AANKONDIGING VAN EEN OPDRACHT
Uittreksel uit de officiële tekst. Gelieve de volledige officiële tekst in bijlage te raadplegen.
AFDELING I. AANBESTEDENDE DIENST
Gemeente Elsene
Elsensesteenweg, 168, BE-1050 Brussel
Contact: Margot Van De Put
Dienst Stadsvernieuwing
Tel: +32 6435983 E-mail: mvandeput@ixelles.irisnet.be
Internet adres(sen): www.ixelles.be
AFDELING II.VOORWERP VAN DE OPDRACHT
II.1. BESCHRIJVING
II.1.1. Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming:
Ontwerp - uitvoering van werken van een onroerend geheel bestaande uit 4 sociale woningen, een uitrusting op de benedenverdieping en een gezamenlijke tuin met een nooduitgang voor het gemeentelijke zwembad, Graystraat 158 te 1050 Elsene, in het kader van Duurzaam Wijkcontract Maalbeek.
II.1.2. Type opdracht en plaats van uitvoering van de werken, levering van de goederen of verlening van de diensten:
Type opdracht: Werken.
Belangrijkste plaats van uitvoering van de werken: Graystraat 158 te 1050 Elsene
II.1.5. Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Onderhavige opdracht past in het kader van het duurzaam wijkcontract Maalbeek, waarvan het basisdossier is goedgekeurd door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering op 23 december 2013.
ZIE BASISDOSSIER DWC MAALBEEK, PROJECTFICHES PIS-01: http://www.elsene.be/site/nl/01officiel/contrats/maelbeek.html
Het project PIS 01 - GRAY 158 (PIS 01) van dit Duurzaam Wijkcontract betreft het braakliggende terrein te Graystraat 158. Dit braakliggende terrein is eigendom van de gemeente en de nooduitgang van het gemeentelijke zwembad, Zwemkunststraat, komt op dit braakland uit.
Onderhavig bijzonder bestek, alle samenstellende documenten inbegrepen, beschrijft een overheidsopdracht voor werken volgens artikel 3,2° van het wet van 15 juni 2006. Het betreft een opdracht voor ontwerp - uitvoering.
De opdracht betreft het ontwerp - de uitvoering van werken van een onroerend geheel bestaande uit 4 sociale woningen, een uitrusting op de benedenverdieping en een gezamenlijke tuin met een nooduitgang op basis van een stedenbouwkundige vergunning opgesteld door de dienst Architectuur van de gemeente Elsene en afgeleverd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest op datum van 23 december 2015.
De bouw van het gebouw moet de verkregen vergunning naleven. De documenten van de stedenbouwkundige vergunning werden in bijlage van onderhavig bijzonder bestek opgenomen (bijlage nr. 2).
De bouw moet tevens voldoen aan de prestatiecriteria van passieve gebouwen.
De criteria voor passieve gebouwen zijn de criteria bepaald voor een passiefhuiscertificatie door een erkend organisme (PMP, PHPP, .) en niet enkel de te behalen vereisten van EPB passief 2015 volgens het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 februari 2013.
Het vooropgestelde project, in het kader van de stedenbouwkundige vergunning, laat de toekomstige aannemer belast met de opdracht voor werken vrij inzake de uitvoeringswijzen, de keuze van bepaalde materialen en de manier waarop de gevraagde passiefprestaties bereikt worden. De enige beperking is dat de aannemer de toegekende stedenbouwkundige vergunning moet respecteren of zo niet, de nodige stappen bij de instellingen moet voorzien indien er wijzigingen moeten worden aangebracht aan de stedenbouwkundige vergunning in kwestie.
Het doel van deze procedure is om de aannemer zo vroeg mogelijk bij de opstelling van het uitvoeringsdossier te betrekken, om van zijn ervaring met het terrein te profiteren en om oplossingen te vinden waarbij tijd en geld bespaard kunnen worden.
De gemeente heeft een verkennend bodemonderzoek, een gedetailleerde studie en een risicostudie betreffende mogelijke bodemverontreiniging laten uitvoeren (bijlage nr. 4). De conclusies tonen aan dat de bodem verontreinigd is, de aannemer zal worden gevraagd om de uitvoering van een risicobeheervoorstel voor het volledige terrein te voorzien.
II.1.8. Verdeling in percelen: Neen.
