AVIS DE MARCHÉ - SECTEURS SPÉCIAUX
Extrait du texte officiel. Consultez le text officiel complet en pièce jointe.
SECTION I. ENTITÉ ADJUDICATRICE
Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel - Infrastructuur
Koningsstraat 76, BE-1000 Brussel
Contact: Transport Tube - Signalisatie
Imbert Catherine
Tél: +322 5637605 Fax: +322 5637612 E-mail: catherine.imbert@stib.brussels
Adresse(s) internet: www.mivb.behttps://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=240833
SECTION II. OBJET DU MARCHÉ
II.1. DESCRIPTION
II.1.1. Intitulé attribué au marché par l'entité adjudicatrice:
Tramlijn 9 - Signalisatie bovengronds eindpunt UZ-VUB
II.1.2. Type de marché et lieu d'exécution des travaux, de livraison de fournitures ou de prestation de services:
Type de marché: Travaux.
II.1.5. Brève description du marché ou de l'achat /des achats:
De Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) zal binnenkort een nieuwe gemengde tramlijn, boven- en ondergronds (premetro) realiseren, zijnde lijn 9. Deze nieuwe tramlijn zal over een bovengronds eindpunt beschikken ter hoogte van het UZ-VUB.
Deze opdracht heeft als voorwerp de studie, het ontwerp, de levering, de installatie, de tests en de indienststelling, de begeleiding, de ondersteuning en het eventuele onderhoud van het spoorveiligheidssignalisatiesysteem (tram).
Sommige uitrustingen zullen door de MIVB geleverd worden. De kandidaat zal onder andere verantwoordelijk zijn voor de integratie van deze uitrustingen binnen zijn signalisatiesysteem.
Deze opdracht moet uitgevoerd worden met naleving van de normen EN 50126, EN 50128 en EN 50129.
De volledige ingebruikneming met passagiers van lijn 9 is voorzien op 2 april 2018.
II.1.8. Division en lots: Non.
II.2. QUANTITÉ OU ÉTENDUE DU MARCHÉ
Valeur éstimée Hors TVA: 2000000.00 EUR.
SECTION III. RENSEIGNEMENTS D'ORDRE JURIDIQUE, ÉCONOMIQUE, FINANCIER ET TECHNIQUE
III.2. CONDITIONS DE PARTICIPATION
III.2.1. Situation propre des opérateurs économiques:
1. De kandidaten die zich zouden bevinden in één van de uitsluitingsgevallen, beoogd in artikel 66 van het Koninklijk Besluit van 16 januari 2012, kunnen of moeten, naar omstandigheden, uitgesloten worden van deelname aan deze opdracht.
De kandidaten moeten aan hun aanvraag tot deelneming een verklaring op erewoord toevoegen waaruit blijkt dat zij zich niet in een toestand van uitsluiting bevinden en dat zij in orde zijn wat betreft hun verplichtingen inzake de betaling van de bijdragen aan de sociale zekerheid, directe belastingen en btw. Indien de kandidaat zich in een toestand van uitsluiting bevindt of indien hij niet in orde is wat betreft zijn verplichtingen inzake de betaling van de bijdragen aan de sociale zekerheid, directe belastingen en btw, zal hij hieromtrent bijkomende informatie verschaffen.
Indien de aanvraag tot deelneming afkomstig is van een tijdelijke handelsvennootschap (THV) moet elk lid van de THV afzonderlijk de bovenvermelde verklaring op erewoord bij de deelnemingsaanvraag bijvoegen.
De uitsluiting van één van de leden van de THV geeft aanleiding tot de uitsluiting van de volledige THV.
De kandidaten zijn verplicht alle vragen te beantwoorden of alle inlichtingen en documenten te verstrekken die de aanbestedende overheid vraagt, om na te gaan of de kandidaat zich niet bevindt in een toestand van uitsluiting. Indien de kandidaat weigert de vragen te beantwoorden of de inlichtingen en/of documenten te verstrekken, kan dit aanleiding geven tot de uitsluiting van de kandidatuur van de betrokken kandidaat.
De MIVB zal de juistheid van de verklaring op erewoord controleren uit hoofde van de geselecteerde kandidaten. Bovendien behoudt zij zich de mogelijkheid voor om deze verklaring op elk ogenblik van de procedure inzake de gunning van de opdracht te controleren, tot de ondertekening van het contract.
