Referenties stabiliteit (sub B) (iii)): 4,5 punten
? Referenties technieken (sub B) (iv)): 8 punten
? Referenties akoestiek (sub B) (v)): 8 punten
? Referenties samenwerking met VIPA (sub B) (vi)): 4,5 punten
2. de gecombineerde of gezamenlijke ervaring die kan worden aangetoond, m.a.w. zowel ervaring op vlak van de bouw van een administratief centrum voor een openbaar bestuur of een privaatrechtelijk persoon als ervaring op het vlak van geïntegreerd werken in ontwerp- en bouwteam, aan de hand van de door de kandidaat opgegeven referenties gevraagd onder B) (vii). Het maximaal aantal te behalen punten voor dit criterium is: 20 punten.
3. de kwaliteit van het voorgestelde projectteam. Het maximaal aantal te behalen punten voor dit criterium is: 10 punten.
De totaalscore per kandidaat wordt berekend door de afzonderlijke scores voor de drie criteria bij elkaar op te tellen. De totaalscore bepaalt zodoende de rangschikking van de kandidaten.
In principe zullen alleen de minimaal drie (3) en maximaal vijf (5) hoogst gerangschikte kandidaten voor deelname aan de gunningsfase geselecteerd worden. De aanbestedende overheid kan evenwel, in uitzonderlijke en behoorlijk gemotiveerde omstandigheden - bijvoorbeeld, zonder hiertoe beperkt te zijn, in geval van een ex aequo of wanneer de verschillen tussen de vijf (5) hoogst gerangschikte kandidaten en de overige kandidaten verwaarloosbaar zijn - alsnog besluiten het aantal geselecteerde kandidaten te verhogen, d.w.z. meer dan vijf (5) kandidaten voor deelname aan de gunningsfase uit te nodigen.
VI.3.4. Te corrigeren datums in de oorspronkelijke aankondiging:
Plek waar de datum gewijzigd moet worden: IV.3.3) Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten (behalve voor een DAS) of een beschrijvend document Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten Datum:
In plaats van: 03/08/2016 - 17:00
Te lezen: 24/08/2016 - 17:00
VI.3.4. Te corrigeren datums in de oorspronkelijke aankondiging:
Plek waar de datum gewijzigd moet worden: IV.3.4) Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen Datum:
In plaats van: 03/08/2016 - 17:00
Te lezen: 24/08/2016 - 17:00
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 05/07/2016