II.2. HOEVEELHEDEN OF OMVANG VAN DE OPDRACHT
AFDELING III. JURIDISCHE, ECONOMISCHE, FINANCIËLE EN TECHNISCHE INLICHTINGEN
VOORWAARDEN VOOR DEELNEMING
III.2.1. Persoonlijke situatie van ondernemers:
Louter door het indienen van zijn offerte, verklaart de inschrijver impliciet op erewoord dat hij zich niet in één van de uitsluitingsgevallen bedoeld in artikel 61, § 1 en § 2, van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 bevindt.
- Socialezekerheidsbijdragen
Kan in elk stadium van de gunningsprocedure uitgesloten worden van de toegang ertoe, de inschrijver die niet voldaan heeft aan zijn verplichtingen inzake betaling van zijn socialezekerheidsbijdragen overeenkomstig artikel 62 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011.
Hiertoe zal de aanbestedende overheid zelf d.m.v. elektronische middelen (Digiflow) inlichtingen inwinnen over de stand van de betaling door de inschrijver jegens de rijksdienst voor sociale zekerheid (RSZ).
Voor de inschrijver die personeel tewerkstelt dat onderworpen is aan de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de sociale zekerheid der arbeiders: de aanbestedende overheid zal zelf via elektronische middelen (Digiflow) inlichtingen inwinnen over de stand van de betaling door de inschrijver jegens de rijksdienst voor sociale zekerheid tot het voorlaatste afgelopen kalenderkwartaal vóór de datum van de zitting voor opening van de offertes.
Voor de inschrijver die personeel van een andere lidstaat van de Europese Unie tewerkstelt, wordt bij zijn offerte een attest gevoegd dat uitgereikt werd door de bevoegde overheid en waarin bevestigd wordt dat hij, volgens de rekening die ten laatste op de uiterste dag voor de ontvangst van de offerte opgemaakt is, op die datum voldaan heeft aan de voorschriften inzake betaling van de bijdragen voor sociale zekerheid overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is.
Fiscale verplichtingen.
Kan in elk stadium van de gunningsprocedure uitgesloten worden van de toegang ertoe, de inschrijver die niet voldaan heeft aan zijn verplichtingen inzake betaling van zijn fiscale verplichtingen overeenkomstig artikel 63 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011.
Voor een Belgische inschrijver verifieert de aanbestedende overheid zelf de naleving van de fiscale verplichtingen van de inschrijver ten opzichte van de FOD Financiën via elektronische middelen (Digiflow).
Voor de inschrijver van een andere lidstaat van de Europese Unie, wordt bij de offerte een attest gevoegd dat uitgereikt werd door de bevoegde overheid en waarin bevestigd wordt dat hij, volgens de rekening die ten laatste op de datum van de zitting voor opening van de offertes opgemaakt is, op die datum voldaan heeft aan de fiscale verplichtingen overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar hij gevestigd is.
Beroepsfouten.
Kan van de toegang tot de opdracht worden uitgesloten, de inschrijver die bij zijn beroepsuitoefening een ernstige fout heeft begaan behoorlijk vastgesteld op elke grond die de gemeente Elsene aannemelijk kan maken.
III.2.3. Vakbekwaamheid:
- Criterium nr. 1: Studietitels van het team belast met het ontwerp
Criterium: De technische bekwaamheid van de inschrijver moet worden aangetoond door opgave van de beroepskwalificatie van de leden van het "ontwerp"-team van onderhavige opdracht.
In te dienen document:
Een nota betreffende de samenstelling van het team, de namen, voornamen en studietitels van de personen die belast zijn met het ontwerp - de uitvoering van de werken van de opdracht. In deze nota licht de inschrijver de werking van het voorgestelde team uitvoerig toe en verduidelijkt hij de rol van ieder teamlid ten opzichte van de opdracht (link tussen de studietitel en zijn rol). Maximum 3 A4-bladzijden recto.
Voor de architect van het team moet een attest van inschrijving op het tableau van de Orde van Architecten (België) of de inschrijving bij een gelijkwaardige beroepsinstelling voor buitenlandse inschrijvers bij de offerte gevoegd worden. Het attest mag het origineel of een voor eensluidend verklaard afschrift van maximum één jaar oud zijn.