De bedrijven die uitgenodigd worden om de juistheid van hun verklaring op erewoord aan te tonen, moeten de volgende documenten bezorgen aan de MIVB:
a) een recent attest van de griffie van de bevoegde rechtbank van koophandel waaruit blijkt dat het bedrijf zich niet in een toestand van faillissement, gerechtelijke reorganisatie of liquidatie bevindt;
b) een recent uittreksel van het strafregister;
c) een recent attest van de administratie der directe belastingen waaruit blijkt dat het bedrijf in orde is inzake de directe belastingen;
d) een recent attest van de administratie van de btw waaruit blijkt dat het bedrijf in orde is inzake de btw;
e) een attest afgeleverd door de bevoegde overheid waaruit blijkt dat het bedrijf in regel is inzake de bijdragen aan de sociale zekerheid.
Indien een dergelijk document of certificaat in het betrokken land niet afgeleverd wordt, kan dit vervangen worden door een verklaring onder eed of een plechtige verklaring, afgelegd door de belanghebbende voor een gerechtelijke of administratieve overheid, een notaris of een gekwalificeerd professioneel organisme van het land van herkomst of oorsprong.
De MIVB behoudt zich evenwel de mogelijkheid voor om zelf de volgende documenten via elektronische weg te bekomen:
a) een recent attest van de administratie der directe belastingen waaruit blijkt dat het bedrijf in orde is inzake de directe belastingen;
b) een RSZ-attest waaruit blijkt dat het bedrijf in regel is inzake de bijdragen aan de sociale zekerheid;
c) een attest van niet-faillissement of van een soortgelijke situatie, afkomstig van de Kruispuntbank van Ondernemingen;
d) een btw-attest of -verklaring.
De buitenlandse ondernemingen moeten aangeven via welk elektronisch middel deze documenten desgevallend gratis door de MIVB bekomen kunnen worden.
2. De aanbestedende overheid gaat ervan uit dat voor het voorwerp van deze overheidsopdracht een erkenning vereist is in de categorie P2 en de klasse 6.
Om te bewijzen dat de wetgeving betreffende de erkenning nageleefd werd, voegt de kandidaat bij zijn aanvraag tot deelneming:
- ofwel het bewijs van zijn inschrijving op de lijst van erkende aannemers in België;
- ofwel het bewijs van zijn inschrijving op een officiële lijst in een andere lidstaat van de Europese Unie; in dat geval voegt hij bij zijn offerte een gestructureerd dossier waaruit blijkt dat voldaan is aan de vereisten inzake gelijkwaardigheid van een erkenning bedoeld in artikel 5 van de wet van 20 maart 1991 die de erkenning van aannemers van werken regelt;
- ofwel vermelden dat hij de toepassing inroept van artikel 3, § 1, 2 van de wet van 20 maart 1991 houdende regeling van de erkenning van aannemers van werken; in dat geval voegt hij bij zijn offerte een gestructureerd dossier waaruit blijkt dat voldaan is aan de vereisten van de klasse en van de categorie of subcategorie van de in aanmerking te nemen erkenning.
3. Een verklaring op erewoord dat de kandidaat-onderneming in staat is ofwel het Nederlands, ofwel het Frans te gebruiken in al haar contacten met de MIVB (correspondentie, bezoeken, vergaderingen, enz.).
III.2.2. Capacité économique et financière:
Uit het omzetcijfer, de balansen, de resultatenrekeningen moet blijken dat de kandidaat over voldoende financiële draagkracht beschikt om een project zoals hiervoor beschreven onder II.1.5 tot een goed einde te brengen, tijdens de duur van de opdracht. De MIVB zal de kandidaten afwijzen waarvan de financiële gegevens aantonen dat ze niet over het vermogen beschikken om een dergelijke opdracht tot een goed einde te brengen.
Indien de aanvraag tot deelneming afkomstig is van een THV moet elk lid van de THV de hiervoor vermelde documenten leveren.