Voor de architect van het team: een attest van goede uitvoering voor een referentie van ontwerp van een passiefgebouw voor een bedrag van minimum 500.000,00 EUR ZBTW. Het attest moet minstens het volgende vermelden:
het voorwerp van het project, soort tussenkomst (studies, renovatie, bouw,.) en de bestemming ervan;
de identiteit van de bouwheer;
de oppervlakte;
de locatie;
de datum van uitvoering en/of de staat van voortgang van het project;
minstens 3 illustraties (foto's, plannen, enz.);
de exacte rol van de inschrijver, in het bijzonder als het voorgestelde voorbeeld als vereniging uitgevoerd werd;
Maximum 4 A4-bladzijden recto.
Voor de EPB-adviseur van het team: het bewijs van zijn EPB-erkenning.
Voor de architect, ingenieurs en veiligheids- en gezondheidscoördinator, een attest van zelfstandige wordt bij de offerte gevoegd om aan te tonen dat ze onafhankelijk van de opdrachtnemer optreden.
Dit attest van zelfstandige bevat minstens de volgende aanwijzingen:
- de contactgegevens van de inschrijver en de ..;
- de context van de overeenkomst: "de onderneming .... dient offerte in voor een opdracht van ontwerp-uitvoering van werken voor een onroerend geheel bestaande uit 4 sociale woningen, een uitrusting op de benedenverdieping en een gezamenlijke tuin met een nooduitgang, Graystraat 158 te 1050 Brussel, volgens het bijzondere bestek van overheidsopdracht nr. 2016-016 opgesteld door de gemeente Elsene in hoedanigheid van aanbestedende overheid. Het bureau ... maakt, in hoedanigheid van .., deel uit van het ontwerpteam. Onderhavige overeenkomst heeft als doel de essentiële uitvoeringsmodaliteiten van de opdracht van .. te regelen.
- de volgende verklaringen:
".... zal de opdracht van .. uitoefenen zoals vastgelegd in het bijzondere bestek van overheidsopdracht nr. 2016-016 in volledige zelfstandigheid en zonder verbintenis met ... middels een contract van onderaanneming. .... zal zijn opdracht uitvoeren overeenkomstig de bepalingen en voorwaarden van het bovenvermelde bijzondere bestek en zal de verantwoordelijkheden die eruit voortvloeien op zich nemen zowel ten opzichte van... als van de gemeente Elsene.
.... verklaart kennis te hebben genomen van deze bepalingen en voorwaarden van het vermelde bestek en ze te aanvaarden."
- de naam, titel en handtekening van de personen die de vennootschappen in kwestie kunnen verbinden.
- Criterium nr. 2: Erkenning van de aannemer belast met de uitvoering
Criterium & Vereist niveau: Onverminderd de bepalingen betreffende de erkenning, moet de inschrijver voldoen (of het bewijs leveren dat hij voldoet) aan de vereisten voor de erkenning in klasse 5 (of hoger) categorie D.
In te dienen document:
De offerte moet vermelden:
- ofwel dat de inschrijver over de vereiste erkenning beschikt (klasse 5 of hoger, categorie D). De aanbestedende overheid zal het zelf controleren bij de databank van erkende aannemers (FOD Economie) via elektronische middelen (DIGIFLOW).
- ofwel dat de inschrijver de toepassing van artikel 3,§1, 2° van de wet van 20 maart 1991 inroept. In dat geval voegt de inschrijver een dossier bij zijn offerte dat aantoont dat de inschrijver voldoet aan de vereisten van de gevraagde klasse en categorie. De aanbestedende overheid zal het dossier overmaken aan de Erkenningscommissie.
- ofwel dat de inschrijver in het bezit is van een certificaat of ingeschreven is op een officiële lijst van erkende aannemers in een andere lidstaat van de Europese Unie. In dat geval voegt de inschrijver bij zijn offerte het door de bevoegde instantie afgeleverde certificaat of het door de bevoegde instantie van de lidstaat bevestigde bewijs van inschrijving en elk document dat de gelijkwaardigheid tussen deze certificering of inschrijving en de vereiste erkenning kan aantonen (klasse 5 of hoger, categorie D). Dit certificaat of deze inschrijving vermeldt de referenties die de certificering of de inschrijving op de lijst hebben mogelijk gemaakt.
- Criterium nr. 3: Referenties van de inschrijver inzake ontwerp en uitvoering
Criterium: De technische bekwaamheid van de inschrijver wordt aangetoond door het voorleggen van een lijst met de projecten uitgevoerd tijdens de laatste 5 jaar. Deze lijst moet worden ondersteund door attesten van goede uitvoering voor de twee referenties opgenomen in onderstaand vereist niveau.