III.2.3. Capacité technique:
De kandidaat moet aantonen dat hij over de geschikte technische capaciteit beschikt voor de uitvoering van de opdracht. Dientengevolge moet hij de volgende voorwaarden naleven:
1. Referenties
De door de kandidaat te leveren referenties zijn de volgende:
- Vijf (5) referenties die betrekking hebben op « De technische ervaring van de kandidaat op het vlak van bovengrondse spoorsignalisatiesystemen » waarvan er ten minste drie (3) het beheer via reisweg van een eindpunt omvatten; de referenties moeten de capaciteit van de kandidaat aantonen in termen van studies voor het spoorontwerp, de plaatsing en afstelling van spoorsignalisatie-uitrustingen, het beheer m.b.t. de invoering en de verschillende uit te voeren tests;
- de referenties mogen betrekking hebben op gerealiseerde en/of lopende projecten (maximum 1 lopend project).
Om deze referenties te leveren, moet de kandidaat het volgende specificeren/bijvoegen:
- het voorwerp van het project en, desgevallend, de naam van het lid van de THV waarop deze referentie betrekking heeft;
- de identificatie van de referentie (naam, geografische ligging);
- de naam van de bouwheer (openbaar of privé) waarvoor het project uitgevoerd werd (adres van zijn maatschappelijke zetel, telefoon- en faxnummer, e-mailadres, naam en gegevens van de projectverantwoordelijke);
- een beschrijving van het project: de kandidaat (desgevallend het lid van de THV) beschrijft de prestaties die hij zelf uitgevoerd heeft (indien deze prestaties uitgevoerd werden in het kader van een tijdelijke handelsvennootschap dient men de prestaties te beschrijven die door elke partner uitgevoerd werden; de namen en de gegevens van deze partners worden verstrekt) en de prestaties die in onderaanneming gegeven werden;
- de kandidaat (desgevallend het lid van de THV) beschrijft het belang van de ingevoerde signalisatie-installatie, waarbij een beschrijving van het project bezorgd wordt, met inbegrip van de filosofie van het beheer en het onderhoud van deze installatie; Er zal gepreciseerd worden of het project gerealiseerd werd volgens de normen CENELEC EN 50126, EN 50128 en EN 50129 en of het gewaarborgd is door een veiligheidsdossier. Een beschrijving van het niveau SIL van de volledige installatie wordt eveneens gevraagd;
- het totaalbedrag van het project: naast de precisering van dit bedrag duidt de kandidaat (desgevallend het lid van de THV) het gedeelte van het bedrag van de opdracht aan betreffende de prestaties die hij zelf uitgevoerd heeft (indien deze prestaties uitgevoerd werden in het kader van een tijdelijke handelsvennootschap, dient men voor elke partner de bedragen betreffende de prestaties die hij zelf uitgevoerd heeft, aan te duiden; de naam en de gegevens van deze partners worden verschaft) en het gedeelte van het bedrag van de opdracht betreffende de prestaties die in onderaanneming gegeven werden;
- de motieven waarvoor deze referentie relevant is voor het project dat het voorwerp vormt van de opdracht en hoe deze verworven ervaring ten volle benut zal worden voor de realisatie van dit project;
- de realisatiegraad van deze referentie: werd de uitvoering al dan niet beëindigd, in welke uitvoeringsfase bevindt zich de referentie? De begindatum van de prestaties specificeren, desgevallend de einddatum van de prestaties. Specificeren of de installatie in dienst is en de opleveringsdatum;
- foto's van de installatie;
- een attest van goede uitvoering, ondertekend door de bouwheer (indien het project beëindigd werd, waarbij er bevestigd wordt dat de prestaties die aan de kandidaat toevertrouwd werden, uitgevoerd werden volgens de regels van de kunst en op regelmatige wijze tot een goed einde gebracht werden), of van tevredenheid (indien het een lopend project betreft, eventueel gepaard gaande met de gebruiksreserves voor het uitgevoerde gedeelte van de opdracht);
- de eventuele bijlagen ter ondersteuning van deze referentie.
De verklaringen en gegevens voorgelegd door de kandidaten kunnen door de aanbestedende overheid op alle mogelijke manieren nagekeken worden. Door hun deelname aan de procedure en de indiening van een deelnemingsaanvraag geven de kandidaten hun toestemming aan de aanbestedende overheid of aan een aangeduide derde partij om op het even welke wijze de juistheid van hun verklaringen en gegevens te controleren.
2. Samenstelling van de groep van de kandidaat en organigram
Elke kandidaat moet bij zijn aanvraag tot deelneming een beschrijvende nota voegen i.v.m. de volgende punten:
- de samenstelling van de THV (indien van toepassing);
- het personeelsbestand en de eigen middelen van de kandidaat (van elk lid van de THV indien van toepassing);
- een organigram met beschrijving van de interne structuur van de onderneming of van de tijdelijke handelsvennootschap;
- een verklarende nota m.b.t. het kwaliteitsmanagement binnen de onderneming;
- een verklarende nota m.b.t. het beheer van de RAMS-criteria (Reliability, Availability, Maintainability and Safety).
3. Certificaten en verzekeringsattest
Aan de kandidaat wordt gevraagd (desgevallend aan elk lid van de THV) om het volgende bij zijn kandidatuur te voegen:
- een ISO 9001-certificaat of elk ander gelijkwaardig certificaat of intern document, voorafgaand aan de publicatie van de aankondiging van opdracht, waaruit blijkt dat de kandidaat beantwoordt aan de vereiste kwaliteitsstandaarden;
- desgevallend, een IRIS-certificaat of elk ander gelijkwaardig certificaat of intern document, voorafgaand aan de publicatie van de aankondiging van opdracht, waaruit blijkt dat de kandidaat beantwoordt aan de vereiste kwaliteitsstandaarden;
- desgevallend, een ISO 14001-certificaat of elk ander gelijkwaardig certificaat of intern document, voorafgaand aan de publicatie van de aankondiging van opdracht, waaruit blijkt dat de kandidaat beantwoordt aan de vereiste kwaliteitsstandaarden;
- desgevallend, een VCA-certificaat of elk ander gelijkwaardig certificaat of intern document, voorafgaand aan de publicatie van de aankondiging van opdracht, waaruit blijkt dat de kandidaat beantwoordt aan de vereiste kwaliteitsstandaarden.
Bovendien moet de kandidaat een attest toevoegen van schadelast (alle werfrisico's) en betreffende de arbeidsongevallen (+ statistieken), uitgaande van een verzekeraar, dat de laatste vijf jaar dekt en met vermelding van de schadegevallen waarvoor de kandidaat aansprakelijk gesteld werd.
SECTION IV. PROCÉDURE
IV.1. TYPE DE PROCÉDURE
Négociée. Des condidats ont déja été sélectionnés: Non.
IV.2. CRITERES D'ATTRIBUTION
Offre économiquement la plus avantageuse appréciée en fonction des critères énoncés dans le cahier des charges, dans l'invitation à soumissionner ou à négocier ou encore dans le document descriptif.
IV.3. RENSEIGNEMENTS D'ORDRE ADMINISTRATIF.
IV.3.3. Conditions d'obtention du cahier des charges et des documents complémentaires ou du document descriptif:
Date limite pour la réception des demandes de documents ou pour l'accès aux documents: 18/08/2016-11:00
IV.3.4. Date limite de réception des offres ou des demandes de participation:
19/08/2016-17:00
De aanbestedende overheid zal in eerste instantie het volledig karakter, conform de formele vereisten van de deelnemingsaanvragen, verifiëren (zoals met name de indiening van de kandidatuur binnen de termijn beoogd in de aankondiging van opdracht, de ondertekening van de kandidatuur door één (de) bevoegd(e) persoon (personen) ter verbintenis van de kandidaat, enz.).
Indien een deelnemingsaanvraag onvolledig is, kan de aanbestedende overheid ofwel de deelnemingsaanvraag als onregelmatig beschouwen, ofwel de aanvraag evalueren op basis van de daadwerkelijk verstrekte documenten, ofwel de kandidaat verzoeken bijkomende documenten in te dienen.
Indien de kandidaat, ongeacht het motief, onmogelijk alle of een deel van de gevraagde inlichtingen kan voorleggen, moet hij dit uitdrukkelijk en gemotiveerd vermelden in zijn deelnemingsaanvraag.
De aanbestedende overheid zal vervolgens nagaan of de kandidaten zich niet bevinden in een toestand van uitsluiting en of ze de toelaatbaarheidsvoorwaarden naleven. Ten slotte zullen de kandidaturen bekeken worden op het vlak van de minimale kwalitatieve selectievoorwaarden inzake hun economische, financiële en technische capaciteiten. Om geselecteerd te worden, moet elke kandidaat voldoen aan hetgeen minimum vereist is in deze aankondiging van opdracht.