In te dienen documenten:
De lijst met de projecten uitgevoerd in de loop van de laatste 5 jaar.
De lijst vermeldt het soort project, het bedrag, de datum van uitvoering/ voortgangsfase, de locatie, de openbare of private bestemmelingen en de identiteit van het team belast met het ontwerp.
Maximum 2 A4-bladzijden recto.
Twee attesten van goede uitvoering voor de twee referenties opgenomen in bovenstaand vereist niveau.
Voor elk van de 2 referenties van de inschrijver moet het attest minstens vermelden:
- Het voorwerp van het project, soort tussenkomst (studies, renovatie, bouw,.) en de bestemming ervan;
- De identiteit van de bouwheer;
- De oppervlakte;
- De locatie;
- De datum van uitvoering en/of de vorderingsstaat van het project;
- minstens 3 illustraties (foto's, plannen, enz.);
- De exacte rol van de inschrijver, in het bijzonder als het voorgestelde voorbeeld als vereniging uitgevoerd werd;
Maximum 4 A4-pagina's recto per referentie.
- Criterium nr. 1: Studietitels van het team belast met het ontwerp
Vereist niveau:
De inschrijver bewijst, via de studietitels, dat zijn team minstens over volgende competenties beschikt: een architect, een ingenieur in stabiliteit, een ingenieur in speciale technieken, een EPB-adviseur, een PHPP-adviseur en een veiligheids- en gezondheidscoördinator. De architect moet ingeschreven zijn bij de Orde van Architecten en moet ervaring hebben met een passiefgebouw ontworpen tijdens de laatste 5 jaar, voor een bedrag van minimum 500.000,00 EUR ZBTW . De EPB-adviseur moet een EPB-erkenning bezitten.
- Criterium nr. 2:
Vereist niveau: Onverminderd de bepalingen betreffende de erkenning, moet de inschrijver voldoen (of het bewijs leveren dat hij voldoet) aan de vereisten voor de erkenning in klasse 5 (of hoger) categorie D.
- Criterium nr. 3: Referenties van de inschrijver inzake ontwerp en uitvoering
Vereist niveau:
De inschrijver moet minimum twee referenties hebben die zich minstens in de fase van voorlopige oplevering bevinden en die betrekking hebben op:
1ste referentie: uitvoering van een nieuwbouw van woningen in een dichtbevolkte stedelijke context, met een minimumbedrag van 1.000.000,00 EUR BTWI;
2de referentie: uitvoering van de bouw van een passiefgebouw volgens criteria identiek aan die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met een minimumbedrag van 500.000,00 EUR BTWI.
AFDELING IV. PROCEDURE
IV.1. TYPE PROCEDURE:
Openbaar.
IV.2. GUNNINGSCRITERIA:
Economisch meest voordelige inschrijving, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.
IV.3. ADMINISTRATIEVE INLICHTINGEN
IV.3.3. Voorwaarden voor de verkrijging van bestekken en aanvullende documenten of een beschrijvend document
Termijn voor ontvangst van aanvragen voor documenten of voor toegang tot documenten: 14/03/2016 - 11:00
Tegen betaling verkrijgbare documenten: Neen.
IV.3.4. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen of deelnemingsaanvragen:
14/03/2016 - 11:00
IV.3.8. Omstandigheden waarin de inschrijvingen worden geopend:
Datum:
14/03/2016 - 11:00
Personen die de opening van de offertes mogen bijwonen: Openbare vergadering zonder proclamatie prijzen
AFDELING VI: AANVULLENDE INLICHTINGEN
VI.3. NADERE INLICHTINGEN
VERGOEDING
De inschrijvers die een regelmatige offerte ingediend hebben en op basis van de gunningscriteria niet gekozen werden, zullen een forfaitaire vergoeding van 5.000,00 EUR ontvangen voor de presentatie van hun offertedossier. Aangezien het een vergoeding betreft, wordt er geen BTW toegepast.
Belangrijk:
In geval van gunning worden de inschrijvers die 2de tot 5de gerangschikt staan volgens de gunningscriteria vergoed.
In geval van niet-gunning worden de 4 inschrijvers met de beste rangschikking volgens de gunningscriteria vergoed.
VI.5. DATUM VAN VERZENDING VAN DEZE AANKONDIGING: 12/01/2016