Indien er meer dan 5 kandidaten beantwoorden aan de bovenvermelde vereisten zal de aanbestedende overheid een rangschikking opstellen van de kandidaten die geselecteerd kunnen worden.
Deze rangschikking zal opgesteld worden op basis van de ervaring van de kandidaat:
- (100 punten) De technische ervaring van de kandidaat inzake ontwerp, levering, installatie en indienststelling van bovengrondse tramspoorsignalisatiesystemen. Dit criterium zal beoordeeld worden op basis van vijf (5) voorgelegde referenties, waaronder ten minste drie (3) voor het beheer via reisweg van een eindpunt (elke referentie zal beoordeeld worden op 20 punten, ofwel een cijfer van 100 punten voor de 5 referenties);
Elke referentie met betrekking tot "de technische ervaring van de kandidaat inzake ontwerp, levering, installatie en indienststelling van spoorsignalisatiesystemen" zal worden beoordeeld op een totaal van 20 punten, toegekend als volgt:
- Een maximum van 12 punten zal toegekend worden aan het technische karakter van de referentie, door na te gaan of deze beantwoordt aan een spoorsignalisatiesysteem (tram, metro, spoorweg, .), het ontwerp ervan, de complexiteit, de functionaliteiten, het gevolgde proces voor de invoering ervan (proces CENELEC in het kader van een referentie van een spoorsignalisatiesysteem) én volgens de volgende verdeling. De punten zullen toegekend worden naargelang de integratie van de functies m.b.t. het beheer van de reisweg, de frontale aanrijding, de kop-staartaanrijding en de zijdelingse aanrijding in het project.
De punten zullen op de volgende wijze toegekend worden:
? 100% voor een project met een volledig beheer van de reisweg, de frontale aanrijding, de kop-staartaanrijding en de zijdelingse aanrijding;
? 50% voor een project beperkt tot het beheer van de reisweg;
? 0% in de andere gevallen.
- Er zullen maximum 4 punten toegekend worden voor het recente karakter van de referentie: de meest recente ervaringen zullen beter beoordeeld worden dan de oudere.
De punten zullen op de volgende wijze toegekend worden:
- Ouderdom van 0-5 jaar (0<Ouderdom=5): 100% van de punten;
- Ouderdom van meer dan 10 jaar (Ouderdom>10): 0% van de punten;
- Ouderdom begrepen tussen 5 - 10 jaar (5<Ouderdom=10), naar verhouding volgens de regel van 3;
- Installaties die niet voorlopig opgeleverd werden krijgen 0% van de punten.
De ouderdom wordt berekend tussen de datum van de voorlopige oplevering en 1 juli 2016.
- Een maximum van 2 punten zal toegekend worden voor de realisatiegraad van de referentie: de opgeleverde projecten zullen beter beoordeeld worden dan de lopende projecten.
De punten zullen op de volgende wijze toegekend worden:
- 100% voor een voorlopig of definitief opgeleverd project (het pv moet overhandigd worden);
- 50% voor een project waarvoor het ontwerp is afgewerkt op vertoon van een verklaring op erewoord van de klant waaruit blijkt dat het ontwerpdossier geldig verklaard is;
- 0% voor een project waarvoor het ontwerp nog niet afgewerkt is.
- Een maximum van 2 punten zal toegekend worden voor de tevredenheid van de klant (overheid of privéklant) inzake het uitgevoerde werk waarop de referentie betrekking heeft. Onder klant verstaat men de eindgebruiker van het bouwwerk.
De punten zullen op de volgende wijze toegekend worden:
- 100% van de punten zal toegekend worden op vertoon van een attest van goede uitvoering voor de opgeleverde projecten en/of een tevredenheidsattest voor de lopende projecten, mét positief advies;
- 0% van de punten zal toegekend worden indien geen enkele brief voorgelegd wordt of indien er een negatief advies gegeven werd door de eindgebruiker van het bouwwerk.
VI.5. DATE D'ENVOI DU PRÉSENT AVIS:23/06/2016